Photobucket

Sahabat Maya :

Thursday, December 24, 2009

Semua pihak tidak boleh alpa isu babitkan keselamatan negara


Iktibar kejadian enjin pesawat hilang




SELEPAS dua tahun berlaku, misteri kehilangan dua enjin pesawat tempur F-5E milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), ketika dalam proses penyelenggaraan rutinnya di Skuadron 12 Scorpion Butterworth dan Pangkalan Udara Kuala Lumpur kini terbongkar. Pendedahan mengenai kejadian itu, masing-masing dilaporkan berlaku pada 26 Jun 2007 dan 1 November 2007, mengejutkan pelbagai pihak kerana dianggap penyelewengan terbesar dalam sejarah ketenteraan di negara ini.

Lebih mengejutkan, kejadian itu yang menyebabkan kerajaan kerugian RM100 juta mengikut harga pasaran enjin berkenaan dikatakan didalangi 'orang dalam' syarikat penyelenggaraan pesawat terbabit dengan turut mendapat bantuan beberapa pegawai dan anggota TUDM. Ia turut menimbulkan tanda tanya bagaimana enjin sebesar itu boleh lesap dari pangkalan tentera yang dikawal ketat, selain dikatakan gagal dikesan hingga kini, walaupun ada maklumat menyatakan ia dijual kepada pembeli di Eropah, Amerika Selatan dan Asia Barat.

Difahamkan, banyak pihak termasuk di kalangan beberapa pengamal media sendiri, kurang senang dengan pendedahan itu kerana membabitkan isu keselamatan negara, termasuk pelbagai masalah dalam Angkatan Tentera Malaysia (ATM). Bagaimanapun, pendedahan berkenaan, yang diakui menjejaskan imej ATM, terutama TUDM harus dipandang dari sudut positif, khususnya untuk memperbaiki segala kelemahan dalam institusi pertahanan negara.

Berdasarkan modus operandi kehilangan enjin berkenaan, kelemahan paling ketara dikesan ialah dari segi rekod inventori peralatan ketumbukan itu, termasuk membabitkan beberapa aset pertahanan strategik. Ia berikutan kehilangan kedua-dua enjin itu, antara yang termaju pernah dibina untuk pesawat tempur, hanya disedari pada Mei 2008, iaitu hampir setahun selepas enjin pertama dibawa keluar dari pangkalan untuk tujuan penyelenggaraan.

Tempoh lama juga diambil, iaitu hampir tiga bulan sebaik kejadian disedari, untuk membuat laporan polis, iaitu pada 4 Ogos 2008, dipercayai selepas siasatan dalaman yang dilakukan pihak tentera menemui jalan buntu. Bagaimanapun, Menteri Pertahanan, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, menafikan kelemahan sistem inventori ketumbukan itu menjadi punca kehilangan enjin berkenaan hingga mencetuskan kontroversi. BERITA HARIAN

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...