Photobucket

Sahabat Maya :

Wednesday, February 15, 2012

Gabungan sains, iman bentuk insan bertakwa



Gabungan sains,


iman bentuk insan bertakwa

GENERASI muda wajar digalak meminati sains.
GENERASI muda wajar digalak meminati sains.






Gesaan menuntut ilmu jelas terkandung dalam al-Quran, patut dijadikan panduan






ISLAM adalah satu-satunya agama yang sangat menumpukan kepada ilmu pengetahuan. Ini boleh dibuktikan melalui penurunan wahyu Allah SWT yang pertama kepada Nabi Muhammad SAW iaitu Surah Al-Alaq yang mencerminkan bahawa Islam ingin mewarnakan gaya hidup umatnya dengan budaya keilmuan. Pemerolehan dan pembelajaran terhadap ilmu itu termasuklah dalam lapangan sains dan teknologi.
Walaupun begitu, baru-baru ini kita dikejutkan dengan laporan yang memberitahu kemerosotan ketara minat pelajar terhadap bidang sains. Fenomena itu adalah sesuatu yang seharusnya diselidiki secara mendalam dan tindakan susulan harus dilakukan untuk meningkatkan minat terhadap bidang sains.





Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda kekuasaan Kami di merata tempat (dalam alam yang terbentang luas ini) dan pada diri mereka sendiri sehingga ternyata jelas kepada mereka bahawa al-Quran itu benar. - Surah Fussilat, Ayat ke 53
Dalam al-Quran tidak terdapat istilah sains yang dinyatakan oleh Allah secara jelas, akan tetapi secara epistimologinya bidang sains dan teknologi jelas terangkum apabila kita merujuk secara mendalam dalam banyak ayat Allah yang memperkatakan mengenai ilmu pengetahuan.




Perhatikan firman Allah yang jelas mengajak umat manusia mengkaji dan meneroka alam ciptaan-Nya menerusi ilmu sains menerusi Surah Fussilat, ayat ke-53 bermaksud: “Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda kekuasaan Kami di merata tempat (dalam alam yang terbentang luas ini) dan pada diri mereka sendiri sehingga ternyata jelas kepada mereka bahawa al-Quran itu benar.”





Ayat Allah itu terkandung pentingnya ilmu sains seperti biologi, fizik, kimia, astronomi, oseanologi, botani malah banyak lagi cabang sains. Ini kerana untuk memperhatikan apa saja tanda kekuasaan Allah di alam jagat ini, pendekatan pengkajian sains diperlukan untuk memantapkan penghayatan serta pemahaman.




Melalui ilmu sains yang mantap, maka akan hadir keinsafan kita bahawa segala yang diciptakan Allah ini sangat bermakna dan berharga, sekali gus akan memperkukuhkan keimanan dan takwa.




Kita perlu sedar dan insaf bahawa nabi dan rasul Allah diutuskan selain daripada menyampaikan ajaran tauhid, mereka juga diamanahkan untuk menjadi perintis dalam ilmu sains. Misalnya mereka memberitahu umat manusia berkenaan asal usul kejadian manusia, fungsinya serta kesudahannya. Hal ini sebenarnya jelas terangkum dalam ilmu sains.




Malah ilmu sains sudah bermula sejak zaman Nabi Adam lagi. Ertinya ilmu sains setua sejarah manusia di muka bumi ini. Hanya dunia Barat saja yang memesongkan fakta yang kononnya merekalah yang menjadi peneroka awal ilmu sains.




Kita ambil contoh di sini supaya kita sama-sama jelas akan hal itu. Allah mengajar Nabi Adam mengenai ilmu sains boleh kita tafsir menerusi ayat ini, “Dan Dia telah mengajarkan Nabi Adam akan segala nama-nama benda dan gunanya….” -(Surah al-Baqarah ayat 31).




Bukankah ayat itu tergolong dalam pendekatan pengajaran ilmu sains. Menurut Ibnu Abbas, kata ‘benda-benda’ dalam ayat itu bermaksud sesuatu yang terdapat di dunia seperti manusia (anatomi), gunung, laut, tanah, haiwan dan sebagainya (Ilmu biologi dan oseanologi).




