Sinar Harian 28 Mac dan 4 April 2011
Akhbar mana yang betul?
Akibat tekanan dan bantahan kumpulan pendidikan Cina dan parti pembangkang, sebuah Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) di Kuantan menukar keputusannya untuk menerima akhbar percuma sebuah akhbar berbahasa Melayu (bukan Sinar Harian). Menurut laporan, keputusan tidak menerima akhbar tersebut dibuat oleh lembaga SJKC Semambu (Dong Zong) selepas bermesyuarat.
Menurut Pengerusi lembaga sekolah itu, mereka pada awalnya bersetuju menerima akhbar percuma tersebut yang disumbangkan oleh sebuah syarikat swasta, bertujuan untuk meningkatkan tahap penguasaan bahasa Melayu di kalangan pelajar Cina. Namun, keputusan ini terpaksa ditarik balik setelah didesak oleh pertubuhan-pertubuhan Cina. Lihatlah betapa dominannya pertubuhan ini sehingga boleh menentukan hala tuju sekolah, bukan guru besar dan guru-gurunya.
Alasannya, akhbar tersebut adalah akhbar rasis, berat sebelah dan bersifat perkauman. Persoalan saya, adakah akhbar-akhbar bukan Melayu tidak perkauman? Adakah cara pemberitaan akhbar bukan Melayu begitu telus dan tidak ada agenda perkauman? Tepuk dada, tanya iman.
Persoalan pokok, tidakkah kewujudan sekolah vernakular itu sendiri adalah perkauman? Berapa banyak dasar kerajaan yang ditolak kerana dikatakan boleh mencairkan identiti perkauman sekolah ini? Namun mereka tidak pernah malu meminta peruntukan kerajaan. Saban kali kerajaan didesak dan diugut. Lebih hina lagi desakan dan tuntutan dibuat ketika pilihan raya. Kita tunggu apa pula permintaan mereka ketika pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Kerdau dan Merlimau.
Jangan jadi paku dulang, paku serpih, mengatakan orang, sendiri yang lebih. Kerajaan terlalu banyak bersabar dan bertoleransi membenarkan sekolah dua sistem. Sekolah Satu Sistem (SSS) hanya satu impian, langsung tidak dipedulikan. Benar, perlembagaan tidak menghalang kewujudan sekolah vernakular, tetapi jangan sampai ia menjadi tempat mengkorupkan pemikiran pelajar yang masih mentah.
Saya tidak nampak begitu kuatnya akhbar berbahasa Melayu untuk mengkorupkan minda anak-anak sekolah vernakular, berbanding peranan yang dimainkan oleh guru-guru dan ibu bapa. Sesiapa yang membuat kajian sosialisasi politik, agen keluarga dan sekolah, adalah yang paling kuat mendominasi dan mempengaruhi pemikiran anak-anak, berbanding media cetak.
Media cetak mengambil masa untuk dibaca, sedangkan peranan guru dan ibubapa lebih kepada mencerita atau menyampaikan secara langsung. Sudah tentu kehadiran batang tubuh lebih berpengaruh. Berita-berita akhbar boleh ditepis dan ditapis begitu sahaja, jika guru-guru dan ibubapa berperanan. Sama juga dalam konteks berpersatuan. Persatuan yang paling berpengaruh di kalangan orang Cina adalah persatuan ibubapa, guru dan lembaga sekolah Cina (Dong Jiao Zong), bukannya parti politik Cina. Antara parti politik Cina, sudah tentu parti ultra kiasu yang paling berpengaruh berbanding MCA dan Gerakan.
Sepatutnya kita berterima kasih kepada syarikat swasta terbabit kerana sanggup menaja akhbar tersebut, bagi membantu kerajaan memperkasakan bahasa kebangsaan. Mungkin ada yang akan menaja akhbar berbahasa Melayu seperti Sinar Harian. Sekurang-kurangnya anak-anak kita boleh belajar mengeja dan seterusnya dapat membaca.
Saya tidak fikir pelajar SJKC boleh memahami berita-berita berat yang dilaporkan seharian oleh tersebut. Akhbar hanya sebagai alat pemudah cara, bukan matlamat membentuk anak-anak menjadi ultra Melayu. Inilah yang selalu saya kata, ultra kiasu tetap ultra kiasu, walaupun di mana mereka berada.
