Photobucket

Sahabat Maya :

Thursday, June 21, 2012

Remaja dipelawa tulis esei hak sebagai rakyat



Remaja dipelawa tulis

esei hak sebagai rakyat


DR MAHATHIR, Presiden dan Pengurus Besar Maybank, Datuk Seri Abdul Wahid Omar (kanan) dan Nik Mohamed  pada pelancaran pertandingan di Kuala Lumpur, semalam.
DR MAHATHIR, Presiden dan Pengurus Besar Maybank,
Datuk Seri Abdul Wahid Omar (kanan) dan Nik Mohamed
pada pelancaran pertandingan di Kuala Lumpur, semalam.






PUTRAJAYA: Golongan muda Malaysia dalam lingkungan usia 13 hingga 25 tahun dipelawa menulis esei dan blogspot mengenai hak dan tanggungjawab mereka sebagai warga negara pada Pertandingan Esei Yayasan Maybank-Yayasan Kepimpinan Perdana (YKP) 2012.






Pengarah Eksekutif YKP, Tan Sri Nik Mohamed Nik Yaacob, berkata pertandingan yang dianjurkan dua tahun sekali sejak 2006 adalah bagi membolehkan suara dan pandangan belia didengar, khususnya bagaimana penduduk dapat menjamin masa depan yang makmur dan cerah untuk negara.





Beliau berucap pada pelancaran pertandingan itu oleh bekas perdana menteri dan Presiden Kehormat YKP Tun Dr Mahathir Mohamad di sini, semalam.








Pertandingan terbahagi kepada dua kategori iaitu: Kategori A untuk mereka berusia 13 hingga 17 tahun dan Kategori B antara 18 hingga 25 tahun, dengan tema ‘Membentuk Negara: Hak dan Tanggungjawab kita sebagai Warga.’









Peserta boleh menulis sama ada dalam format esei atau blogspot dalam bahasa Melayu atau Inggeris, namun mereka digalakkan menulis dalam Inggeris.








Pertandingan berlangsung mulai semalam hingga 30 Oktober.







Pemenang hadiah utama pertandingan berpeluang menerima wang tunai RM8,000, sebuah iPad 2 dan E-Book Reader serta baucar buku.






Maklumat lanjut mengenai pertandingan boleh diperoleh melalui laman web di http://perdanaessaycompetition.com.my atau telefon 03-8885 8900 atau e-mel essay2012@perdana.org.my
– BERNAMA







Teruskan membaca..

Tuesday, June 19, 2012

Keperluan kerja, keutamaan kerja serta kualiti kerja.





Dasar etika 3K

elak kerajinan bawa kemudaratan




Oleh Sharifah Hayaati



Kerja berlandas keperluan, keutamaan

dan kualiti dijanji keuntungan dunia, akhirat








JIKA ada bertanya kepada seseorang
yang telah berjaya rahsia kejayaannya,
walau apa juga rahsia dikongsikan, bagi saya
semuanya bertitik tolak dari satu kata kunci iaitu
kerajinan kerana
'kalau tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya'.





Peribahasa Melayu menyebut,
‘Rajin dan usaha tangga kejayaan’.
Kerajinan adalah kunci kejayaan,
menjadikan yang berat itu ringan,
sukar itu mudah dan bekerja sebagai
suatu rutin menyeronokkan.








Dalam Islam, setiap titik peluh kerajinan
dilihat dan dinilai Allah SWT.




Firman-Nya bermaksud:





“Bekerjalah kamu,

maka Allah dan Rasulnya

serta orang Mukmin akan melihat pekerjaanmu

dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah)

yang Maha Mengetahui akan yang ghaib dan nyata,

lalu diberitakannya kepada kamu

apa yang telah kamu kerjakan.”

(Surah al-Taubah, ayat 105)






Sifat rajin menyebabkan seseorang mampu
melakukan sesuatu dengan kesungguhan tanpa
dipaksa dan menjadikannya suatu kebiasaan.
Apabila menyebut, ‘alah bisa, tegal biasa’,
sesuatu kerja kurang menyenangkan atau sukar
akan tidak terasa apabila sudah biasa dilakukan.







Kebiasaan itu pula tidak akan lahir tanpa kerajinan
sehinggakan apabila sifat rajin sudah sebati
dengan peribadi, seseorang itu akan rasa jemu
dan bersalah jika lebih banyak duduk atau berehat tanpa bekerja.








Kerajinan dalam ajaran Islam bukan sekadar
tuntutan akhlak terpuji tetapi juga tuntutan
memelihara maruah.
Bangsa yang rajin adalah bangsa bermaruah
dan yang malas adalah bangsa yang hina.