Sambil itu seorang pengkaji lagi, Ibnu Al-Athir pula mengatakan bahawa Nabi Adam juga diajarkan oleh Allah melalui malaikat Jibril mengenai kaedah membuat besi dan menanam pokok. Jadi, di sini cukup bukti bahawa Allah begitu mementingkan umat-Nya memperoleh ilmu sains dalam usaha menjana kehidupan yang bermakna dan sejahtera.




Sekarang kita tinjau pula perkembangan ilmu sains dan teknologi pada era Nabi Nuh. Nabi Nuh adalah nabi keempat diutuskan Allah selepas Nabi Adam, Syis dan Idris serta lahir selepas 126 tahun kewafatan Nabi Adam. Baginda adalah pakar dalam bidang ilmu sains dan teknologi pembuatan.




Ini dapat dilihat dengan jelas melalui perintah Allah kepadanya agar membina bahtera atau kapal sebagai persiapan menghadapi taufan dan banjir besar. Hal itu dijelaskan Allah, “Nuh berdoa; “Wahai Tuhanku, bantulah aku kerana mereka mendustakan seruanku. Lalu Allah mewahyukan kepadanya: Buatlah bahtera dengan pemerhatian dan petunjuk Allah.” -(Surah al-Mukminun ayat 26-27).




Menurut sejarawan Islam, kapal Nabi Nuh diperbuat daripada kayu dan logam besi. Kayu-kayu diperoleh daripada pokok yang ditanamnya sendiri. Maka, dapatlah kita rumuskan di sini bahawa Nabi Nuh adalah seorang pakar dalam ilmu fizik dan matematik tinggi, juga sangat mahir dalam kemahiran pelayaran atau boleh dianggap sebagai seorang nakhoda yang hebat.




Bidang teknologi pembuatan kapal dikuasai Nuh yang memiliki kepakaran memilih bahan seperti kayu dan logam untuk dibuat bahtera.




Ini menjadi bukti bahawa dunia Islam seharusnya dicorakkan secara aktif dan berdaya dinamik dalam aspek ilmu sains dan teknologi. Kita sebagai mukmin tidak boleh ketinggalan dari arus dunia yang nampaknya lebih condong kepada penguasaan bidang berkenaan.




Namun begitu, perlu diingatkan, galakan dari Allah agar kita meneroka bidang sains dan teknologi itu tidak menjadikan kita lupa daratan dan hilang pedoman sehingga mengakui kehebatan diri sendiri.




Seharusnya semakin mendalam memperoleh ilmu itu, semakin menebal keimanan dan takwa terhadap Allah.




Dengan kesepaduan antara ilmu dan keimanan, akan terbina watak insan mengenali dan mengetahui mengenai Tuhan penciptanya, Allah lalu mencerna karakter iman dan takwa yang tinggi.




Oleh yang demikian, kita tidak seharusnya memandang isu menguasai ilmu sains dan teknologi sebagai hal yang remeh-temeh, sebaliknya hendaklah seluruh mukmin menjadikan bidang itu sebagai pemangkin kepada keunggulan ummah.













Teruskan membaca..

Tuesday, February 14, 2012

Hindar amalan bidaah Hari Kekasih lahirkan rasa cinta













Hindar amalan bidaah


Hari Kekasih lahirkan rasa cinta




Oleh Fadlan Mohd Othman







ISLAM ialah agama yang menjaga fitrah dan naluri manusia.
Segala amalan yang disyariatkan memenuhi tuntutan zahir dan batin manusia.
Antara perkara yang ditekankan oleh Islam ialah cinta,
sifat penting dalam kehidupan dan peradaban manusia.










Cinta juga menjadi antara faktor kelangsungan generasi manusia.
Apa yang pasti, ia berbeza tingkat dan lapisannya.
Ada cinta terhadap Allah, Rasulullah, Islam, ibu dan bapa, anak dan cucu,
pasangan suami atau isteri, sahabat, bahkan terhadap binatang dan alam sekitar.



