Photobucket

Sahabat Maya :

Sunday, January 24, 2010

Album: ""Almarhum Sultan Iskandar dalam kenangan"




Raja yang unik

Sultan Johor, Sultan Iskandar Ibni Almarhum Sultan Ismail, yang mangkat kelmarin, telah selamat dimakamkan, petang semalam.


Awang menyertai rakyat dan pelbagai pihak merakamkan ucapan takziah yang mendalam kepada waris dan kerabat Almarhum.


Bercakap tentang Sultan Iskandar ketika hayatnya, rumusan pasti sama - seorang raja yang unik.


Baginda akan dikenang sebagai raja berjiwa rakyat dan yang tidak menghiraukan protokol. Pada majlis yang tebal dengan protokol diraja sekalipun, Almarhum kerap melanggarnya kerana sifat baginda yang tidak mementingkan darjat selain tidak suka terlalu formal.


Almarhum terkenal dengan imej ketenteraan selain meminati aktiviti mencabar. Tidak hairan jika baginda boleh mengendalikan helikopter, pesawat, bot laju, luncur layar dan motor berkuasa besar.


Jika tidak berkenan atau murka, Sultan Iskandar tidak berselindung, menjadikan baginda digeruni termasuk di kalangan pemimpin.


Sahabat Awang, Rozaid Abdul Rahman pernah dipanggil ke istana berikutan satu laporan, tidak lama dahulu. Rozaid pergi dengan bimbang tetapi pulang dengan cerita gembira kerana baginda sekadar mahu penjelasan dan kemudian melayannya dengan amat baik.


Awang juga ada pengalaman kecil ditegur ketika membuat satu liputan acara ketenteraan kerana permukaan kasut yang dipakai kurang berkilat. Menteri dan beberapa pegawai awam lagi turut terkejut kerana ditegur. Mesejnya untuk hadir pada acara seperti itu, kasut mesti agak kilat walaupun tidak sekilat yang dipakai oleh anggota tentera perbarisan.


Di sebalik ketegasan dan tingkah laku baginda pada majlis awam yang sukar diduga, Almarhum adalah seorang yang ceria, baik hati dan suka bergurau.


Sesungguhnya untuk menilai baginda bukan setakat kisah-kisah seperti itu sahaja. Jasa Almarhum yang pernah menjadi Yang di-Pertuan Agong cukup besar terutama dalam menjaga kepentingan Islam, keharmonian masyarakat pelbagai kaum dan kemakmuran terutama di Johor.


Baginda juga seorang yang realistik dan responsif kepada suara rakyat. Ini terbukti dalam krisis Perlembagaan (mengehadkan kuasa raja) lebih dua dekad lalu, yang menyaksikan Almarhum akhirnya memilih kepentingan rakyat berbanding kepentingan istana.


Kemangkatan Sultan Iskandar adalah kehilangan besar buat negara. Segala jasa malah keunikan baginda akan abadi dalam ingatan rakyat. Semoga roh Almarhum dicucuri rahmat. Al-fatihah.UTUSAN MALAYSIA


Sumber : BERITA HARIAN

SULTAN Johor, Sultan Iskandar berbual dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sambil diperhatikan oleh Tunku Mahkota Johor, Tunku Ibrahim Ismail pada majlis perasmian Bangunan Sultan Iskandar, Bukit Chagar pada 2008. - Foto Amran Hamid sultan035 sultan034 sultan033
sultan032 sultan031 sultan030 sultan029
sultan028 sultan027 sultan026 sultan025
sultan024 SULTAN Johor, Sultan Iskandar memeriksa kereta nasional pertama Malaysia, Proton Saga bernombor pendaftaran 'Proton 1'. sultan022 SULTAN Johor, Sultan Iskandar berbual bersama Lee Kwan Yew.
sultan020 sultan019 sultan018 sultan017
sultan016 sultan015 sultan014 Foto 1984
Foto 1984 Foto 1956 Foto 1985 sultan009
sultan008 SULTAN Johor, Sultan Iskandar beraksi di padang golf pada 1988. SULTAN Johor, Sultan Iskandar mencuba motosikal berkuasa tinggi pada pameran motosikal Grand Prix 1986. sultan005
SULTAN Johor, Sultan Iskandar. - Foto 1984 SULTAN Johor, Sultan Iskandar menandatangani surat perisytiharan sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-8 disaksikan oleh Baginda Raja-Raja Melayu di Istana Negara -  Foto 1984





DARI (kiri); foto dirakam pada 1966, 1976 dan 1981.

1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...