Photobucket

Sahabat Maya :

Friday, July 19, 2013

Kemahiran Insaniah

:) lawak la pulak......





KESERONOKAN belajar boleh dinikmati jika suasana ketenteraman di dalam sesebuah kelas itu dapat diwujudkan. Kebiasaannya murid mula berbuat bising sebaik sahaja guru selesai mengajar atau meninggalkan kelas. Pada waktu tersebut ada yang keluar ke bilik air secara berkumpulan sambil bergurau senda. Ada pula yang bermain dan kadang kala mengejek kawan dan sebagainya. Kadangkala kelakuan ini akan membawa kepada keadaan yang tegang dan berakhir dengan perkelahian.







Walaupun ada beberapa orang murid yang ingin belajar atau membuat kerja rumah tetapi gangguan yang sering melanda menyebabkan mereka tidak dapat menumpukan perhatian malah mudah pula terpengaruh dengan rakan-rakan yang lain.





Untuk mewujudkan suasasana belajar yang selesa dan menyeronokkan memerlukan kerjasama semua murid di dalam kelas tersebut. Kemahiran insaniah amat diperlukan bagi setiap murid agar kerjasama yang erat serta saling hormat menghormati antara satu sama lain dapat diwujudkan.






Kemahiran insaniah ialah kemahiran mengawal serta memantapkan diri dalam urusan peribadi serta perhubungan dengan rakan-rakan yang lain. Ia berhubung rapat dengan sifat kerohanian seseorang murid yang mementingkan nilai-nilai murni dalam kehidupan. Kemahiran insaniah harus dipupuk sejak di bangku sekolah rendah lagi agar dapat disebatikan dengan jiwa dan diri ke arah mewujudkan insan kamil serta mampu belajar dengan lebih seronok lagi.




(a) Kemahiran mengawal diri




• Refleksi diri: Refleksi diri ialah merenungi kembali setiap tindakan yang telah kita lakukan. Dari renungan yang dilakukan seseorang itu akan menyedari kekuatan dan kelemahan diri sendiri. Setiap perbuatan yang boleh merosakkan diri sendiri serta rakan-rakan lain ialah merupakan kelemahan diri yang harus ditangani segera. 





• Toleransi : Kelemahan diri yang dikenal pasti hasil daripada proses refleksi harus dibuat penambahbaikan. Sifat mementingkan diri sendiri yang menjadi punca ke arah perlakuan yang negatif harus diganti dengan sifat toleransi. Sifat ini harus ada pada diri seseorang murid demi untuk merapatkan lagi tali persahabatan di antara rakan. Punca timbulnya perasaan marah, benci dan geram ialah disebabkan tidak ada perasaan kasih sayang serta penghormatan sesama manusia. Malah sifat dengki serta pentingkan diri sendiri ini menjadi penghalang kepada perubahan diri.





• Keikhlasan dan kejujuran diri: Keikhlasan dan kejujuran diri amat diperlukan terutamanya apabila kita berada bersama rakan-rakan. Sifat ini memerlukan kita amanah, tidak berbohong serta sanggup membantu rakan-rakan tanpa mengharapkan sesuatu balasan. Jika kedua-dua sifat ini dapat diamalkan dalam kehidupan sudah tentu tali persahabatan dapat dieratkan serta perkara-perkara yang tidak disukai tidak akan timbul.





Untuk mewujudkan suasana ini, setiap murid perlu menganggapkan rakan-rakan mereka seperti satu keluarga di mana setiap anggota keluarga bertanggungjawab ke atas anggota keluarga yang lain. Saya pasti setiap kelas mempunyai jadual tugas ahli jawatankuasa. Bagi menghidupkan lagi suasana bekerjasama ini, tugas-tugas khas boleh ditambah seperti Jawatankuasa Kebajikan, Jawatankuasa Bimbingan, Jawatankuasa Akhlak dan Disiplin serta sebagainya. Setiap anggota jawatankuasa perlu mengatur aktiviti sendiri untuk dijadikan program kelas tersebut yang boleh diikuti dan dimenfaatkan bersama yang seterusnya dapat menceriakan suasana di kelas tersebut.


Teruskan membaca..