Semua dasar yang baik ditentang. Ini bukan kali pertama, kementerian pelajaran telah banyak kali cuba melakukan perubahan. Tetapi bukan sahaja tidak diterima, malah terus didesak dan diasak. Akhirnya kementerian menyalah.
Sejak dahulu saya cadangkan supaya tranformasi dilakukan terhadap sekolah vernakular, kerana kewujudannya dapat menyokong aspirasi perlembagaan, terutama pemerkasaan bahasa kebangsaan. Kenapa kita tidak bentangkan kajian keberkesanan Sekolah Wawasan yang gagal menarik perhatian bukan Melayu? Sekolah Wawasan yang menggabungkan tiga bukan sekolah pelbagai aliran tidak mendapat sambutan. Hanya dipenuhi pelajar-pelajar Melayu.
Pada golongan ultra ini, percampuran sekolah ini akan menyebabkan bangsa mereka ‘cair’. Mereka tidak mahu menjadi Cina pisang (Chinese Banana), di luar nampak macam Cina, tetapi di dalam tidak serupa Cina. Mereka mahu menjadi seperti Cina di negeri Cina. Orang seperti saya, Profesor Khoo Kay Kim dan Profesor Teo Kok Seong tidak diterima, kerana jatuh dalam kategori Cina pisang. Pisang pun pisanglah, tetap menjadi rebutan, harganya pun sekarang mahal, khasiatnya pula tinggi.
Apa guna menjadi tidak pisang, kalau hadirnya kita membebankan dan menyusahkan orang lain. Buatlah perbandingan, mana ada sistem sekolah dalam dunia ini seperti Malaysia. Toleransi kita teramat-amat tinggi. Tidak ada tolok bandingnya. Itupun masih lagi tidak bersyukur.
Kita hanya pandai mengajar (to teach), tetapi bukan mendidik (to educate). Sedangkan dalam pembelajaran, mengajar dan mendidik tidak sama. Mengajar mudah, mendidik agak sukar. Mendidik melibatkan unsur-unsur emosi dan pengorbanan. Sedangkan mengajar hanya sekadar menunaikan tanggungjawab menghabiskan silibus.
Salah mengajar hasilnya kurang ajar, salah didik hasilnya derhaka. Ramai di kalangan kita ambil enteng dua perkara ini. Maka tidak hairanlah jika ramai yang kurang ajar kerana kita hanya mengajar bukan mendidik.
Golongan ultra ini selalu berhujah, sekolah vernakular mempunyai kelebihan luar biasa, bukan sahaja dari aspek bahasa, tetapi juga kehebatan matematik atau ilmu kira-kira. Subjek sejarah tidak penting kerana membebankan. Pandai matematik, boleh buat duit. Memahami sejarah, geografi tidak ke mana-mana. Geografi sudah hampir tiada di sekolah sebab ia tidak mendatangkan keuntungan. Itulah rungutan Prof. Khoo Kay Kim.
Pelajar hari ini, berpelajaran, tetapi moralnya rendah. Kita mengukur kecemerlangan dari jumlah A yang terkumpul, hingga ada sekolah yang menyekat pelajar dari mengambil mata pelajaran tertentu di dalam peperiksaan SPM, demi untuk tidak menjejaskan rekod cemerlang sekolah!
Lupakah kita kepada berita menyedihkan tahun 2007 apabila adik Subashini ditemui meninggal dunia, membunuh diri kerana gagal mendapat A dalam peperiksaan UPSR? Sejauh mana kematian Subashini dibedah siasat puncanya? Atau ia hanya sekadar satu isu yang datang dan pergi? Saya tidak boleh melupakan kematian seorang anak yang tidak berdosa seusia 12 tahun yang mati kerana kurang cemerlang dalam UPSR? Inilah yang saya bimbang apabila kita terlalu berpolitik dalam sebuah negara yang memberikan kebebasan tanpa kawalan.
Sesungguhnya berita itu benar-benar menjadikan kita kecewa dan hampir putus harapan terhadap masa depan pendidikan negara ini. Lebih-lebih lagi dengan komen simplistik sesetengah pihak. Sedangkan kes adik Subashini sepatutnya menggegarkan seluruh sistem pelajaran negara kita.
