Photobucket

Sahabat Maya :

Wednesday, July 7, 2010

Umi,perlukah kita berdoa untuk guru?





Jika kita ingin berjaya,

jangan sekali-kali

kita menghina orang

yang pernah mengajar kita

sekalipun dia menyakiti kita.

Sentiasalah berdoa

untuk guru

kerana doa

akan menambah

barakahnya ilmu

yang diterima.





Apabila kita berdoa

untuk guru,

hati guru

akan menjadi lembut

dan

akan mengajar

dengan sempurna.




Percayalah

apabila guru menyayangi kita,

pelajaran akan mudah hadam

dan

dapat dihayati dengan baik.






Pelajaran

yang sempurna dihayati

sudah tentu mudah dihadapi

semasa peperiksaan.






Apabila guru menyayangi murid

sudah tentu dia akan

memberi keutamaan kepada murid

yang disayanginya untuk dibantu.





Sekeras mana sekalipun

hati seorang guru itu,

atau

segarang mana sekali pun

guru itu,

apabila

berdepan dengan murid yang baik

dan

hormat padanya,

InsyaAllah,

hatinya akan

menjadi lembut

untuk menyayangi murid tersebut.







Pokoknya,

doakanlah guru-guru

kita

kerana berdoa

untuk orang lain itu

adalah lebih mustajab

disamping kita

mendapat habuan

yang sama dengan orang

yang kita doakan.






Apalagi

yang kita doakan

itu adalah

guru kita.




Teruskan membaca..

Penat aku berjalan!!!!!!

Jalan itu.......

berliku dan berliku..

bersimpang-siur..

tiada perhentian..

melepaskan lelah...


Teruskan membaca..

Tuesday, July 6, 2010

Allah Maha Besar

RIVER UNDER THE SEA ( SUNGAI DI BAWAH LAUT )


Maha Suci Allah

yang Maha Menciptakan

Sungai dalam Laut





“Akan Kami perlihatkan

secepatnya kepada mereka kelak,

bukti-bukti kebenaran Kami

di segenap penjuru dunia ini

dan pada diri mereka sendiri,

sampai terang kepada mereka,

bahwa al-Quran ini suatu kebenaran.

Belumkah cukup bahwa Tuhan

engkau itu menyaksikan

segala sesuatu. ”

(QS Fushshilat : 53)




“Dan Dialah yang membiarkan

dua laut mengalir (berdampingan) ;

yang ini tawar lagi segar

dan

yang lain masin lagi pahit;

dan

Dia jadikan antara keduanya

dinding dan batas

yang menghalangi.”

(Q.S Al Furqan:53)




Jika anda termasuk orang yang gemar

menonton rancangan TV `Discovery’

pasti kenal Mr.Jacques Yves Costeau ,

ia seorang ahli oceanografer dan ahli selam

terkemuka dari Perancis.

Orang tua yang berambut putih ini

sepanjang hidupnya menyelam

ke perbagai dasar samudera

di seantero dunia dan membuat

filem dokumentari tentang keindahan

alam dasar laut

untuk ditonton di seluruh dunia.

Pada suatu hari

ketika sedang melakukan

eksplorasi di bawah laut,

tiba-tiba ia menemui

beberapa kumpulan mata air tawar-segar

yang sangat sedap rasanya

kerana tidak bercampur/tidak melebur

dengan air laut yang masin

di sekelilingnya,

seolah-olah ada dinding

atau

membran yang membatasi keduanya.








Fenomena ganjil itu

memeningkan Mr. Costeau

dan mendorongnya untuk mencari

penyebab terpisahnya air tawar

dari air masin

di tengah-tengah lautan.

Ia mulai berfikir,

jangan-jangan itu hanya

halusinansi atau khalayan

sewaktu menyelam.

Waktu pun terus berlalu

setelah kejadian tersebut,

namun ia tak kunjung

mendapatkan jawapan

yang memuaskan

tentang fenomena

ganjil tersebut.

Sampai pada suatu hari

ia bertemu dengan seorang

profesor Muslim,

kemudian ia pun menceritakan

fenomena ganjil itu.

Profesor itu teringat

pada ayat Al Quran

tentang bertemunya dua lautan

( surat Ar-Rahman ayat 19-20)

yang sering diidentikkan

dengan Terusan Suez .

Ayat itu berbunyi

“Marajal bahraini yaltaqiyaan,

bainahumaa barzakhun laa yabghiyaan.. .”

Ertinya:

“Dia biarkan dua lautan bertemu,

di antara keduanya ada batas

yang tidak boleh ditembus.”


Maha benar Allah dengan segala firman-Nya..





Kemudian

dibacakan Surah Al Furqan

ayat 53 di atas.

Selain itu,

dalam beberapa kitab tafsir,

ayat tentang bertemunya dua lautan

tapi tak bercampur airnya

diertikan sebagai

lokasi muara sungai,

di mana terjadi pertemuan

antara air tawar dari

sungai dan air masin dari laut.

Namun tafsir itu

tidak menjelaskan ayat berikutnya

dari Surah Ar-Rahman ayat 22

yang berbunyi

“Yakhruju minhuma lu’lu`u wal marjaan”

Ertinya:

“Keluar dari keduanya

mutiara dan marjan.”

Padahal

di muara sungai tidak

ditemukan mutiara.

Terpesonalah Mr. Costeau

mendengar ayat-ayat Al Qur’an itu,

melebihi kekagumannya

melihat keajaiban pemandangan

yang pernah dilihatnya

di lautan yang dalam.