Justeru, Khalifah Saidina Umar al-Khattab
antara pemimpin dikatakan amat bertegas
dalam memerangi sifat malas dalam
kalangan masyarakatnya.








Beliau berkata, sesungguhnya Allah SWT
tidak menurunkan emas dan perak dari langit
sebagai menegur masyarakat yang lebih banyak
berdoa tanpa berusaha. Gesaan ini selari
galakan Rasulullah SAW supaya seorang
mencari kayu api untuk dijual
daripada meminta-minta.










Kerajinan itu lambang hamba Allah
yang beriman dan bersyukur.
Terlalu banyak ayat Allah dalam al-Quran
yang menggandingkan antara sifat orang yang
beriman dengan beramal salih atau bekerja.










Ada pandangan mengatakan gandingan ini
disebut tidak kurang daripada 50 kali
melambangkan kepentingannya yang terbukti
melalui gaya hidup nabi dan tokoh terbilang
yang telah menempa kejayaan masing-masing.








Kerajinan juga adalah umpan yang mampu menjala pelbagai bentuk manfaat. Bagi pekerja, kerajinan penting untuk menunaikan amanah kerja, memastikan dan mempercepatkan keberhasilannya serta memastikan kesilapan ditangani dengan tindakan membetulkan dengan segera.








Dalam Islam, setiap titik peluh kerajinan
dilihat dan dinilai Allah SWT. Firman-Nya bermaksud:








“Bekerjalah kamu,

maka Allah dan Rasulnya serta orang Mukmin

akan melihat pekerjaanmu dan kamu

akan dikembalikan kepada (Allah) yang

Maha Mengetahui akan yang ghaib dan nyata,

lalu diberitakannya kepada kamu apa

yang telah kamu kerjakan.”

(Surah al-Taubah, ayat 105)










Bahkan,
ia tidak dianggap sia-sia oleh Allah SWT
walaupun hasil kerja keras dan kerajinan itu
belum membuahkan natijah atau hasil seperti diinginkan.
Ia tetap dinilai sebagai suatu sedekah
yang memberi pahala kepada pelakunya.










Sabda Rasulullah SAW:




“Tidak seorang Muslim pun

yang menanam pohon atau hasilnya

dimakan oleh burung atau manusia

ataupun makhluk lain, kecuali Allah

akan menganggap perbuatannya itu sebagai sedekah.”

(Hadis riwayat Imam Bukhari)









Bagaimanapun, kerajinan bekerja juga
perlu berdasarkan etikanya supaya tidak menjadi apa
yang disebut sebagai
‘rajin tak tentu pasal’ atau ‘rajin tak bertempat’.








Etika kerajinan itu ialah
kerajinan melakukan sesuatu
dengan menitikberatkan dasar 3K.










Keperluan kerja,
keutamaan kerja serta kualiti kerja.
Dasar yang dinamakan sebagai 3K ini juga
mampu mengelakkan kerajinan yang membawa
kepada kemudaratan iaitu apabila kerajinan
mengakibatkan pengabaian tanggungjawab asas
kepada hak Allah, keluarga, masyarakat dan diri.










Justeru, insan yang rajin dan menjaga etikanya
akan meraih keuntungan hebat di dunia
dan akhirat iaitu kerja berprestasi, keampunan
dan rezeki melimpah ruah seperti janji Allah.








Firman-Nya yang bermaksud:





“Dan

barang siapa mengerjakan pekerjaan

yang baik-baik, lelaki mahupun perempuan,

sedangkan ia beriman, maka mereka

akan dimasukkan ke dalam syurga,

mereka diberikan rezeki didalamnya tanpa hisab.”

(Surah al-Mukminun, ayat ayat 40)








Janji keampunan Allah SWT pula
dinyatakan dalam firman bermaksud:





“Maka orang yang beriman

dan mengerjakan amal salih,

bagi mereka keampunan dan rezeki yang mulia.”

(Surah al-Hajj, ayat 50)









Justeru, kesedaran pentingnya sifat rajin
berserta inisiatif serta insentif untuk
membugar kerajinan bekerja perlu sentiasa disuburkan
dalam minda dan diri kita semua.
Pada masa sama,
perkara yang boleh membantutkan atau melemahkan
semangat kerajinan di tempat kerja perlu dielakkan.











Seperti prosedur kerja yang terlalu rumit,
kegagalan membina pasukan kerja yang baik
dan semangat saling dan mudah bekerjasama,
penghargaan setimpal, perlin-dungan kebajikan
walaupun kepada pekerja berstatus
sementara atau kontrak.













Mudah-mudahan setiap daripada kita
akan dapat membangun bukan sekadar sistem kerja
dan menunaikan amanahnya tetapi dapat
mewariskan contoh teladan melalui budaya kerja
berasaskan kerajinan kepada anak bangsa kelak.












