Photobucket

Sahabat Maya :

Saturday, December 4, 2010

Terowong mercu tanda.






Foto

Foto


Terowong mercu tanda


Binaan Terowong Berkembar Berapit, Perak terpanjang di Asia Tenggara dan setaraf negara maju

SEJARAH penciptaan terowong bermula sejak permulaan peradaban di mana manusia menyediakannya sebagai akses atau laluan ke makam, kuari bawah tanah atau lencongan aliran air di permukaan berbatu.

Definisi kamus menyatakan terowong adalah laluan yang dibina menembusi bukit, gunung dan terusan. Sesebuah terowong boleh menjadi laluan pejalan kaki, laluan kenderaan, jalan raya atau lebuh raya, kereta api mahupun laluan air.


Terowong boleh dikorek menembusi pelbagai jenis tanah atau batuan dan cara pembinaan terowong bergantung kepada struktur tanah serta batuan di sesuatu kawasan.

Masyarakat Rom satu ketika dulu dikatakan mahir dalam mencipta terowong sehingga mampu membina sebuah terowong sepanjang kira-kira 5.6 kilometer bagi tujuan menyalur keluar air dari Tasik Fucino yang terletak di Timur Rom, bagi mengelak masalah banjir.

Ketika itu, kira-kira 30,000 pekerja dikerah bagi membina terowong itu yang memakan tempoh masa sehingga 10 tahun untuk disiapkan.

Kini, berbekalkan kepakaran manusia dibantu kecanggihan teknologi terbukti banyak membantu dalam pembinaan lebih banyak terowong moden.

Malah, Malaysia sendiri melakar sejarah apabila membina terowong lebuh raya pertama iaitu Terowong Genting Sempah berukuran 900 meter yang menghubungkan kawasan Gombak di Selangor dengan Genting Sempah di Pahang, yang dibuka secara rasmi pada 1979.

Malaysia turut membina terowong jalan raya terpanjang di negara ini iaitu Terowong Pengurusan Air Banjir dan Jalan Raya (SMART) sepanjang empat kilometer (km) yang mula beroperasi pada 2007.

Terbaru, Malaysia mencipta nama dengan pembinaan terowong lebih canggih iaitu Terowong Berkembar Berapit di Taiping, Perak, sepanjang 3.3 km yang diiktiraf sebagai sebagai terowong kereta api terpanjang di Asia Tenggara.

Terowong itu sebahagian komponen projek infrastruktur terbesar negara setakat ini bernilai RM12.5 bilion iaitu Projek Landasan Berkembar Elektrik (PLBE) Ipoh-Padang Besar. Terowong berkenaan kini siap 70 peratus sejak dimulakan pada awal 2008.

Tanggal 1 November lalu menjadi
detik awal sejarah terowong itu apabila bahagian terakhir terowong itu dipecahkan dan majlis itu disempurnakan Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha.


Apa yang menarik, terowong berkenaan
berkonsepkan berkembar dengan satu landasan yang setiap satu mempunyai sembilan laluan silang antara terowong kiri dan kanan bagi tujuan keselamatan dan penyelenggaraan. Ia dibina dalam bentuk seperti ladam kuda berukuran tinggi 9 meter x 9 meter lebar.


Lebih membanggakan, ilham reka bentuk
dan binaan struktur itu
dibuat sepenuhnya hasil kerjasama pakar, jurutera dan pekerja mahir anak tempatan di bawah syarikat penerajunya, MMC-GAMUDA Joint Venture (MMC-GAMUDA JV).


Pembinaan terowong itu menggunakan kaedah
pembinaan seperti gerudi dan letupan terkawal di bawah bukit, memotong dan menimbus di kawasan terbuka serta pengorekan mikro di bawah laluan Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS) dan Jalan Persekutuan.


Pengarah MMC-GAMUDA JV, Datuk Azmi Mat Nor, berkata pembinaan Terowong Berkembar Berapit berhadapan banyak cabaran seperti pengorekan dibuat di bawah PLUS dan Jalan Persekutuan 1 (Taiping ke Kuala Kangsar) ketika kedua-dua laluan itu tidak ditutup kepada lalu lintas.