Peluang semua pelajar adalah sama. Tiada diskriminasi. Sekolah adalah salah satu tempat pemupukan nilai perpaduan semua kaum. Bumi bertuah ini bukan hanya untuk orang Islam tapi pelbagai bangsa dan agama hidup bersama. Sampai bilakah kita terus mahukan perbezaan, sedangkan persamaan tidak dicari. Justeru, satu mekanisme mesti dicari supaya kita tidak dipisah-pisahkan lagi. Rujuklah perlembagaan sebagai asas perbincangan.
Falsafah pendidikan negara sebenarnya sudah mantap tapi hasilnya masih belum menyerlah dan belum dapat sepenuhnya memberikan kesan langsung kepada pelajar. Jika adapun, itu adalah usaha dan inisiatif dari pihak pimpinan sekolah. Berdikari dengan mencuba resepi sendiri dari mengikut sahaja sistem pelaksanaan sedia ada.
Saya merasakan sistem sedia ada dan terpisah-pisah hanya memenuhi akal tapi kurang menitikberatkan kemampuan mengisi hati dan perasaan yang turut berkembang sama dengan kemampuan akal. Proses pengajaran tidak seiring dengan pendidikan.
Ini kerana, pendidikan melibatkan tarbiyyah. Tarbiyyah mengajak manusia mengagungkan dan membesarkan Pencipta, taat setia kepada agama, bangsa dan negara, tanpa berbelah bahagi. Tarbiyyah ini mesti dilakukan ketika peringkat rebung, sebelum mereka menjadi buluh. Jika pada peringkat rebung lagi sudah salah, maka sudah tentu buluhnya tidak dapat dilentur lagi. Maka tidak hairanlah masalah terus menjadi masalah, jarang dapat diselesaikan dengan jayanya.
Bacalah surah Nuh, ayat 14. Sesungguhnya Dia menjadikan kamu bertingkat-tingkat (beberapa bahagian). Dengan maksud, pendidikan itu berperingkat, bersesuaian dengan fitrah manusia itu sendiri. Di mana bumi dipijak di situlah langit dijunjung.
Dalam ayat lain pula, Allah SWT mengatakan bahawa prinsip kebenaran yang mesti diwariskan dan kebenaran itu tidak boleh dibuat-buat, apatah lagi sembunyikan atau dipolitikkan. Katakanlah kebenaran itu, walaupun mungkin amat pahit. Kemudian kitab itu Kami pusakakan kitab itu untuk orang-orang yang Kami pilih di antara hamba-hamba Kami. Di antara mereka ada yang menganiaya diri mereka sendiri (tidak menurut isi kitab itu) dan di antara mereka ada yang sederhana (menurut sekadar tenaganya) dan ada pula yang lebih dahulu berbuat kebaikan dengan izin Allah, yang demikian itu adalah kurnia yang amat besar (Surah Al-Fatir ayat 32)
Mudah-mudahan ayat ini menjadi panduan kepada kita. Memang benar ibu bapa dan guru perlu jadi pendidik utama, tetapi persekitaran dan maklumat yang disampaikan kepada anak-anak kita perlu juga dipastikan benar. Dengan harapan anak-anak kita menjadi insan berguna daripada menjadi beban masa hadapan. Semuanya bermula dengan didikan awal di peringkat keluarga dan sekolah.
Jika sekarang ini, kita ajar mereka berkongsi, yakinlah bila besar nanti mereka akan berasa peduli kepada orang lain. Namun, jika kita terus pisahkan mereka, hadapilah realiti yang sedang berlaku di depan mata, kau-kau dan aku-aku, apa aku peduli sama kamu. Visi dan misi negara tidak dikongsi bersama. Adakah ini bentuk masyarakat 1Malaysia yang kita idam-idamkan?
Dr. Mohd Mohd Ridhuan Tee Abdullah, Pensyarah Kanan, Kumpulan Penyelidik Politik dan Peradaban Islam, Universiti Pertahanan Nasional Malaysia. Penulisan ini adalah pendapat peribadi beliau.
http://ridhuantee.blogspot.com
http://ridhuantee.blogspot.com/2011/04/akhbar-mana-yang-betul.html
Akhbar mana yang betul?