Penulis ialah pensyarah

di Jabatan Siasah Syariyyah,

Akademi Pengajian Islam,

Universiti Malaya (UM)









Sumber









Teruskan membaca..

Dr Ali Hamsa dilantik KSN baru




Dr Ali Hamsa dilantik KSN baru


Datuk Seri Dr Ali Hamsa
Datuk Seri Dr Ali Hamsa



KUALA LUMPUR: Ketua Pengarah, Unit Kerjasama Awam Swasta, Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ali Hamsa, 57, hari ini diumumkan sebagai Ketua Setiausaha Negara yang baru berkuat kuasa mulai 24 Jun 2012.





Pejabat Perdana Menteri dalam satu kenyataan hari ini berkata, beliau menggantikan Tan Sri Mohd Sidek Hassan yang akan tamat kontrak perkhidmatannya pada 23 Jun ini.
Kenyataan itu berkata, Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong memperkenankan pelantikan Ali.






Dr Ali yang dilahirkan di Kluang, Johor pada 29 Ogos 1955, berkelulusan Ijazah Sarjana Muda Ekonomi (Kepujian) dari Universiti Malaya dan Ijazah Sarjana Ekonomi serta Ijazah Doktor Falsafah dalam bidang Environmental Science & Economics dari Oklahoma State University, Amerika Syarikat.






Beliau mula berkhidmat sebagai Pegawai Tadbir dan Diplomatik pada 5 Jan 1981 sebagai Penolong Setiausaha di Kementerian Perdagangan dan Perindustrian.







Beliau mempunyai pengalaman kerja luas di Unit Perancang Ekonomi, Jabatan Perdana Menteri dari 16 Disember 1997 hingga 21 April 2009.







Di jabatan itu, beliau pernah berkhidmat sebagai Pengarah Seksyen Pembahagian dan Timbalan Ketua Pengarah, Program National Transformation & Advancement sebelum menjawat tugas sebagai Ketua Pengarah, UKAS, JPM pada 22 April 2009.






"Kerajaan merakamkan setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih kepada YBhg Tan Sri Mohd Sidek Hassan di atas segala khidmat bakti beliau di sepanjang tempoh memegang jawatan Ketua Setiausaha Negara khususnya dalam usaha mengukuhkan sistem penyampaian Perkhidmatan Awam dengan memperkenalkan pelbagai pembaharuan demi memastikan agenda pembangunan negara yang dirancang dilaksanakan dengan jayanya," kata kenyataan itu. - BERNAMA













Teruskan membaca..

Rakyat Malaysia pertama felo Universiti Cambridge





Rakyat Malaysia pertama

felo Universiti Cambridge



KUALA LUMPUR: Tutor Universiti Putra Malaysia (UPM), Azree Shahrel Ahmad Nazri (gambar) menjadi rakyat Malaysia pertama dilantik sebagai felo penyelidik bidang matematik gunaan di Universiti Cambridge, United Kingdom.




Pelantikan di Trinity College itu adalah hasil pencapaian beliau yang menakjubkan sepanjang sesi pengajian doktor falsafah (PhD) dalam bidang matematik di universiti terkemuka dunia berkenaan sejak 2008.




Anak muda kelahiran Terengganu berusia 32 tahun itu adalah tutor Jabatan Sains Komputer, Fakulti Sains Komputer dan Teknologi Maklumat UPM.




Seingat saya tiada pelajar Cambridge berbuat demikian. Saya amat terkejut dengan kebolehannya yang boleh menggabungkan ilmu statistik dengan bioinformatik untuk menyelesaikan persoalan biologikal yang rumit. - Dr Pietro Lio’, Pensyarah kanan Universiti Cambridge





Pensyarah kanan Universiti Cambridge, Dr Pietro Lio’ dalam surat sokongannya kepada UPM menyifatkan Azree sebagai pelajar berbakat.






Beliau menyifatkan kebolehan Azree yang menjalani latihan berkembar di makmal biologi dan molekular serta sistem biologi statistik sebagai jarang berlaku di Universiti Cambridge.






“Seingat saya tiada pelajar Cambridge berbuat demikian. Saya amat terkejut dengan kebolehannya yang boleh menggabungkan ilmu statistik dengan bioinformatik untuk menyelesaikan persoalan biologikal yang rumit,” katanya.





Beliau juga berkata, jawatan itu hanya ditawarkan kepada penyelidik yang berkebolehan serta bijak dan sebagai penyelidik, Azree boleh menumpukan penyelidikan dalam bidang matematik gunaan tanpa beban mengajar, seterusnya memulakan kariernya ke peringkat lebih tinggi.





