Siri dialog pendidikan April
KUALA LUMPUR: Kementerian Pelajaran akan mengadakan beberapa siri dialog peringkat kebangsaan bermula bulan depan bagi mengumpul maklum balas orang ramai mengenai penilaian mereka terhadap sistem pendidikan negara yang kemudian dijadikan input penyediaan Pelan Pembangunan Pendidikan dan Perancangan Strategik sistem pendidikan negara.
Tiong bertanya sama ada kementerian berhasrat mengkaji semula sistem pendidikan dan tindakan serta perancangan baru dalam memberi penekanan kepada pemulihan akhlak mulia pelajar.
Muhyiddin berkata, kementerian sudah menubuhkan Pejabat Pengurusan Projek diketuai Ketua Pengarah Pelajaran bagi menggerakkan usaha penilaian terhadap sistem pendidikan secara komprehensif dan holistik.
Beliau berkata, bagi mencapai tujuan itu, penilaian akan mengambil kira sembilan bidang utama termasuk guru, pemimpin sekolah, kualiti sekolah, kurikulum dan pentaksiran, penguasaan pelbagai bahasa, peluang pendidikan lepasan menengah, ibu bapa dan komuniti, kecekapan dan keberkesanan sumber serta sistem penyampaian pendidikan.
“Kita melantik panel untuk mengkaji hasil penilaian itu termasuk panel pada peringkat kebangsaan dianggotai pakar pendidikan tempatan serta panel kedua yang turut dianggotai empat pakar pendidikan dari luar negara.
“Hasilnya akan saya bentangkan kepada Kabinet, sebelum dijadikan hala tuju, iaitu rancangan pelaksanaan bagi tempoh tiga tahun dan tahun berikutnya,” katanya.
Menjawab soalan tambahan Tiong sama ada Perancangan Strategik itu akan mengambil kira pembangunan infrastruktur sekolah di pedalaman terutama di Sabah dan Sarawak, Muhyiddin berkata, aspek itu sudah diambil kira sejak tahun lalu dan beliau sudah menerima laporan audit yang mengenal pasti 600 sekolah daif yang memerlukan bantuan.
Menjawab soalan tambahan Saifuddin Nasution Ismail (PKR-Machang) berhubung keperluan serta nilai tambah pada komponen peta minda dalam sistem I-Think, Muhyiddin berkata, ia perlu bagi melahirkan pelajar yang bukan saja pandai dalam pelajaran tetapi mahir dari segi kreativiti, inovasi dan kemahiran berfikir.
“Kita dapati pelajar agak mahir dalam pelajaran, namun dalam ujian tertentu termasuk Program Penilaian Pelajar Antarabangsa (PISA), ada kekurangan ketara berbanding pelajar di beberapa negara maju terutama keupayaan dalam kemahiran berfikir.
“Ini tidak bermakna guru tidak mahir, mereka terlatih. Tapi bila kita lihat hasilnya, kemampuan pelajar terbatas dalam bidang kreativiti, inovasi serta kemahiran dan sebab itu kita laksanakan program ini yang dijangka merangkumi semua sekolah pada 2014,” katanya.
No comments:
Post a Comment