Bagaimanapun, cinta orang beriman terhadap Allah
adalah cinta suci yang tiada bersyarat. Allah berfirman
dalam Surah al-Baqarah ayat 165, yang bermaksud:






“Ada juga antara manusia

yang mengambil selain Allah

untuk menjadi sekutu Allah, mereka mencintainya,

memuja dan mentaatinya seperti mereka mencintai Allah,

sedang orang yang beriman itu

lebih cinta dan taat kepada Allah.”








Cinta orang beriman terhadap Allah lebih hebat
daripada cinta orang tidak beriman terhadap Allah.
Cinta orang kafir dibahagi antara Tuhan dan berhala sembahannya,
tidak seperti orang beriman yang semata-mata kepada Allah.











Begitulah sepatutnya cinta mukmin terhadap penciptanya.
Namun, Iblis penghulu segala syaitan menyatakan tekadnya
di hadapan Allah akan mengganggu anak Adam.










Ikrar Iblis dirakamkan al-Quran,
Surah al-A’raf ayat 16 dan 17 bermaksud:









“Iblis berkata,

oleh kerana Engkau (wahai Tuhan)

menyebabkan aku tersesat,

maka aku akan mengambil tempat menghalangi mereka

daripada jalan-Mu yang lurus.

Kemudian aku datangi mereka,

dari hadapan mereka serta dari belakang mereka,

dan dari kanan mereka serta dari kiri mereka;

dan Engkau tidak akan dapati kebanyakan mereka bersyukur”.











Kerja keras syaitan ini berhasil dengan
dua bentuk kelemahan manusia.











Pertama, lemah ilmu, manakala kedua kelemahan pegangan diri.
Al-Imam Ibnul Qayyim menjelaskan dalam karya agungnya,
Zadul Ma’ad bahawa setiap mukmin wajib memerangi syaitan
yang menabur syubuhat dan syahwat.
Syubuhat bererti ideologi terseleweng,
maka caranya ialah menimba ilmu mengenai kebaikan untuk diamalkan,
di samping menimba ilmu mengenai keburukan agar dapat ia dihindari.
Syahwat pula bererti hawa nafsu. Caranya dengan menanam
keyakinan terhadap segala janji baik Allah
bagi hamba-Nya yang berjaya mengekang kebuasan nafsu.











Melihat kepada kalendar Masihi,
akan muncul Hari Kekasih pada 14 Februari.
Berdasarkan penerangan ringkas sebentar tadi,
dapatlah ditegaskan menyambut Hari Kekasih
sesuatu yang menyalahi Islam, bidaah lagi mungkar.











Dari sudut ilmu, kita dapati Hari Kekasih
bukan perayaan umat Islam,
tetapi untuk kaum Nasrani atau Kristian.
Seorang paderi bernama Valentine
dibunuh lalu hari pembunuhannya itu dijadikan Hari Kekasih.
Ia dijadikan hari untuk melahirkan cinta pasangan kekasih
dengan pemberian hadiah dan seumpamanya.











Apabila kita mengetahui Hari Kekasih
bukan untuk umat Islam, adalah wajar kita menjauhinya.
Jika ada yang pernah menyambutnya,
mohon keampunan daripada Allah dan bertekadlah
untuk tidak mengulanginya pada tahun ini.
Semoga dengan taubat nasuha,
keburukan dan maksiat yang pernah kita buat diampunkan Allah,
bahkan diubah menjadi ganjaran kebaikan.











Kedua, dari sudut hawa nafsu.
Jika benar seseorang cinta kekasihnya,
maka lihatlah adakah ekspresi cinta itu menepati keredaan Allah
atau hanya mengundang kemurkaan-Nya?
Jika pasangan belum berkahwin,
cara terbaik melahirkan cinta ialah dengan berkahwin.
Jika pasangan sudah berkahwin,
cara terbaik ialah saling memberi hadiah dari semasa ke semasa.
Mengapa perlu dikhususkan 14 Februari,
sedangkan kita mempunyai hari lain
yang tiada keraguan padanya.
Janganlah perbuatan manusia yang diutamakan,
akan tetapi utamakanlah firman Allah dan sabda Rasulullah SAW.