Azree ketika dihubungi di London bersyukur dengan pelantikan selama tiga tahun yang akan bermula Ogos depan.







“Alhamdulillah. Terima kasih kepada ibu, Junaidah Embong dan ayah, Nazri Ahmad serta isteri Azwanis Abdosamad kerana sanggup berkorban. Saya akan membuat penyelidikan sepenuh masa di sini,” katanya menerusi SMS.







Menyifatkannya sebagai tugasan berat, Azree berkata tawaran itu adalah titik permulaan baginya untuk menyokong hasrat negara mencapai Wawasan 2020.








Teruskan membaca..

Rayuan punca masalah pindah guru





Rayuan punca masalah pindah guru



TAN Sri Muhyiddin Yassin mengaku Kementerian Pelajaran menghadapi masalah untuk memindahkan guru berikutan timbul isu kemanusiaan dan rayuan yang perlu diambil kira.






Timbalan Perdana Menteri berkata, kekangan penempatan semula menjadi punca utama kementerian tidak dapat memenuhi tuntutan keperluan sebenar, menyebabkan isu kekurangan guru berlarutan.





“Saya kena akui dalam Parlimen, kita menghadapi masalah apabila mengeluarkan arahan perpindahan, ada rayuan, kadang-kadang orang politik memberi surat sokongan (supaya) janganlah pindahkan mereka (guru) kerana diperlukan.





Jika kita hendak memindahkan si isteri, perlu ambil kira faktor sosial dan keluarga soal ini timbul mengakibatkan kita tidak dapat memenuhi tuntutan sebenar. Jadi isu kemanusiaan berbangkit menyebabkan ada masalah melaksanakannya secara lebih cekap. - Tan Sri Muhyiddin Yassin.





“Jika kita hendak memindahkan si isteri, perlu ambil kira faktor sosial dan keluarga soal ini timbul mengakibatkan kita tidak dapat memenuhi tuntutan sebenar. Jadi isu kemanusiaan berbangkit menyebabkan ada masalah melaksanakannya secara lebih cekap,” katanya menjawab soalan tambahan Dr Tan Seng Giaw (DAP-Kepong).






Dalam konteks ini, Muhyiddin berkata, agensi dan jabatan lain turut menghadapi masalah sama dari segi penempatan semula kakitangan mereka, namun berikutan saiz kementerian besar meliputi satu pertiga daripada penjawat awam dengan membabitkan 500,000 guru, isu berkenaan perlu diuruskan secara teliti untuk penyelesaian jangka panjang.




Katanya, ini meliputi aspek pengurusan dan pentadbiran mengenai pengambilan dan penempatan guru, terutama menerusi kajian semula sistem pendidikan negara yang sedang dijalankan, walaupun masalah kekurangan yang berlaku atas faktor seperti persaraan, sakit dan cuti bersalin tidak mungkin dapat diatasi 100 peratus.








Teruskan membaca..

Friday, June 15, 2012

KATA PUJANGGA








KATA PUJANGGA





  • Berbuat baik jangan sekali, buatlah berkali-kali.





  • Biarpun jalan itu panjang, kita akan merintisnya bersama-sama.





  • Hidup ini ialah warna-warna yang terlakar pada

kanvas, walaupun tidak cantik ia tetap mempunyai

sejuta maksud.






  • Tidak ada manusia yang hidup untuk gagal, tetapi tidak

merancang adalah merancang untuk gagal.

















Teruskan membaca..

Wednesday, June 13, 2012

Tabung Haji didik murid menabung






Tabung Haji didik murid menabung




MURID Sekolah Kebangsaan (SK) Seksyen 27 (2), Shah Alam, Selangor, berpeluang membuka akaun Tabung Haji serta menjadi ahli Kelab TaHa melalui tajaan Tabung Haji daerah itu, baru-baru ini.

Majlis penyerahan buku akaun dan kad keahlian itu membabitkan 842 pelajar berlangsung di sekolah berkenaan sebagai simbolik penyertaan. Majlis perasmian disempurnakan Yang Dipertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru SK Seksyen 27 (2), Nasaruddin Ahmad.
Hadir sama, Pengurus Lembaga Tabung Haji Shah Alam, Sazali Saliman dan Guru Besar, Mohamad Napis.
Nasaruddin berkata, pihak sekolah berterima kasih kepada Tabung Haji Shah Alam kerana memilih pelajar sekolah berkenaan menerima tajaan sekali gus membolehkan mereka menikmati faedah sebagai ahli kelab.

“Inisiatif Tabung Haji itu bertujuan memupuk minat menabung dalam kalangan murid sekali gus membuka peluang mereka mengerjakan haji di usia muda,” katanya.