“Keadaan geoteknikal dengan beberapa faktor seperti struktur tanah, aliran air dan kecerunan bukit diambil kira bagi kaedah pengorekan-mikro di bawah lebuh raya. Selain itu, pengurusan trafik dan lencongan sejauh 1.5 km juga dilakukan bagi memastikan faktor keselamatan serta kesempurnaan binaan.

“Faktor penyumbang kepada kelancaran kemajuan projek dan pembinaan terowong dibantu dengan semangat dedikasi pasukan pengorekan terowong di kalangan rakyat Malaysia terlatih. Mereka mengaplikasikan pengalaman sebelum ini iaitu ketika terbabit dalam beberapa projek pengorekan terowong lain terutama Terowong SMART," katanya.

Sementara itu, Pengarah Projek PLBE, Yeoh Hin Kok, berkata kerja pembangunan Terowong Berkembar Berapit kini siap sekitar 70 peratus dan dijangka siap sepenuhnya menjelang akhir 2011.

“Baki 30 peratus kerja pembinaan terowong itu masing-masing hanya membabitkan 15 peratus pembinaan infrustruktur dan 15 peratus pemasangan sistem dalam terowong.

"Pembinaan terowong itu juga memenuhi segala aspek keselamatan antarabangsa termasuk infrustruktur bertaraf dunia. Malah, sehingga kini kita mampu mencapai '19 Juta Jam Tenaga Manusia Tanpa Kehilangan Masa Akibat Kemalangan' untuk rekod keselamatan dan kesihatan PLBE," katanya.

Hin Kok berkata, dengan terbinanya terowong berkenaan, Malaysia kini mampu dilihat setanding dengan kemajuan sistem pengangkutan di negara maju lain kerana ia membolehkan kereta api elektrik memecut pada kelajuan 140 km/sejam, walaupun melalui terowong.

"Selain Terowong Berkembar Berapit, beberapa lagi mercu tanda PLBE Ipoh-Padang Besar yang bakal menjadi antara struktur menarik di negara ini ialah Jambatan Marin Bukit Merah di Bukit Merah, Taiping sepanjang 3.5 km yang kini 95 peratus siap, Terowong Larut yang berukuran 342 meter (m) bersaiz 13 m lebar dan 10 m tinggi (85 peratus siap) dan Jambatan Berbuai Prai di Pulau Pinang iaitu sepanjang 282 m," katanya.

INFO: Terowong di Malaysia
Terowong di Malaysia
  • Terowong lebuh raya pertama negara
    - Terowong Genting Sempah berukuran 900 meter yang dibuka secara rasmi pada 1979.



  • Terowong jalan raya terpanjang di negara ini
    - Terowong Pengurusan Air Banjir dan Jalan Raya (SMART) yang beroperasi pada
  • Terowong Berkembar Berapit di Taiping, Perak

  • Diiktiraf terowong kereta api terpanjang di Asia Tenggara.

  • Sebahagian komponen projek infrastruktur negara iaitu Projek Landasan Berkembar Elektrik (PLBE) Ipoh-Padang Besar.

  • Projek di bawah syarikat peneraju MMC-GAMUDA Joint Venture (MMC-GAMUDA JV), kini 70 peratus siap sejak dimulakan awal 2008.

  • Setaraf negara maju kerana membolehkan kereta api pecut pada kelajuan 140 km/sejam.

  • Dibina dalam bentuk ladam kuda, berukuran 9 m (tinggi) x 9 m (lebar).

  • Pembinaan menggunakan kaedah gerudi dan letupan terkawal di bawah bukit, memotong dan menimbus di kawasan terbuka serta pengorekan mikro di bawah laluan Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS) dan Jalan Persekutuan.





    http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Terowongmercutanda/Article/index





    Teruskan membaca..

    Konflik sekolah, ibu bapa dan PIBG.




    KONGSI...penubuhan PIBG memberi peluang kepada ahli untuk menangani sesuatu isu.

    KONGSI...
    penubuhan PIBG memberi peluang kepada ahli
    untuk menangani sesuatu isu.