Ingatlah wahai saudaraku
ketinggian cinta terhadap Allah
akan diuji dengan melihat tahap ikutan seseorang mukmin
terhadap Rasulullah. Allah berfirman dalam
Surah Ali Imran ayat 31 bermaksud:








“Katakanlah wahai Muhammad:

Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah aku,

nescaya Allah mengasihi kamu
serta mengampunkan dosa kamu.”







Penulis ialah

Pengerusi Sekretariat Ulama Muda

UMNO (iLMU)



https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgzQ6b-yiPNasulqNRtTEw8ggUMbxn7PWWxYkesaj5yNflfujcnhGdTMQPwthp7zsA1gvzCduHcMnr3bn04pqVH-0usuFfD1Ds8C5HwmvnO5DKHbYXF74J0TnvonpYUVwsAMZxTKLkdsPGP/s1600/4347649988_99bc3e6924_o.jpg





Teruskan membaca..

Sunday, February 12, 2012

Doa Rabitah

Undang-undang adab dan budi pekerti
membentuk kemerdekaan bekerja.
Undang-undang akal membentuk kemerdekaan berfikir.
Dengan jalan menambah kecerdasan akal,
bertambah murnilah kemerdekaan berfikir. (Hamka).






Orang beradab pasti pandai









menghormati keyakinan orang lain,









walaupun dia sendiri









tidak sesuai dengan keyakinan itu.










(Hamka).













Kata Hukama,









” Hendaklah adab sopan anak-anak itu








dibentuk sejak kecil kerana ketika kecil








mudah membentuk dan mengasuhnya.









Belum dirosakkan oleh








adat kebiasaan yang sukar ditinggalkan”.







(Hamka).




















Teruskan membaca..

Friday, February 10, 2012

Kelepung gantung, kelepung makan







Mewah Bahasa:


Kelepung gantung, kelepung makan



Oleh



Prof Madya Dr Nor Hisham Osman




DI sebuah pejabat agensi kerajaan ....






Ramli:
Huih!! Banyak juga makanan ni yek?






Aza: Ha! Inilah untungnya muafakat ….






Ramli: Muafakat??




Aza:
Muafakat membawa berkat!!
Kan ke kita dah bermuafakat hari tu nak buat jamuan ni
dan masing-masing bawa makanan.
Ha la, kita dah agih-agihkan sesama kita kan?!
Masing-masing dah ada makanan dan minuman yang perlu dibawa,
masing-masing dah ada tugas yang perlu dibuat.








Ramli:
Buat jamuan persaraan macam ni tak ada dalam peruntukan jabatan,
kita kena kumpul duit sesama kita. Tapi cara ini lagi baik,
kita tetapkan siapa yang bawa apa, kumpulkan jadi banyaklah!!
Hah!! Ada nasi dagang, laksa, roti jala ….







Aza: Dah nak bersara Encik Arif tu yea?!
Nampak macam muda aje lagi, masih sihat, masih kuat!








Ramli: Dia sepatutnya boleh kerja lagi tu,
tapi dia ambil bersara umur lima puluh lapan.
Kenapa dia tak mau sambung nam puluh ek?
Orang lain tu, dah bersara pun sibuk nak sambung kontrak lagi.






Aza: Aku pernah tanya dia pasal tu, dia kata cukup dah,
hutang pun dah habis langsai, anak-anak dah kerja semua,
cukuplah makan laki bini dengan duit pencen tu.
Dia boleh gitu sebab perancangan dia betul,
dah dekat umur pencen dia tak buat hutang baru dan dia kahwin awal,
sampai umur pencen semua anak dah lepas!!
Hah!! Engkau tu la, umur dah lebih tiga puluh,
tapi tak kahwin lagi, nanti sampai umur bersara,
anak masih sekolah rendah. Masa tu mulalah merengek-rengek
nak sambung kontrak!! Hehehehe ….







Ramli:
Ke situ pulak perginya ….







Aza:
Hehehehe …. Eh!! Tugas yang aku bagi pada kau tu macam mana?