Sementara itu, Sazali berkata, penubuhan Kelab TaHa pula bertujuan menanam minat berjimat cermat dengan membelanjakan wang saku secara berhemah.

Beliau berkata, anggota berpeluang mengikuti pelbagai program selain membangkitkan keinginan mereka menyahut laungan kaabah pada usia muda selain menjayakan program tanggungjawab sosial korporat.
“Sebagai ahli Kelab Taha, pelajar berpeluang menikmati banyak keistimewaan antaranya keahlian percuma, potongan harga pada lebih 200 rangkaian Rakan Kelab TaHa seluruh negara.

“Selain itu, ahli kelab juga berpeluang menyertai klinik bimbingan peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), mendapat anugerah kecemerlangan serta menyertai peraduan menarik disediakan pengajur,” katanya.

Sementara itu seorang ahli kelab, Karith Nazim Nizam, 11, berkata dia gembira kerana dapat membuka akaun Tabung Haji pada usia muda sekali gus menjadi ahli Kelab TaHa.

“Saya harap dapat menyertai banyak aktiviti khas untuk ahli kelab terutama mengikuti program bimbingan peperiksaan,” katanya.










Teruskan membaca..

5,500 guru interim patut diserap ikut subjek



Gambar sekadar hiasan..





5,500 guru interim patut diserap ikut subjek


KUALA LUMPUR: Kementerian Pelajaran diminta supaya menyerap 5,500 guru interim sebagai guru tetap di sekolah yang masih lagi mengalami kekurangan guru mengikut keperluan subjek kritikal.

Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Hashim Adnan berkata, kerajaan perlu meneliti secara terperinci penempatan guru supaya ia dilakukan secara seimbang bagi menampung kekurangan guru.
“Kita mahu kementerian memastikan guru berkenaan diberi keutamaan untuk ditempatkan di sekolah yang masih mengalami kekurangan guru mengikut keperluan subjek di sekolah berkenaan. Misalnya, jika sekolah berkenaan memerlukan guru bahasa Inggeris, maka kita perlu menempatkan guru subjek berkenaan.
“Hari ini ada sekolah yang mempunyai lambakan guru, lebih malang lagi guru ditempatkan di sekolah berkenaan pula tidak mengajar mata pelajaran sepatutnya beliau ajar kepada pelajar,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Kelmarin, akhbar melaporkan kira-kira 5,500 graduan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan termasuk 4,500 lepasan institusi pengajian tinggi awam (IPTA) yang berjaya pada temu duga antara Januari hingga Mac akan ditempatkan di sekolah seluruh negara mulai bulan ini.

Selain itu, NUTP turut meminta pihak kementerian supaya memberi tumpuan berhubung kenaikan gred lebih 10,000 guru yang sudah mendapat ijazah, namun, masih lagi menikmati gaji peringkat diploma.





Teruskan membaca..

Tuesday, June 12, 2012

46 MRSM cari dana bantu rakyat Somalia



46 MRSM

cari dana bantu rakyat Somalia

RAJA NAzRiN beramah mesra dengan pelajar selepas merasmikan Program inovasi ideapreneur MRSM di ipoh.
RAJA NAZRiN beramah mesra dengan pelajar selepas
merasmikan Program inovasi ideapreneur MRSM di Ipoh.





Sekolah raih pungutan terbanyak terima Anugerah Inovasi 2012




SERAMAI 10,000 pelajar daripada 46 Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) dari seluruh negara terbabit menjayakan pertandingan mencari dana untuk membantu rakyat Somalia.






Program Inovasi Ideapreneur MRSM, masuk kali ketiga itu akan memilih MRSM yang melakukan kaedah mencari dana yang paling berinovasi serta jumlah pungutan terbanyak, sebagai pemenang dan diberikan anugerah 'Anugerah Inovasi Perdana 2012'.
Program membolehkan pelajar mempraktikkan kemahiran berfikir secara inovatif dan pada masa sama aktif dalam aktiviti kemanusiaan membantu rakyat Somalia yang kelaparan. - Mazlee Md Ramli, Ketua Pegawai Eksekutif Al Niaga Sdn Bhd,penganjur program.





Raja Muda Perak, Raja Dr Nazrin Shah, berkenan mencemar duli menyempurnakan majlis pelancaran program berkenaan Ipoh, baru-baru ini.




Hadir sama Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir serta Pengerusi Majlis Amanah Rakyat (MARA), Datuk Seri Idris Jusoh.




Penganjur program, Ketua Pegawai Eksekutif Al Niaga Sdn Bhd, Mazlee Md Ramli, berkata pertandingan membabitkan pelajar Tingkatan Dua dan Empat akan menjadi acara mencari dana oleh pelajar yang terbesar di negara ini.




