Photobucket

Sahabat Maya :

Thursday, November 14, 2013

Terapi bercakap bantu pulih sakit perut

Terapi bercakap bantu pulih sakit perut

 
Kajian mendapati bercakap adalah terapi berpotensi melegakan segolongan kanak-kanak yang kerap kali mengalami sakit perut. 
 


Lebih separuh daripada kanak-kanak dan remaja yang bertemu dengan pakar terapi, mampu mengurangkan atau pulih daripada sakit perut dalam tempoh masa setahun. Sebahagiannya pula berada dalam keadaan lebih baik apabila berjumpa dengan pakar kanak-kanak dengan lebih kerap. 
 
 
 

Kajian dalam Reuters Health itu turut mendedahkan, antara lapan hingga 25 peratus daripada semua remaja mengalami sakit perut kronik. Gejala sakit yang dialami mereka tiada sebab jelas dalam perubatan untuk menghidapnya. Ia bukan seperti radang usus tetapi lebih kepada sakit di bahagian perut saja. 
 
 


Beberapa percubaan kajian menunjukkan dalam kes seperti ini, terapi tingkah laku kognitif (CBT) dilihat berupaya menangani kes sakit perut ini dengan lebih berkesan. 
 
 


Ahli psikologi Hospital Kanak-Kanak Philadelphia, Paul Robins berkata, satu agensi sudah mengumpul bukti berkenaan kes seperti itu dan mencadangkan, terapi berkenaan adalah berkesan sebagai rawatan sakit perut.
 
 
 
Katanya, apa yang perlu dilakukan adalah mengajar anak teknik membantu mengawal kesan dan tindak balas tekanan dan membantu mereka menghadapi kesakitan, malah adalah lebih baik membantu anak kembali melakukan aktiviti harian mereka. 
 
 


Strategi alih tumpuan
 
 
 

Dalam kajian membabitkan 104 kanak-kanak berusia tujuh hingga 18 tahun yang mengalami sakit perut kronik, Marc Benninga dan rakannya, dari Emma Children's Hospital Academic Medical Center di Amsterdam, secara rawak menghantar separuh daripada mereka menghadiri sesi terapi terapi CBT selama enam minggu. 
 
 


Sesi berkenaan memenuhi keperluan sedia ada seorang kanak-kanak, termasuk aktiviti riadah dan strategi mengalih tumpuan dan menukar fikiran mereka terhadap rasa sakit perut. 
 
 


Sementara itu, sebahagian kanak-kanak lagi berjumpa pakar pediatrik dan pakar gastroenterologi pediatrik. Menerusi sesi itu, doktor bercakap dengan kanak-kanak dan ibu bapa berkenaan diet, nasihat supaya meneruskan sesi pembelajaran di sekolah dan aktiviti harian serta memberi ubat jika ada keperluan. 
 
 


Hasil kajian mendapati, kesakitan dan gejala berkaitan bertambah baik dalam kedua kumpulan dan menunjukkan, tiada perbezaan walaupun rawatan adalah berbeza. 
 


Selepas setahun rawatan berakhir, didapati 60 peratus kanak-kanak menerusi kumpulan terapi CBT, lebih kurang atau tidak langsung mengalami sakit perut berbanding 56 peratus mereka yang bertemu doktor. 
 


Walaupun ia dilihat berjaya, kejayaan dilihat lebih rendah daripada kajian lain kerana ia tidak termasuk, kanak-kanak yang tidak langsung menerima rawatan. Ini menyebabkan ia kurang jelas sama ada mereka juga berjaya menghilangkan rasa sakit perut dialami tanpa berjumpa doktor atau ahli terapi. 
 


Tiada kesan sampingan
 
 
Kajian ini menjangkakan terapi bercakap lebih berkesan berbanding prosedur biasa iaitu berjumpa doktor. 
 


Justeru, Robins menyarankan pediatrik mungkin boleh memasukkan beberapa elemen terapi CBT dalam rawatan mereka bagi kanak-kanak menangani kesakitan dialami. 
 