Al Qur’an ini mustahil

disusun oleh Muhammad

yang hidup di abad ke tujuh,

suatu zaman saat belum ada

peralatan selam yang canggih

untuk mencapai lokasi yang jauh

terpencil di kedalaman samudera.

Benar-benar suatu mukjizat,

berita tentang fenomena ganjil

14 abad yang silam

akhirnya terbukti pada abad 20.

Mr. Costeau pun berkata

bahawa Al Qur’an

memang sesungguhnya kitab suci

yang berisi firman Allah,

yang seluruh kandungannya

mutlak benar.

Dengan seketika dia pun memeluk Islam.



Maha Suci Allah

Yang Maha Menciptakan

Sungai dalam Laut

Allahu Akbar…!

Mr. Costeau mendapat hidayah

melalui fenomena teknologi kelautan.

Maha Benar Allah Yang Maha Agung.

Shadaqallahu Al `Azhim.




Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Sesungguhnya

hati manusia akan berkarat

sebagaimana besi

yang dikaratkan oleh air.”

Bila seorang bertanya,

“Apakah caranya

untuk menjadikan hati-hati ini

bersih kembali?”

Rasulullah s.a.w. bersabda,

“Selalulah ingat mati

dan

membaca Al Quran.”





Jika anda seorang penyelam,

maka anda harus mengunjungi

Cenote Angelita,Mexico.

Di sana ada sebuah gua.

Jika anda menyelam

sampai kedalaman 30 meter,

airnya air segar (tawar),

namun jika anda menyelam

sampai kedalaman lebih dari 60 meter,

airnya menjadi air asin,

lalu anda dapat melihat

sebuah “sungai” di dasarnya,

lengkap dengan

pohon dan daun daunan.





Setengah pengkaji mengatakan,

itu bukanlah sungai biasa,

itu adalah lapisan hidrogen sulfida,

nampak seperti sungai… luar biasa bukan?

Lihatlah

betapa hebatnya

ciptaan Allah SWT.


Allah Maha Hebat






Teruskan membaca..

Monday, July 5, 2010

Cikgu, macam mana kita nak pilih......



Pada suatu pagi
di satu sekolah menengah,
ada seorang pelajar
bertanya pada seorang guru
yang sedang mengajar.
Ketika itu,
guru tersebut
sedang menyentuh
mengenai kasih dan sayang
secara am.
Dialog di antara pelajar dan guru

tersebut berbunyi begini:-





Pelajar : Cikgu, macam mana kita
nak pilih seseorang yang terbaik
sebagai orang paling kita sayang?
Macam mana juga
kasih sayang itu nak berkekalan?




Cikgu : Oh, awak nak tahu ke?
Emmm...baiklah.
Sekarang kamu buat
apa yang saya suruh.
Ikut je ye...
mungkin kamu akan dapat
apa jawapannya.




Pelajar : Baiklah...
apa yang saya harus buat?



Cikgu : Kamu pergi ke padang sekolah
yang berada di luar kelas
sekarang juga.
Kamu berjalan di atas rumput
di situ dan sambil
memandang rumput
di depan kamu,
pilih mana yang
PALING cantik
tanpa menoleh
ke belakang lagi
walaupun sekali.
Dan kamu petiklah
rumput yang
PALING cantik
yang berada
di depan kamu tersebut
dan
selepas itu
bawa balik ke kelas.




Pelajar : Ok.
Saya pergi sekarang
dan
buat apa yang cikgu suruh.





Apabila
pelajar tersebut balik semula ke kelas,
tiada pun rumput yang berada di tangannya.
Maka
cikgu pun bertanya kepada pelajar tersebut.





Cikgu : Mana rumput yang cikgu suruh petik?





Pelajar : Oh, tadi saya
berjalan di atas rumput dan sambil
memandang rumput yang berada di situ,
saya carilah rumput yang paling cantik.
Memang ada banyak yang cantik
tapi cikgu kata
petik yang paling cantik
maka saya pun terus berjalan ke depan
sambil mencari yang paling cantik
tanpa menoleh ke belakang lagi.
Tapi
sampai di penghujung padang ,
saya tak jumpa pun yang paling cantik.
Mungkin ada di antara
yang di belakang saya sebelum itu
tapi dah cikgu cakap
tak boleh menoleh ke belakang semula,
jadi
tiadalah rumput
yang saya boleh petik.




Cikgu : Ya,
itulah jawapannya.
Maknanya,
apabila
kita telah berjumpa
dengan seseorang
yang kita sayang,
janganlah kita
hendak mencari lagi
yang lebih baik
daripada itu.
Kita patut
hargai orang
yang berada
di depan kita
sebaik-baiknya.
Janganlah kita menoleh
ke belakang lagi
kerana
yang berlaku tetap
dah berlaku.
Dan
semoga yang berlalu
tidak lagi berulang.
Jika
kita berselisih faham
dengan orang
yang kita sayang itu,
kita boleh perbetulkan
keadaan
dan cuba teruskan
perhubungan tersebut
walaupun
banyak perkara
yang menggugat
perhubungan
tersebut.
Dan
ingatlah
orang yang kita
sayang itulah
kita jumpa paling cantik
dan
paling baik
pada
MULAnya
walaupun nak ikutkan
banyak lagi
yang cantik dan baik
seperti
rumput tadi.




p/s : Justeru itu,
sayangilah orang yang berada
di sekeliling kita
dengan tulus dan ikhlas.





Teruskan membaca..

Sunday, July 4, 2010

Hati itukah?






