Photobucket

Sahabat Maya :

Tuesday, April 24, 2012

Rakyat Malaysia Rajin Membaca




Tabiat membaca terus meningkat




KUALA LUMPUR: Tabiat membaca rakyat Malaysia terus menunjukkan peningkatan berdasarkan penambahan 33.2 peratus bilangan pinjaman buku yang dicatatkan di Perpustakaan Negara (PN) tahun lalu.





Statistik pinjaman bahan bacaan di PN pada 2011 menunjukkan peningkatan yang amat ketara iaitu dengan catatan jumlah keseluruhan sebanyak 1.03 juta buku dipinjam oleh pembaca tempatan, berbanding 2010 hanya 776,347 buku.




Ketua Pengarah PN, Datuk Raslin Abu Bakar, berkata faktor utama peningkatan berkenaan disebabkan oleh pertambahan jumlah pinjaman berkelompok dari 289 institusi pada 2011 berbanding 240 pada 2010.




“Kalau 10 tahun dulu seorang rakyat Malaysia cuma membaca dua buku setahun tapi pada tahun lalu kenaikan yang amat ketara dapat dilihat dengan jumlahnya meningkat kepada lapan buku seorang.




“Peningkatan tabiat membaca ini membuktikan tahap kesedaran rakyat Malaysia mengenai pentingnya ilmu pengetahuan jelas kelihatan dan ia juga sejajar dengan misi kerajaan untuk mencapai status negara maju pada 2020,” katanya ketika ditemui pada pelancaran sambutan Hari Buku Sedunia di Perpustakaan Negara, di sini, semalam.




Sementara itu, PN juga melancarkan ‘Kempen Bulan Bebas Denda’ kepada peminjam yang gagal memulangkan buku pada tarikh yang ditetapkan tanpa dikenakan sebarang bayaran sehingga 23 Mei ini.




Raslin berkata, pemulangan boleh dilakukan di PN, perpustakaan komuniti PN di AEON Mahkota Cheras dan AU2 Setiawangsa serta perpustakaan desa di seluruh negara selain menggunakan perkhidmatan pos.



“Penawaran ini adalah selaras dengan Kempen Bulan Bebas Denda untuk menggalakkan peminjam memulangkan kembali buku yang melebihi tempoh pinjaman tanpa dikenakan denda lewat pulang.




“Setakat ini sebanyak 162 naskhah buku bernilai RM5,800 tidak dipulangkan semula ke PN pada 2010 manakala 173 naskhah (RM 6,500) pada 2011,” katanya.








Sumber













No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...