Photobucket

Sahabat Maya :

Saturday, April 6, 2013

Solat satu penawar

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEizQ1EuTBiNn2UxO_XvaTaSE_ShgqY8zuYzjKEUQB6-gSYq0MbxYXkPMxMFFgdG8mb6LSMkRlsx8tAZeIPXKwhZN0iRB2G5T2dY-BDM_vlCfA-hnB_OrugC6VM_2PeLfDUL-OVsAaCTKzg/s400/28.jpg

Solat satu penawar

 

Oleh IBRAHIM ABDULLAH



MENGENAI solat sebagai penawar jasmani dan rohani jelas dinyatakan dalam hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Majah daripada Abu Hurairah RA bermaksud: Rasulullah SAW melihatku sedangkan aku tidur melingkar kerana sakit perut, lalu Baginda berkata, asykam darda? Aku menjawab, betul wahai Rasulullah SAW. Baginda berkata: Bangunlah lalu solat, kerana solat adalah ubat."



Dalam kajian mengenai solat sebagai ubat atau penawar bagi perut yang sakit, para ulama mengungkapkan sekurang-kurangnya ada beberapa alasan. 



Pertama, urusan Ilahi yang merupakan ibadat. Kedua, urusan jiwa iaitu kerana jiwa yang merasa sakit terhibur dengan bersolat dan berkurangan kesedihannya sebelum timbul kekuatan yang mengatasi rasa sakit.



Perlu diketahui bahawa para tabib yang mahir zaman dahulu melakukan segala usaha untuk memperkuatkan kekuatan jasmani dan rohani. 



Kadang-kadang mereka menguatkan dengan makanan, kadang-kadang dengan harapan, kadang-kadang dengan rasa takut, sedangkan solat menghimpun lebih banyak daripada itu. Di dalamnya menimbulkan kepada seseorang hamba rasa takut, khuatir, harapan, malu, cinta dan ingat akhirat yang dapat menguatkan stamina serta melegakan dadanya, lalu dengan itu menjadi tertolaklah penyakit itu.



Menurut Imam az-Zahabi, solat mempunyai manfaat semula jadi iaitu seperti olahraga jiwa dan olahraga tubuh. Ini kerana solat menghimpun antaranya berdiri, rukuk, sujud, ketundukan, perkumpulan, ikhlas, ibadat, merendahkan diri, menghinakan diri dan lain-lain. 


 
Bersamanya bergerak sendi-sendi badan dan kebanyakan organ tubuh menjadi lunak, terutama perut dan usus serta bantuannya yang paling kuat dalam mendorong air seni dan menurunkan makanan dari lambung (perut).



Selain itu, solat berfungsi sebagai penawar dan ubat seperti diungkapkan oleh al-Muwafaq Abdul Latif al-Baghdadi dalam kitab Al-Arabain: Aku sungguh telah melihat sekumpulan mereka yang mempunyai waktu luang dan kemewahan yang terjaga kesihatannya lalu mencari sebab manfaatnya itu, maka aku mendapati mereka banyak solat dan tahajud."



Al-Baghdadi juga menyatakan alangkah bermanfaatnya sujud untuk penderita keadaan lemah fizikal, alangkah kuatnya bantuan sujud untuk membuka sumbatan hidung, alangkah kuatnya bantuan sujud mematangkan air seni dan menurunkan makanan dari lambung serta usus, dan menggerakkan kotoran yang tertahan di dalamnya serta mengeluarkannya.



Sementara itu, Imam az-Zahabi menyatakan, kebanyakan yang dapat digembirakan oleh solat itu adalah jiwa dan solat dapat menghilangkan kesedihan. 




Solat juga dapat memadamkan api amarah, menyebabkan suka kepada kebenaran dan sikap merendah diri kepada sesama manusia, menghaluskan perasaan hati, menganjurkan memberi maaf dan membenci terhadap perkara yang buruk dan bersifat dendam.



Imam az-Zahabi menyatakan lagi, banyak perkara yang bermanfaat didapati dalam solat, iaitu berupa fikiran dan pengaturan yang tepat, jawapan yang benar, membuat seseorang ingat apa yang telah lupa, lalu ia berfikir tentang sumber-sumber perkara dan jalan-jalannya serta kemaslahatan dunia dan akhirat. 



Solat juga dapat menjadi saranan muhasabah diri, terutama waktu solat malam (tahajud dan qiamullail), waktu hening sunyi, di mana kekuatan alam rohani amat memberi manfaat bagi seseorang.



