Photobucket

Sahabat Maya :

Wednesday, April 25, 2012

SEMAKAN TAWARAN KE TINGKATAN 6 2012






Semakan tawaran

untuk kemasukan tingkatan 6

pada tahun 2012 boleh disemak mulai

25 april 2012.

Kepada semua calon SPM 2011,

anda boleh buat semakan di laman rasmi

Kementerian Pelajaran Malaysia

http://www.moe.gov.my/ .

Atau melayari pautan applikasi semakan tingkatan 6 dibawah:


SEMAKAN TAWARAN TINGKATAN 6 SESI 2012



Applikasi Semakan Tawaran Tingkatan 6 Tahun 2012


http://apps.moe.gov.my/sst6/cheF6_12/





Program tingkatan 6 juga dikenali sebagai

Pra Universiti dimana dua program

iaitu aliran sains dan juga aliran sastera.

Semoga berjaya !









Teruskan membaca..

SEMAKAN TAWARAN KE PROGRAM MATRIKULASI KPM SESI 2012/2013






SEMAKAN TAWARAN

KE PROGRAM MATRIKULASI

KPM SESI

2012/2013


Semakan dan tawaran serta penempatan

PELAJAR PROGRAM MATRIKULASI KPM SESI 2012/2013




bagi calon-calon yang telah memohon pada tahun lepas


(1 Julai hingga 10 Oktober 2011)


melalui internet boleh disemak di laman sesawang KPM



www.moe.gov.my



bermula 25 April 2012.

Pemohon yang membuat semakan dan BERJAYA

diminta untuk menghubungi Kolej penempatan atau layari laman sesawang

kolej penempatan untuk mendapatkan maklumat lanjut

berkenaan pendaftaran dan sebagainya.

Pemohon yang ditawarkan

perlu mencetak semua dokumen sebelum mendaftar.

Bagi pemohon yang tidak berjaya, rayuan boleh dibuat terus

melalui laman sesawang yang sama mulai

25 April hingga 13 Mei 2012.

Sebarang rayauan selepas 13 Mei 2012

tidak akan dipertimbangkan.




Talian bantuan yang boleh dihubungi

sekiranya terdapat sebarang masalah





03-88844040/4036/4083.




Sekian, terima kasih.


Diterbitkan Oleh: Bahagian Pengurusan Maklumat






KEPUTUSAN PENEMPATAN CALON


PROGRAM MATRIKULASI KPM SESI 2012/2013


Semakan Melalui

Sistem Pesanan Ringkas (SMS)


Untuk membuat semakan tawaran Melalui SMS :

  • Taipkan MOEMATNO. KP dan hantarkan ke 15888



  • Contoh : MOE MAT 920605051542







Sumber : http://www.moe.gov.my/







Teruskan membaca..

Agenda pendidikan negara tanggungjawab semua: TPM





Agenda pendidikan negara

tanggungjawab semua:

TPM


SERDANG: Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata agenda pendidikan negara tidak boleh dilaksanakan secara bersendirian oleh kerajaan, sebaliknya membabitkan pelbagai pihak berkepentingan bagi memastikan ia mencapai taraf dan kualiti tinggi setanding negara maju.




Timbalan Perdana Menteri berkata, bagi mencapai kejayaan itu, kekuatan kerjasama dalam dan luar sekolah khususnya hubungan yang erat antara sekolah dengan Persatuan Ibu bapa dan Guru (PIBG) perlu sentiasa dipertingkatkan.






"Memandangkan pendidikan hari ini berdepan dengan cabaran globalisasi, fenomena sosial yang sangat mencabar serta aspirasi yang perlu dicapai, maka usaha bersepadu harus dilakukan demi perubahan dari segi pemikiran dan pendekatan, sejajar dengan kehendak dan perubahan pendidikan," katanya.







Muhyiddin berkata demikian ketika berucap pada majlis anugerah cemerlang PIBG kebangsaan 2011 yang julung kali diadakan bertemakan "PIBG Pemangkin Gagasan 1Malaysia", di sini, hari ini.








Turut hadir, Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Ir Dr Wee Ka Siong; Ketua Setiausaha, Datuk Dr Rosli Mohamed; dan Ketua Pengarah, Datuk Seri Abd Ghafar Mahmud.









Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, pembabitan ibu bapa secara berterusan amat diperlukan bagi membolehkan perkembangan semasa persekolahan anak-anak dapat diikuti sekaligus membantu pengurusan sekolah merencanakan pembangunan aktiviti sekolah secara bersepadu.