 
Robins dan Benniga juga bersetuju terapi bercakap ini adalah amat bernilai dalam hubungan kanak-kanak dan ibu bapa menangi kesakitan perut, terutama membabitkan kes sakit perut yang meluas ini. 
 


Kaedah terapi itu juga digalakkan kerana tidak memberi kesan sampingan dan lebih kepada bagaimana menangani kesakitan bahagian abdomen dan merawat rungutan yang sering diluahkan kanak-kanak ini apabila mengalami sakit perut.
 
 
 
 
 



https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjZ-MTy4RRTn3-uuPnKcnyeL3x3dBDzOMDP2FsnARBO9uTge_L_SglnWEklwhzZSqE_1H_SJoUHbOxw_zupjNeSgX1jmCDC_K9txI7WDMJZMTmNlVid8RgmNpVmdlIDv0Rj1iMDKVxsnRLH/s1600/312355_515002158552244_1085433245_n.jpg 
 
 http://i637.photobucket.com/albums/uu99/syamzone/flowerpot_animatedgift.gifhttp://i637.photobucket.com/albums/uu99/syamzone/flowerpot_animatedgift.gifhttp://i637.photobucket.com/albums/uu99/syamzone/flowerpot_animatedgift.gifhttp://i637.photobucket.com/albums/uu99/syamzone/flowerpot_animatedgift.gif
 
Teruskan membaca..

:)..Alhamdulillah.

http://islamicartdb.com/wp-content/uploads/2013/03/keep-calm-alhamdulillah.jpgAlhamdulillah Animated Text - Alhamdulillah Calligraphy and Typography | IslamicArtDB.com
Teruskan membaca..

5,532 calon UPSR di Johor peroleh 5A

http://matrik.net/kakom2013/wp-content/uploads/2013/08/tahniah.gif

5,532 calon UPSR

 di Johor peroleh 5A



JOHOR BAHRU: Seramai 5,532 calon Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) peringkat negeri Johor berjaya memperoleh keputusan cemerlang 5A di sini. 


Timbalan Pengarah Pendidikan Johor, Hasidin Zaini berkata pada tahun ini seramai 58,391 mendaftar sebagai calon membabitkan 917 sekolah berbanding tahun sebelum 65,021 calon yang menunjukkan pengurangan sebanyak 10.20 peratus. 



Bagaimanapun Gred Purata Negeri (GPN) bagi negeri ini meningkat sebanyak 0.05 peratus dengan gred 2.19 berbanding tahun lalu 2.14 sekaligus menunjukkan pencapaian GPN mengatasi Gred Purata Nasional 2.27 mata gred sebagai yang terbaik pernah dicapai di negeri ini.


Teruskan membaca..

Penurunan prestasi BI, Sains dan Matematik UPSR tidak signifikan


Penurunan prestasi BI, Sains dan 

Matematik UPSR tidak signifikan




PUTRAJAYA: Penurunan prestasi mata pelajaran Bahasa Inggeris (BI), Sains dan Matematik dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) pada tahun ini tidak signifikan, kata Ketua Pengarah Pendidikan, Tan Sri Abd Ghafar Mahmud. 

 



Sambil menyifatkan peningkatan dan penurunan prestasi adalah perkara biasa, beliau berkata penurunan yang kurang daripada 0.5 mata Gred Purata Mata Pelajaran (GPMP) adalah minimum. 





"Kita berharap dengan pelbagai inisiatif yang bakal dijalankan, keputusan untuk mata-mata pelajaran itu akan bertambah baik pada tahun-tahun akan datang," katanya dalam sidang media selepas mengumumkan analisis keputusan UPSR 2013 di sini, hari ini. 




Dalam UPSR tahun ini, prestasi keseluruhan mata pelajaran BI di Sekolah Kebangsaan (SK) menurun sebanyak 0.06 mata GPMP berbanding tahun lalu.

Abd Ghafar berkata, Kementerian Pendidikan akan memberi perhatian dan meneruskan pelbagai program untuk memperkasakan penguasaan Bahasa Inggeris di Sekolah Rendah. 



