Photobucket

Sahabat Maya :

Wednesday, November 21, 2012

Jaga Hak Gurumu



Cahaya ilmu yang ada pada pelajar 
akan hilang jika sombong pada gurunya.

Imam Syafie sangat menghormati gurunya Imam Malik. Mereka berbeza pendapat tetapi Imam Syafie tetap menghormati gurunya. Contoh berbeza tentang Doa Qunut. Imam Syafie sangat menuntut untuk membaca Doa Qunut, tetapi semasa dia bersolat di sisi Makam gurunya, dia tidak membaca Qunut.

Hendaklah berterima kasih kepada guru yang pernah menyampaikan Ilmu kerana mereka adalah perantaraan  ilmu ALLAH kepada kita. Cara berterima kasih antaranya mendoakan selepas solat.

Guru jangan meletakkan nilai wang pada diri. Kerana akan hilang berkat doa dari seorang guru.

Jika dengar pandangan yang pelik-pelik dari seorang guru, dapatkan pandangan dari guru-guru yang lain. Ilmu ALLAH itu luas.



Saidina Ali pernah berkata : 
Semasa kita belajar, jagalah hak guru kita. 

Hak-hak itu ialah :-

1. Jangan banyak tanya kepada guru. 
Banyak bertanya, akan menyusahkan. Bani Israel diperintah oleh ALLAH untuk sembelih lembu, tapi banyak bertanya tentang lembu itu.

2. Jangan mendesak guru untuk memberi jawapan.
Mungkin kerana masa yang tak sesuai atau guru perlu rujuk dahulu jawapan yang lebih baik.

3. Jangan paksa menjawab jika guru dah penat untuk menjawab. Jangan berterusan bertanya.

4. Jangan menyentap baju guru. 
Maksudnya jika sudah berdiri, kamu bertanya lagi soalan sampai dia terpaksa duduk semula.

5. Jangan sebarkan aib guru kepada orang lain.
Guru pun manusia juga. Ada feel tersendiri. 

6. Jangan mengumpat guru bersama sahabat-sahabat.

7. Jangan mencari kesilapan guru.

8. Hendaklah memuliakan guru 


selagi dia patuh perintah ALLAH.

9. Jangan menghalangi guru.

10. Mendahului guru

11. Hendaklah menjaga diri sejak permulaan berguru.
Teruskan membaca..

Obor Hemah




OBOR HEMAH 


Guru adalah awan indah terbang rendah,
melimpahkan hujan pada musim gersang,
menyegarkan benih ilmu, berbuah hikmah;
ia renjis embun pada tanah bakat,
suara ihsan ketika manusia kalah,
sepi yang syahdu dalam dunia resah.


Guru - atap ganti ketika pondok bocor,
ketika sejarah dalam bilik darjah,
senyum penyembuh bagi wabak sengsara,
ia - sungai rangsang sentiasa tenang,
menghantar bahtera ke segara dharma,
memesan angin menghikmahkannya.

Guru adalah penelaah yang tekun,
mewariskan dunia sebagai kutubkhanah,
menyediakan kutubkhanah sebagai dunia,
ia mengemudi biduk, melepaskannya,
atas lambungan laut, merangsangkan
manusia menyelami rahsia khazanahnya.

Guru - minda segar dan kukuh akar,
menghidupkan batin yang bersih
di daerah dunia cemar kasih,
dan pada ketika tak tersangkakan,
walau diambilnya kembali semua buku,
sempat ditinggalkan asas ilmu.

Guru adalah batin suci hati nurani,
penjunjung budi, manusia yang takwa,
obor hemah kehidupan bangsa.


A. SAMAD SAID
2 APRIL 1988

Teruskan membaca..

Kucing merah ditemui di Baram

Kucing merah ditemui di Baram
Imej kucing merah yang dirakam di kawasan konsesi pembalakan di Hulu Baram. Gambar kecil kucing merah. 
Imej kucing merah yang dirakam di kawasan konsesi pembalakan
 di Hulu Baram. Gambar kecil kucing merah.
 
 
Kuching: Kucing merah atau nama saintifiknya, `pardofelis badia’ yang jarang ditemui di dunia berjaya direkodkan penemuannya di kawasan konsesi pembalakan di Hulu Baram, pedalaman Sarawak.

Imej haiwan liar yang turut dikenali `bay cat’ itu dirakam di kawasan Unit Pengurusan Hutan (FMU) Sela'an Linau yang keluasannya melebihi 56,000 hektar berhampiran Taman Negara Pulong Tau yang turut menjadi Jantung Borneo, membabitkan Malaysia, Kalimantan, Indonesia dan Brunei.