    DEWASA ini pembabitan ibu bapa dalam menyokong pendidikan anak agak mengecewakan kerana hanya mengharapkan bantuan sekolah dan guru bagi merencanakan kecemerlangan pelajar.

    Sebahagian besar ibu bapa bersikap lepas tangan dan menggunakan alasan sibuk setiap kali ada aktiviti membabitkan pendidikan anak mereka di sekolah.

    Bagaimanapun, mereka marah dan melenting jika anak tidak mendapat keputusan cemerlang atau terbabit dalam masalah sosial.

    Akibatnya, masing-masing menyalahkan antara satu sama lain, malah Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) turut menerima tempias

    Apakah hubungan tidak harmoni ini menggambarkan kepincangan perhubungan antara masyarakat luar dengan institusi pendidikan serta PIBG?


    Pengerusi PIBG SMK Datuk Syed Omar, Alor Setar, Kedah, Fuad Razali, berkata sikap ibu bapa sentiasa lepas tangan dalam mengelolakan pendidikan anak menyebabkan wujud konflik.

    Beliau berkata, memang sekolah sebagai institusi untuk semua, tetapi ia turut memerlukan sokongan pihak lain termasuk ibu bapa dalam memastikan kecemerlangan pendidikan.

    “Malangnya ini tidak berlaku kerana kebanyakan ibu bapa lepas tangan dan enggan memikul tanggung jawab bersama.

    “Sikap ini akan merosak dan membantutkan usaha merencanakan kecemerlangan pelajar pada masa depan.

    “Ia juga tidak adil kerana hanya satu pihak bertungkus-lumus merealisasikan misi kecemerlangan sedangkan yang lain bersenang lenang dan gemar ‘mengarah.’

    “Perbalahan tidak menyelesaikan masalah sebaliknya menyebabkan keadaan lebih kusut,” katanya.

    Katanya, dalam kemelut sekolah dan ibu bapa, PIBG sepatutnya memainkan peranan sebagai orang tengah, tetapi keberkesanan fungsi persatuan itu kurang menyerlah kerana ibu bapa tiada prihatin.

    “Ibu bapa menganggap PIBG persatuan ‘tempelan’ yang mempunyai fungsi terhad.
    “Tanggapan salah merosakkan nama PIBG sebagai sebuah persatuan paling penting
    di sekolah.

    “Fungsi PIBG menyeluruh, tetapi bukan bermaksud mencampuri urusan pentadbiran sebaliknya bersikap proaktif bagi melancarkan urusan ibu bapa, pelajar, guru dan sekolah,” katanya.

    Tafsiran kurang tepat PIBG turut mencetuskan konflik dingin antara ibu bapa, pelajar serta guru hingga menerbit rasa tidak puas hati antara satu sama lain.

    Ada ibu bapa langsung tidak memberi sokongan apabila diadakan perjumpaan, tetapi menuding jari jika timbul masalah.

    “Ada pula asyik membangkang meskipun program bakal diadakan memberi kebaikan kepada pelajar.

    “Inilah dilema PIBG dan sekolah sehingga membantut segala perancangan untuk kebaikan pelajar dan sekolah.

    “Apabila tiada hubungan baik, pelajar menjadi mangsa manakala guru sukar berkomunikasi atau berkongsi pendapat mengenai pencapaian anak.

    “Bukankah ini satu kerugian,” katanya yang mengakui sikap culas sebahagian besar ibu bapa menimbulkan rasa rendah diri terhadap pelajar.

    Menurutnya, apabila timbul konflik, PIBG boleh bertindak sebagai orang tengah, tetapi ibu bapa jarang memberi sokongan.

    “Saya berharap ibu bapa lebih proaktif dalam PIBG supaya penyebaran maklumat mengenai perkembangan diri pelajar boleh dikongsi,” katanya.

    Presiden Majlis Pengetua Sekolah Malaysia, Datuk Azam Md Atan, berkata fenomena PIBG tidak mendapat sambutan bukan luar biasa bukan perkara baru.

    Beliau berkata, meskipun sekolah melakukan pelbagai cara, sikap ibu bapa yang kurang mengendahkan kepentingan peranan PIBG menyebabkan persatuan itu terpinggir.