PAKU YANG LEKAT DI HATI




“Jangan suka menyakiti hati orang lain
dengan kata-kata kita,”
nasihat seorang ibu kepada anaknya.



“Saya tahu itu salah, ibu.
Tapi, saya akan cepat minta maaf.
Itu satu kelebihan juga, bu?”
Kilas si anak.




“Tetapi perbuatan kamu itu
menyakitkan hati orang, anakku,”
kata ibu itu lagi.





“Saya rasa tidak, saya tidak kejam.
Selepas minta maaf,
segala-galanya langsai, bu.”



Si ibu berfikir.
Apakah cara untuk menyedarkan anaknya
daripada sifat buruk ini?






“Kalau begitu,
kamu ikut cadangan ibu ini.
Moga kamu akan fahami maksud ibu nanti.”





Tanpa membantah anak itu setuju.





“Begini,
setiap kali kamu menyakiti hati seseorang,
kamu ketuk sebilah paku ke dinding ini.
Kemudian, setelah kamu meminta maaf,
kamu cabut semula paku yang kamu ketuk itu!”






“Baik, ibu.”



Beberapa bulan berlalu,
mereka sama-sama menghadap dinding tersebut.





“Lihat ibu,
mana ada paku yang tinggal?”
Ujar si anak dengan bangga.






“Semuanya telah dicabut.
Memang ramai orang yang
saya sakiti hati mereka,
tetapi semuanya telah memaafkan saya
setelah saya meminta maaf.”







“Betul kamu sudah
minta maaf dan mereka telah memaafkan,
tapi sedarkah kamu…?”







“Maksud ibu?”






“Cuba kamu tengok dinding ini.
Semuanya sudah tebuk,
calar dan ‘berkematu’.
Itulah hati-hati yang telah kamu sakiti.
Walaupun kamu sudah dimaafkan,
tetapi kesan perbuatan buruk itu
masih berbekas di hati mereka.
Hati yang dilukai
ada parutnya,
anakku…”







Si anak
merenung dinding yang tebuk-tebuk itu.
Sudah tidak indah lagi seperti asalnya.
Begitukah hati-hati orang yang telah aku sakiti?






Pengajaran:



Meminta maaf adalah perbuatan terpuji.
Tetapi berusaha agar kita
tidak terpaksa meminta maaf
(maksudnya menghindarkan diri
daripada menyakiti hati orang lain)
jauh lebih terpuji.
Ya, luka di hati itu
lebih sukar diubati
daripada
luka di tangan.





Artikel asal :
Majalah Solusi-isu 8 dari "angguk geleng"


cinta-islam-267x300

p/s : Apakah ada hati-hati yang pernah

kita lukai secara sedar ataupun tidak?



Betapa banyaknya orang ingin masuk syurga,

namun kita tidak sedar akan kad laporan kehidupan kita

masih banyak berwarna merah.



Justeru itu, segeralah sedar dan bertaubatlah

setiap saat dan setiap hari,

kerana kita tidak pernah tahu

apakah semua amal kebaikan kita dicatat,

namun kita pasti tahu semua dosa-dosa kita tercatat,

bahkan kalau malaikat mencatatnya dengan tinta

yang berupa semua air laut yang ada di bumi ini,

tinta air laut ini pasti akan habis tak tersisa,

namun semua dosa-dosa kita belum tercatat semua.

Dan kita tidak pernah tahu

bila waktunya tiba kita dipanggil Allah swt,

jangan sampai kita masuk ke dalam waktu

“tomorrow never come”,

sehingga kita kehabisan waktu untuk bertaubat.

Teruskan membaca..

Proses belajar melalui peperiksaan.



Proses belajar melalui peperiksaan


APABILA sesuatu keputusan ujian atau peperiksaan

yang dijalankan di peringkat sekolah itu

tidak mencapai tahap memuaskan,

maka kebiasaannya murid akan berkata

bahawa peperiksaan itu tidak penting

kerana ia bukannya peperiksaan akhir tahun

atau

peperiksaan sebenar.





Walau apa sahaja alasan yang diberikan,

latihan, ujian atau peperiksaan

bukan sahaja bertujuan untuk

melihat gred yang diperoleh,

tetapi merupakan proses belajar

(learning process) untuk mengenal pasti

tahap pencapaian mengikut

kebolehan masing-masing.

Dalam hal ini,

setiap kesilapan yang dilakukan

perlu dikaji di manakah kelemahan

serta apakah bentuk usaha

yang perlu ditambah lagi.





Proses untuk mengenal pasti

kelemahan diri tidak akan dapat dilakukan

dengan berkesan jika seseorang murid

menganggapkan peperiksaan ini tidak penting

dan tidak membuat persiapan yang secukupnya

untuk peperiksaan tersebut.

Sesungguhnya

kita banyak mendapat ilmu dan bimbingan

melalui kesilapan yang dilakukan sebelum itu.

Setiap kesilapan yang dilakukan

mampu memberi kita panduan,

mengelakkan kita mengulangi kesilapan tersebut

serta memberi satu ilmu baru

dalam membuat persiapan diri

menghadapi peperiksaan.





Sebenarnya

tidak ada istilah peperiksaan sebenar

atau peperiksaan olok-olok.

Setiap peperiksaan menguji kita

sejauhmana persediaan yang dilakukan

ke arah mencapai kehendak piawaian

yang ditetapkan.

