Photobucket

Sahabat Maya :

Saturday, May 1, 2010

tanya sama pokok



Lagu : Tanya Sama Pokok
Penyanyi: P.Ramlee
Filem : Anakku Sazali


♫Tanya pada pokok apa sebab goyang,
Nanti jawab pokok angin yang goncang,
Tanya sama langit apa sebab hujan,
Nanti jawab langit tanyalah awan.♪


♪Awan nanti kata aku kandung air,
Sampai tempat sejuk aku pun cair,
Tengok dalam air nampak bayang-bayang,
Campak satu batu
bayang pun hilang.♫





Kisah ini adalah tentang Monty Roberts, penulis buku The Man Who Listen to The Horse. Sebuah kisah yang memberi inspirasi kepada orang. . Pemuda ini merupakan anak kepada seorang pelatih kuda. Kehidupan mereka adalah beralih dari satu kandang ke kandang kuda yang lain untuk melatih kuda. Wink





Kisah bermula apabila, pemuda ini berada si sekolah tinggi. Gurunya telah memintanya untuk menulis matlamat dan perkara yang akan dilakukannya apabila meningkat dewasa nanti. Malam itu dia telah membuat keputusan untuk mempunyai ladang penternakan yang luas suatu hari nanti. Pemuda ini mahu ladang itu seluas 200 ekar. Dia telah menulis sejelas-jelasnya tentang ciri-ciri keadaan ladang tersebut. Pemuda ini juga ingin mempunyai rumah berkeluasan 4000 kaki persegi.




Dia telah melukis dengan jelas tentang pelan rantai rumah tersebut. Pemuda ini juga telah memastikan di mana rumah tersebut itu berada di ladang perternakan kuda yang seluas 200 ekar itu. Dia telah menulis sebanyak tujuh muka surat untuk menjelaskan impiannya. Dia telah menulis dengan begitu jelas sekali.




Dua hari kemudian, pemuda ini mendapat hasil kerjanya semula.




Keputusan yang didapatinya agak meleset pemikiran kita. Kita mungkin akan berfikir pemuda tersebut mendapat keputusan yang baik berdasarkan apa yang diberikannya. Tetapi malangnya, huruf merah F dan “ jumpa saya selepas kelas ” tertera di hadapan kertasnya.





Pemuda ini kehairanan. Oleh itu selepas kelas pemuda ini pun pergi berjumpa dengan guru tersebut. Dia ingin bertanya kenapa dia mendapat F. Setahunya, dia telah membuat yang terbaik.





Jawab guru tersebut,
”Impian ini adalah mustahil untuk pemuda seperti awak.Awak tidak mempunyai duit. Awak datang daripada keluarga yang hidup tak tetap, suka bergerak dari satu tempat ke tempat yang lain.




Awak tidak mempunyai sumber.Untuk memiliki ladang perternakan awak perlu mempunyai duit yang banyak.Awak perlu membeli tanah. Awak perlu membayar sejumlah duit yang besar untuk mendapatkan baka yang asli. Dan awak juga perlu membayar tempat untuk menternaknya. Tiada jalan menunjukkan awak mampu melakukannya”





“Kalau awak menulis semula matlamat atau impian awak yang lebih realistik mungkin saya akan mempertimbangkan gred awak”





Pemuda tersebut pun balik ke rumah untuk memikirkannya. Dia mengambil masa yang lama untuk memikirkannya. Bagai ditelan mati emak diluah mati bapa. Dia tidak sanggup membuang impiannya. Tetapi jika dia tidak lakukan demikian keputusan peperiksaannya akan terjejas. Jadi dia pun merujuk kepada bapanya untuk mendapat pandangan.
Bapanya menyuruhnya membuat keputusan sendiri. Menurut bapanya, keputusan ini adalah perkara yang penting megenai kehidupannya. Oleh itu, dia sendiri yang perlu menentukannya.Selepas seminggu memikirkan perkara tersebut, dia pun mengambil keputusan.





Dia akan mengembali kertas kerja tersebut tanpa mengubah matlamatnya. Dia nekad.





“ Cikgu boleh simpan gred yang diberikan cikgu kepada saya tetapi saya tetap akan menyimpan impian saya.”





Beberapa tahun kemudian, apa yang yang digambarkan dalam kertas mula menjadi realiti. Budak tersebut kini memiliki rumah seluas 4000 kaki dan ladang kuda seluas 200 ekar. Kertas tersebut masih lagi disimpannya dan dibingkaikan.





Ketika guru tersebut berjumpa dengan Morty, guru tersebut hanya mampu bercakap,
“Lihat, Monty. Saya rasa saya boleh cakapkannya sekarang. Semasa saya menjadi cikgu awak, saya merupakan pencuri impian. Saya telah mencuri ramai impian budak-budak kecil. Awak sungguh bernasib baik kerana awak tidak pernah putus asa dengan impian awak .“ Cheesy



Teruskan membaca..

GURINDAM

GURINDAM : KALAU GURU....


Tolong baca gurindam kisah guru

Cerita yang baik bolehlah tiru



Gurindam ini bukan nak mengata

Hanya sekadar ingat-mengingat sesama kita



Kalau guru mengajar banyak alat

Murid belajar penuh minat



Kalau guru mengajar pelbagai kaedah

Tentu murid belajar dengan mudah



Kalau guru tak ambil kisah

Murid terbiar tak tentu arah



Kalau banyak masalah

Banyak pihak sekolah mendapat susah



Kalau guru kerap ambil mc

Guru lain akan merungut kena jadi guru ganti



Kalau guru datang lambat

Masuk kelas terhambat-hambat



Kalau guru dengan murid mesra

Tentu murid rasa selesa



Kalau guru suka nasihat

Murid juga dapat manfaat



Kalau guru lambat masuk darjah

Kelas menjadi riuh rendah



Kalau guru seorang penyayang

Semua murid akan sayang




Kalau guru beri tuisyen percuma

Itu tandanya guru berhati mulia



Kalau guru banyak membaca

Itu tandanya guru yang tinggi cita-cita



Kalau guru berbudi bahasa

Dikenang murid sepanjang masa



Kalau guru selalu sakit

Murid dapat ilmu tentu sikit



Kalau guru yang kerja culas

Itu tandanya guru pemalas



Kalau guru suka marah-marah

Perasaan murid akan gundah



Kalau guru terlampau garang

Murid takut bukan kepalang




Karya: Hj Rosly bin Hj Mohamad

(GURU CEMERLANG)



Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...