Photobucket

Sahabat Maya :

Wednesday, May 16, 2012

Budaya inovasi mendorong perubahan


Hayati, fahami tema Hari Guru


ABDUL Ghani Othman bersama Halidah Baba dan A. Aziz Mastam
(dua dari kanan) pada sambutan Hari Guru peringkat negeri Johor
di Dewan Jubli Intan Sultan Ibrahim,
Kota Tinggi, Johor, semalam. - UTUSAN/NASIRRUDDIN YAZID





KOTA TINGGI 25 Mei - Golongan pendidik diminta menghayati dan memahami tema Hari Guru tahun ini iaitu 'Guru Inovatif Melonjakkan Transformasi Pendidikan Negara' untuk meningkatkan lagi sektor pendidikan negara.



Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman berkata, budaya inovasi mendorong perubahan iaitu dengan mencuba cara atau perkara baru menerusi pendekatan atau penyelesaian kreatif dalam sesuatu perkara yang diusahakan.




"Guru berinovasi akan menyahut cabaran ini dengan mencari kaedah pembelajaran yang lebih berkesan seperti meneliti kurikulum dan merencanakan cara mahu mencapai sasaran pengajarannya serta tidak akan terikat dengan satu cara sahaja.




"Pada masa sama, golongan ini juga perlu meletakkan matlamat melengkapkan pelajar dengan kemahiran alaf baru seperti keupayaan berfikir secara kritis, kebijaksanaan menyelesaikan masalah dan mengasah daya kreativiti yang tinggi," katanya semasa merasmikan sambutan Hari Guru peringkat negeri di Dewan Jubli Intan Sultan Ibrahim, di sini semalam.




Turut hadir, Pengarah Pelajaran negeri, Mohd. Nor A. Ghani.




Menteri Besar berkata, walaupun ada sukatan pelajaran yang perlu diselesaikan setiap tahun, namun golongan pendidik tidak harus melupakan falsafah pendidikan negara untuk mengembangkan potensi individu secara menyeluruh.




Menurutnya, usaha membangunkan pemikiran pelajar adalah penting kerana kemajuan negara bukan sahaja bergantung kepada kekayaan sumber asli, bidang pembuatan serta kemajuan sains dan teknologi, malah juga tertumpu kepada keupayaan membentuk dan menggerakkan modal insan yang berpendidikan tinggi dan kreatif.




Pada majlis itu, bekas Pengetua Sekolah Menengah Teknik Tanjung Puteri, A. Aziz Mastam dinobatkan sebagai penerima Anugerah Tokoh Kepimpinan manakala bekas Pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Benut, Halidah Baba menerima Anugerah Tokoh Guru.




Pemenang Guru Inovatif bagi kategori prasekolah dimenangi Zuriana Abas dari Sekolah Kebangsaan Parit Bunga manakala Anugerah Kepimpinan Teknologi Maklumat dan Komunikasi diberikan kepada A. Perumal dari Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) Tamil Ladang Voules.




Peraduan menulis cerita bahasa Melayu bagi kategori guru pula dimenangi Rohaidah Yon dari SMK Tun Ismail, kategori pelajar sekolah menengah dimenangi Fakrul Hidayat Abd. Malik (SMK Sri Kukup), manakala kategori sekolah rendah oleh Law Ee Hui (SJK) Tah Tong.




Kategori bahasa Inggeris pula dimenangi K.S.N Girija Kumari dari Sekolah Kebangsaan (SK) Bandar Putra, kategori sekolah menengah, S.K. Thaarishya (SMK Convent Segamat) dan kategori sekolah rendah, T. Jarinia Pillai dari (SK) Bandar Putra.















Teruskan membaca..

Guru pemegang amanah

lawak la pulak :)

(gambar sekadar hiasan..)