Katanya, masih ada lagi ruang yang perlu diisi untuk memantapkannya lagi dengan memastikan keperluan persekolahan anak-anak dipenuhi.








"Justeru PIBG diharap dapat membantu terutamanya dalam menyediakan program-program pembangunan sahsiah murid yang lebih komprehensif atau pembangunan peningkatan prestasi yang lebih tersusun selain daripada pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah," katanya.









Muhyiddin berkata, oleh kerana sistem pendidikan negara kini mempunyai fungsi sosial dan ekonomi yang jauh lebih mencabar daripada dahulu, pihak yang terbabit dalam sektor itu perlu memastikan potensi generasi muda secara menyeluruh dan sempurna supaya mereka dapat bersaing dalam persekitaran global yang semakin kompetitif.








Justeru, katanya, soal berkaitan kualiti guru, kepimpinan sekolah, kurikulum dan pentaksiran, kemampuan murid menguasai pelbagai bahasa, peluang pasca-menengah bagi setiap murid, peranan ibu bapa dan masyarakat, pengggunaan sumber secara cekap dan berkesan serta kapasiti dan keupayaan sistem penyampaian pendidikan negara harus diberi perhatian serius.








"Jika semua aspek penting ini dapat kita mantapkan melalui satu proses transformasi pendidikan secara menyeluruh, saya pasti generasi muda kita pada masa kini mampu dipersiapkan untuk menerajui negara pada masa akan datang," katanya.









Muhyiddin berkata, pendidikan berkualiti dapat dinikmati oleh semua lapisan masyarakat tanpa mengira kaya dan miskin atau bandar dan luar bandar.









Katanya, sektor pendidikan adalah elemen penting dalam menyediakan modal insan yang mampan bagi memastikan apa yang dihasratkan oleh kerajaan dapat direalisasikan.










"Adalah menjadi tanggungjawab kerajaan untuk memastikan sistem pendidikan mampu melahirkan modal insan yang berkualiti, berkebolehan untuk menguasai dan mengaplikasi ilmu serta memiliki daya kreativiti dan inovasi yang tinggi," katanya.










Menyentuh mengenai anugerah PIBG, Muhyiddin berkata ia relevan dengan matlamat supaya ibu bapa dapat bersama-sama memainkan peranan dalam usaha membangunkan modal insan yang berjaya di dunia dan akhirat.










Pada majlis itu, PIBG Sekolah Menengah Agama Jaim Al-Ehya Al-Karim, Melaka yang diumumkan sebagai PIBG terbaik peringkat nasional 2011 menerima wang tunai RM50,000, piala pusingan Menteri Pelajaran dan sijil penghargaan daripada Muhyiddin. - BERNAMA







Teruskan membaca..

Tuesday, April 24, 2012

Mini Olimpik



Mini Olimpik

pupuk semangat kesukanan,

jayakan 1Murid 1Sukan

Gavin Anderson (tengah) dan Joachim Gunsalam
(lima dari kiri) bersama para guru, jurulatih serta kakitangan
Kementerian Pelajaran pada program Mini Olimpik
di Ranau, Sabah, baru-baru ini.




SEMPENA 100 hari sebelum menjelangnya temasya Olimpik London 2012, British Council Malaysia baru-baru ini menganjurkan Mini Olimpik dalam usaha menerapkan semangat kesukanan yang tinggi di kalangan pelajar sekolah di negara ini.




Pengarah Negara British Council Malaysia, Gavin Anderson berkata, program yang mendapat kerjasama Kementerian Pelajaran, Majlis Olimpik Malaysia, Majlis Paralimpik Malaysia dan UNICEF itu dianjurkan selaras dengan matlamat kerajaan untuk melaksanakan dasar 1Murid 1Sukan.




"Sukan merupakan medium paling sempurna untuk mendidik pelajar mengenai kehidupan seperti kerja berpasukan, cara menghadapi tekanan dan pengurusan diri apabila berhadapan kegagalan atau kejayaan.




"Ini merupakan sebab yang menjadikan sukan sebagai platform ideal untuk mengajar serta melibatkan diri dengan generasi pemimpin pelapis masa hadapan," katanya ketika berucap pada program Mini Olimpik di Kompleks Sukan Ranau, Sabah, baru-baru ini.




Hadir sama Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kundasang, Dr. Joachim Gunsalam dan Pengarah Jabatan Pelajaran Sabah, Dr. Muhyiddin Yussin.




