Photobucket

Sahabat Maya :

Thursday, December 31, 2009

Jari Putus dihempap Meja Guru

Oleh Amir Abd Hamid



KUALA LUMPUR: “Saya sedih apabila anak menangis tersedu-sedu meminta saya mengutip jarinya yang putus dan kemudian menyuruh saya menyambung semula jari itu...tetapi saya tidak berdaya kerana ia mustahil sebab jari itu sudah mereput,” kata seorang ibu, Suziana Che Saad, 28.


Anak lelakinya, Mohd Farisz Daniel Mohd Azizi yang berusia lima tahun mengalami reput jari hingga terlerai akibat dihempap meja guru ketika berlatih taekwondo di sebuah tadika di Jalan Gasing, Petaling Jaya, dekat sini, pada 20 Oktober lalu.

Kejadian berlaku apabila rakan kanak-kanak terbabit, bermain-main di atas meja berkenaan sebelum rakannya itu tergelincir dan menyebabkan meja itu jatuh lalu menghempap jari kaki kanan Mohd Farisz Daniel.

“Ketika kejadian, saya sedang bekerja. Tiba-tiba suami, Mohd Azizi Mustapha, 29, menelefon memberitahu Farisz mendapat kemalangan kecil di tempat belajar.


“Ketika itu suami menyatakan dia akan terus ke sebuah klinik kerana guru tadika yang mengajar kelas taekwondo anak sudah membawa Farisz ke klinik.


“Sebaik suami pulang ke rumah di Taman Mawar, Puchong, saya terkejut melihat keadaan kaki anak membengkak dan berdarah,” katanya.

Susulan itu, Suziana dan suami membawa anak sulung mereka itu mendapatkan rawatan doktor pakar di Hospital Assunta, Petaling Jaya dan doktor memberitahu sebahagian urat dan pembuluh darah di jari kaki kanan anaknya itu sudah mati.

Bagaimanapun, Suziana dan suaminya enggan membenarkan doktor memotong sebahagian jari kaki kanan Mohd Farisz Daniel yang parah akibat dihempap meja itu kerana berharap ia akan sembuh walaupun rawatan X-ray mendapati tidak akan dapat diselamatkan.

Tetapi harapan itu musnah apabila sehari sebelum hari jadi Mohd Farisz Denial pada 28 November lalu kira-kira jam 9 malam, kanak-kanak itu meraung secara tiba-tiba ketika dia sedang bermain di ruang tamu rumah.

“Saya ingatkan kenapa? Rupa-rupanya Mohd Farisz Daniel menunjukkan ketulan hitam yang katanya lipas. Saya terkejut apabila mendapati lipas yang disangka Farisz itu sebenarnya jarinya yang lerai kerana reput.

“Dia merayu tersedu-sedu meminta saya menyambung semula jari kakinya itu. Puas saya memujuknya supaya reda dia kehilangan jarinya itu,” katanya yang mempunyai seorang lagi cahaya mata, Muhammad Faszrell Daniel berusia lima bulan.

Sementara itu, Mohd Azizi berkata, dia sudah membuat laporan di Balai Polis Petaling di sini berhubung kejadian malang yang menimpa anaknya itu.

Katanya, dia dan isteri juga sedang mendapatkan khidmat peguam untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap pengurusan tadika swasta itu kerana cuai.

“Jari anak saya tak ternilai harganya, sebenarnya ini bukan sebab wang tapi lebih kepada tanggungjawab. Pihak pengurusan tadika itu dan guru taekwondo terbabit hanya melawat ketika di hospital.

“Tiada langsung tindakan susulan mereka selepas itu. Guru taekwondo terbabit berjanji menanggung kos rawatan, tetapi janji hanya tinggal janji. Setakat ini, satu sen pun tidak diterima daripada mana-mana pihak.

“Lebih teruk, bapa kanak-kanak yang memanjat meja itu hanya memberikan hamper dan meminta maaf,” katanya.

Sumber : myMetro

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...