Selain dari itu

peperiksaan juga memberi ruang

dan peluang kepada murid-murid

manfaatkan beberapa

perkara seperti berikut:






• Pergerakan minda:

Minda harus digerakkan agar

apa yang dipelajari dapat dimasukkan

ke dalam memori jangka panjang

yang membolehkan murid-murid

mengingati pelajaran tersebut

dalam jangka masa yang panjang.

Apabila terdapatnya latihan,

ujian atau peperiksaan,

maka murid-murid

dengan secara tidak langsung

akan bersedia membuat ulang kaji

lantas menggerakkan

minda kita.






• Motivasi diri:

Melalui keputusan yang diterima,

ia mampu memberi satu bentuk kepuasan diri.

Malah kepuasan ini

akan meningkatkan lagi

aras motivasi diri

dalam proses

mengulang kaji pelajaran.






• Peringatan diri:

Jika keputusan peperiksaan tersebut

tidak mencapai tahap cemerlang

maka ia seolah-oleh memberi satu isyarat

dan peringatan kepada murid-murid

agar usaha perlu digandakan lagi.

Andai kata

murid-murid hanya menganggapkan

hanya peperiksaan sebenar itu sahaja

yang penting,

maka tidak berlakulah

proses motivasi diri

atau peringatan diri

yang memberi ruang

untuk bertindak membaikinya

di peringkat awal.

Jika keputusan tidak memuaskan

ia akan berakhir

dengan penyesalan.






Justeru,

setiap ujian atau peperiksaan itu

penting dan perlulah diberi perhatian

yang sepenuhnya.

Peperiksaan bukan sahaja

bertujuan untuk melihat prestasi

dalam bentuk skor

pada gred tetapi merupakan

satu proses belajar

yang bertujuan untuk membuat

penambahbaikan pada

diri sendiri.



Sumber : http://www.tutor.com.my/tutor/dunia.asp?y=2010&dt=0625&pub=DuniaPendidikan&sec=Motivasi&pg=mo_01.htm
Teruskan membaca..

Saturday, July 3, 2010

Berfikir Kerana Allah



Berfikir Kerana Allah


Maksud kerana Allah ialah ikhlas.
Ikhlas memberikan sandaran terhadap reda Allah.
Berfikir adalah aktiviti akal untuk sesuatu maksud.






Berfikir kerana Allah
adalah menggunakan
kekuatan akal dan daya taakulan
untuk berfikir ke arah sesuatu yang Allah reda.
Menggunakan akal untuk melihat
tanda-tanda kebesaran Allah kemudian
melakukan kajian dan penyelidikan
berasaskan jiwa tadabbur yang tinggi
menyebabkan hasil pemikiran membimbing
kedekatan manusia dengan
Penciptanya.






Menggunakan kekuatan akal
untuk menyuburkan maklumat yang dipandu
oleh asas-asas yang benar tentunya
bakal membimbing manusia
suka dan cintakan kebenaran.
Menggunakan akal bagi membuat
sesuatu pertimbangan yang menuntut
keadilan dengan merujuk faktor pemikiran
dan faktor syarak ia bakal mempedoman manusia
ke arah natijah yang baik.







Oleh itu
maksud berfikir kerana Allah
adalah menghubungkan proses dan natijah pemikiran
selari dengan pedoman dan petunjuk Allah.
Akal saja tidaklah segala-gala.
Akal yang dipandu oleh hikmah
yang terungkap dalam al-Quran
memberikan sumber
yang memandu manusia berfikir.
Daripadanya lahir kegiatan berfikir
tidak semata-mata kerana berfikir
tetapi berfikir
yang selari dengan petunjuk Allah,
tidak bercanggah dengan
syarak dan mendapat reda-Nya.






Menjadi suatu tuntutan
kepada para remaja untuk membina
tradisi berfikir kerana Allah
dan berhikmah kepada manusia.
Ia bermakna
para remaja harus ada asas-asas
ilmu Islam yang baik.
Ilmu ini akan memandu remaja
dalam proses berfikir.






Ilmu Islam
memberi remaja suluh supaya
aktiviti akal tidak hanya berkembang
begitu saja tanpa arah dan matlamat
tetapi dipandu oleh sumber
hikmah atau al-Quran
supaya matlamat berfikir bakal
memberi manfaat kepada yang lain.






Ramai remaja
kini amat terpengaruh dengan
pemikiran semasa yang bercorak popular.
Tidak pula salah bagi remaja
mengetahui asas-asas ilmu
daripada sumber Barat dan Timur
untuk maksud berbanding.
Tetapi sebagai remaja Islam
keupayaan berfikir yang dipandu
oleh sumber hikmah atau wahyu
menjadi terlalu penting
supaya pemikiran berkembang dan subur
atas maksud kebaikan dan manfaat.
Inilah asas berfikir kerana Allah
yang amat diperlukan
oleh para remaja.






Remaja tentunya
selalu berfikir tentang hiburan, cinta,
makna kebahagiaan, kejayaan dan kecemerlangan,
sahabat dan persaudaraan.
Berfikir ke arah itu adalah sesuatu yang fitrah.
Tetapi sebagai remaja Islam
apakah sandaran berfikir tentang hiburan
yang dikaitkan dengan reda Allah
sekiranya hiburan difikir dan difahamkan
sebagai alat mengisi kekosongan
hati dan keceriaan diri secara nafsu-nafsi,
menyubur keinginan yang menyebabkan
hilang malu dan jati diri,
pengagum kepada hiburan popular Barat
hingga menjadikan remaja tidak berfikir
ke arah memperkasakan
budaya sendiri.