Pada program Mini Olimpik itu, pelbagai acara sukan melibatkan kesemua kelima-lima sekolah itu antaranya acara padang dan balapan seperti lari 100 meter, lompat jauh, lompat tinggi dan merentas desa serta futsal dan bola baling.




Sementara itu, Timbalan Pengarah Program British Council Malaysia, Clare Walker memberitahu, Mini Olimpik ini membuktikan bahawa nilai sukan mampu menyatukan semua orang dan menyokong matlamat utamanya untuk mendekati anak muda di seluruh dunia serta menghubungkan mereka dengan inspirasi temasya sukan tersebut.




"Ia juga menjadi harapan kami agar latihan dan pengalaman yang diperolehi oleh Pemimpin Muda Sukan melalui platform ini akan membolehkan mereka menjadi rakyat yang aktif di kalangan masyarakat, mempertingkatkan nilai kerja berkualiti dan memahami kepelbagaian budaya di kalangan mereka," ujar beliau.




Pada majlis itu, obor sukan Olimpik Beijing 2008 turut dinyalakan dan dibawa mengelilingi stadium sebagai simbolik Sukan Olimpik.






Sumber










Teruskan membaca..

BELAJAR Matematik Cara Kacang (BMCK)







BMCK

terap konsep guru

di sisi murid

HISSAMUDDIN Mohd. Amin bersama
dengan sebahagian produk BMCK keluaran syarikatnya,
di Kuala Lumpur, baru-baru ini.




BELAJAR Matematik Cara Kacang (BMCK) menerapkan konsep guru sentiasa di sisi murid menggunakan teknik mudah dan senang difahami merupakan salah satu alat bantuan pembelajaran selain kelas tambahan di sekolah serta pusat tuisyen.



Pengarah Urusan Aspati Sdn. Bhd., Hissamuddin Mohd. Amin berkata, produk BMCK adalah klip video penerangan konsep dan contoh penyelesaian soalan kesemua 11 topik matematik tingkatan empat dan 10 topik matematik tingkatan lima.



"BMCK menawarkan jumlah klip satu masa selama hampir 30 jam yang mana durasi penerangan setiap satu klip video mengambil masa lapan hingga 15 minit. Pelajar mengunakan konsep pembelajaran kendiri dalam mengatasi masalah memahami sub topik yang kurang dikuasai atau diingati.



"Dengan konsep ini, pelajar lebih mudah mengingati sesuatu kemahiran matematik kerana mereka berusaha sendiri untuk mencari jawapannya," katanya dalam satu kenyataan, baru-baru ini.



Kesemua bahan pengajaran dan pembelajaran (P&P) yang terkandung di dalam video BMCK merupakan silibus daripada Kementerian Pelajaran yang dikelolakan guru berpengalaman mengajar matematik tingkatan empat dan lima.



Pelajar boleh menggunakan video BMCK untuk belajar dengan guru khas matematik secara peribadi. Penerangan dalam video sangat mudah difahami walaupun disampaikan mengunakan bahasa Inggeris.



Menerusi BMCK, pelajar boleh membuat latihan dan mengulang video sekerap mungkin dan boleh menghentikannya pada bila-bila masa mengikut kesesuaian pelajar itu sendiri.



Hissamuddin berkata, BMCK bukan sahaja boleh digunakan oleh pelajar tetapi juga guru-guru sekolah atau pusat tuisyen bagi mempelbagaikan kaedah pengajaran seperti projek klinik matematik, projek bantu relief dan projek gilap potensi.



Teknik belajar BMCK ini didatangkan dalam dua versi iaitu atas talian (online) dan offline. Pembelajaran secara online adalah khusus untuk Internet yang berkelajuan tinggi (1MB ke atas) dan boleh juga di akses di iPad atau Android.



Versi offline pula adalah berbentuk data DVD bagi kawasan pedalaman yang tidak mempunyai capaian Internet.



Sebarang pertanyaan tentang produk BMCK atau mereka yang berminat mendapatkan atau menjadi pengedar produk boleh menghubungi talian 017-210 3873 atau 018-3128385.






Sumber














Teruskan membaca..

Rakyat Malaysia Rajin Membaca




Tabiat membaca terus meningkat




KUALA LUMPUR: Tabiat membaca rakyat Malaysia terus menunjukkan peningkatan berdasarkan penambahan 33.2 peratus bilangan pinjaman buku yang dicatatkan di Perpustakaan Negara (PN) tahun lalu.





