Photobucket

Sahabat Maya :

Tuesday, December 6, 2011

Socrates Meninggal Dunia Akibat Jangkitan Usus



Socrates Meninggal Dunia Akibat Jangkitan Usus



Socrates (kiri) di era kegemilangannya ketika pertemuan menentang Ireland pada Piala Dunia 1986 di Guadalajara.





SAO PAULO: Kapten Brazil pada Piala Dunia 1982, Socrates atau terkenal dengan jolokan 'Golden Heel' meninggal dunia pada usia 57 tahun akibat jangkitan usus.




Socrates Brasileiro de Souza Viera de Oliveira menerima rawatan di Hospital Albert Einstein di sini sejak Khamis kerana keracunan makanan.




Beliau memiliki kelayakan sebagai seorang doktor tetapi tidak dapat lari daripada masalah ketagihan arak dan rokok.




Dia juga cukup terkenal sebagai aktivis politik yang bersuara lantang dan berulang kali menentang jentera junta Brazil pada era 70-an dan 80-an.




Dalam temu bual dalam sebuah program televisyen baru-baru ini, Socrates menyifatkan alkohol sebagai 'rakan' dan mengakui pengambilan minuman keras itu secara berterusan tidak menjejaskan prestasinya di atas padang.




Socrates beraksi pada Piala Dunia 1986 tetapi kelihatan tidak cukup cergas dan dia dikenang kerana gagal menyempurnakan penalti pada suku akhir dan kalah kepada Perancis.




Di peringkat kelab, beliau beraksi untuk gergasi Brazil, Corinthians (1978-84) dan tidak gembira ketika berhijrah ke Fiorentina di Itali (1984-85).




Socrates melakukan 60 penampilan di peringkat antarabangsa bersama Brazil dan menjaringkan 22 gol.




Beliau menamatkan kariernya pada 1989 dan melakukan kemunculan semula dalam bola sepak 15 tahun kemudian, iaitu pada usia 50 tahun bersama kelab amatur, Garforth Town di utara England, di mana dia hanya beraksi selama 10 minit.




"Socrates adalah rakan, kawan baik, salah seorang lagenda bola sepak dunia. Dia akan sentiasa dikenang," kata bekas rakan sepasukannya, Junior.





No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...