Photobucket

Sahabat Maya :

Saturday, June 4, 2011

Wabak E.coli kini di 12 negara



Handout of electron micrograph of E. coli bacteria  2:120 Caption  A colorized electron micrograph of a cluster of E. coli bacteria is shown in this undated handout from the U.S. Department of Agriculture. Individual bacteria in this photograph are oblong and colored brown. Renewed confusion surrounding the source of an E.coli outbreak linked to Taco Bell will make it harder for the Mexican-style restaurant chain to reassure customers that its food is safe and could prolong a damaging sales slowdown. NO SALES  NO ARCHIVES FOR EDITORIAL USE ONLY  (Xinhua/Reuters)

A colorized electron micrograph of a cluster of E. coli bacteria

is shown in this undated handout from the

U.S. Department of Agriculture.

(Xinhua/Reuters File Photo)



Wabak E.coli kini


di 12 negara


E. coli bakteria paling bahaya


GAMBAR menunjukkan bakteria E.coli baharu
yang dilihat menerusi mikroskop
di Institut Penyelidikan Jangkitan di Brunswick, Jerman.



pix_gal0

Bakteria mampu berjangkit
antara manusia dianggap paling berbahaya.

GENEVA: Wabak E.coli kini dikesan di 12 negara dan semakin berbahaya kerana boleh berjangkit antara manusia.
Pendedahan itu dibuat oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) selepas bakteria itu dikesan di Amerika Syarikat, Republik Czech, Perancis, Jerman, Austria, Denmark, Belanda, Sepanyol, Sweden, Norway, Switzerland dan Britain.

Lebih 1,700 kes jangkitan dilaporkan di seluruh dunia sejak kes pertama dilaporkan di Jerman dengan 18 maut setakat ini.

WHO menyatakan, bakteria penyebar wabak itu adalah baru dan lebih mudah berjangkit selain tahan antibiotik dan mempunyai tempoh inkubasi selama lapan hari yang bermakna jangkitan belum sampai kemuncaknya.

Pakar masih tidak pasti sumber jangkitan meskipun menolak teori awal bahawa ia daripada timun Sepanyol. Kebimbangan meningkat hingga Russia mengharamkan import semua sayur-sayuran Eropah.

Sementara itu, saintis yang menyiasat jangkitan mendapati bakteria itu membawa toksin biasa yang beracun dan boleh melekat pada usus pesakit.


Mereka mengakui E.coli jenis terbaru ini paling beracun terhadap manusia. Kebanyakan Escherichia coli, atau bakteria E.coli, tidak berbahaya.

Bakteria yang menyebabkan penduduk Eropah jatuh sakit dikenali sebagai 0104:H4, yang menghasilkan toksin Shiga atau STEC.

Antara petanda jangkitan ialah cirit birit dan muntah. Dalam kes memudaratkan, ia menyebabkan sindrom uremik hemolitik (HUS) iaitu serangan terhadap buah pinggang hingga menyebabkan koma, sawan dan angin ahmar.

“Jerman kini melaporkan 470 kes HUS. Ini amat luar biasa,” kata Dr Robert Tauxe, pakar penyakit bawaan makanan di Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit Amerika Syarikat (CDC).

CDC bekerjasama dengan pihak berkuasa kesihatan Jerman dalam kes itu sejak lewat minggu lalu. – Reuters/Agensi



SEBIJI timun yang ditanam di sebuah rumah hijau

di Algarrobo Sepanyol - Reuters



Berita Harian Online





coli

E-coli



Berlin: Pusat Kawalan Penyakit Jerman masih belum dapat mengenal pasti punca wabak Sindrom Hemolitik-Uremik (HUS) yang sudah menyebabkan kematian 16 orang di utara Eropah, ketika negara itu melaporkan 365 kes baru E.coli semalam.

Sebanyak 25 peratus daripada kes terbaru membabitkan kes HUS yang menyebabkan komplikasi darah dan buah pinggang akibat jangkitan E.coli, kata Institut Robert Koch Jerman.

Wabak HUS itu yang terbesar pernah dialami Eropah, dipersalahkan terhadap kematian 16 orang di benua itu yang kebanyakannya baru kembali daripada kunjungan ke utara Jerman.

Setakat ini lebih 1,500 kes E.coli/HUS dilaporkan di Jerman dan pihak berkuasa masih belum mengenal pasti sumber jangkitan berkenaan
.

Menteri Perlindungan Pengguna dan Pertanian Jerman Ilse Aigner menolak kritikan bahawa Jerman tersilap dalam menyalahkan timun dari Sepanyol sebagai sumber bakteria E.coli bahaya berkenaan.

“Siasatan mendapati bakteria E.coli dalam timun Sepanyol dan mengikut peraturan Eropah, kami perlu mendedahkan hasil siasatan itu segera,” kata Aigner.