Statistik pinjaman bahan bacaan di PN pada 2011 menunjukkan peningkatan yang amat ketara iaitu dengan catatan jumlah keseluruhan sebanyak 1.03 juta buku dipinjam oleh pembaca tempatan, berbanding 2010 hanya 776,347 buku.




Ketua Pengarah PN, Datuk Raslin Abu Bakar, berkata faktor utama peningkatan berkenaan disebabkan oleh pertambahan jumlah pinjaman berkelompok dari 289 institusi pada 2011 berbanding 240 pada 2010.




“Kalau 10 tahun dulu seorang rakyat Malaysia cuma membaca dua buku setahun tapi pada tahun lalu kenaikan yang amat ketara dapat dilihat dengan jumlahnya meningkat kepada lapan buku seorang.




“Peningkatan tabiat membaca ini membuktikan tahap kesedaran rakyat Malaysia mengenai pentingnya ilmu pengetahuan jelas kelihatan dan ia juga sejajar dengan misi kerajaan untuk mencapai status negara maju pada 2020,” katanya ketika ditemui pada pelancaran sambutan Hari Buku Sedunia di Perpustakaan Negara, di sini, semalam.




Sementara itu, PN juga melancarkan ‘Kempen Bulan Bebas Denda’ kepada peminjam yang gagal memulangkan buku pada tarikh yang ditetapkan tanpa dikenakan sebarang bayaran sehingga 23 Mei ini.




Raslin berkata, pemulangan boleh dilakukan di PN, perpustakaan komuniti PN di AEON Mahkota Cheras dan AU2 Setiawangsa serta perpustakaan desa di seluruh negara selain menggunakan perkhidmatan pos.



“Penawaran ini adalah selaras dengan Kempen Bulan Bebas Denda untuk menggalakkan peminjam memulangkan kembali buku yang melebihi tempoh pinjaman tanpa dikenakan denda lewat pulang.




“Setakat ini sebanyak 162 naskhah buku bernilai RM5,800 tidak dipulangkan semula ke PN pada 2010 manakala 173 naskhah (RM 6,500) pada 2011,” katanya.








Sumber













Teruskan membaca..

Monday, April 23, 2012

Berbudikah Melayu kepada bahasa?





Berbudikah Melayu kepada bahasa?



Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang Tun Abdul Rahman Abbas (kanan)
menerima buku Merekayasa Universiti: Biografi Naib Canselor USM
selepas merasmikan Seminar Kebangsaan Mulia Bangsa Tinggi Bahasa di USM baru-baru ini.





Menurut Tenas Effendy di dalam bukunya Tunjuk Ajar Melayu (2006), masyarakat Melayu mempunyai tunjuk ajar yang mengandungi nilai-nilai luhur daripada ajaran agama Islam yang sesuai dengan budaya dan norma-norma sosial yang dianuti oleh masyarakatnya.




Salah satu tunjuk ajar Melayu yang sangat penting ialah berbudi. Banyak sudah tersemat di dalam lipatan budaya orang Melayu tentang budi.




Orang Melayu diminta untuk berbudi dengan manusia yang lain. Kita sering mengaitkan berbudi dengan hubungan manusia dengan manusia yang lain. Namun jarang kita mengaitkan berbudi dengan bahasa. Ungkapan “berbudi bahasa” perlu juga dilihat di dalam konteks berbudi kepada bahasa. Orang Melayu dituntut untuk berbudi kepada bahasa Melayu iaitu bahasa ibundanya. Jika orang Melayu boleh berbudi kepada orang lain mengapa tidak juga berbudi kepada bahasanya iaitu menjaga, memelihara, menghormati, menyanjungi dan menyayangi bahasa Melayu.




Baru-baru ini Persatuan Karyawan Pulau Pinang dan Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan, USM mengadakan satu seminar Mulia Bangsa Tinggi Bahasa. Seminar ini membincangkan tentang perlunya bangsa Melayu berbudi kepada bahasanya. Bangsa yang mulia akan cinta dan hormat kepada bahasanya. Hanya bangsa korup yang menghina bahasanya sendiri. Bangsa yang kecil akan memperkecilkan bahasanya dengan alasan tidak mampu menjadi bahasa ilmu.




Bangsa Melayu, kembalilah ke pangkal jalan untuk mencintai dan menghormati bahasa sendiri. Jika kita tidak menghormati bahasa sendiri, siapa lagi akan menghormatinya. Bahasa Melayu mempunyai sejarah yang panjang dan penutur yang cukup ramai.