Remaja tentunya berfikir tentang cinta.
Berfikir tentang cinta seadanya
boleh menjerumuskan remaja
ke arah cinta kenafsian dan haiwani.
Remaja akan mudah terpengaruh
dengan pemikiran cinta dangkal
yang hanya sekadar ingin merasai
kelazatan emosi yang sifatnya nafsu-nafsi
lalu melampiaskan lafaz dan hajat
yang mengheret remaja ke arah kerosakan.







Berfikir tentang cinta kerana Allah,
membimbing remaja ke arah
meletakkan Allah sebagai sumber
yang tertinggi di mana puncak cinta
kepada Allah membawa remaja
kepada asas ketaatan dan kepatuhan
kepada pedoman yang Allah berikan.
Dalam pergaulan,
Allah memberikan sempadan dan batasan
kepada yang bukan mahram.
Allah memberikan landasan syarak
supaya cinta yang fitrah
tersalur dengan jalan yang terarah.
Mematuhi asas yang telah
dipedomankan oleh Allah
membawa kepada asas redanya.
Dan percintaan
yang terjalin atas reda Allah
bakal membawa berkat
terhadap kehidupan itu sendiri.







Begitu juga pemikiran
ke arah kebahagiaan
yang berasaskan nilai-nilai Rabbani
membimbing remaja memahami
maksud bahagia
tidak saja dari sudut perasaan dan kenafsuan
tetapi bahagia dalam erti kata
yang sebenar dicapai dari sudut rohaniah
yang tinggi
melakukan kebaikan terhadap
diri dan orang lain
supaya asas kebahagiaan
menepati jalan yang
Allah reda.








*Kebahagiaan







Berbahagiakah
hidup seorang remaja
yang melakukan sesuatu tanpa mengambil kira
reda Allah yang menyebabkan
perlanggaran terhadap hukum-hakamnya
dan akhirnya kebahagiaan hanya berbentuk kenafsian,
terhasil sesuatu yang sifatnya sementara
dan tidak membawa kepada kebahagiaan yang abadi.
Kebahagiaan yang abadi
menghubungkan remaja dengan Allah
iaitu patuh akan pedomannya
dan taat akan larangannya.







Oleh itu,
berfikir kerana Allah
memberikan remaja beberapa
pedoman yang penting.
Pertama,
harus ada asas keikhlasan
dalam membina jalan berfikir.
Kedua,
sandarkan berfikir kerana Allah
dan hikmahnya kembali semula
kepada remaja dan orang lain.
Ketiga,
pemikiran yang berasaskan
ilmu tentang Allah
supaya tanda-tanda kebesaran Allah
menjadikan remaja kerdil dan kecil di sisi-Nya.
Keempat,
menjadikan reda Allah
sebagai sumber kekuatan
dalam berfikir supaya apa yang difikir
oleh remaja sentiasa bersandarkan
keselariannya dengan batas syarak
yang dipedomankan oleh Allah.
Kelima,
harus ada rasa bersyukur
dalam proses berfikir remaja
kerana tanpa rasa syukur
remaja mudah lupa akan diri
dan
boleh membawa kepada
riak dan ujub.







Asas-asas di atas
amat perlu bagi remaja
dalam menjalankan kegiatan berfikir
supaya kekuatan akliah yang dipandu
oleh kekuatan nakliah
bakal menemukan titik keseimbangan
antara fitrah remaja dengan
Sunnatullah atau ketentuan Allah.
Allah mengatur alam ini
di atas titik keseimbangan.
Tanpanya
planet dan bintang-bintang
akan berlaga dan membawa kepada
bencana.







Fitrah remaja
mahukan kebaikan dan keindahan dalam hidup.
Ia hanya mampu dicapai
sekiranya sandaran kebaikan dan keindahan itu
terlihat pada faktor alam
yang menurunkan hujan,
faktor air yang menghidupkan ikan-ikan,
faktor bumi yang menghidupkan pohon-pohon,
faktor udara yang membolehkan remaja bernafas.
Itulah rahmat dan nikmat Allah
yang di luar kemampuan
manusia menciptakannya,
dilimpahkan kepada kita
untuk menikmatinya.
Ia membimbing remaja berfikir
betapa besarnya kuasa Allah
yang membimbing remaja
rukuk dan sujud
mengakui kebesaran-Nya
dan menjadikannya
sebagai sumber amanah
untuk
kesejahteraan diri dan orang lain.










*Prof. Dr. Sidek Baba ialah pensyarah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.






Bicara Agama --- Utusan Online -- 12 Ramadan 1427 -- 5 Oktober 2006







Teruskan membaca..

Berfikir Menjana Ilmu



Berfikir Menjana Ilmu



BERFIKIR ialah suatu aktiviti akliah dan rohaniah
yang berlaku pada seseorang akibat adanya
kecenderungan mengetahui dan mengalami.
Ia disusun dengan teratur supaya lahirnya
makna, fakta dan kefahaman.






Akal manusia berfungsi
untuk mengingat, berfikir dan menaakul.
Daripadanya kegiatan berfikir berlaku.







Manusia diberi daya kognitif
yang membolehkannya berfikir.
Manusia juga diberi daya efektif
yang membolehkan
emosi, perasaan dan kerja hati
berhubung dengan daya kognitif.
Daripadanya lahir pemikiran.
Pemikiran yang berkembang
boleh memberi asas
kepada lahirnya ilmu.