Ramli: Tugas?




Aza: Ha la …. Tugas yang dah diagih-agih masa mesyuarat
untuk buat jamuan ni dulu la ….







Ramli: Oooo ... itu ke?! Beres!!







Aza:
Mana dia? Tak ada pun kat meja ni?








Ramli:
Tak kan nak letak kat meja?







Aza: Kau letak kat mana? Bak sinilah, boleh susun ….








Ramli:
Dah!! Dah gantung dah ….







Aza:
Gantung?!!







Ramli: Ha!! Tu … kat syiling, kat dinding, kat pintu tu ….







Aza: Kat syiling?? Itu belonlah!!






Ramli:
Itu laa ... apa pulak lagi?







Aza:
Kan dulu kita dah setuju, hal hiasan ni bagi kat orang lain.
Bahagian kita tanggungjawab pasal makan ….







Ramli: Tapi kau juga yang suruh aku sediakan kelepung!






Aza:
Hah! Betul le tu, kau ditugaskan bawa pencuci mulut, bawa kelepung!






Ramli:
Aku bawa kelepung le ni, tapi tak boleh le jadikan pencuci mulut.
Kelepung tak boleh dimakan, buat hiasan, buat main boleh le ….








Aza:
Yang kau bawa tu bukannya kelepung, bukan kuih kelepung tapi belon!!








Ramli:
Betullah tu, kelepung tu belon! Kau suruh aku bawa kelepung, aku bawalah.







Aza: Tapi aku suruh bawah kuih kelepung!!
Bukannya belon ….








Ramli:
Kuih kelepung tu apa?







Aza: Eh?! Tak tau ke? Laa … aku ingatkan kau tau!!







Ramli: Memang tak tau, setahu aku, kelepung ni belon.
Orang kampung aku tak panggil belon benda ni,
mereka panggil kelepung.







Aza: Kuih kelepung la ... yang bulat-bulat dan dalamnya ada inti gula Melaka tu!







Ramli: Ooo ... itu ke?! Tu buah melaka kan?







Aza: A’ laa …. Setengah orang panggil buah Melaka,
orang kampung aku panggil kelepung!







Ramli: Laa ... awat hang tak habaq dari awai!!
Aku mati-mati ingat belon!!








Aza:
Alamak, salah faham lak dah!! Habis tu macam mana ni?
Tak de pencuci mulut le jawabnya yek?!
Tak kan nak makan belon ….







Ramli: Isy!! Orang dah datang, dah sampai masa makan ni!
Tak dan dah nak pi beli pun. Makan ajelah apa yang ada ....










Glosari










Kelepung - (dialek Kedah) belon -



(dialek Negeri Sembilan) kuih buah Melaka






Nota Kaki









Kolum Mewah Bahasa memperlihatkan adanya beberapa cara
untuk menyampaikan sesuatu konsep yang sama dengan perkataan berbeza disebabkan perbezaan slanga, dialek, taraf sosial dan generasi.
Dialog menggunakan dialek dan juga bahasa pertuturan
yang mungkin tidak sama dengan tatabahasa baku.










Prof Madya Dr Nor Hisham Osman

adalah Pensyarah Jabatan Linguistik,

Akademi Pengajian Melayu (APM),

Universiti Malaya.









RALAT BERLAKU






Kesilapan dalam Mewah Bahasa minggu lepas,
‘Harapkan pegar, pegar makan padi’ meletakkan peribahasa berkenaan
dalam glosari sebagai bahasa Melayu Sarawak. Ia sebenarnya
peribahasa sebenarnya yang sebelum ini sering ditulis sebagai
‘harapkan pagar, pagar makan padi’.
Penjelasan penggunaan perkataan pegar
yang betul dan bukannya pagar dipetik daripada
cakklepi.blogspot.com - Blog Kisah Seorang Budak U.


































Teruskan membaca..

Pangkalan Data Murid











Laman web ni boleh dicapai di alamat url :




http://apps2.moe.gov.my/sekolahmalaysia












p/s : Alhamdulillah.....dah o.k dah


Biarpun agak slow tapi bolehlah meneruskan


kerja yang tertangguh tadi.