    “Fenomena ini melanda kebanyakan sekolah. Meskipun pelbagai cara dilaksanakan, sikap ibu bapa menggagalkan usaha berkenaan.

    “Lebih mengecewakan ada ibu bapa membuat tuduhan liar PIBG hanya tahu meminta derma sehingga menjejaskan hubungan semua pihak,” katanya.

    Beliau yang juga pengetua SM Sains Rembau, Negeri Sembilan yakin masih ada solusi merapatkan hubungan sedia ada, antaranya sekolah perlu aktif menganjurkan pelbagai acara.

    “PIBG, sekolah dan ibu bapa perlu menyokong antara satu sama lain demi kebaikan pelajar. Mereka aset paling bernilai untuk negara,” katanya.

    Bagi kartunis, Anuar Hassan atau Sireh, dia menyokong sebarang usul dibentangkan PIBG di sekolah anaknya di SK USJ 21, Subang Jaya, asalkan membawa kebaikan.

    “Tidak benar ibu bapa kurang beri sokongan, mungkin mereka ada komitmen yang tidak dapat dielakkan. Apapun, kami tidak lepas tangan.

    “Sebagai ibu bapa di zaman moden ini, kami lebih terbuka dan sedia berkongsi mengenai perkembangan anak-anak di �sekolah asalkan waktunya sesuai dan mendapat informasi awal.

    “Jangan salahkan ibu bapa semata-mata kerana ia tidak menyelesaikan masalah sebaliknya membuatkan keadaan lebih kalut,” katanya.


    INFO

    Antara fungsi utama PIBG sekolah adalah:

  • Memastikan kemajuan dan perkembangan serta menjaga kebajikan murid terjaga dengan baik.

  • Membantu dalam meningkatkan komunikasi dan kemesraan antara sekolah dan masyarakat.

  • Membantu mencari dana atau menambah sumber kewangan sekolah.

  • Membantu mewujudkan suasana kondusif di sekolah serta murid.

  • Jawatankuasa PIBG menetapkan bilangan ibu bapa dan guru perlu seimbang manakala guru besar atau pengetua tidak boleh menganggotainya dan hanya bertindak sebagai penasihat persatuan.


  • myMetro

    Teruskan membaca..

    World’s hottest pepper.









    Fiery food mavens seeking to one-up each other now have to gear up for a whole new test of culinary bravado: the world's hottest chili pepper.



    Yes, the Naga Viper, the latest claimant to the world's-hottest-pepper crown, outdistances its predecessor, the Bhut Jolokia, or "ghost chili," by more than 300,000 points on the famous Scoville scale of tongue-scorching chili hotness. Researchers at Warwick University testing the Naga Viper found that it measures 1,359,000 on the Scoville scale, which rates heat by tracking the presence of a chemical compound. In comparison, most varieties of jalapeƱo peppers measure in the 2,500 to 5,000 range -- milder than the Naga Viper by a factor of 270.



    [Related: Most dangerous food ingredients]



    You might think the Naga Viper would hail from some part of the world with a strong demand for spicy food, such as India or Mexico. But the new pepper is actually the handiwork of Gerald Fowler, a British chili farmer and pub owner, who crossed three of the hottest peppers known to man -- including the Bhut Jolokia -- to create his Frankenstein-monster chili.



    "It's painful to eat," Fowler told the Daily Mail. "It's hot enough to strip paint." Indeed, the Daily Mail reports that defense researchers are already investigating the pepper's potential uses as a weapon.



    But Fowler -- who makes customers sign a waiver declaring that they're of sound mind and body before trying a Naga Viper-based curry -- insists that consuming the fiery chili does the body good.



    "It numbs your tongue, then burns all the way down," he told the paper. "It can last an hour, and you just don't want to talk to anyone or do anything. But it's a marvelous endorphin rush. It makes you feel great."



    [Related: Secret chili ingredients unveiled]



    A member of the Clifton Chili Club -- a group of Brits who travel around sampling chilis -- decided to try one of Fowler's Naga Vipers on camera. You can watch his less-than-pleasurable experience here.



    (Photo of Bhut Jolokia, the previous holder of the hottest pepper in the world title: AP/New Mexico State University)




    Teruskan membaca..

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...