Photobucket

Sahabat Maya :

Saturday, December 31, 2011

Tubuh Majlis Bahasa Inggeris




Tubuh Majlis Bahasa Inggeris

MUHYIDDIN Yassin beramah mesra dengan para pelajar
semasa meninjau persiapan menjelang musim baru persekolahan 2012
di Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Tun Dr. Ismail,
Kuala Lumpur, semalam.






KUALA LUMPUR 30 Dis. - Majlis Bahasa Inggeris yang bertujuan mengkaji kualiti dan standard sistem pengajaran, pembelajaran serta pencapaian bahasa tersebut di kalangan pelajar akan ditubuhkan tahun depan.




Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, majlis itu yang akan dianggotai oleh pakar tempatan dan luar negara antaranya dari Universiti Cambridge akan meneliti dan menyediakan penanda aras tentang perkara itu kepada kerajaan.




Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata, kerajaan tidak mahu dilihat terlalu mudah berpuas hati dengan pencapaian bahasa Inggeris di kalangan pelajar sedangkan belum pernah ada penilaian menyeluruh dibuat mengenainya.




"Majlis Bahasa Inggeris kelak akan menjadi rujukan serta penanda aras untuk semua pihak sama ada Kementerian Pelajaran atau sekolah swasta untuk menilai kedudukan standard Bahasa Inggeris di kalangan pelajar.




"Kita mahu standard pengajaran, pembelajaran serta pencapaian bahasa Inggeris di sekolah sama dengan standard antarabangsa. Kita tidak mahu dilihat syok sendiri dengan mendakwa kita terbaik, padahal belum ada kajian dibuat.




"Buat masa ini kita sedang menggubal format-format yang berkaitan sejajar dengan matlamat penubuhan majlis ini," katanya selepas melawat Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Tun Dr. Ismail di sini hari ini.




Ditanya sama ada kerajaan akan mengambil kira penanda aras majlis tersebut terlebih dahulu sebelum langkah wajib lulus bahasa Inggeris bagi Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dilaksanakan, Muhyiddin berkata, ia akan dilihat kemudian.




Dalam pada itu beliau berkata, sistem interaksi langsung yang membolehkan ibu bapa dan guru berkomunikasi secara maya akan diwujudkan di sekolah-sekolah bagi membolehkan prestasi setiap pelajar dipantau secara terus.




Jelasnya, langkah itu akan dilaksanakan secara berperingkat mulai tahun depan bagi membolehkan ibu bapa mendapat maklumat terkini prestasi anak mereka selepas Penilaian Menengah Rendah (PMR) dimansuhkan pada 2014.




"Pendekatan ini telah lama digunakan di negara maju dan melalui interaksi langsung menggunakan teknologi maklumat ini, ibu bapa boleh mengenal pasti prestasi anak-anak mereka kerana PMR selepas ini akan dimansuhkan," katanya.






Sumber



















No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...