Photobucket

Sahabat Maya :

Saturday, February 9, 2013

Media komunikasi grafik - Kartun










Kartun sebagai satu media
 komunikasi grafik dipersembahkan 
secara menarik dan ringkas bagi 
menyampaikan pesanan dan maklumat. 




Oleh kerana sifatnya yang unik,
 kartun boleh meninggalkan kesan ingatan
dan mengukuhkan ingatan murid-murid. Penggunaan kartun berupaya menarik 
minat murid-murid dalam 
sesuatu pengajaran.



Kartun apabila digunakan 
dalam persembahan dan bahasa
 yang menarik dapat menjelaskan
 maksud bahan yang diajar. 


 https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjaNrI82Rowo8ZmjUHPdoeG2NcrzBc2zMzl0N_Wd8gfEawQdmgDO_vbilrqrcNsV1rAzf6lZbGyWPmZVIkYWAT4M7-ycRSzIzr-HpfxOhCGYrhDZaiWr2f5E4eD8paZjTJCDEIsm3pmjA/s1600/katun.jpg 
 https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgEnn0ZDlmqzY51sarB1QBdj2XFpbRBe7V317ePChiDehrxhPVseEH7GRM0R0wQvjMbMXL0eEeDDmPNnBA8BxhCoUdoQ7lVXskbFi2H_aF93RexsncYI3ETeG5U9_XWWyavLlYR-DzXTw/s1600/kartun3.jpg 
 https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgkVeIgq3E-Ij7RuVOhFNmUmNa8GKdPNQwqkwly0FU4Q3HJkJar-Sk9FJid6N99p9xcJ2qFm9ei-G86j9tochNzaPutW4-DbtJNLrX-pg_UFxyNX25wiknInDSHdSWr5PF5niNszbeRcw/s400/katun1.jpg 
 http://2.bp.blogspot.com/-vTreL3qRdWA/TwO4uS0Sg4I/AAAAAAAAAT4/N0wjr7XDIoM/s1600/110607.jpg


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiuSqm5mg0yAcFUueRG29eLhDbSJLXt6lJhDliUk1GQQ9wKXVRWTT5Wey7MeaPeZ7MEhJU8HJ-UvemFalej-QCAXWO73k7x-jk5kvH6F0V91gFJYpVE4Vg2xpVz411DZYQNecGzx9EuTU8/s1600/111203.jpg

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh1-V-4V6vJ2a7d-dVKnN4unRyaHVYBT8B0IBx7drqQVrI2Y3E-U_nrlT8lno4N_60DuEprBM8RjTTyUreiC9GPCNmQswWEiwnP-4EEIco_9OGXPGhfkcW-bQdN5N-dpVzlc6UB5WGv7I4/s320/kartun+9.jpg

 http://www.tutor.com.my/tutor/special/kartun/images/191005.jpg


http://www.tutor.com.my/tutor/special/kartun/images/230905.jpg

http://photos1.blogger.com/blogger/7437/1614/400/kartun.jpg

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiZrMvTErf7YEY3SwIqRZ8_L4JlopRFIVri4xz_W2LaePUl3P9deAScMmD9IcZYvEoE77fjDAILS1OnIVewIVseB8E-NJcLHst88EkR2Q7kM6E7bIylHdS2CbhjoeFllJnticUvbHteLedw/s1600/15_05_3_web.jpg



Teruskan membaca..

Menangani kes murid tanpa dokumen

 http://www.tutor.com.my/tutor/special/kartun/images/010507.jpg

Menangani kes murid tanpa dokumen



Setiap kali bermulanya pembukaan sesi persekolahan baharu setiap tahun, Kementerian Pelajaran pasti berdepan senario pendaftaran murid tanpa dokumen sama ada di kalangan ibu bapa warga tempatan mahupun rakyat asing yang bermastautin di negara ini.


Namun begitu, menurut Pengarah Bahagian Pengurusan Sekolah Harian, Kementerian Pelajaran, Datuk Mazlan Mohamad, halangan itu tidak pernah dipandang ringan dan sentiasa diperbaiki pihaknya bagi memastikan kanak-kanak dan remaja di negara ini mendapat pendidikan sewajarnya, tanpa mengira agama, bangsa atau latar belakang keluarga.


Beliau memberitahu, terdapat banyak kategori berkaitan masalah pendaftaran murid atau pelajar dari peringkat prasekolah hingga tingkatan enam seperti ibu bapa warga tempatan yang tidak mempunyai dokumen yang mengesahkan kelahiran anak.


"Kes seperti ini berlaku disebabkan banyak faktor antaranya termasuklah ibu bapa bernikah di luar negara dan tidak mendaftarkan perkahwinan tersebut, yang menyebabkan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) tidak dapat mengeluarkan sijil kelahiran anak.


"Namun, murid berkenaan masih boleh memasuki sekolah dengan syarat ibu bapa mengisi dua borang yang disediakan Unit Perhubungan dan Pendaftaran Jabatan Pendidikan negeri di samping perlu mendapat pengesahan daripada ketua kampung di kediaman masing-masing,'' katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di Putrajaya, baru-baru ini.


Menurutnya, kesulitan pendaftaran masuk murid yang tidak mempunyai dokumen diri berlaku apabila ibu bapa membuat tafsiran tiada halangan mendaftarkan anak mereka ke sekolah walaupun tidak mempunyai sijil kelahiran.
"Ramai yang masih persoalkan pihak sekolah tentang perkara ini yang mana kenapa anak tidak boleh masuk sekolah walaupun ibu bapanya rakyat tempatan tetapi kita mahukan kepastian tentang status anak, mungkin anak angkat sebab itu perlu ada pengesahan ketua kampung,'' katanya.