 

Antara program itu termasuk guru Bahasa Inggeris perlu menduduki peperiksaan Ujian Penempatan Cambridge (CPT) dan mereka yang mendapat markah tertentu dikehendaki menghadiri kursus untuk mencapai tahap penguasaan dan kefasihan, katanya. 



 

"Kita akan memastikan pelajar kita fasih dalam dua bahasa iaitu, Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris, adalah penting dan selaras dengan usaha kerajaan melaksanakan Dasar Memartabatkan Bahasa Malaysia Memperkukuh Bahasa Inggeris(MBMMBI),” katanya. 





Abd Ghafar berkata, kementerian juga akan mengambil langkah proaktif untuk meningkatkan penguasaan mata pelajaran Sains dan Matematik di kalangan pelajar sekolah rendah. 


 

"Kita perlukan lebih ramai pelajar dalam bidang Sains dan Matematik.Sehubungan itu, dua mata pelajaran itu perlu kuat di peringkat sekolah rendah lagi," katanya. 



 

Keputusan UPSR tahun ini bagi mata pelajaran Matematik menurun sebanyak 0.03 mata GPMP manakala Sains juga menurun sebanyak 0.02 mata GPMP berbanding tahun lalu. 


 

Apabila ditanya faktor yang menyebabkan keputusan Bahasa Cina menurun, Abd Ghafar berkata ia adalah disebabkan “sukatan mata pelajaran yang mencabar” namun ia adalah untuk mengekalkan kualiti mata pelajaran itu. 



 

Mata pelajaran Bahasa Cina (Pemahaman) menurun 0.04 mata GPMP dan Bahasa Cina (Penulisan) turut menurun sebanyak 0.02 mata GPMP. 


 

- BERNAMA 
Sumber
Teruskan membaca..

UPSR 2013: Calon dapat A, B, C bagi Bahasa Inggeris menurun

UPSR 2013: Calon dapat A, B, C bagi Bahasa Inggeris menurun

 
 
PUTRAJAYA: Calon Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) yang memperoleh A untuk subjek bahasa Inggeris menurun 0.2 peratus tahun ini, kata Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Abd Ghafar Mahmud.

Bercakap pada sidang media bagi mengumumkan keputusan UPSR seluruh negara, di sini sebentar tadi, beliau berkata pelajar yang memperoleh keputusan B dan C untuk bahasa Inggeris juga merosot masing-masing kepada 1.8 peratus dan 0.9 peratus).     
 
 
 
 
"Bagi keputusan D dan E untuk bahasa Inggeris, ia meningkat masing-masing kepada 2.1 peratus dan 0.9 peratus," katanya.
 
 
 
 
 


Teruskan membaca..

42,646 calon UPSR peroleh A semua subjek

42,646 calon UPSR peroleh A semua subjek

42,646 calon UPSR peroleh A semua subjek
KETUA Pengarah Pelajaran, Tan Sri Abd Ghafar Mahmud menunjukkan Buku Pengumuman Analisis Keputusan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) selepas majlis sidang media di Kementerian Pendidikan di Putrajaya, hari ini. - Foto Ahmad Irham Mohd Noor
PUTRAJAYA: Seramai 42,646 daripada 478,848 calon mendapat A dalam semua subjek Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) lalu.

Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Abd Ghafar Mahmud, berkata secara keseluruhannya pencapaian UPSR pada tahun ini meningkatkan sebanyak 0.04 mata iaitu daripada Gred Purata Nasional (GPN) 2.31 pada 2012 kepada 2.27 tahun ini.
"Manakala peratusan calon mendapat pencapaian cemerlang (semua A) bagi semua mata pelajaran diambil meningkat 0.21 peratus iaitu daripada 8.94 tahun lalu kepada 9.15 pada 2013," katanya pada sidang media, di sini, sebentar tadi.


Beliau berkata, 56.28 peratus calon mendapat minimum gred C dalam UPSR 2013.

"Calon di bawah tahap penguasaan minimum iaitu mendapat gred D atau E ialah 3.36 peratus, menurun 0.06 peratus berbanding 2012," katanya.

Semua calon boleh mendapatkan keputusan UPSR mereka mulai 10 pagi di sekolah masing-masing.
 
 
 
Sumber
Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...