Photobucket

Sahabat Maya :

Friday, February 10, 2012

Kelepung gantung, kelepung makan







Mewah Bahasa:


Kelepung gantung, kelepung makan



Oleh



Prof Madya Dr Nor Hisham Osman




DI sebuah pejabat agensi kerajaan ....






Ramli:
Huih!! Banyak juga makanan ni yek?






Aza: Ha! Inilah untungnya muafakat ….






Ramli: Muafakat??




Aza:
Muafakat membawa berkat!!
Kan ke kita dah bermuafakat hari tu nak buat jamuan ni
dan masing-masing bawa makanan.
Ha la, kita dah agih-agihkan sesama kita kan?!
Masing-masing dah ada makanan dan minuman yang perlu dibawa,
masing-masing dah ada tugas yang perlu dibuat.








Ramli:
Buat jamuan persaraan macam ni tak ada dalam peruntukan jabatan,
kita kena kumpul duit sesama kita. Tapi cara ini lagi baik,
kita tetapkan siapa yang bawa apa, kumpulkan jadi banyaklah!!
Hah!! Ada nasi dagang, laksa, roti jala ….







Aza: Dah nak bersara Encik Arif tu yea?!
Nampak macam muda aje lagi, masih sihat, masih kuat!








Ramli: Dia sepatutnya boleh kerja lagi tu,
tapi dia ambil bersara umur lima puluh lapan.
Kenapa dia tak mau sambung nam puluh ek?
Orang lain tu, dah bersara pun sibuk nak sambung kontrak lagi.






Aza: Aku pernah tanya dia pasal tu, dia kata cukup dah,
hutang pun dah habis langsai, anak-anak dah kerja semua,
cukuplah makan laki bini dengan duit pencen tu.
Dia boleh gitu sebab perancangan dia betul,
dah dekat umur pencen dia tak buat hutang baru dan dia kahwin awal,
sampai umur pencen semua anak dah lepas!!
Hah!! Engkau tu la, umur dah lebih tiga puluh,
tapi tak kahwin lagi, nanti sampai umur bersara,
anak masih sekolah rendah. Masa tu mulalah merengek-rengek
nak sambung kontrak!! Hehehehe ….







Ramli:
Ke situ pulak perginya ….







Aza:
Hehehehe …. Eh!! Tugas yang aku bagi pada kau tu macam mana?






Ramli: Tugas?




Aza: Ha la …. Tugas yang dah diagih-agih masa mesyuarat
untuk buat jamuan ni dulu la ….







Ramli: Oooo ... itu ke?! Beres!!







Aza:
Mana dia? Tak ada pun kat meja ni?








Ramli:
Tak kan nak letak kat meja?







Aza: Kau letak kat mana? Bak sinilah, boleh susun ….








Ramli:
Dah!! Dah gantung dah ….







Aza:
Gantung?!!







Ramli: Ha!! Tu … kat syiling, kat dinding, kat pintu tu ….







Aza: Kat syiling?? Itu belonlah!!






Ramli:
Itu laa ... apa pulak lagi?







Aza:
Kan dulu kita dah setuju, hal hiasan ni bagi kat orang lain.
Bahagian kita tanggungjawab pasal makan ….







Ramli: Tapi kau juga yang suruh aku sediakan kelepung!






Aza:
Hah! Betul le tu, kau ditugaskan bawa pencuci mulut, bawa kelepung!






Ramli:
Aku bawa kelepung le ni, tapi tak boleh le jadikan pencuci mulut.
Kelepung tak boleh dimakan, buat hiasan, buat main boleh le ….








Aza:
Yang kau bawa tu bukannya kelepung, bukan kuih kelepung tapi belon!!








Ramli:
Betullah tu, kelepung tu belon! Kau suruh aku bawa kelepung, aku bawalah.







Aza: Tapi aku suruh bawah kuih kelepung!!
Bukannya belon ….








Ramli:
Kuih kelepung tu apa?







Aza: Eh?! Tak tau ke? Laa … aku ingatkan kau tau!!







Ramli: Memang tak tau, setahu aku, kelepung ni belon.
Orang kampung aku tak panggil belon benda ni,
mereka panggil kelepung.







Aza: Kuih kelepung la ... yang bulat-bulat dan dalamnya ada inti gula Melaka tu!







Ramli: Ooo ... itu ke?! Tu buah melaka kan?







Aza: A’ laa …. Setengah orang panggil buah Melaka,
orang kampung aku panggil kelepung!







Ramli: Laa ... awat hang tak habaq dari awai!!
Aku mati-mati ingat belon!!








Aza:
Alamak, salah faham lak dah!! Habis tu macam mana ni?
Tak de pencuci mulut le jawabnya yek?!
Tak kan nak makan belon ….







Ramli: Isy!! Orang dah datang, dah sampai masa makan ni!
Tak dan dah nak pi beli pun. Makan ajelah apa yang ada ....