Teruskan membaca..

Islam utamakan semangat toleransi, hidup aman damai







Khutbah Jumaat:



Islam utamakan semangat toleransi,



hidup aman damai



ISLAM sudah mengatur prinsip dasar semua bidang kehidupan umat manusia. Termasuk di dalamnya ialah konsep toleransi dan hubungannya dengan penganut agama lain. Allah SWT menciptakan manusia di muka bumi ini dengan pelbagai macam suku bangsa, ras, agama dan etnik.







Dengan itu Allah SWT mengajarkan konsep toleransi yang bertujuan untuk mewujudkan perdamaian antara umat manusia. Firman Allah SWT dalam surah Al-An’aam ayat 108 bermaksud:








“Dan janganlah kamu menghina

apa yang mereka sembah selain daripada Allah,

kerana mereka kelak akan mencaci Allah

secara melampaui batas tanpa ilmu pengetahuan.

Demikianlah Kami memperelokkan pada pandangan

tiap-tiap umat akan amal perbuatan mereka,

kemudian kepada Tuhan merekalah tempat kembali mereka,

lalu Dia menerangkan kepada mereka

apa yang mereka telah lakukan.”





http://islamicsunrays.com/wp-content/uploads/2010/06/muslim-man-praying-on-a-low-wall.jpg




Menurut Imam ar-Razi, ayat ini adalah satu pendidikan kepada orang yang ingin berdakwah kepada agama Allah SWT dengan tidak melakukan tindakan yang tidak ada faedah dalam mencapai tujuan dakwah. Begitu juga pandangan Imam al-hakim di dalam kitabnya tafsir Mahasin at-Takwil bahawa cercaan terhadap orang bukan Islam akan membawa kepada kejahatan yang lebih besar iaitu celaan penganutnya terhadap Allah SWT.







Justeru, sebagai umat Islam kita ditegah mencemuh atau mengejek kerana dikhuatiri mereka akan membalas penghinaan itu. Namun sekiranya mereka melanggari hak-hak kita sebagai orang Islam maka hendaklah kita mempertahankan demi kemuliaan dan kehormatan umat Islam. Firman Allah SWT dalam surah al-Maidah ayat 54 bermaksud:








“Wahai orang yang beriman!

Sesiapa di antara kamu yang murtad,

maka Allah akan datangkan suatu kaum

yang Dia kasihi dan mereka juga kasihkan-Nya ,

mereka bersifat lemah-lembut terhadap orang yang beriman

dan tegas terhadap orang kafir, mereka berjuang pada jalan Allah,

dan mereka tidak takut celaan orang yang mencela.

Yang demikian itu adalah limpah kurnia Allah

yang diberikan-Nya kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya

kerana Allah Maha Luas limpah kurnia-Nya,

lagi Meliputi Pengetahuan-Nya .”





Inilah konsep toleransi yang diajarkan Islam.






Perbezaan agama sebenarnya bukan penghalang terjalinnya kerukunan dan kedamaian di antara sesama manusia. Meskipun kita bergaul dengan orang yang berbeza iktikad keyakinan, tetapi kedamaian hidup tetap menjadi keutamaan. Allah SWT mengizinkan umat-Nya untuk menjalin kerjasama dan berbuat baik kepada orang yang berbeza akidah sekalipun.





Allah SWT mengajar kita bagaimana untuk menghormati dan melindungi hak penganut agama lain. Pengajaran paling penting, kita dilarang berlaku tidak adil terhadap mereka hanya disebabkan perbezaan akidah. Sebaliknya jika hak Islam digugat, maka barulah Islam mengizinkan umatnya bertindak mengikut lunas-lunas seperti yang digariskan oleh syarak. Hal ini bertepatan dengan firman Allah SWT dalam surah al-Mumtahanah ayat 8-9 bermaksud:








“Allah tidak melarang kamu

daripada berbuat baik dan berlaku adil

kepada orang yang tidak memerangi kamu kerana agamamu,

dan tidak mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu;

sesungguhnya Allah mengasihi orang yang berlaku adil.