Perjuangan meletakkan bahasa Melayu pada tempat yang tinggi dan bermartabat perlu dikuatkan dengan iltizam dan pendekatan yang kreatif dan berani oleh kita semua khususnya pejuang-pejuang bahasa. Bahasa Melayu bukan sahaja milik orang Melayu sebalik milik rakyat Malaysia dan penduduk Nusantara.




Bahasa Melayu ialah bahasa ilmu dan hal ini telah terbukti kerana ramai graduan yang lahir berasaskan kepada bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu dan banyak buku yang telah diterbitkan di dalam bahasa Melayu.




Seminar Kebangsaan Mulia Bangsa dan Tinggi Bahasa sememangnya mengambil semangat dua perkara iaitu bangsa dan bahasa. Apabila mulia sesuatu bangsa maka tinggilah martabat bahasanya. Mulia bangsa membawa pelbagai konotasi yang menjurus kepada persoalan budi bahasa dan keimanan. Bangsa mencerminkan bahasanya. Keperibadiannya boleh dibaca melalui bahasa yang dipakai. Sikap hormat dan sayang kepada bahasanya ada kaitannya dengan keperibadiannya. Maka menghormati bahasa khususnya bahasa sendiri merupakan sebahagian daripada bangsa yang mulia.




Penting




Pada hari ini, bahasa Inggeris mendapat tempat yang penting di dalam pelbagai posisi kehidupan kita. Keperluan untuk menguasai bahasa Inggeris sangat kuat bukan bagi membentuk identiti baru tetapi lebih kepada kemahiran untuk menguasai dan menyebarkan ilmu serta menampilkan diri di arena antarabangsa.




Bahasa Melayu mengandungi unsur-unsur seperti sejarah, sosiobudaya dan kebijaksanaan yang membentuk kekuatan tersendiri. Hal ini tidak difahami sesetengah daripada kita. Mereka melihat bahasa sebagai satu unsur yang terpisah-pisah daripada pembentukan identiti sesuatu bangsa itu. Di dalam konteks memperkasakan bahasa Inggeris, kita perlu juga memartabatkan bahasa Melayu dengan rasa tanggungjawab dan ikhlas dan bukan kerana isu-isu sensasi.




Malangnya pada hari ini, ada sesetengah daripada kita tidak lagi memartabatkan bahasa Melayu kerana banyak sebab. Antaranya apabila keperluan untuk berbahasa Inggeris maka bahasa Melayu tidak lagi perlu diutamakan. Seterusnya, tidak ada rasa cinta dan hormat kepada bahasa sendiri. Ada yang lebih dahsyat lagi, ada yang menganggap bahasa Melayu bukan bahasa ilmu. Kalau diteliti kepada sebab-sebab yang saya sebut tadi, krisis yang dilalui oleh bahasa Melayu dan sikap penuturnya khususnya orang Melayu yang sedang mengalami krisis identiti. Mereka tidak mahu melihat adanya hubungan yang erat antara bangsa dan bahasa. Bangsa yang lupa diri adalah bangsa yang lupa kepada bahasanya. Jadi, Melayu yang lupa diri dan keperibadiannya akan lupa kepada kehebatan dan kehalusan bahasanya.




Dalam Bahasa Melayu Bahasa Dunia (2005), James T. Collins menulis bahawa hari ini terdapat lebih kurang 150 juta penutur bahasa Melayu di seluruh dunia. Angka ini cukup besar dan membanggakan orang Melayu. Namun bagi saya, kuantiti tidak menjamin kelestarian bahasa Melayu. Kita perlu penutur bahasa Melayu yang kuat dengan kesedaran tentang hakikat hubungan di antara bangsa dan bahasa. Bangsa Melayu harus berbudi kepada bahasanya iaitu tahu menghormati dan menghargai bahasanya. Jika ramai penutur yang lupa hakikat ini maka kuantiti ini tidak bermakna.




Melayu yang berbudi akan sayang kepada bahasanya dan Melayu yang kurang budinya akan memperlekehkan bahasanya sendiri. Melayu harus terhutang budi kepada bangsa dan bahasanya kerana ia mewarnai dan mengisi identitinya. Namun berapa ramai yang masih menaruh budi kepada bahasanya? Melayu masih berbudi untuk kepentingan sendiri, begitu sempit pengertian budi kepada mereka ini. Kita perlu ingat ada ungkapan penting iaitu ‘budi bahasa’. Kenapa perkataan budi ini dikaitkan dengan bahasa? Bukankah ini menunjukkan betapa pentingnya budi dan bahasa. Melayu yang meminggirkan bahasanya adalah mereka yang kurang berbudi.




