Photobucket

Sahabat Maya :

Tuesday, April 24, 2012

Mini Olimpik



Mini Olimpik

pupuk semangat kesukanan,

jayakan 1Murid 1Sukan

Gavin Anderson (tengah) dan Joachim Gunsalam
(lima dari kiri) bersama para guru, jurulatih serta kakitangan
Kementerian Pelajaran pada program Mini Olimpik
di Ranau, Sabah, baru-baru ini.




SEMPENA 100 hari sebelum menjelangnya temasya Olimpik London 2012, British Council Malaysia baru-baru ini menganjurkan Mini Olimpik dalam usaha menerapkan semangat kesukanan yang tinggi di kalangan pelajar sekolah di negara ini.




Pengarah Negara British Council Malaysia, Gavin Anderson berkata, program yang mendapat kerjasama Kementerian Pelajaran, Majlis Olimpik Malaysia, Majlis Paralimpik Malaysia dan UNICEF itu dianjurkan selaras dengan matlamat kerajaan untuk melaksanakan dasar 1Murid 1Sukan.




"Sukan merupakan medium paling sempurna untuk mendidik pelajar mengenai kehidupan seperti kerja berpasukan, cara menghadapi tekanan dan pengurusan diri apabila berhadapan kegagalan atau kejayaan.




"Ini merupakan sebab yang menjadikan sukan sebagai platform ideal untuk mengajar serta melibatkan diri dengan generasi pemimpin pelapis masa hadapan," katanya ketika berucap pada program Mini Olimpik di Kompleks Sukan Ranau, Sabah, baru-baru ini.




Hadir sama Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kundasang, Dr. Joachim Gunsalam dan Pengarah Jabatan Pelajaran Sabah, Dr. Muhyiddin Yussin.




Pada program Mini Olimpik itu, pelbagai acara sukan melibatkan kesemua kelima-lima sekolah itu antaranya acara padang dan balapan seperti lari 100 meter, lompat jauh, lompat tinggi dan merentas desa serta futsal dan bola baling.




Sementara itu, Timbalan Pengarah Program British Council Malaysia, Clare Walker memberitahu, Mini Olimpik ini membuktikan bahawa nilai sukan mampu menyatukan semua orang dan menyokong matlamat utamanya untuk mendekati anak muda di seluruh dunia serta menghubungkan mereka dengan inspirasi temasya sukan tersebut.




"Ia juga menjadi harapan kami agar latihan dan pengalaman yang diperolehi oleh Pemimpin Muda Sukan melalui platform ini akan membolehkan mereka menjadi rakyat yang aktif di kalangan masyarakat, mempertingkatkan nilai kerja berkualiti dan memahami kepelbagaian budaya di kalangan mereka," ujar beliau.




Pada majlis itu, obor sukan Olimpik Beijing 2008 turut dinyalakan dan dibawa mengelilingi stadium sebagai simbolik Sukan Olimpik.






Sumber










No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...