Glosari










Kelepung - (dialek Kedah) belon -



(dialek Negeri Sembilan) kuih buah Melaka






Nota Kaki









Kolum Mewah Bahasa memperlihatkan adanya beberapa cara
untuk menyampaikan sesuatu konsep yang sama dengan perkataan berbeza disebabkan perbezaan slanga, dialek, taraf sosial dan generasi.
Dialog menggunakan dialek dan juga bahasa pertuturan
yang mungkin tidak sama dengan tatabahasa baku.










Prof Madya Dr Nor Hisham Osman

adalah Pensyarah Jabatan Linguistik,

Akademi Pengajian Melayu (APM),

Universiti Malaya.









RALAT BERLAKU






Kesilapan dalam Mewah Bahasa minggu lepas,
‘Harapkan pegar, pegar makan padi’ meletakkan peribahasa berkenaan
dalam glosari sebagai bahasa Melayu Sarawak. Ia sebenarnya
peribahasa sebenarnya yang sebelum ini sering ditulis sebagai
‘harapkan pagar, pagar makan padi’.
Penjelasan penggunaan perkataan pegar
yang betul dan bukannya pagar dipetik daripada
cakklepi.blogspot.com - Blog Kisah Seorang Budak U.


































Teruskan membaca..

Pangkalan Data Murid











Laman web ni boleh dicapai di alamat url :




http://apps2.moe.gov.my/sekolahmalaysia












p/s : Alhamdulillah.....dah o.k dah


Biarpun agak slow tapi bolehlah meneruskan


kerja yang tertangguh tadi.












Teruskan membaca..

Islam utamakan semangat toleransi, hidup aman damai







Khutbah Jumaat:



Islam utamakan semangat toleransi,



hidup aman damai



ISLAM sudah mengatur prinsip dasar semua bidang kehidupan umat manusia. Termasuk di dalamnya ialah konsep toleransi dan hubungannya dengan penganut agama lain. Allah SWT menciptakan manusia di muka bumi ini dengan pelbagai macam suku bangsa, ras, agama dan etnik.







Dengan itu Allah SWT mengajarkan konsep toleransi yang bertujuan untuk mewujudkan perdamaian antara umat manusia. Firman Allah SWT dalam surah Al-An’aam ayat 108 bermaksud:








“Dan janganlah kamu menghina

apa yang mereka sembah selain daripada Allah,

kerana mereka kelak akan mencaci Allah

secara melampaui batas tanpa ilmu pengetahuan.

Demikianlah Kami memperelokkan pada pandangan

tiap-tiap umat akan amal perbuatan mereka,

kemudian kepada Tuhan merekalah tempat kembali mereka,

lalu Dia menerangkan kepada mereka

apa yang mereka telah lakukan.”





http://islamicsunrays.com/wp-content/uploads/2010/06/muslim-man-praying-on-a-low-wall.jpg




Menurut Imam ar-Razi, ayat ini adalah satu pendidikan kepada orang yang ingin berdakwah kepada agama Allah SWT dengan tidak melakukan tindakan yang tidak ada faedah dalam mencapai tujuan dakwah. Begitu juga pandangan Imam al-hakim di dalam kitabnya tafsir Mahasin at-Takwil bahawa cercaan terhadap orang bukan Islam akan membawa kepada kejahatan yang lebih besar iaitu celaan penganutnya terhadap Allah SWT.







Justeru, sebagai umat Islam kita ditegah mencemuh atau mengejek kerana dikhuatiri mereka akan membalas penghinaan itu. Namun sekiranya mereka melanggari hak-hak kita sebagai orang Islam maka hendaklah kita mempertahankan demi kemuliaan dan kehormatan umat Islam. Firman Allah SWT dalam surah al-Maidah ayat 54 bermaksud:








“Wahai orang yang beriman!

Sesiapa di antara kamu yang murtad,

maka Allah akan datangkan suatu kaum

yang Dia kasihi dan mereka juga kasihkan-Nya ,

mereka bersifat lemah-lembut terhadap orang yang beriman

dan tegas terhadap orang kafir, mereka berjuang pada jalan Allah,

dan mereka tidak takut celaan orang yang mencela.

Yang demikian itu adalah limpah kurnia Allah

yang diberikan-Nya kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya

kerana Allah Maha Luas limpah kurnia-Nya,

lagi Meliputi Pengetahuan-Nya .”





Inilah konsep toleransi yang diajarkan Islam.






Perbezaan agama sebenarnya bukan penghalang terjalinnya kerukunan dan kedamaian di antara sesama manusia. Meskipun kita bergaul dengan orang yang berbeza iktikad keyakinan, tetapi kedamaian hidup tetap menjadi keutamaan. Allah SWT mengizinkan umat-Nya untuk menjalin kerjasama dan berbuat baik kepada orang yang berbeza akidah sekalipun.