Berbahasa lebih daripada satu wajar diamalkan oleh pelbagai etnik yang terdapat di Malaysia. Bahasa Inggeris memang penting dan perlu dikuasai. Namun kita jangan lupa kepada bahasa Melayu yang telah berakar jauh lebih lama sebelum Inggeris menjajah kita. Bahasa Inggeris bukan sahaja bahasa komunikasi tetapi juga bahasa ilmu. Bahasa Melayu juga begitu. Maka menjadi peranan setiap daripada kita untuk berbudi kepadanya. Ini kerana jika kita berbudi maka kita juga akan merasa betapa kayanya bahasa Melayu bukan sahaja keindahan tetapi juga keupayaannya untuk membentuk dunia ilmu, dahulu, hari ini dan masa depan. Maka berbudilah kepada bahasa Melayu khususnya orang Melayu itu sendiri.




PROFESOR DR. SOHAIMI ABDUL AZIZ

adalah Pensyarah

Pusat pengajian Ilmu Kemanusian Universiti Sains Malaysia

(USM).





Sumber





Teruskan membaca..

Sunday, April 22, 2012

Guru perlu fasih BM, BI





Guru perlu fasih BM, BI

Kementerian Pelajaran disaran supaya memperketatkan pengambilan pelajar ke institut pendidikan guru (IPG) demi meningkatkan profesion keguruan dengan melahirkan guru yang fasih dalam bahasa Melayu (BM) dan bahasa Inggeris (BI).



Bagi menjayakan saranan ini, pelajar perlu mendapat kepujian dalam kedua-dua subjek di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan bukannya sekadar mendapat kredit untuk BM atau lulus bagi BI.




Hal ini penting untuk merealisasikan dasar Memartabatkan BM Memperkasakan BI (MBMMBI) di samping untuk mengatasi masalah sekiranya guru, atas pelbagai sebab, 'terpaksa' mengajar salah satu subjek bahasa berkenaan apabila ditempatkan di sekolah.




Paling tidak, dengan asas yang kukuh dalam kedua-dua subjek ini, guru terbabit tidak akan berdepan masalah besar untuk mengajar mata pelajaran bahasa walaupun mengambil opsyen subjek lain ketika di IPG.




Malah dengan menguasai serta memiliki kemahiran berkomunikasi dalam kedua-dua bahasa secara fasih akan melonjakkan martabat guru dan dipandang tinggi terutama ketika bermesyuarat atau membuat pembentangan di luar negara.




Pada masa yang sama, guru yang hebat dalam kedua-dua subjek ini akan turut melahirkan murid yang cemerlang serta mempunyai kemahiran berbahasa yang tinggi.




Bagaimanapun, untuk meningkatkan kemahiran berbahasa di kalangan murid, sukatan pelajaran subjek BM serta BI perlu disemak semula untuk membolehkan guru berinovatif dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P).





Sukatan pelajaran sedia ada agak padat dan perlu dihabiskan dalam tempoh masa ditetapkan menjadi faktor mengekang guru daripada menerapkan kaedah P&P yang menyeronokkan seperti melalui pendekatan bercerita atau secara drama.






Walhal pengajaran subjek bahasa memerlukan banyak latihan yang melibatkan pengungkapan kata, pengucapan awam dan komunikasi berkesan.





Akibat hambatan sukatan pelajaran juga menyebabkan pusat sumber sekolah yang dipenuhi banyak bahan bacaan tambahan tidak dapat dimanfaatkan sepenuhnya. Ia turut menjejaskan usaha membangun modal insan yang dapat menguasai kedua-dua bahasa dengan baik.





Sungguhpun begitu, dalam memperkasa BI, Kementerian Pelajaran telah mengambil beberapa langkah proaktif seperti menempatkan penutur jati di sekolah terpilih, mengambil guru bersara mengajar semula secara kontrak dan latihan khas kepada guru yang masih dalam perkhidmatan.









Sumber


























Teruskan membaca..

UTM tawar 100 guru ikuti PhD







UTM tawar 100 guru ikuti PhD




JOHOR BAHRU 12 April - Golongan guru yang berminat melanjutkan pengajian ke peringkat doktor falsafah (PhD) namun tiada masa berbuat demikian boleh merebut peluang yang ditawarkan Universiti Teknologi Malaysia (UTM) tanpa perlu ke universiti itu.





Naib Canselor UTM, Prof. Datuk Dr. Zaini Ujang berkata, universiti itu membuka peluang tersebut kepada kira-kira 100 guru terpilih dengan menjalankan penyelidikan di sekolah masing-masing menggunakan peruntukan keseluruhan RM80 juta bermula September ini.





