Photobucket

Sahabat Maya :

Tuesday, March 13, 2012

TOPS Cards realisasikan 1Murid 1Sukan



TOPS Cards realisasikan 1Murid 1Sukan


Husna Hamimi Hashim bersama guru pendidikan jasmani tempatan,
Teing Tai Chee (kiri) dan Bilong Ngerong yang terpilih menjadi pelatih antarabangsa
dalam program Inspirasi Antarabangsa anjuran
British Council di Kuala Lumpur, baru-baru ini.







BAGI merealisasikan dasar 1Murid 1 Sukan, British Council dengan sokongan Kementerian Pelajaran telah memperkenalkan alat bantuan mengajar yang dikenali sebagai TOPS Cards untuk digunakan sebagai panduan oleh guru-guru di seluruh negara.



Pengurus Projek British Council Malaysia, Husna Hamimi Hashim berkata, dengan menggunakan alat itu guru akan lebih memahami teknik pengajaran dan pembelajaran (P&P) pendidikan jasmani yang sesuai untuk diaplikasikan kepada para pelajar.



"TOPS Cards ini memperkenalkan secara menyeluruh cara dan teknik yang paling sesuai untuk guru-guru melibatkan semua pelajar dalam aktiviti sukan termasuklah pelajar yang dikategori sebagai orang kelainan upaya (OKU)," katanya ketika ditemui di Kuala Lumpur, baru-baru ini.



Alat bantuan mengajar ini dihasilkan oleh British Council untuk melaksana dan menjayakan program Inspirasi Antarabangsa yang bertujuan menggalakkan golongan muda untuk melibatkan diri dalam sukan.



Program Inspirasi Antarabangsa ini menjadi platform kepada golongan muda melibatkan diri dalam pendidikan jasmani, sukan dan permainan untuk memperoleh sesuatu yang bermanfaat serta berguna dalam kehidupan.



Menurut Husna, seramai 600 guru tempatan telah dilatih dalam latihan tahun pertama di seluruh negara dan tiga daripada mereka telah dipilih menjadi pelatih antarabangsa dengan menyediakan latihan untuk program Inspirasi Antarabangsa di negara lain.



"Pelatih dari Malaysia merupakan pelatih antarabangsa pertama selain dari England yang terpilih untuk melaksanakan program itu," ujarnya.



Mereka ialah Teing Tai Chee dari Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan (C) Shing Chung, Perak dan Bilong Ngerong dari Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Keningau, Sabah.



Kata Husna, selain dihantar untuk menjalankan latihan kepada pelajar di luar negara seperti Indonesia, mereka turut dihantar ke Pakistan bagi menjadi tenaga pengajar kepada jurulatih di sana.



Di Malaysia, sebanyak sepuluh buah sekolah masing-masing lima dari Perak dan Sabah telah dipilih sebagai rakan kongsi dengan sepuluh sekolah dari seluruh United Kingdom bagi program Inspirasi Antarabangsa ini.



Ia melibatkan 20 pemimpin sekolah dan guru-guru pendidikan jasmani untuk mengambil bahagian dalam sesi latihan Kepimpinan Sukan Belia.



"Guru terbabit akan melatih lebih daripada 1,000 murid di negara ini dengan memberi tumpuan kepada pembangunan dalam bidang kerja berpasukan, pengurusan acara, kemahiran komunikasi dan keyakinan untuk menjadi pemimpin muda sukan," jelasnya.



Latihan yang diadakan selama enam hari itu dijalankan oleh jurulatih-jurulatih antarabangsa Kepimpinan Sukan Belia iaitu Viv Holt dan Carol Hawman dari United Kingdom.



Selain Malaysia, Inspirasi Antarabangsa ini telah berjaya diadakan di 20 negara lain termasuk Azerbaijan, Bangladesh, Brazil, Habsyah, Mesir, Ghana, Jordan, India, Indonesia, Mozambique, Nigeria, Palau, Pakistan, Afrika Selatan, Tanzania, Trinidad dan Tobago, Turki, Uganda dan Zambia.






Sumber: http://www.utusan.com.my











No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...