Pada diri manusia
terdapat sumber ilmu.
Persekitaran yang ada
pada diri manusia
terkandung ilmu.
Pohon-pohon yang subur,
haiwan pelbagai jenis, sumber-sumber hasil bumi
yang banyak terkandung ilmu.
Peristiwa yang berlaku,
perubahan yang terjadi,
rahmah dan nikmat yang banyak
terkandung ilmu.
Allah jadikan semuanya
adalah untuk manfaat manusia.
Ia mendorong manusia berfikir
kerana daripada aktiviti berfikir
manusia akan dapat
manfaat ilmu.






Ilmu
menyebabkan manusia tahu dan menerima
makna akan sesuatu.
Akhirnya dengan ilmu
manusia tahu nilai guna sesuatu
dan hikmah daripada
sesuatu kejadian.






Para remaja
perlu menyuburkan naluri ingin tahu
dengan cara berfikir.
Berfikir harus dipandu oleh
maklumat, fakta dan ilmu.
Sejarah pemikiran
bukanlah sesuatu yang baru.
Sejak Nabi Adam, manusia pertama,
proses berfikir sudah berlaku.
Sebab itu Allah ajarkan Nabi Adam
tentang nama-nama sesuatu
supaya dengan mengetahui
nama-nama tersebut menjadikannya
serba tahu dan ia amat bermakna
untuk memandu kehidupan.






Remaja
tidak tiba-tiba dewasa dan matang
dalam berfikir apalagi
mempunyai nilai yang betul
tentang sesuatu perkara.
Proses bertatih dalam berfikir
adalah sesuatu yang tidak dapat dielakkan.
Naluri ingin tahu, ingin mencuba,
ingin mengkaji harus tumbuh
dalam hati remaja supaya sesuatu
yang dilihat dan diperhati
tidak hanya berlaku begitu saja
tetapi menyebabkan
aktiviti berfikir berlaku.
Dengan membaca, menonton,
berkomunikasi, melihat gelagat
dan masalah manusia yang silih berganti,
ia membolehkan
remaja berfikir.






Aktiviti berfikir
membolehkan remaja mendapat jawapan,
melakukan analisis dan ia memberikan asas
yang baik untuk remaja
mencari jalan keluar,
meneliti akar masalah dan akhirnya
mampu menghasilkan
sudut pandangan
terhadap sesuatu.









Ibnu Nafis, Ibnu Sina,
Al-Batani, Az-Zahrawi,
Newton, Einstein, Kepler, Plato, Aristotle
dan ramai lagi ahli ilmu,
ahli falsafah dan ahli fikir
memulakan aktiviti saintifiknya dengan berfikir.
Genius ini memiliki kekuatan berfikir yang luar biasa.
Bila melihat langit, bintang-bintang,
cakerawala yang beredar, hujan yang turun,
petir kilat sambar menyambar,
sakit dan kematian,
ia mendorong mereka berfikir.
Hasil daripada pemikiran
lahirlah tanggapan dan kesimpulan
terhadap sesuatu.
Daripadanya
ilmu subur dan hidup lebih bermakna.





Dalam tradisi orang Barat
sejak zaman Plato, Aristotle dan Socrates
membawa ke zaman Galileo,
Bruno sehinggalah ke zaman Descartes,
Kant, Derrida dan Michel Foucou
pada abad ini,
manusia tidak pernah berhenti berfikir.
Pemikiran mereka
berkembang berasaskan pemerhatian,
kajian, dapatan, renungan yang bersandar
kepada akal dan pengalaman.






Faktor agama, kitab dan kenabian
tidak dijadikan sandaran utama.
Akhirnya hipotesis dan teori
tentang sesuatu dibina atas
asas rasional dan saintifik
bukan berasaskan
autoriti wahyu atau pun agama.






Wahyu





Dalam tradisi Islam
akal itu adalah sesuatu yang penting.
Berfikir menerusi pemerhatian dan uji kaji
tidak pula ditolak.
Tetapi akal itu dipandu oleh
nilai dan ilmu yang jauh lebih tinggi
daripada apa yang diketahui oleh manusia.
Akal manusia dan pancaindera manusia
tidak mampu mencapai segala-gala.
Walaupun banyak kehebatan
dicetuskan oleh akal
namun keterbatasannya tidak menjadikan
manusia memiliki kudrat dan kuasa
terhadap alam dan kehidupan
ini secara mutlak.






Tradisi Islam
meletakkan sumber-sumber wahyu
sebagai hikmah dan pedoman
untuk manusia berfikir.
Sumber wahyu tidak saja
menyatakan perkara-perkara yang nyata
tetapi juga hal-hal yang ghaib.
Yang ghaib tetap wujud
walaupun sifatnya tidak maujud.
Keyakinan manusia kepada benda
yang nyata dan wujud semata-mata
belum melengkapi sifat dan hakikat
kejadian itu sendiri.
Roh manusia
adalah sesuatu yang wujud dan tidak maujud
dalam bentuk benda.






Namun,
manusia yang hidup
boleh berkata-kata dalam melakukan
pelbagai kegiatan dan ia adalah
gambaran adanya roh
pada tubuh badan manusia.
Sekiranya roh telah tiada,
sehebat mana pun akal manusia,
hati manusia dan ketangkasan
jasmani manusia,
ia akan kaku dan mati.
Roh ialah ciptaan Allah, bukannya manusia.
Yang diketahui oleh manusia
tentang roh amat sedikit.