Pelajar kita masih tumpul kemahiran insaniah




Pelajar kita masih

 tumpul kemahiran insaniah

Generasi muda gagal berfikir secara kritis


Bagi mereka yang bertugas sebagai tenaga akademik di institusi pengajian tinggi, pada setiap awal semester pengajian mereka selalu mengharapkan kemasukan pelajar baru yang memiliki kemahiran insaniah tinggi. Bagaimanapun, tenaga akademik ini sedar bahawa pelajar yang mereka terima adalah produk daripada sistem pendidikan sedia ada. 


Kemahiran insaniah atau soft skill adalah istilah sosiologi berhubung EQ (Emotional Intelligence Quotient) seseorang individu, berkaitan ciri atau sifat personalitinya, kemahirannya bersosial, berkomunikasi, berbahasa secara bertulis atau bertutur, kebiasaan atau tabiat yang positif, suka bergaul dan optimis dalam kehidupan serta lingkungan sosialnya. 



Adakah sistem persekolahan kita amat menjurus kepada peperiksaan? Adakah pelajar kita terlalu ‘disuap’ dan ‘disusui’? Adakah pelajar kita terlalu terikat dengan skema hingga tidak dibenarkan berfikir secara kreatif di luar kebiasaan?







Berikut, dapatan umum yang saya peroleh daripada teman di beberapa buah institusi pengajian tinggi awam di negara ini. 


Daripada sejumlah pelajar baru, pada umumnya hanya segelintir kecil memiliki kemahiran insaniah yang boleh berkembang. Majoriti yang lain kurang kemahiran bersosial, hanya bergaul dalam kelompok kecil. Mereka juga tidak dapat berkomunikasi dengan baik, termasuk tidak dapat menuturkan atau menulis dalam bahasa Melayu atau Inggeris yang gramatis, jelas dan berkesan.


Peringkat sekolah rendah 


Kebiasaan atau tabiat yang positif seperti gemar membaca buku di perpustakaan serta mengadakan diskusi berkumpulan juga jarang-jarang dapat dilihat, kecuali dalam minggu menjelang peperiksaan. Kurang terpancar optimisme dalam diri pelajar, seolah-olah membiarkan masa menghanyutkan mereka dan menyerahkan segala kepada nasib. 

Dalam dunia penuh persaingan dan persaingan semakin sengit, hanya pelajar memiliki kemahiran insaniah tinggi yang akan berjaya. Jika majoriti pelajar kita kurang memiliki kemahiran insaniah tinggi, bagaimana generasi muda kita akan bersaing pada peringkat domestik dan antarabangsa? Begitu pentingnya kemahiran insaniah, sehingga wajar ia diperkenalkan pada peringkat sekolah rendah lagi.


Atas sebab seperti itulah, sekolah antarabangsa biasanya sejak peringkat rendah lagi, mendedahkan pelajar mereka kepada kemahiran insaniah. Ini termasuklah kaedah berfikir secara kreatif, menaakul secara kritis, berkomunikasi secara berkesan, bekerjasama secara membina, menempuh proses pembelajaran penuh semangat, dan menjalani kehidupan beretika. 


Kita dapat melihat produk pelajar yang dilahirkan oleh sekolah antarabangsa ini – sama ada anak kita sendiri, anak saudara kita atau anak kenalan kita. Bagaimanapun pernyataan ini tidaklah menafikan adanya segelintir pelajar produk sistem pendidikan kebangsaan kita yang mempunyai kualiti lebih kurang sama.


Sistem persekolahan kebangsaan


Kita percaya sistem pendidikan kebangsaan turut berhasrat membentuk dan melahirkan pelajar yang dapat berfikir secara kreatif, menaakul secara kritis, berkomunikasi secara berkesan, bekerjasama secara membina menerusi proses pembelajaran penuh semangat dan menjalani kehidupan beretika. Bagaimanapun, apabila kita meneliti pencapaian pelajar baru di institusi pendidikan tinggi awam (IPTA), hanya sebahagian kecil yang berkualiti demikian.


Lalu kita bertanya, di mana bahagian-bahagian longgar dalam sistem pendidikan kebangsaan kita yang perlu kita perbaiki dan perkasakan? Adakah sistem persekolahan kita amat menjurus kepada peperiksaan? Adakah pelajar kita terlalu ‘disuap’ dan ‘disusui’? Adakah pelajar kita terlalu terikat dengan skema hingga tidak dibenarkan berfikir secara kreatif di luar kebiasaan? Adakah kaedah pengajaran dan pembelajaran kita masih sangat konservatif? Adakah suasana pembelajaran belum dapat membentuk pelajar kita kemahiran bersosial, berkomunikasi, berbahasa secara bertulis atau bertutur, bertabiat yang positif, bergaul dan optimis dalam lingkungan sosialnya?