Akibat tekanan dan bantahan kumpulan pendidikan Cina dan parti pembangkang, sebuah Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) di Kuantan menukar keputusannya untuk menerima akhbar percuma sebuah akhbar berbahasa Melayu (bukan Sinar Harian). Menurut laporan, keputusan tidak menerima akhbar tersebut dibuat oleh lembaga SJKC Semambu (Dong Zong) selepas bermesyuarat.
Menurut Pengerusi lembaga sekolah itu, mereka pada awalnya bersetuju menerima akhbar percuma tersebut yang disumbangkan oleh sebuah syarikat swasta, bertujuan untuk meningkatkan tahap penguasaan bahasa Melayu di kalangan pelajar Cina. Namun, keputusan ini terpaksa ditarik balik setelah didesak oleh pertubuhan-pertubuhan Cina. Lihatlah betapa dominannya pertubuhan ini sehingga boleh menentukan hala tuju sekolah, bukan guru besar dan guru-gurunya.
Alasannya, akhbar tersebut adalah akhbar rasis, berat sebelah dan bersifat perkauman. Persoalan saya, adakah akhbar-akhbar bukan Melayu tidak perkauman? Adakah cara pemberitaan akhbar bukan Melayu begitu telus dan tidak ada agenda perkauman? Tepuk dada, tanya iman.
Persoalan pokok, tidakkah kewujudan sekolah vernakular itu sendiri adalah perkauman? Berapa banyak dasar kerajaan yang ditolak kerana dikatakan boleh mencairkan identiti perkauman sekolah ini? Namun mereka tidak pernah malu meminta peruntukan kerajaan. Saban kali kerajaan didesak dan diugut. Lebih hina lagi desakan dan tuntutan dibuat ketika pilihan raya. Kita tunggu apa pula permintaan mereka ketika pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Kerdau dan Merlimau.
Jangan jadi paku dulang, paku serpih, mengatakan orang, sendiri yang lebih. Kerajaan terlalu banyak bersabar dan bertoleransi membenarkan sekolah dua sistem. Sekolah Satu Sistem (SSS) hanya satu impian, langsung tidak dipedulikan. Benar, perlembagaan tidak menghalang kewujudan sekolah vernakular, tetapi jangan sampai ia menjadi tempat mengkorupkan pemikiran pelajar yang masih mentah.
Saya tidak nampak begitu kuatnya akhbar berbahasa Melayu untuk mengkorupkan minda anak-anak sekolah vernakular, berbanding peranan yang dimainkan oleh guru-guru dan ibu bapa. Sesiapa yang membuat kajian sosialisasi politik, agen keluarga dan sekolah, adalah yang paling kuat mendominasi dan mempengaruhi pemikiran anak-anak, berbanding media cetak.
Media cetak mengambil masa untuk dibaca, sedangkan peranan guru dan ibubapa lebih kepada mencerita atau menyampaikan secara langsung. Sudah tentu kehadiran batang tubuh lebih berpengaruh. Berita-berita akhbar boleh ditepis dan ditapis begitu sahaja, jika guru-guru dan ibubapa berperanan. Sama juga dalam konteks berpersatuan. Persatuan yang paling berpengaruh di kalangan orang Cina adalah persatuan ibubapa, guru dan lembaga sekolah Cina (Dong Jiao Zong), bukannya parti politik Cina. Antara parti politik Cina, sudah tentu parti ultra kiasu yang paling berpengaruh berbanding MCA dan Gerakan.
Sepatutnya kita berterima kasih kepada syarikat swasta terbabit kerana sanggup menaja akhbar tersebut, bagi membantu kerajaan memperkasakan bahasa kebangsaan. Mungkin ada yang akan menaja akhbar berbahasa Melayu seperti Sinar Harian. Sekurang-kurangnya anak-anak kita boleh belajar mengeja dan seterusnya dapat membaca.
Saya tidak fikir pelajar SJKC boleh memahami berita-berita berat yang dilaporkan seharian oleh tersebut. Akhbar hanya sebagai alat pemudah cara, bukan matlamat membentuk anak-anak menjadi ultra Melayu. Inilah yang selalu saya kata, ultra kiasu tetap ultra kiasu, walaupun di mana mereka berada.