“Tahun ini, kita berjaya mendapatkan Yayasan Inovasi Malaysia, Mercy Malaysia dan Persatuan Bekas Pelajar MRSM (ANSARA) menjadi penganjur bersama.
“Program membolehkan pelajar mempraktikkan kemahiran berfikir secara inovatif dan pada masa sama aktif dalam aktiviti kemanusiaan membantu rakyat Somalia yang kelaparan," katanya ketika ditemui selepas majlis pelancaran program berkenaan.




Mazlee yang juga bekas pelajar MRSM Kota Bharu, berkata ketika ini seramai 50 guru MRSM dilatih berfikir secara inovasi.




"Guru berkenaan yang sudah selesai menjalani latihan kemudian akan melatih lima guru di sekolah masing-masing, kemudian melatih pula lima guru lagi sebelum berkongsi pengetahuan itu dengan pelajar yang menyertai pertandingan ini," katanya.




Beliau berkata, Perdana Menteri dijangka akan menyampaikan Anugerah Inovasi Perdana 2012 untuk pemenang program itu di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur pada November ini.




Mazlee berkata, sejak program tahunan itu bermula dua tahun lalu, lebih 1,000 guru dan 25,000 pelajar MRSM menjalani latihan menerusi kaedah menyuburkan pemikiran mereka dengan inovasi dan kreativiti.






Teruskan membaca..

5,500 guru interim diserap


Lawak la pulak..



5,500 guru interim diserap





Surat tawaran penempatan graduan ke seluruh negara sedang diagih








BATU PAHAT: Seramai 5,500 graduan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan termasuk 4,500 lepasan institusi pengajian tinggi awam (IPTA) yang berjaya pada temuduga antara Januari hingga Mac lalu akan ditempatkan di sekolah seluruh negara, mulai bulan ini.

Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi, berkata surat tawaran penempatan kepada semua graduan berkenaan yang sebelum ini dilantik sebagai guru interim (guru sementara) itu sedang diagihkan.
“Daripada kira-kira 5,500 calon yang ditemuduga Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran (SPP), hanya 62 calon gagal namun mereka kini dalam proses rayuan selepas wakil mereka bertemu saya kelmarin.
“Saya harap, semua guru yang berjaya dan sudah menerima surat tawaran penempatan itu menerima jawatan mereka dengan semangat tinggi untuk mendidik anak bangsa.

“Jika boleh tidak perlulah membuat rayuan untuk mendapatkan sekolah berhampiran rumah... jika dapat mengajar di Sarawak atau Sabah, terimalah dengan berlapang dada, demi mendidik anak bangsa,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas majlis penyampaian peruntukan RM1 juta kepada Sekolah Menengah Tinggi Cina Chong Hwa Rengit, dekat sini, semalam.

Mac lalu, Berita Harian melaporkan Kementerian Pelajaran giat mengumpul rekod terkini kekosongan guru di sekolah seluruh negara daripada Jabatan Pelajaran Negeri bagi mengisi calon graduan berkenaan yang selesai sesi temu duga oleh SPP, berakhir 16 Mac lalu.
Disember tahun lalu, 5,000 graduan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan termasuk dari Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) menuntut Kementerian Pelajaran memberi jaminan penempatan sekolah kepada mereka sama seperti Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT).

Mereka mendakwa kementerian menganaktirikan mereka dan lebih mengutamakan GSTT untuk diserap sebagai guru tetap.

Sementara itu, Puad ketika ditanya sama ada pihaknya ada menerima permohonan pertukaran sekolah daripada guru yang sudah menerima surat tawaran penempatan itu berkata, buat masa ini tiada lagi permohonan sedemikian.

“Mungkin semua guru ini mempunyai semangat berkobar-kobar dan tidak kisah bertugas di mana saja mereka ditempatkan dan itulah yang kita harapkan daripada mereka,” katanya.








Teruskan membaca..

Guru dari Sabah, Sarawak tertekan isu elaun







Guru dari Sabah, Sarawak

tertekan isu elaun




KESATUAN Guru Melayu Malaysia Barat (KGMMB) dan Jawatankuasa Bersama, Persatuan Guru Sabah dan Sarawak menggesa pihak pengurusan sekolah menyelesaikan segera isu guru dari Sabah dan Sarawak yang berkhidmat di Semenanjung gagal menikmati pelbagai imbuhan.







Segelintir guru terbabit mendakwa mereka masih belum dibayar elaun ditetapkan Kementerian Pelajaran yang didakwa berpunca kegagalan pembantu tadbir sekolah menjalankan tugas dengan dedikasi.