Para remaja
harus melihat bahawa
berfikir adalah suatu fitrah.
Fitrah ini mesti dipandu oleh ilmu dan nilai.
Ilmu wahyu dan nilai agama
menjadikan proses berfikir lebih bermakna.
Proses berfikir
menjadikan remaja lebih berilmu,
menjadi tahu dan menerima makna
akan sesuatu dengan merujuk
kepada
kebesaran dan keperkasaan Allah.






Apabila sandaran berfikir
sifatnya kerana Allah,
hikmah berfikir akan memberi
rahmat kepada remaja.
Remaja akan dilatih
tidak saja berfikir secara zahir
tetapi faktor batini akan sentiasa
menjadi aspek penting dalam kehidupan.
Bila remaja melihat dan mengkaji sesuatu
dengan mata zahir,
ia juga harus menghubungkan
objek kajian dan pemerhatian
dengan mata hati dan mata batin.






Sekiranya remaja berasa kagum
dengan muzik popular Barat,
pemikiran yang ada tidak saja
untuk hiburan mengisi kehendak hawa nafsu
semata-mata tetapi tuntutan
batini dan hati yang berasaskan
asas rohaniah yang tinggi
mahukan hiburan yang tidak membawa
kepada lagha dan melalaikan.
Ia harus mampu mencetuskan
minda dan hati
dalam titik harmoni
yang mendorong manusia
mentertibkan hawa nafsu,
menyuburkan nilai-nilai adab dan apresiasi
dan menghasilkan keinsafan yang tinggi
terhadap kekuasaan Allah s.w.t..






Ilmu inilah
yang sebenarnya harus dijana
oleh remaja hasil berlakunya
proses fikir dan zikir yang membimbing
remaja supaya dekat kepada
Allah.









- PROF. DR. SIDEK BABA ialah pensyarah di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).





Sumber: Bicara Agama --- Utusan Online -- 6 Ramadan 1427 --- 29 September 2006

Teruskan membaca..

Berfikir Dalam Zikir



Berfikir Dalam Zikir


BERFIKIR adalah suatu fitrah.
Allah memberi manusia akal
membolehkan manusia berfikir.
Allah mengurniakan manusia pancaindera
membolehkan manusia memandang, memerhati,
melihat, menyaksikan, mendengar, menghidu,
merasa dan menyentuh supaya darinya manusia
memperolehi maklumat, pengalaman dan juga tanggapan.





Darinya manusia berusaha
untuk melakukan kajian dan penelitian
supaya manusia dapat memahami apa yang ada
di sekitarnya dan apa yang diperlukan
dalam hidup ini.





Alam ini Allah jadikan seluas-luasnya
untuk mengajak manusia
berfikir dan mengetahui kebesaran-Nya.
Planet bumi
di mana manusia hidup dilimpahkan
rahmat dan nikmat yang amat banyak.
Setiap kejadian yang Allah ciptakan
terkandung hikmah yang amat
luar biasa sifatnya.





Apa yang mampu
dikaji dan diteliti dan
dinikmati oleh manusia masih sedikit.
Bayangkan alam yang terlalu luas
dengan rahsia yang belum diteroka
oleh manusia tentunya mengandungi hikmah
yang amat menakjubkan.
Allah memberikan kita al-Quran
supaya manusia mendapat
pertunjuk dan pedoman bagaimana
memahami benda yang nyata dan benda yang ghaib,
bagaimana manusia dapat berfikir tentang sesuatu
di sekitarnya dan menghubungkannya dengan Pencipta.
Inilah asas berfikir dalam zikir
bagi orang-orang yang beriman.






Para remaja
amat perlu membina tradisi berfikir
dalam zikir supaya asas berfikir yang sebenar
dapat dirasai dan dinikmati.
Berfikir secara akliah semata-mata
selalunya tersisih dengan hikmah mengenai sesuatu.
Ia hanya menghubungkan
pemikiran dengan asas yang
rasional dan logik
pada pertimbangan akal semata.
Sesuatu yang di luar batas akal
dianggap tidak rasional dan tidak logik
dan ia ditolak.





Keyakinan remaja
kepada kuasa Pencipta
sudah tentu tidak sama dengan
keupayaan manusia dengan
akal dan pancaindera yang terbatas.
Sekiranya akal manusia dan kemampuan berfikir
adalah segala-gala sudah tentu manusia
berupaya menyelesaikan banyak masalah
kehidupan yang kelihatan semakin parah
dan membimbangkan.





Apa daya manusia
menyelesaikan pelbagai jenis penyakit
yang datang silih berganti
kalau hanya bergantung dengan
akal semata-mata.
Apa daya manusia
mengatasi masalah kerosakan akhlak
kalau hanya bergantung
dengan pertimbangan akal semata.
Dan apakah daya manusia
mengatasi musibah banjir, gempa bumi,
ribut dan taufan kalau hanya
berpandu dengan
kajian dan penelitian sahaja.






Para remaja
yang menggunakan pendekatan
berfikir dalam zikir
tentunya mengetahui bahawa
tidak semua yang terdapat dalam alam ini
diketahui manusia dan tidak semua
yang berlaku dalam alam ini
di bawah
kudrat dan kawalan manusia.






Mengajak remaja berfikir dalam zikir
bermakna menghubungkan alam ini
dengan Pencipta dan menghubungkan
kejadian dan peristiwa
dengan kuasa Pencipta.






Berfikir dalam zikir
bagi remaja bermakna
bagaimana remaja sejak awal umur lagi
didedahkan dengan jalan berfikir
yang mengingati kebesaran Allah.
Memahami faktor ghaibiyyat
dalam hidup remaja
harus dihubungkan dengan
tanda-tanda kebesaran Allah
yang terdapat di mana-mana di muka bumi
apalagi di angkasa.