Semua dasar yang baik ditentang. Ini bukan kali pertama, kementerian pelajaran telah banyak kali cuba melakukan perubahan. Tetapi bukan sahaja tidak diterima, malah terus didesak dan diasak. Akhirnya kementerian menyalah.
Sejak dahulu saya cadangkan supaya tranformasi dilakukan terhadap sekolah vernakular, kerana kewujudannya dapat menyokong aspirasi perlembagaan, terutama pemerkasaan bahasa kebangsaan. Kenapa kita tidak bentangkan kajian keberkesanan Sekolah Wawasan yang gagal menarik perhatian bukan Melayu? Sekolah Wawasan yang menggabungkan tiga bukan sekolah pelbagai aliran tidak mendapat sambutan. Hanya dipenuhi pelajar-pelajar Melayu.
Pada golongan ultra ini, percampuran sekolah ini akan menyebabkan bangsa mereka ‘cair’. Mereka tidak mahu menjadi Cina pisang (Chinese Banana), di luar nampak macam Cina, tetapi di dalam tidak serupa Cina. Mereka mahu menjadi seperti Cina di negeri Cina. Orang seperti saya, Profesor Khoo Kay Kim dan Profesor Teo Kok Seong tidak diterima, kerana jatuh dalam kategori Cina pisang. Pisang pun pisanglah, tetap menjadi rebutan, harganya pun sekarang mahal, khasiatnya pula tinggi.
Apa guna menjadi tidak pisang, kalau hadirnya kita membebankan dan menyusahkan orang lain. Buatlah perbandingan, mana ada sistem sekolah dalam dunia ini seperti Malaysia. Toleransi kita teramat-amat tinggi. Tidak ada tolok bandingnya. Itupun masih lagi tidak bersyukur.
Kita hanya pandai mengajar (to teach), tetapi bukan mendidik (to educate). Sedangkan dalam pembelajaran, mengajar dan mendidik tidak sama. Mengajar mudah, mendidik agak sukar. Mendidik melibatkan unsur-unsur emosi dan pengorbanan. Sedangkan mengajar hanya sekadar menunaikan tanggungjawab menghabiskan silibus.
Salah mengajar hasilnya kurang ajar, salah didik hasilnya derhaka. Ramai di kalangan kita ambil enteng dua perkara ini. Maka tidak hairanlah jika ramai yang kurang ajar kerana kita hanya mengajar bukan mendidik.
Golongan ultra ini selalu berhujah, sekolah vernakular mempunyai kelebihan luar biasa, bukan sahaja dari aspek bahasa, tetapi juga kehebatan matematik atau ilmu kira-kira. Subjek sejarah tidak penting kerana membebankan. Pandai matematik, boleh buat duit. Memahami sejarah, geografi tidak ke mana-mana. Geografi sudah hampir tiada di sekolah sebab ia tidak mendatangkan keuntungan. Itulah rungutan Prof. Khoo Kay Kim.
Pelajar hari ini, berpelajaran, tetapi moralnya rendah. Kita mengukur kecemerlangan dari jumlah A yang terkumpul, hingga ada sekolah yang menyekat pelajar dari mengambil mata pelajaran tertentu di dalam peperiksaan SPM, demi untuk tidak menjejaskan rekod cemerlang sekolah!
Lupakah kita kepada berita menyedihkan tahun 2007 apabila adik Subashini ditemui meninggal dunia, membunuh diri kerana gagal mendapat A dalam peperiksaan UPSR? Sejauh mana kematian Subashini dibedah siasat puncanya? Atau ia hanya sekadar satu isu yang datang dan pergi? Saya tidak boleh melupakan kematian seorang anak yang tidak berdosa seusia 12 tahun yang mati kerana kurang cemerlang dalam UPSR? Inilah yang saya bimbang apabila kita terlalu berpolitik dalam sebuah negara yang memberikan kebebasan tanpa kawalan.
Sesungguhnya berita itu benar-benar menjadikan kita kecewa dan hampir putus harapan terhadap masa depan pendidikan negara ini. Lebih-lebih lagi dengan komen simplistik sesetengah pihak. Sedangkan kes adik Subashini sepatutnya menggegarkan seluruh sistem pelajaran negara kita.