Ibnu Qayyim Rahimahullah dalam Al-Musnad berkata, bahawa Nabi SAW apabila bersedih kerana suatu perkara, baginda melalukan solat. Kerana Allah berfirman bermaksud: Ambillah pertolongan daripada kesabaran dan solat.



Menurut Ibnu Qayyim, manfaat solat juga membawa rezeki, menjaga kesihatan, mengusir gangguan, menolak penyakit, memperkuat hati, menyerikan wajah, menyenangkan jiwa, menghilangkan kemalasan, memotivasi organ tubuh. Juga meningkatkan stamina, melapangkan dada, menyuntik gizi pada rohani, menyinari jiwa, memelihara kenikmatan, menghilangkan bencana, membawa berkat, menjauhkan daripada gangguan syaitan dan mendekatkan diri kepada Allah SWT.



Oleh kerana itu, Ibnu Qayyim menyimpulkan, bahawa solat mempunyai pengaruh yang ajaib sekali dalam menjaga dan memelihara kesihatan jasmani dan rohani seseorang serta dapat mengusir segala bentuk unsur yang membahayakan.



Apabila dua orang yang sama-sama terkena musibah atau diserang penyakit, bala dan cubaan, pasti yang melakukan solat akan merasa lebih ringan dan akibat yang dirasakan juga lebih aman dan selamat.





Teruskan membaca..

Ilmuan Arab pakar geologi


Ilmuan Arab pakar geologi


AT-TIFASYI merupakan seorang ilmuan Arab yang sangat terkenal dalam bidang geologi. Beliau tergolong sebagai salah seorang ilmuan dan pengasas pertama ilmu geologi.



Nama sebenar beliau ialah Syihabuddin Abu Abbas Ahmad bin Yusuf bin Ahmad bin Abu Bakr bin Hamdun. Beliau dikenal dengan nama At-Tifasyi kerana dilahirkan di sebuah desa yang bernama Tifasy, iaitu yang terletak berhampiran kota Qafshah, sebelah barat Tunisia. Beliau juga dikenal dengan nama Al-Qafshi.



At-Tifasyi lahir pada 580 Hijrah / 1184 Masihi. Beliau berasal dalam kalangan keluarga yang kaya raya dan berpengaruh. Datuknya adalah salah seorang kakitangan kerajaan Al-Muwahhidin yang pernah memerintah negara Maghribi. Bapanya adalah seorang pegawai di pejabat kehakiman.



Syihabuddin At-Tifasyi telah menghabiskan masa kecilnya dan sebahagian daripada masa remajanya di Tunisia. Dia kemudian berkunjung ke Kaherah dan dari kota tersebut beliau berangkat menuju Damsyik dan kemudian kembali ke Tunisia. 



Ketika berada di tanah tumpah darahnya, Tunisia, beliau memegang jawatan sebagai hakim di kota Qafshah hingga digulingkan oleh pembesar yang berkuasa di kota itu kerana kebencian yang telah tertanam sebelumnya di hati penguasa tersebut terhadap At-Tifasyi.



Ketika di Mesir, At-Tifasyi telah menjalin hubungan baik dengan Sultan Al-Ayyubi dan Raja Al-Kamil. 



Perjalanan beliau berakhir di kota Kaherah, Mesir hingga akhirnya At-Tifasyi dipanggil kembali oleh Yang Maha Berkuasa, meninggalkan dunia yang fana ini pada 651 Hijrah / 1253 Masihi.



At-Tifasyi telah mencipta dasar ilmu geologi, terutama dalam pengajian dan penelitian yang berhubung dengan batu-batuan (mineralogi). Beliau juga banyak menguasai ilmu geografi, melakukan pemantauan terhadap udara dan menguasai ilmu kedoktoran, serta mengarang buku dalam bidang itu. 



Buku karangannya, kitab Azhar Al-Afkar Fi Jawahir Al-Ahjar merupakan ensiklopedia besar dalam ilmu geologi dan mineralogi. Buku ini dibahagi menjadi beberapa bab dan tiap-tiap bab membahas tentang salah satu jenis logam atau 'batu mulia'. 



Penulisan buku ini selesai pada 640 Hijrah (1242 Masihi), dan pernah diterjemahkan beberapa kali ke dalam bahasa Latin, Perancis, Inggeris, dan Jerman.



Demikian juga dalam bidang ilmu alam (geografi) di mana dalam kitab Saj' Al-Hudail Fi Akhbar An-Nil, sebuah buku ensiklopedia menerangkan tentang sungai di Mesir dan keadaannya ketika surut dan banjir. Juga tentang keadaan tanah yang dialiri oleh sungai itu serta hasil pertaniannya.



Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...