Kualiti akademia 


Pendedahan kemahiran insaniah pelajar kita seharusnya sudah meningkat ketika mereka berada di sekolah menengah. Apabila mereka menyambung pengajian di kolej atau universiti, mereka akan berhadapan dengan suasana, kaedah serta budaya pembelajaran yang agak berbeza. 


Mereka harus berdikari, banyak membuat rujukan sendiri bagi menambah nota kuliah, bijak bergaul, mahir berkomunikasi baik di dalam bilik kuliah atau di luar serta dapat menyiapkan tugasan dipersembahkan dengan baik, termasuk aspek bahasanya. Jika lebih ramai pelajar baru IPTA memiliki kemahiran insaniah, maka kualiti akademia di pusat pengajian tinggi kita akan meningkat dengan lebih pantas. 


Penulis ialah 
Sasterawan Negara dan Pensyarah
 Fakulti Penulisan Kreatif ASWARA
 http://ecommerce.itnm.com.my/files/Pengurusan_Modal_Insan-350x523.jpg
Teruskan membaca..

Guru mesti mahir nilai isu


Guru mesti mahir nilai isu

Usah tertipu berita negatif 
mengenai kerajaan di media sosial
 
 
 


Jertih: Kakitangan awam khususnya guru disaran tidak mudah terpengaruh dengan paparan negatif terhadap kerajaan menerusi media sosial sehingga timbul sikap tidak mempercayai dan membenci pemerintah. 
 
 
 
 
 

Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusoh, berkata guru sebagai profesion yang mulia dan dihormati, perlu mahir menilai sesuatu isu serta tidak membelakangi tanggungjawab mendidik anak bangsa. 
 
 
 
 

Kalau ingin jadikan Malaysia negara maju dengan warganya yang hebat, guru harus ketepi amalan mudah mempercayai fakta tidak sahih dalam sesetengah media sosial” Idris Jusoh, Menteri Pendidikan II






“Banyak perkara negatif dipaparkan dalam media sosial yang tidak diketahui sumber sebenar dan ini perlu ditapis setiap guru sebagai golongan terpelajar.
 
 
 


“Kalau ingin menjadikan Malaysia negara maju dengan warganya yang hebat, guru seharusnya mengetepikan amalan mudah mempercayai fakta tidak sahih dalam sesetengah media sosial,” katanya pada program Bicara Intelektual kepada warga pendidik di Institut Pendidikan Guru Sultan Mizan di Bukit Keluang di sini, semalam.
 
 
 
 


Gabung tenaga pakar
 
 
 


Turut hadir Ketua Pengarah Pendidikan, Tan Sri Abd Ghaffar Mahmud; Pengarah Pendidikan Kelantan, Hussin Awang dan Pengarah IPG Sultan Mizan, Kamaruddin Hashim. 
 
 
 
 
 

Sementara itu, Idris menyarankan digabungkan tenaga pakar di institusi pengajian tinggi (IPT) bagi memastikan wujud pengaliran ilmu dan kemahiran secara terus yang boleh dimanfaatkan pelajar sekolah.
 
 
 


Melalui penggabungan Kementerian Pendidikan dan Kementerian Pengajian Tinggi, ahli akademik seperti profesor dan pensyarah boleh menyampaikan kepakaran mereka kepada pelajar sekolah dan maktab pada bila-bila masa.
 
 
 


“Kita tidak mahu lagi melihat pakar atau profesor berada dalam alam pekerjaan mereka di IPT saja, malah sekali-sekala mereka juga boleh turun padang untuk menyampaikan ilmu di sekolah,” katanya.
 
 
 


Program Brain Bee
 
 
 


Justeru, katanya langkah Universiti Sains Malaysia (USM) Kubang Kerian, Kelantan yang mengadakan Program Brain Bee dengan SMK Kuala Besut boleh dicontohi, yang bertujuan meningkatkan minat pelajar dalam bidang sains dan teknologi.
 
 


Dalam program itu, beberapa profesor, termasuk Pengarah Pusat Perkhidmatan dan Penyelidikan Nuerosians USM, Prof Dr Jafri Malin Abdullah yang juga pakar pembedahan otak akan berinteraksi terus dengan pelajar. 
 
 
 
Sumber
Teruskan membaca..

Ramadhan Bonus :)



Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...