Tugas sampingan

hilang fokus guru


Oleh Ruhaiza Rusmin, Mohd Rifaat Abd Hamid dan Ihsan Noorzali


rencana@hmetro.com.my




NOSTALGIA...tanpa mengira zaman, jasa guru dalam memberi pendidikan tidak pernah terbatas dan hilang.
NOSTALGIA...tanpa mengira zaman,
jasa guru dalam memberi pendidikan
tidak pernah terbatas dan hilang.




SAMBUTAN Hari Guru 16 Mei setiap tahun menjadi simbolik pengiktirafan istimewa kepada warga pendidik yang tidak jemu melahirkan insan berjaya dan terbilang.

Sama ada pengetua, pensyarah atau guru semuanya berjasa biarpun zaman sudah menjengah alaf baru dengan pelbagai tanggung jawab yang kian sukar serta mencabar.

Malangnya, di tengah kelelahan golongan terbabit mendidik anak bangsa, masih ramai yang mempertikaikan kredibiliti dan integriti guru hingga mencemarkan imej mereka.

Pelbagai permintaan dan desakan diutarakan dengan alasan, guru perlu bersedia dan mengubah anjakan paradigma sejajar perubahan dunia pendidikan global zaman millennium.


Justeru, persediaan apakah yang perlu ada bagi golongan terbabit mengharungi dunia pendidikan era baru?


Pensyarah Jabatan Pengajian Pendidikan, Fakulti Pendidikan Dan Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Mohmad Noor Mohmad Taib, berkata, guru zaman millennium perlu mempersiapkan diri dengan kekuatan mental serta fizikal bagi mengemudi masa depan dunia pendidikan.

Beliau berkata, itulah cabaran utama yang perlu diperkukuhkan terlebih dulu sebagai persediaan berdepan pelbagai kerenah tidak terjangka dunia pendidikan global.

Sebagai guru alaf baru, kerenah bukan saja merangkumi aspek pematuhan tugas dan dasar malah mengawal selia pelajar selain memastikan standard ditetapkan tercapai."

“Aspek itu bukan mudah kerana penanda arasnya sentiasa berubah selain menguji sejauh mana ketahanan guru.

“Ia bukan saja memerlukan ketahanan fizikal, lebih penting kekuatan emosi bagi mengelak tekanan. Guru zaman ini harus menyediakan perisai untuk menghadapi segala kemungkinan itu lebih awal,” katanya.

Tahun ini, tema ‘Guru Inovatif Melonjakkan Transformasi Pendidikan Negara’ menggambarkan betapa besarnya tanggungjawab dan peranan guru menjana transformasi pendidikan selari tuntutan semasa.

Bagaimanapun, imej guru yang tinggi di mata masyarakat kini juga terpalit dengan isu luar jangkaan.

Apatah lagi dengan kuasa kian terbatas menyebabkan ada menganggap guru hari ini sekadar menjalankan tugasan semata-mata tanpa sokongan komitmen tinggi.

Beliau berkata, biar apapun tohmahan dilemparkan, guru perlu meletakkan rasa tanggungjawab di tangga tertinggi selain memperlengkapkan diri dengan ilmu serta kemahiran.

“Ini membolehkan mereka berfungsi sebagai pencetus, pembentuk, pengajar dan pendidik kepada anak bangsa. Bukankah mereka antara idola yang baik dan sering menjadi rujukan?

“Guru perlu sentiasa bersikap profesional, berusaha dan sabar menangani keadaan. "

“Kebijaksanaan dalam berfikir dan menentukan tindakan perlu kerana masyarakat masa kini sangat peka,” katanya.

Guru, katanya ada pelbagai kategori. Pertama, memang mahu menjadi guru dan mampu memberikan komitmen diri yang baik terhadap tugasan. Mereka puas jika melihat pelajar berjaya dan tidak mengharapkan balasan.

Kedua, bercita-cita menjadi guru pada peringkat awal namun tidak bertahan kerana gagal mengikut rentak dan ketiga menjadikan profesion ini sebagai pilihan terakhir,” katanya.