Pengarah Institut Biodiversiti dan Pemuliharaan Alam Sekitar (IBEC), Universiti Malaysia Sarawak, Prof Dr Andrew Alek Tuen, berkata kehadiran haiwan liar itu berjaya dirakam berhampiran banjaran Gunung Murud Kecil yang turut dikenali sebagai kawasan penting bagi hidupan liar di Borneo.


Haiwan terancam


"Imej kucing merah yang turut menjadi endemik di Borneo dirakam di dua lokasi di Gunung Murud Kecil iaitu pada September dan Oktober lalu oleh penyelidik di bawah kendalian IBEC.


"Kucing merah diklasifikasi sebagai terancam oleh Kesatuan Konservasi Dunia (IUCN) dan dilindungi sepenuhnya di Sarawak mengikut Ordinan Perlindungan Hidupan Liar, 1998," katanya dalam satu emel yang dihantar ke BH, semalam.


Alek berkata, memandangkan hanya beberapa kawasan hutan di kawasan berkenaan menjadi habitat lima spesies kucing liar termasuk `hose's civet diplogale hosei’ yang dianggap endemik di Borneo, ia perlu dilindungi.

 
 
“Kita bimbang banjaran gunung berkenaan yang jadikan zon perlindungan bagi tujuan pemuliharaan oleh syarikat Samling yang mendapat konsesi pembalakan. Ia tidak diwartakan oleh kerajaan negeri, jadi ia tidak dilindungi mengikut undang-undang,” katanya. 
 
 
Sumber



Teruskan membaca..

Kemahiran, kualiti guru dipertingkat

Kemahiran, kualiti guru dipertingkat

 

Muhyiddin  merasmikan Konvensyen Antarabangsa Institut Pendidikan Guru Malaysia Dalam Pembelajaran dan Pembangunan Guru, di Kuala Lumpur, semalam.  
Muhyiddin merasmikan Konvensyen Antarabangsa Institut Pendidikan Guru Malaysia Dalam Pembelajaran dan Pembangunan Guru, di Kuala Lumpur, semalam.
Program Pembangunan Profesional Berterusan fokus 2 bidang


Kuala Lumpur: Mulai tahun depan, program Pembangunan Profesional Berterusan untuk guru akan dipertingkat dengan tumpuan kepada keperluan individu dan latihan berasaskan sekolah.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata ia bersesuaian dengan persaingan pendidikan abad ke-21 dan transformasi pendidikan untuk melahirkan modal insan bertaraf dunia yang mampu bersaing dan mengharungi cabaran peringkat antarabangsa.
Katanya, profesion guru abad ini dibina atas dasar persaingan, iaitu pendidikan selepas tamat persekolahan, latihan dan pembangunan kerjaya.


Justeru, ia perlu selari dengan visi dan misi negara ke arah menyediakan rakyat berilmu dan berkemahiran.


Dilatih jadi pemikir


Katanya, bagi melahirkan guru berkemahiran abad ke-21 dan untuk melaksanakan pembelajaran sepanjang hayat, mereka perlu dilatih menjadi pemikir dan berupaya menyelesaikan masalah serta berfikiran sebagai usahawan.

 
“Dalam dunia kompetitif hari ini, kelebihan daya saing terletak kepada kemampuan minda dan keupayaan berfikir pada tahap tinggi, iaitu kritis, kreatif, inovatif dan imiginatif,” katanya merasmikan Konvensyen Antarabangsa Institut Pendidikan Guru Malaysia Dalam Pembelajaran dan Pembangunan Guru di sini, semalam.
Muhyiddin berkata, kemahiran berfikir, pemikiran kritikal, keupayaan berkomunikasi serta keyakinan kendiri perlu dijana menerusi pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang holistik serta mampu berfikir secara mencapah (divergent thinking) bagi menerokai kebenaran.

Katanya, dalam konteks pembangunan kerjaya guru, ia merentasi beberapa laluan dengan kemajuan dinilai berasaskan kompetensi, bukan bergantung kepada tempoh perkhidmatan semata-mata.

Sistem perlu mekanisme

Muhyiddin juga berkata, sistem pendidikan negara perlu mempunyai mekanisme untuk menentukan guru yang dilahirkan benar-benar kompeten dan memenuhi standard yang ditetapkan.

Katanya, transformasi keguruan sebagai profesion pilihan, iaitu satu daripada 11 anjakan dalam laporan awal Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 menekankan kepada peningkatan pembelajaran dan pembangunan guru.

Bagi melaksanakannya, beliau berkata, kementerian perlu meningkatkan kualiti profesion perguruan supaya dapat menghasilkan guru cemerlang. 


Sumber


Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...