Tambah beliau, pihaknya juga akan memberikan peruntukan RM50,000 kepada setiap sekolah yang gurunya terpilih supaya dapat menaik taraf makmal bagi menghasilkan penyelidikan mereka.





Menurutnya, menerusi program itu pensyarah atau penyelia yang terlibat akan ke sekolah bagi melihat perkembangan penyelidikan yang dijalankan oleh guru-guru.





"Pada masa ini kita telah memilih beberapa sekolah di sekitar Johor, Negeri Sembilan, Perak, Selangor dan Kuala Lumpur bagi menjayakan program ini dan perincian mengenainya akan diumumkan tidak lama lagi," katanya di sini hari ini.





Beliau berkata demikian pada majlis menandatangani memorandum persefahaman (MoU) dengan Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar yang diwakili Ketua Setiausahanya, Datuk Zoal Azha Yusof bagi membolehkan UTM menjalankan kerjasama dalam pelbagai bidang dengan kementerian tersebut.





Menurut Zaini, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pelajaran turut menyambut baik usaha itu kerana ia mampu memberi peluang kepada guru-guru melanjutkan pengajian ke peringkat lebih tinggi.





Mengenai MoU itu, beliau berkata, kerjasama tersebut bertujuan berkongsi pengalaman dan kepakaran dalam menyelesaikan pelbagai masalah berkaitan pengurusan sumber asli dan alam sekitar.









Sumber













Teruskan membaca..

Solat didik hati manusia









Solat

didik hati manusia




JIKA difahami dan dihayati, solat sebenarnya

amalan yang cukup hebat. Solat adalah modul

lengkap bagi mendidik hati dan jiwa manusia.



Pelbagai kekuatan terhasil jika seseorang itu

benar-benar menjiwai tuntutan solat.

Solat juga menjadi penghubung antara

hamba dengan Tuhannya.



Setiap ayat dalam surah al-Fatihah

yang dibaca adalah bicara dengan Allah.


Perintah solat bukan untuk kepentingan

Allah Yang Maha Agung yang sudah

memiliki segala-galanya.



Solat hanya untuk kepentingan hamba-Nya.

Ia sebenarnya melatih seseorang hidup tertib

sebab gerakan solat sangat tertib dimulai

dengar takbir dan diakhiri dengan salam.



Tujuan solat sebenarnya untuk mengingati Allah.

Dalam al-Quran Allah berfirman maksudnya:




“Dirikanlah solat untuk mengingati Aku.”






Dalam ayat lain Allah berfirman yang bermaksud:




“Hanya dengan mengingati Allah


hati akan menjadi tenang.”






Bayangkan seharian kita fikir mengenai dunia,

fikir mengenai kerja, makan minum,

kawan dan keluarga.






Kalau semua itu kita dapat bahagikan masa,

takkan kita tidak boleh memberi masa

untuk mengingati Allah.

Semakin baik kualiti dan mutu solat seseorang,

semakin kukuhlah benteng kemampuan untuk

memelihara diri mereka daripada perbuatan maksiat.





Beberapa contoh solat

dapat membina sifat positif manusia

antaranya bersikap rajin.

Untuk menjadi bangsa yang kuat,

kita perlu sentiasa rajin.

Dalam solat kita memuja dan memuji Allah.





Kita membuat janji dan ikrar yang semua solat,

ibadat, hidup dan mati kita hanya untuk Allah.

Perbuatan dalam solat membuatkan

kita cergas dan aktif,

rajin dan sentiasa bergerak.





Bermakna solat itu dapat membunuh sifat malas.

Orang yang kuat hubungannya dengan Allah

mesti banyak berhubung dengan manusia.

Jika betul takut dan cinta kepada Allah,

maka akan bertambah rasa cinta kepada manusia.





Solat ibarat ‘tiang’ dalam Islam.

Malah ketika bertempur dalam peperangan sekalipun

tidak boleh tinggal solat.

Selagi hayat dikandung badan, selagi itu mesti solat.





Solat perlu dilakukan dengan berdiri,

jika tidak mampu berdiri, boleh duduk

dan jika tidak mampu juga boleh dilakukan

dengan cara baring.




Sekiranya masih tiada daya juga

dengan isyarat mata dan masih tidak boleh juga,

lakukan dengan isyarat hati.





Solat bukan saja menghapuskan dosa

seperti sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:




“Solat menghapuskan dosa

antara satu solat dengan satu solat

yang lain kecuali dosa besar.”