Pendapatan guru di negara ini juga, akuinya, tidak setimpal dan kurang mendapat pengiktirafan seperti kerjaya lain berbanding guru di negara maju.

“Ini juga salah satu sebab mengapa ada kurang bermotivasi menjadi guru dan melaksanakannya kerana terpaksa. Berbeza di luar negara, mereka bertindak profesional kerana kerjaya itu memang profesional.

“Bagaimanapun jangan jadikan ia alasan bertugas sambil lewa. Guru pemegang amanah, justeru laksanakan dengan jujur dan ikhlas,” katanya.

Guru juga, akuinya, tidak boleh membandingkan kegemilangan zaman pendidikan dulu dan masa kini.

Menurutnya, setiap ruang masa mempunyai ciri latar dan pengisian peristiwa serta cabaran berbeza.

“ Justeru tidak adil mengatakan zaman pendidikan dulu lebih baik berbanding sekarang. Setiap tempoh ada perbezaannya dan ia dilaksanakan mengikut kesesuaian.

Cabaran dunia pendidikan sentiasa wujud. Yang berbeza ialah bentuk cabaran perlu dihadapi.

“Setiap cabaran itu pula memerlukan formula dan pendekatan berbeza. Di sinilah guru memerlukan paradigma pemikiran yang sentiasa berkembang sekali gus membantu pelajar berjaya,” katanya.

Mantan pengetua SMK Alor Janggus (SMKAJ), Kedah, Datuk Harun Mohd Hashim, bersetuju peranan guru hari ini semakin mencabar dan memerlukan kudrat tinggi untuk melaksanakan setiap tugas.

Menurutnya, guru pada zaman ini terlalu terikat dengan peraturan sebaliknya dulu diberi kuasa penuh melaksanakan peranan tanpa campur tangan masyarakat juga ibu bapa.

“Masyarakat dan ibu bapa dulu sangat padu membantu guru melaksanakan tanggungjawab. Mereka prihatin sekali gus memudahkan proses pendidikan dijalankan.

Kekurangan kemudahan bukan alasan guru mendidik pelajar menjadi insan baik dan berdisiplin. Mereka berjaya hasil didikan guru manakala hubungan juga mesra.

“Kini sudah berbeza dan menyedihkan. Guru, pelajar dan masyarakat saling bercakaran hingga menyukarkan usaha melahirkan produk cemerlang, produktif kemahiran serta jadi diri,” katanya.

Manakala mantan pengetua SK Datuk Wan Muhammad Saman (SKDWMS) Alor Star, Kedah, Abdul Aziz Zainol, berkata tanggungjawab guru zaman millennium sangat mencabar kerana turut terpaksa memikul beban sampingan.

“Dulu guru hanya mengajar dan memantau masalah pelajar, tapi hari ini terpaksa berdepan ‘permintaan lain seperti kerja perkeranian, kursus dan sebagainya.

“Justeru tumpuan terhadap tanggungjawab hakiki akan terjejas sekali gus memberi ruang pelajar bertindak sesuka hati. Ini lari dari konsep pendidikan dan tanggungjawab guru.

“Sekali gus semakin menyukarkan usaha menjadi guru yang baik dan berkaliber,” katanya.





Sumber








Teruskan membaca..

Suka duka tugas seorang pendidik








Suka duka tugas seorang pendidik



TULISAN yang tertera ayat berbunyi, 'Saya ada rumah. Rumah saya cantik' kelihatan ditulis kemas di atas papan putih. Kemudian, kedengaran pula suara nyaring sekumpulan kanak-kanak mengeja satu persatu huruf yang membentuk ayat tersebut.

"Baiklah, sekarang siapa yang mahu mengeja dan membacanya seorang diri?," tanya Liza Mokhtar, 30, seorang guru yang bertugas di Tadika Ilham Bestari yang terletak di Ampang, Selangor itu.