Al- Quran
memberi remaja
pedoman dan panduan
bagaimana memahami kebesaran
Allah dengan menyaksikan
tanda-tandanya.
Kejadian siang dan malam,
hujan dan panas yang berlaku silih-berganti,
kehidupan manusia dan faktor alamiah
yang berpasang-pasang,
diturunkan hujan menghidupkan
pohon-pohon dan haiwan
adalah tanda-tanda kebesaran-Nya
bagi remaja yang berfikir.





Manusia tidak mampu
menguruskan perjalanan kejadian tersebut
malah menerima saja apa yang berlaku
dengan urus tadbir yang terbatas.






Zikir





Berfikir dalam zikir
membimbing remaja untuk memahami
bahawa seluruh kejadian alam ini
adalah di bawah urus tadbir
Allah s.w.t.
Manusia yang diberi
amanah sebagai khalifah
perlu melakukan urus tadbir
mengikut pedoman yang Allah telah berikan
menerusi kalam-Nya al-Quran
supaya ia menjadi pertunjuk bagi manusia.
Mengingkari akan menyebabkan
kerosakan kepada
kehidupan dan muka bumi ini.






Berfikir dalam zikir
bagi remaja mampu mendekatkan remaja
kepada kebesaran Allah.
Berzikir dalam erti kata yang luas
bermaksud mengingati dan mengakui
kebesaran dan keagungan Allah.






Bila remaja melafazkan kalimah zikir
subahanallah atau Allahu Akbar,
ia tidak hanya terpancar
dengan kalimah dan dibenarkan atau ditasdikkan
dalam hati semata tetapi lafaz kalimah itu
memberi dorongan ilmu mengenai
rahsia kebesaran Allah dalam alam ini
yang perlu dikaji oleh remaja
supaya manfaatnya dapat
dirasai oleh manusia.






Sains dalam tradisi Barat
mengkaji sesuatu benda seadanya
dan mengkaji sesuatu fenomena seadanya.
Dalam tradisi berfikir dan zikir
mengkaji sesuatu benda tidak saja dikaji seadanya
tetapi dikaji hikmah di sebalik kejadiannya.
Apalagi bila mengkaji fenomena sesuatu kejadian
ia tidak hanya dikaji mengenai kejadian itu
tetapi berfikir dalam zikir
memberikan pedoman,
hikmah dan iktibar
di sebalik sesuatu kejadian supaya manusia
mendapat pengajaran dan pertunjuk
dari sesuatu benda dan kejadian.






Mengapa manusia
dilahirkan ke dunia kemudian dimatikan,
mengapa manusia yang sihat
kemudian jatuh sakit,
mengapa manusia yang zaman mudanya cerdik
dan sampai terlalu tua hilang ingatan,
mengapa manusia suatu ketika kaya
kemudian tiba-tiba jatuh miskin,
mengapa suatu ketika manusia berada di tempat
yang amat berkuasa
kemudian jatuh sebagai
manusia yang hina.






Mengapa manusia di suatu zaman
membina tamadun yang hebat
tetapi kini menjadi penciplak kepada tamadun orang lain,
adalah gambaran fenomena kejadian manusia
sejak dari dahulu sehingga kini.






Memahami fenomena ini
dalam fikir dan zikir
memberikan remaja iktibar
tentang kejadian dan kuasa Allah
yang seharusnya manusia
mengambil iktibar darinya.






Penyakit





Hal yang sama juga berlaku
terhadap pelbagai jenis penyakit
yang sedang menghinggapi manusia kini,
keadaan cuaca yang tidak menentu,
lapisan ozon yang semakin menipis,
sungai-sungai yang tercemar,
udara yang semakin kotor
adalah gambaran tentang ketidakseimbangan
yang berlaku dan sebahagiannya adalah
akibat perbuatan
tangan-tangan manusia.






Berfikir dalam zikir bagi remaja
membawa remaja ke arah dorongan
mengkaji dan menyelidik
tidak saja dalam batas benda yang nyata
tetapi harus memiliki pedoman dari
Pencipta tentang pedoman-pedoman mengurus
yang betul supaya wujud pemahaman
yang seimbang bahawa sesuatu itu
adalah kejadian dan milik Allah.






Manusia diberi amanah
untuk mengurusnya dengan baik dan betul.
Darinya lahir sifat amanah yang tinggi
dan terjadinya sesuatu ia ada hikmah
yang membimbing manusia berfikir
tentang upayanya yang terbatas
dan upaya Allah
yang tidak terbatas.






Berfikir dalam zikir
meningkatkan keyakinan dan keimanan remaja
tentang kekuasaan dan kebesaran Allah
kerana tidak ada sesuatu yang
terjadi dan diciptakan di alam ini
tanpa kuasa-Nya.






Ilmu yang ada pada remaja
hanya sedikit dan kalau yang sedikit itu
remaja tidak bersyukur dengan-Nya
malah sesetengah remaja
sombong dan takbur terhadap-Nya,
ia menyebabkan remaja
akan kehilangan pedoman ilmu
dan hikmah dan akhirnya
remaja akan merasakan
ia adalah segala-gala
dan ia bakal menjerumuskan remaja
ke arah kerosakan dan kebinasaan
peribadi dan pemikiran.





- PROF. DR. SIDEK BABA ialah pensyarah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).





Sumber: Bicara Agama-- Utusan Online --- 28 Syaaban 1427 -- 21 September 2006









Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...