Peluang semua pelajar adalah sama. Tiada diskriminasi. Sekolah adalah salah satu tempat pemupukan nilai perpaduan semua kaum. Bumi bertuah ini bukan hanya untuk orang Islam tapi pelbagai bangsa dan agama hidup bersama. Sampai bilakah kita terus mahukan perbezaan, sedangkan persamaan tidak dicari. Justeru, satu mekanisme mesti dicari supaya kita tidak dipisah-pisahkan lagi. Rujuklah perlembagaan sebagai asas perbincangan.
Falsafah pendidikan negara sebenarnya sudah mantap tapi hasilnya masih belum menyerlah dan belum dapat sepenuhnya memberikan kesan langsung kepada pelajar. Jika adapun, itu adalah usaha dan inisiatif dari pihak pimpinan sekolah. Berdikari dengan mencuba resepi sendiri dari mengikut sahaja sistem pelaksanaan sedia ada.
Saya merasakan sistem sedia ada dan terpisah-pisah hanya memenuhi akal tapi kurang menitikberatkan kemampuan mengisi hati dan perasaan yang turut berkembang sama dengan kemampuan akal. Proses pengajaran tidak seiring dengan pendidikan.
Ini kerana, pendidikan melibatkan tarbiyyah. Tarbiyyah mengajak manusia mengagungkan dan membesarkan Pencipta, taat setia kepada agama, bangsa dan negara, tanpa berbelah bahagi. Tarbiyyah ini mesti dilakukan ketika peringkat rebung, sebelum mereka menjadi buluh. Jika pada peringkat rebung lagi sudah salah, maka sudah tentu buluhnya tidak dapat dilentur lagi. Maka tidak hairanlah masalah terus menjadi masalah, jarang dapat diselesaikan dengan jayanya.
Bacalah surah Nuh, ayat 14. Sesungguhnya Dia menjadikan kamu bertingkat-tingkat (beberapa bahagian). Dengan maksud, pendidikan itu berperingkat, bersesuaian dengan fitrah manusia itu sendiri. Di mana bumi dipijak di situlah langit dijunjung.
Dalam ayat lain pula, Allah SWT mengatakan bahawa prinsip kebenaran yang mesti diwariskan dan kebenaran itu tidak boleh dibuat-buat, apatah lagi sembunyikan atau dipolitikkan. Katakanlah kebenaran itu, walaupun mungkin amat pahit. Kemudian kitab itu Kami pusakakan kitab itu untuk orang-orang yang Kami pilih di antara hamba-hamba Kami. Di antara mereka ada yang menganiaya diri mereka sendiri (tidak menurut isi kitab itu) dan di antara mereka ada yang sederhana (menurut sekadar tenaganya) dan ada pula yang lebih dahulu berbuat kebaikan dengan izin Allah, yang demikian itu adalah kurnia yang amat besar (Surah Al-Fatir ayat 32)
Mudah-mudahan ayat ini menjadi panduan kepada kita. Memang benar ibu bapa dan guru perlu jadi pendidik utama, tetapi persekitaran dan maklumat yang disampaikan kepada anak-anak kita perlu juga dipastikan benar. Dengan harapan anak-anak kita menjadi insan berguna daripada menjadi beban masa hadapan. Semuanya bermula dengan didikan awal di peringkat keluarga dan sekolah.
Jika sekarang ini, kita ajar mereka berkongsi, yakinlah bila besar nanti mereka akan berasa peduli kepada orang lain. Namun, jika kita terus pisahkan mereka, hadapilah realiti yang sedang berlaku di depan mata, kau-kau dan aku-aku, apa aku peduli sama kamu. Visi dan misi negara tidak dikongsi bersama. Adakah ini bentuk masyarakat 1Malaysia yang kita idam-idamkan?
Dr. Mohd Mohd Ridhuan Tee Abdullah, Pensyarah Kanan, Kumpulan Penyelidik Politik dan Peradaban Islam, Universiti Pertahanan Nasional Malaysia. Penulisan ini adalah pendapat peribadi beliau.
http://ridhuantee.blogspot.com
http://ridhuantee.blogspot.com/2011/04/akhbar-mana-yang-betul.html
No comments:
Post a Comment