Allah SWT mengajar kita bagaimana untuk menghormati dan melindungi hak penganut agama lain. Pengajaran paling penting, kita dilarang berlaku tidak adil terhadap mereka hanya disebabkan perbezaan akidah. Sebaliknya jika hak Islam digugat, maka barulah Islam mengizinkan umatnya bertindak mengikut lunas-lunas seperti yang digariskan oleh syarak. Hal ini bertepatan dengan firman Allah SWT dalam surah al-Mumtahanah ayat 8-9 bermaksud:








“Allah tidak melarang kamu

daripada berbuat baik dan berlaku adil

kepada orang yang tidak memerangi kamu kerana agamamu,

dan tidak mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu;

sesungguhnya Allah mengasihi orang yang berlaku adil.

Sesungguhnya Allah hanyalah melarang kamu

daripada menjadikan teman rapat orang

yang memerangi kamu kerana agama (kamu),

dan mengeluarkan kamu dari kampung halamanmu,

serta mereka membantu (orang lain) untuk mengusir kamu.

Dan (ingatlah)

sesiapa yang menjadikan mereka teman rapat,

maka mereka itulah orang-orang yang zalim”.








Ayat ini juga menjelaskan bahawa Islam memerintahkan agar umatnya bertoleransi dan menghormati penganut agama lain. Oleh yang demikian, sebarang tindakan kekerasan terhadap masyarakat bukan Islam dengan alasan berbeza agama adalah tidak dibenarkan secara syariat.







Penghormatan terhadap masyarakat bukan Islam juga telah dibuktikan oleh Rasulullah SAW. Peristiwa ini dapat kita hayati menerusi sirah Nabawiyah. Perhatikan ketika peristiwa Piagam Madinah yang terkenal di dalam sejarah Islam. Baginda telah menyeru umat Islam agar sentiasa menjaga hak keharmonian manusia sekalipun kepada bukan Islam. Ia adalah lambang keadilan Islam terhadap umat manusia keseluruhannya. Antara butir-butir kesepakatan yang terkandung dalam Piagam Madinah ialah sesiapa yang hidup dan tinggal di wilayah Madinah, baik Islam atau pun bukan Islam, dengan syarat tidak berbuat zalim, maka hendaklah mereka dilindungi dan diberi keamanan di bawah kekuasaan Islam. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Daud bermaksud:






“Barang siapa menyakiti orang bukan Islam


yang berada di bawah perlindungan Islam,


maka ia telah menyakiti aku,


dan barang siapa yang menyakiti aku,

maka ia telah menyakiti Tuhan”.



(Riwayat Abu Daud).





Seharusnya umat Islam memahami tuntutan keadilan dan sikap bertoleransi ini. Namun, toleransi yang dimaksudkan bukanlah bererti kita mengakui doktrin keyakinan mereka kerana di dalam persoalan akidah Islam tidak sama sekali berkompromi dengan kesyirikan. Toleransi yang dimaksudkan oleh Islam ialah dalam muamalah harian di samping akhlak yang baik mampu menjadi satu dakwah mereka kepada Islam.





Bersempena dengan bulan keharmonian antara penganut agama yang disambut pada setiap minggu pertama Februari, yang bertujuan mewujudkan keharmonian antara penganut agama sebagai jalan penyelesaian terhadap konflik dunia, maka mimbar menyeru kepada umat Islam sekalian agar sama-sama kita melaksanakan seruan Baginda SAW agar sentiasa bermuamalah dengan baik kepada siapa saja termasuklah orang bukan Islam. Marilah kita mencontohi akhlak Baginda SAW ketika berurusan dengan bukan Islam selagi mana mereka tidak menceroboh hak-hak kita sebagai orang Islam.




Islam mengajar kita agar bersikap merendah diri, sabar, bertoleransi, namun pada masa yang sama kita mesti bersikap tegas terutama dalam isu yang menyentuh akidah, syariat dan syiar umat Islam.



























Teruskan membaca..

Pangkalan Data Murid











Laman web ni boleh dicapai di alamat url :




http://apps2.moe.gov.my/sekolahmalaysia








Guru kelas bertanggungjawab




memastikan pelajar/murid





dalam kelasnya lengkap.








p/s : Sabar ajelah.....
cuba buka berkali-kali laman web
pangkalan data pelajar/murid ini...............................

tapi kenapa tak boleh access????????

Ayat ini pula yang terpapar di skrin :
Sistem sedang menjalani penambahbaikan!

Sabar ajelah.......




















Kadang-kadang....





kita ingat kita nak cepat
rupa-rupanya..........





memang tak boleh nak cepat






Kadang-kadang.....






kita ingat tak mahu tangguh-tangguh kerja






rupa-rupanya........






tertangguh juga kerja kita tu.......







kesudahannya......






cepat tak cepat





tangguh tertangguh
jawabnya






sabar ajelah!
















Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...