Imam Abu Aaliayah berkata:




“Solat mempunyai tiga keistimewaan

dan jika tidak ada ketiga-tiga ini maka solat itu

tidak sempurna dan tidak boleh mencegah dosa.

Keistimewaan itu adalah ikhlas, khusyuk dan zikrullah."





Ikhlas membuatkan seseorang melakukan perkara baik,

khusyuk akan mencegah perbuatan jahat

manakala zikrullah (ingat Allah) pula mencegah mungkar

dan menanam makruf (kebaikan).





Sesetengah ulama dulu apabila tiba

saat menghembuskan nafas terakhir,

mereka masih sempat meminta pertolongan orang

mengambil wuduk untuknya supaya

dapat mengerjakan solat.





Malah, ada yang minta diusung ke masjid

kerana hendak mati di tempat solat.


Justeru, janganlah kita mengabaikan solat

dan jadikanlah ia rutin hidup kita.

Setiap kali solat,

anggaplah mungkin itu

adalah solat yang terakhir.







Sumber












Teruskan membaca..

Friday, April 20, 2012

EMSE bantu tingkat kualiti pengajaran Bahasa Inggeris



EMSE bantu tingkat kualiti

pengajaran Bahasa Inggeris

SERAMAI 60 guru Bahasa Inggeris sekolah rendah dari 30 sekolah di Kuala Lumpur, Selangor dan Negeri Sembilan menyertai sesi latihan selama empat hari.
SERAMAI 60 guru Bahasa Inggeris
sekolah rendah dari 30 sekolah di Kuala Lumpur,
Selangor dan Negeri Sembilan menyertai sesi latihan
selama empat hari.






EMSE modul pengajaran inovatif untuk pelajar bandar dan pedalaman







DALAM usaha meningkatkan kualiti Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR), British Council dan HSBC Malaysia dengan kerjasama Kementerian Pelajaran melancarkan laman web 'Engaging Malaysian Schools in English' (EMSE).





EMSE menjadi sumber baru pengajaran dalam talian yang dibangunkan Pusat Latihan Bahasa Inggeris (ELTC) British Council dan Bahagian Pembangunan Kurikulum kementerian.







Majlis pelancarannya dirasmikan Timbalan Pengarah, Bahagian Pembangunan Kurikulum (CDD), Dr Mohamad Nor Mohamad Taib.








Pada hari berkenaan juga menyaksikan 60 guru Bahasa Inggeris sekolah rendah dari 30 sekolah di Kuala Lumpur, Selangor dan Negeri Sembilan dipilih menyertai sesi latihan selama empat hari.







Mohamad Nor berkata, EMSE adalah inisiatif terbaik meningkatkan kemahiran guru menyediakan kemudahan pembelajaran secara berkesan.









Kemudahan itu katanya, diharap dapat meningkatkan kualiti pendidikan sekali gus meningkatkan kemahiran berkomunikasi dalam kalangan mereka.
Beliau berkata, kemahiran itu penting bagi membolehkan generasi muda lebih berdaya saing dalam berhadapan dunia pasaran antarabangsa yang semakin mencabar.







“Kementerian berterima kasih kepada British Council dan HSBC atas usaha meningkatkan kualiti pengajaran kepada generasi muda,” katanya.







Sementara itu, Pengurus Projek, Heather Smeaton, berkata laman web EMSE ini boleh menjadi sumber utama bagi guru sekolah rendah dengan menyediakan bahan dan idea pengajaran untuk disampaikan kepada murid.







Beliau berkata, laman web yang menjadi sumber rujukan secara konsisten, setiap idea pengajaran membantu pembangunan profesional mereka.







Bahan latihan EMSE katanya, disediakan dalam tiga versi iaitu, suite bahan penuh yang disediakan untuk guru dengan sambungan Internet, versi himpunan tanpa talian dengan kertas kerja bercetak dan bahan dalam bentuk CD-ROM.









“Kemudahan ini sesuai bagi sekolah yang memiliki makmal komputer tanpa akses Internet dan versi bahan bercetak bagi idea pengajaran sekolah tanpa komputer.







“Ketiga-tiga versi ini menjadi sumber pengajaran semua guru Bahasa Inggeris di bandar dan luar bandar tanpa mengira tahap pengalaman,” katanya lagi.









Heather berkata, pihaknya mengharapkan kemudahan itu dapat dimanfaatkan sebaik mungkin dalam usaha melahirkan generasi muda yang cemerlang.









Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...