Presiden KGMMB, Mohamed Sabri Mohd Arsad, berkata guru terutama yang berkhidmat di bandar gagal menikmati kemudahan seperti Imbuhan Tetap Perumahan (ITP), Elaun Perpindahan Wilayah (EPW) dan Elaun Sara Hidup (COLA), tertekan berikutan kos sara hidup yang tinggi.







Seorang guru mendakwa secara sinis seorang ketua kerani di sekolah tempatnya bertugas menyindir beberapa guru dari Sabah dan Sarawak dengan membangkitkan sentimen orang Borneo yang berkhidmat di Malaysia tidak seharusnya meminta yang bukan-bukan.







Katanya, keadaan ini dikhuatiri menyebabkan mereka gagal menumpukan perhatian kepada amanah mendidik yang dengan sendirinya menjejaskan prestasi akademik sekolah terbabit.










Sehubungan itu, beliau berharap pihak sekolah mengambil tindakan segera membela nasib pendidik termasuk memastikan kerani atau pembantu tadbir menunaikan amanah mengurus dokumen kepada pihak Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) dengan segera.









“Kerani di sekolah asal guru berkenaan juga hendaklah melengkapkan dokumen mengenai pendidik terbabit bagi memudahkan sekolah baru mereka menguruskan penyaluran kemudahan elaun berkenaan,” katanya ketika dihubungi Berita Harian di Kuala Lumpur, baru-baru ini.









Baru-baru ini, akhbar ini menyiarkan mengenai ada guru dari Sabah dan Sarawak yang berpindah ke Semenanjung gagal menikmati pelbagai kemudahan elaun iaitu elaun gangguan, ITP, EPW dan COLA selepas lebih setahun bertukar.







Elaun Gangguan sepatutnya dinikmati pada tempoh tiga bulan selepas berpindah, namun belum dinikmati pada tempoh setahun enam bulan serta lebih malang mereka gagal menikmati kemudahan lain termasuk bonus tahunan.









Keadaan itu tidak sepatutnya berlaku kerana menjadi tanggungjawab pentadbir menguruskan segala urusan berkaitan elaun dengan kadar segera dengan mengetepikan sentimen kenegerian.







Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Bersama, Persatuan-Persatuan Guru Sabah dan Sarawak, William Gani Bina, berkata pihaknya mengharapkan sekolah mengambil perhatian serius termasuk memantau tugas kerani yang gagal menjalankan amanah ini.









Katanya, jika kerani gagal menunaikan amanah, Pengetua dan Guru Besar hendaklah bertindak membela guru terbabit dengan membawa masalah mereka kepada pengetahuan pihak PPD dengan segera.






Seorang guru mendakwa secara sinis seorang ketua kerani di sekolah tempatnya bertugas menyindir beberapa guru dari Sabah dan Sarawak dengan membangkitkan sentimen orang Borneo yang berkhidmat di Malaysia tidak seharusnya meminta yang bukan-bukan.







“Negara kita sudah 55 tahun merdeka tahun ini, ibarat seorang penjawat awam yang berada di ambang persaraan, namun masih ada rakyat negara ini yang kolot dan bersikap kenegerian,” katanya yang enggan namanya disiarkan.







Teruskan membaca..

Monday, June 11, 2012

Menyubur budaya perpaduan dalam organisasi






Menyubur budaya perpaduan

dalam organisasi


Oleh Sharifah Hayaati



Perbincangan, nasihat penuh adab etika

mampu mengurangkan percanggahan pendapat






ANTARA kebahagiaan yang Allah kurniakan kepada kita
ialah kehidupan yang saling memerlukan dan bergantungan
antara satu sama lain, termasuk dalam aspek pengembangan
buah fikiran, kepakaran, pandangan dan nasihat.








Dalam hal ini, setiap kita pula mempunyai
kelebihan minda yang tersendiri.
Ia adalah suatu anugerah Allah SWT
yang berupa nikmat agar kita boleh saling
bertukar-tukar pandangan
dan saling memberi dan menerima manfaat sesuai
dengan kelebihan dan keupayaan daya fikir
minda masing-masing.






Justeru, bukan menajamkan akal dengan daya fikir saja
yang penting tetapi juga usaha untuk saling memanfaatkannya dalam kalangan masyarakat dan warga organisasi perlu sentiasa dipupuk dengan harmoni.







Daripada nilai saling bergantungan dan memanfaatkan
pandangan yang baik dan bernas inilah akan menyumbang kepada
penyatuan fikrah dan melahirkan kekuatan tindakan dalam
segenap aspek kehidupan khasnya dalam pengembangan organisasi.







Oleh kerana itulah Allah SWT memerintahkan untuk
bermusyawarah dalam berurusan seperti firman-Nya yang bermaksud:







“Dan

diperintahkan untuk kamu bermesyuarat

dalam urusan antara kamu.”









