Sahabat Maya :

Tuesday, January 26, 2010

MERENTAS DESA


 


MERENTAS DESA; DAYA TAHAN FIZIKAL DAN MENTAL PELAJAR.

 

By cikgu zaiful

 

Larian merentas desa adalah acara tahunan setiap sekolah. Larian merentas desa tidak sama dengan larian acara pecut 100m atau 200m. Jarak larian merentas desa hingga sejauh 5km. Maka strategi yang sesuai perlu digunakan oleh pelajar.


Acara larian merentas desa ini mengajar dan mendidik para pelajar nilai daya tahan fizikal dan mental. Hanya pelajar yang mempunyai daya tahan fizikal dan mental yang tinggi mampu mencapai kejayaan. Amatlah rugi jika ramai pelajar yang hanya menghabiskan 80% acara ini dengan berjalan saja.


Nilai daya tahan fizikal dan mental dari acara larian merentas desa ini boleh digunakan dalam kehidupan pelajar sekarang dan masa hadapan. Mengatasi cabaran dan persaingan melalui trek yang berliku adalah sama dengan perjalanan mencapai kejayaan dalam karier dan bidang keusahawanan.


Nilai daya tahan fizikal dan mental adalah penentu kejayaan seseorang dalam bidang pekerjaan dan keushawanan. Mereka yang mempunyai nilai ini pasti berusaha mengatasi setiap cabaran dan masalah hingga mencapai kejayaan. Mereka tidak mudah mengalah atau putus asa berusaha dan mempunyai keyakinan diri yang tinggi.

Sumber : http://motivasimodalinsanjuara.wordpress.com/2009/02/07/merentas-desa-daya-tahan-fizikal-dan-mental-pelajar/

2 comments:

  1. nice points about marathon. thank you to Mr.Haizul. It helps to complete my folio.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...