Sebaik mendengar kata-kata rangsangan daripada Liza, masing-masing bersemangat untuk mencuba sambil mengangkat tangan dan menjerit supaya nama mereka dipanggil untuk melakukan tugas tersebut.

Namun, apabila ada dalam kalangan mereka nama tidak dipanggil cikgu, keluhan kecil terkeluar dari mulut mereka. Ternyata riak muka anak-anak itu menunjukkan kehampaan.

Itulah sebahagian gelagat pelajar tadika berusia enam tahun yang dapat disaksikan ketika mengikuti sesi pengajaran mereka di dalam kelas tersebut.

Menurut Liza, sepanjang empat tahun mengajar di tadika itu, banyak pengalaman manis yang diperoleh terutama dalam mengenali karakter setiap kanak-kanak yang belajar di sana.

"Memang seronok mengajar mereka. Apatah lagi, masing-masing mempunyai keletah tersendiri. Walaupun kadang-kadang mereka cepat bosan apabila belajar, tetapi apabila kita adakan kuiz atau permainan, semuanya berebut-rebut untuk mencuba," ujar Liza sambil memberitahu guru perlu berbuat sesuatu yang kreatif apabila melihat fokus kanak-kanak mula hilang di dalam kelas.

Bagi Siti Zabedah Abu Bakar, 28, pula, sebagai seorang guru tadika, mereka perlu bijak menarik perhatian kanak-kanak. Justeru, praktik pembelajaran menggunakan peralatan tertentu amat penting untuk dilaksanakan.

"Contohnya penggunaan kad huruf, bentuk-bentuk objek dan sebagainya. Selain itu, teknik belajar sambil menyanyi dan menari juga mampu mengembalikan minat kanak-kanak ini pada pembelajaran," kata Zabedah yang mula mengajar di Tadika Ilham Bestari pada tahun 2008.

Mencuit hati


PENDIDIKAN awal kanak-kanak di tadika mampu membentuk
sikap dan peribadi mereka ke arah yang lebih positif.


Tambahnya, meskipun ada waktunya kanak-kanak di tadika itu membuatkan dirinya tertekan, namun pada masa yang sama mereka juga yang menjadi penawar hati mereka dengan pelbagai gelagat yang mencuit hati.

Sementara itu, Pengetua Tadika Ilham Bestari, Noor Azah Adnan, 50, memaklumkan bahawa, setiap guru perlu ikhlas dalam menjalankan tugas mereka sebagai pendidik.

"Guru ialah satu pekerjaan yang mulia. Bahkan setiap kejayaan pasti bermula daripada didikan seorang guru. Justeru, amat penting untuk menanamkan sifat menghormati guru kepada anak-anak sejak kecil lagi," tutur Azah yang sudah terlibat dalam pengurusan taska dan tadika sejak dua dekad lalu.

Berkongsi pengalaman, ibu kepada lima cahaya mata itu memberitahu, kanak-kanak yang dibesarkan di taska kendaliannya dan kemudian memasuki prasekolah di Tadika Ilham Bestari, mereka tidak segan silu berkongsi masalah dengan guru yang sudah dianggap seperti kawan.

"Bayangkan apabila seorang bekas pelajar tadika ini ketika didatangi haid pertama, dia bukan memberitahu ibunya sendiri, sebaliknya terus menceritakan masalah itu kepada guru yang pernah mengajarnya dahulu.

"Ia mungkin disebabkan rasa hormatnya pada guru tersebut sejak kecil. Kanak-kanak mempunyai hati yang bersih. Mereka tidak pernah berdendam apabila dimarahi, malah cepat lupa tentang apa yang telah dibuat kepada mereka. Lantaran itu, pendidikan awal kanak-kanak amat penting dalam mencorak perilaku mereka yang akan dibawa hingga dewasa," tegas Azah.