Justeru, nilai saling menghormati dan menghargai pandangan
perlu dipupuk dalam diri kita dan dalam kalangan setiap
penjawat organisasi tanpa mengira kedudukan. Perpaduan
yang sebenar lahir daripada penyatuan fikiran dan hati
yang dijelmakan dalam pelbagai bentuk perpaduan lahiriah.









Namun, sifat kebergantungan kepada buah fikiran,
pendapat dan nasihat sesama individu tidak akan tercapai
dengan murni jika tanpa etika dan adab dalam memberi dan menerimanya.
Apa yang sebaliknya pula boleh berlaku jika tanpa etika dan adab
adalah persengketaan, pertikaman lidah dan permusuhan
yang meleraikan ikatan pergantungan, memadamkan hasrat
perkongsian pandangan dan dalam jangka masa panjang
akan melemahkan daya kreativiti berfikir dalam kalangan anggota kerja
yang merugikan kemajuan organisasi.










Etika dan adab dalam melahirkan penyatuan fikrah
dalam organisasi itu perlu mengambil kira empat sudut
iaitu sudut penyampaian pandangan, isi kandungan atau perkara
yang hendak disampaikan, tindak balas pandangan dan implikasi
pandangan terhadap individu, organisasi, pelanggan dan negara.










Antara etika dan adab menyalurkan pandangan ialah








pertama,
hendaklah ia disampaikan dengan niat yang baik, jujur
serta dengan pertuturan dan bahasa tubuh yang baik serta menyenangkan.
Walaupun kadangkala kita beremosi dalam meluahkan pandangan
terutama apabila ingin menegaskan sesuatu yang penting,
adab menyalur-kannya perlu dijaga supaya hasrat dan isi perbincangan
dapat difahami dengan baik.










Kedua,
hendaklah ia bermatlamatkan kesejahteraan ramai
berbanding untuk kepentingan diri atau peribadi.









Ketiga,
hendaklah pandangan yang disampaikan itu
datangnya dari sumber pengetahuan dan maklumat yang sahih.










Keempat,
hendaklah ia disampaikan dengan jelas serta mengambil kira
tahap, laras pemikiran, suasana persekitaran, masa, tempat
dan keadaan mereka yang menerima pandangan.
Bijak pandai ada mengatakan,
“cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar-dengar”.
Kata-kata ini mengandungi nasihat dan panduan
supaya beradab dan berhati-hati dalam meluahkan pandangan.








Kelima,
menyampaikan sesuatu yang benar
dengan sabar dan tabah
serta keberanian walaupun pahit.








Seperti peringatan Rasulullah SAW:







“Sampaikanlah kebenaran walaupun pahit.”



– (Riwayat al-Bukhari)










Keenam,
penerima hendaklah berlapang dada dan berfikiran positif
dalam mendengar dan memahami pandangan.










Ketujuh,
penerima hendaklah memberi perhatian
kepada isi kandungan,
hasrat dan matlamat penyampaian berbanding status
penyampai seperti kata-kata Saidina Ali bin Abi Talib:







“Lihatlah

kepada apa yang diperkatakan seseorang

bukannya kepada siapa yang berkata.”











Kelapan,
bersedia dan bersungguh-sungguh mengaplikasikan
pandangan yang dipersetujui ramai dalam membentuk
tindakan dengan terancang dan tersusun rapi supaya
manfaatnya dapat diperlebarkan kepada masyarakat dan organisasi.










Kesembilan,
bersedia untuk mengubah pandangan dan keputusan
yang terhasil daripadanya walaupun setelah ia dipersetujui
apabila terdapat keperluan baru yang mendesak.
Lebih utama dan memberi manfaat yang menyeluruh
dalam jangka masa panjang dan









kesepuluh,
saling menghormati
dan menghargai buah fikiran dan pandangan individu lain
walaupun pandangan kita tidak dipersetujui.









Setiap perbincangan pasti akan memberi pelbagai manfaat
yang boleh dikutip untuk kebaikan nilai diri antaranya jaringan
kerja baru. Ini akan melahirkan suasana menang-menang
dalam perbincangan. Justeru, marilah kita
memupuk nilai saling menghargai, menghormati dan
memerlukan dalam menerima setiap butir pandangan daripada
anggota organisasi kerana ia boleh menjadi input
berguna ke arah kesejahteraan.










Teruskan membaca..

Sunday, June 10, 2012

Saturday, June 9, 2012

Koreksi diri :)








diam tak diam......tup tup

cuti sekolah sudah sampai ke penghujungnya.

Manfaatkah cuti sekolah pada kali ini ?

Jika bermanfaat..Alhamdulillah.

Jika sebaliknya..koreksi diri kita.

















Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...