Namun pihak berkuasa di Hamburg Selasa lalu berkata E. coli yang ditemui dalam timun Sepanyol itu bukanlah jenis bahaya yang menyebabkan HUS.

Sepanyol semalam berkata ia sedang menimbang untuk menyaman pihak berkuasa di Jerman berikutan petani di negara itu rugi 200 juta Euro (RM863 juta) seminggu dan krisis itu boleh menyebabkan 70,000 orang hilang pekerjaan. – AP/Agensi




Russia haramkan sayur-sayuran EU bimbang wabak HUS merebak

MOSCOW: Kerajaan Russia hari ini mengharamkan import sayur-sayuran segar dari negara Kesatuan Eropah (EU) kerana bimbang Sindrom Hemolitik-Ukremik (HUS) pada ketika Jerman masih belum dapat mengenal pasti punca sumber wabak itu yang sudah menyebabkan kematian 17 orang.

Ketika pengumuman pengharaman import itu, Pegawai Kanan Perlindungan Pengguna Russia, Gennady Onishchenko menghentam piawaian keselamatan makanan EU.

Russia sudah mengharam import sayur-sayuran dari Jerman dan Sepanyol. - REUTERS

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjv-bV0_8fkAnITVR7jGt_uXquHi7xtOJKUgpUAU5suHKV2oaYFVqd6DniSTBgUI4O3QeEgMtusE7bfU8e-ZvP4B81gjoA0vp3NuOsD1EZZlfPSkmj7qhIdkF7rsRabggweOpgTKHxCw6in/s1600/a-ECOLI-DISH-386x217.jpg

Gambar: Bakteria jenis baru ditemui di dalam mentimun



abak maut E.coli yang berpusat di Jerman dan merebak ke seluruh Eropah dikenal pasti dicetuskan bakteria jenis baru yang bahaya, kata saintis China yang membuat analisis terhadap bakteria berkenaan.



Saintis berkenaan berkata wabak itu sudah membawa maut kepada 17 orang dan menyebabkan lebih 1,500 sakit di sekurang-kurangnya 10 negara Eropah, membawa gen yang menjadikan bakteria itu kebal kepada beberapa jenis antibiotik.



“E.coli ini adalah bakteria jenis baru yang mudah berjangkit dan toksik,” kata saintis di Institut Genomik Beijing di Shenzhen, yang bekerjasama dengan rakan sejawat mereka di Jerman bagi mengenal pasti punca wabak itu.



Jurucakap Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), Aphaluck Bhatiasevi, berkata badan itu sedang menanti maklumat lanjut daripada beberapa makmal lain.



“Jenis bakteria ini tidak pernah dilihat dalam wabak yang dialami sebelum ini,” kata beliau.



Russia semalam melarang kemasukan sayuran mentah dari Kesatuan Eropah, mencetuskan bantahan Surahanjaya Eropah.



Moscow sebelum ini melarang kemasukan sayuran dari Jerman dan Sepanyol, selepas pihak berkuasa di Hamburg menyatakan timun dari Sepanyol tercemar dan mencetuskan wabak itu. Pegawai Jerman kemudian memohon maaf kepada Madrid berikutan maklumat itu tidak benar.



Ketua agensi perlindungan pengguna Russia, Gennady Onishchenko berkata kematian akibat wabak itu menunjukkan undang-undang kesihatan Eropah yang didesak diikuti Moscow tidak berkesan.



Agensi kawalan penyakit Jerman, Robert Koch Institute (RKI) melaporkan terdapat 365 kes baru E.Coli dan 25 peratus daripadanya membabitkan komplikasi mengancam nyawa dicetuskan sejenis E.coli yang digelar E.coli menghasilkan toksin Shiga (STEC).




WHO berkata ia sudah dimaklumkan mengenai kes di Austria, Denmark, Perancis, Belanda, Norway, Sepanyol, Sweden, Switzerland dan Britain. – Reuters




https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh03cj4eegS7_J4xZTqW3ROXKSFK2KSFbKzoFYJcXDdtdRRDRiUJGiBx7bhLl1_pG-T6n4mUaH-vHU-o42BBcTidNGwLRBHJSyafNTcZ3f5FYC9n2X1BMSjrzH0peQQiUR-N9W5uJaWmneK/s1600/r-E-COLI-OUTBREAK-large570.jpg

File:EscherichiaColi NIAID.jpg

In this photo taken May 24, 2011 , an employee of the laboratory at Hamburg Eppendorf hospital shows a bacterial culture of the EHEC bacterium.  German news agency DAPD reported that almost 300 are sick with hemolytic uremic syndrome, or HUS, in recent days. HUS is a rare complication arising from an infection most commonly associated with E. coli, a bacterium found in undercooked beef or contaminated food. German officials have said they found three cucumbers from Spain with the bacterium and they are currently probing whether the cucumbers were contaminated with E. coli when they were shipped from southern Spain, or if they went bad during shipment or while being handled in Germany.










No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...