Senario tersebut, katanya, walaupun hanya melibatkan segelintir kecil ibu bapa namun kementerian tetap memandang serius perkembangan itu kerana membuktikan masih wujud kekeliruan berhubung garis panduan tersebut.


Katanya, kesulitan juga berlaku apabila ibu bapa tidak mempunyai dokumen diri dan senario tersebut sering berlaku di kalangan masyarakat Orang Asli dan pedalaman namun melalui proses pendaftaran JPN, persekolahan murid tetap diteruskan.
Senario lain yang turut berlaku adalah di kalangan ibu bapa rakyat asing yang bekerja secara sementara dengan agensi kerajaan atau badan berkanun.


Kelompok ini dikehendaki membayar yuran pendaftaran RM120 setahun per murid untuk sekolah rendah manakala RM240 setahun per murid pula bagi sekolah menengah dan tanpa sebarang kemudahan pendidikan seperti bantuan buku teks, bantuan makanan atau wang khas RM100.
"Selain boleh ke sekolah antarabangsa, kita juga menyediakan pusat pembelajaran setempat misalnya untuk pekerja ladang Indonesia di Sabah dan kita pastikan pembelajaran mempunyai konsep 3M (Membaca, Menulis dan Mengira),'' katanya.
Sementara itu, kata beliau, ibu bapa warga asing yang mahu mendaftarkan anak mereka perlu membayar yuran persekolahan sama ada RM120 atau RM240 beserta pas belajar.



Menurut Mazlan, kesulitan seperti itu boleh diatasi sekiranya ibu bapa memainkan peranan dengan mematuhi garis panduan yang ditetapkan dan tidak menunggu saat-saat akhir untuk mendaftarkan anak mereka memasuki sekolah.



"Paling utama, kerajaan sentiasa menitik beratkan kepentingan pendidikan untuk semua, tidak kira latar belakang keluarga murid terlibat, apa yang penting, dia tetap mendapat pendidikan sewajarnya namun bagi warga negara asing, mereka harus mematuhi peraturan yang ditetapkan,'' tegasnya.


Setakat Julai tahun lalu, terdapat kira-kira 2,261 murid bukan warga negara bersekolah rendah di negara ini termasuk Sekolah Jenis Kebangsaan Cina dan Tamil di seluruh negara dengan bilangan paling ramai dikenal pasti di Sarawak iaitu seramai 830 orang.





Teruskan membaca..

Hormati kepelbagaian budaya, agama

Hormati kepelbagaian budaya, agama

MUHYIDDIN Yassin 
bersalaman dengan pelajar-pelajar sekolah 
yang turut memeriahkan 
Sambutan Minggu Keharmonian 
Antara Penganut Agama Sedunia
 Peringkat Sekolah-sekolah
 di Sekolah Menengah Kebangsaan Seksyen 3,
 Bandar Kinrara, Kuala Lumpur, semalam.


  
Sikap menghormati kepelbagaian budaya serta agama di negara ini adalah kelebihan yang patut dibanggakan dan terus dipertahankan, kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.


Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata, aset yang dimiliki rakyat Malaysia itu perlu terus disemai dalam kalangan generasi muda supaya masyarakat sentiasa memahami perbezaan kebudayaan di samping memupuk semangat muhibah.


"Nikmat keharmonian dan semangat perpaduan yang kita nikmati hari ini merupakan hasil perjuangan generasi terdahulu yang telah berkorban segenap jiwa raga meletakkan cita-cita perpaduan serta semangat muhibah masyarakat berbilang kaum dan agama di negara ini.


"Bertuahlah kita berada di bumi tercinta ini dalam keadaan aman dan harmoni, sebagai sebuah negara bangsa yang berdaulat, dihormati dan disegani bangsa lain di dunia," katanya.


Beliau berucap merasmikan Sambutan Minggu Keharmonian Antara Penganut Agama Sedunia Peringkat Sekolah-sekolah di Sekolah Menengah Kebangsaan Seksyen 3, Bandar Kinrara, di sini hari ini.


Jelas Muhyiddin, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah memperkenalkan konsep 1Malaysia kerana perpaduan adalah prasyarat merealisasi aspirasi negara mencapai status negara maju berpendapatan tinggi menjelang 2020.


Jelas beliau, generasi muda yang merupakan pemimpin masa hadapan perlu sentiasa dipupuk dengan semangat menghargai dan menghormati prinsip-prinsip Perlembagaan Persekutuan dan Rukun Negara supaya kestabilan dan perpaduan negara sentiasa diperkukuhkan.


Menurut Muhyiddin, dalam konteks pendidikan pihak sekolah serta institusi berkaitan perlu terus berusaha membangunkan persekitaran sosial kondusif serta menggalakkan komunikasi dan interaksi antara murid daripada pelbagai kaum, agama dan budaya.


Selain itu, katanya, para pemimpin institusi pendidikan terutamanya guru-guru perlu mewujudkan perancangan strategik memupuk semangat perpaduan dan patriotisme melalui aktiviti kurikulum, kokurikulum dan kesukanan di sekolah.


"Ini secara tidak langsung dapat membangunkan sahsiah modal insan yang bukan sahaja berilmu dan berkemahiran, tetapi memahami, menghayati serta mengamalkan nilai dan etika yang baik," katanya.




 
Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...