Selepas menerima didikan awal di tadika, sekolah rendah pula menjadi medan untuk kanak-kanak meneruskan perjuangan mereka dalam menimba ilmu. Jika mereka cemerlang di tadika, pencapaian itu akan diteruskan di sekolah rendah.

Andai guru yang mengajar mereka cukup komited dan berdedikasi, tidak mustahil minat untuk belajar sentiasa subur dan mekar dalam jiwa masing-masing.

Perkara ini diakui oleh Gopinat Muthy, 30, Ketua Panitia Bahasa Tamil, Sekolah Kebangsaan (SK) Seri Anggerik di Taman Len Sen, Cheras, Kuala Lumpur.

Ujar Gopinat, proses pengajaran masa kini lebih cenderung menggunakan peralatan alat bantu mengajar seperti kaedah persembahan daripada perisian power point, kad imbas dan membawa pelajar keluar dari kelas untuk melihat persekitaran.



HUBUNGAN guru dan pelajar yang erat menjadikan
suasana pembelajaran di sekolah berjalan dengan harmoni.



"Kalau dahulu, guru hanya statik belajar di dalam kelas dan papan hitam, tetapi sekarang kaedah sedemikian boleh membuatkan pelajar jemu sekali gus menghilangkan minat mereka untuk belajar," ungkap graduan Fakulti Bahasa dan Linguistik dari Universiti Malaya itu.

Dalam pada itu, memegang jawatan sebagai Ketua Guru Disiplin, Gopinat memberitahu, masalah atau kes disiplin yang melibatkan pelajar sekolah rendah tidak terlalu tinggi.

"Kes yang berlaku hanya melibatkan pergaduhan kecil disebabkan ejek-mengejek sesama mereka. Masalah itu biasanya dapat diselesaikan dalam tempoh sehari atau paling cepat satu jam. Kes seperti ponteng sekolah pula, jarang berlaku di sekolah ini," kata Gopinat yang rasa amat dihargai apabila ramai pelajar memberinya hadiah sewaktu sambutan hari guru atau hari lahir.

Sementara itu, Guru Besar SK Seri Anggerik, Sabariah Ali berkata, seiring dengan perkembangan teknologi, pelajar kini semakin bijak dan lebih mengetahui banyak perkara berbanding guru.

"Situasi ini menjadikan cabaran yang dihadLinkapi para guru semakin besar. Justeru, amat penting mereka berada setapak di hadapan pelajar agar tidak dipandang rendah kerana buta teknologi maklumat (IT) contohnya dalam memahami penggunaan gajet-gajet canggih," ungkap Sabariah.


















Teruskan membaca..

Koleksi Sajak

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEguYJ000DHHkhRzXlJQ2_Q3Tf-U_qxSfGap6qZWiKnz42eFKpJNv7DcSczTB_onxwuVdCIoD3UHQBSmDCis5RrE_buWShJI6bly6kuu0Wk9HaX-MvajZua17a-1NsMe1b0iRMZjtLrn37U/s640/hari+guru.jpg




YANG DINAMAKAN GURU



Dinamakan guru itu

tegur dan amarahnya memayungi jalan

menangkis hujan sesal hari kemudian

segala ilmu dimiliki, untuk dikongsi bersama

sebagai khazanah bangsa tercinta

tiup ayun langkahnya direnung arah tuju

jadi denai panduan yang akan dilorongi





Dinamakan guru itu

senyum serentak di bibir di hati

yang tak tercalit erti dendam

suram wajah terpotret kala hiba

tonton satu per satu pepohon semaian

rebah di Lumpur hampa dan kebejatan




Tiadalah dia kikir akan waktu juga keringat

bersama di kamar didik, di makmal pencarian

atau di pentas ujian, di padang latihan

meskipun sering dicemburui anak sendiri

dan dikesali usia diri






Dinamakan guru itu

lelah tak perlu dirungut

perit tak payah dirintih

miskin tak minta dipercayai

lalu yang dinamakan guru itu

memang sukar dimengerti……




















Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...