Sesungguhnya Allah hanyalah melarang kamu

daripada menjadikan teman rapat orang

yang memerangi kamu kerana agama (kamu),

dan mengeluarkan kamu dari kampung halamanmu,

serta mereka membantu (orang lain) untuk mengusir kamu.

Dan (ingatlah)

sesiapa yang menjadikan mereka teman rapat,

maka mereka itulah orang-orang yang zalim”.








Ayat ini juga menjelaskan bahawa Islam memerintahkan agar umatnya bertoleransi dan menghormati penganut agama lain. Oleh yang demikian, sebarang tindakan kekerasan terhadap masyarakat bukan Islam dengan alasan berbeza agama adalah tidak dibenarkan secara syariat.







Penghormatan terhadap masyarakat bukan Islam juga telah dibuktikan oleh Rasulullah SAW. Peristiwa ini dapat kita hayati menerusi sirah Nabawiyah. Perhatikan ketika peristiwa Piagam Madinah yang terkenal di dalam sejarah Islam. Baginda telah menyeru umat Islam agar sentiasa menjaga hak keharmonian manusia sekalipun kepada bukan Islam. Ia adalah lambang keadilan Islam terhadap umat manusia keseluruhannya. Antara butir-butir kesepakatan yang terkandung dalam Piagam Madinah ialah sesiapa yang hidup dan tinggal di wilayah Madinah, baik Islam atau pun bukan Islam, dengan syarat tidak berbuat zalim, maka hendaklah mereka dilindungi dan diberi keamanan di bawah kekuasaan Islam. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Daud bermaksud:






“Barang siapa menyakiti orang bukan Islam


yang berada di bawah perlindungan Islam,


maka ia telah menyakiti aku,


dan barang siapa yang menyakiti aku,

maka ia telah menyakiti Tuhan”.



(Riwayat Abu Daud).





Seharusnya umat Islam memahami tuntutan keadilan dan sikap bertoleransi ini. Namun, toleransi yang dimaksudkan bukanlah bererti kita mengakui doktrin keyakinan mereka kerana di dalam persoalan akidah Islam tidak sama sekali berkompromi dengan kesyirikan. Toleransi yang dimaksudkan oleh Islam ialah dalam muamalah harian di samping akhlak yang baik mampu menjadi satu dakwah mereka kepada Islam.





Bersempena dengan bulan keharmonian antara penganut agama yang disambut pada setiap minggu pertama Februari, yang bertujuan mewujudkan keharmonian antara penganut agama sebagai jalan penyelesaian terhadap konflik dunia, maka mimbar menyeru kepada umat Islam sekalian agar sama-sama kita melaksanakan seruan Baginda SAW agar sentiasa bermuamalah dengan baik kepada siapa saja termasuklah orang bukan Islam. Marilah kita mencontohi akhlak Baginda SAW ketika berurusan dengan bukan Islam selagi mana mereka tidak menceroboh hak-hak kita sebagai orang Islam.




Islam mengajar kita agar bersikap merendah diri, sabar, bertoleransi, namun pada masa yang sama kita mesti bersikap tegas terutama dalam isu yang menyentuh akidah, syariat dan syiar umat Islam.



























Teruskan membaca..

Pangkalan Data Murid











Laman web ni boleh dicapai di alamat url :




http://apps2.moe.gov.my/sekolahmalaysia








Guru kelas bertanggungjawab




memastikan pelajar/murid





dalam kelasnya lengkap.








p/s : Sabar ajelah.....
cuba buka berkali-kali laman web
pangkalan data pelajar/murid ini...............................

tapi kenapa tak boleh access????????

Ayat ini pula yang terpapar di skrin :
Sistem sedang menjalani penambahbaikan!

Sabar ajelah.......




















Kadang-kadang....





kita ingat kita nak cepat
rupa-rupanya..........





memang tak boleh nak cepat






Kadang-kadang.....






kita ingat tak mahu tangguh-tangguh kerja






rupa-rupanya........






tertangguh juga kerja kita tu.......







kesudahannya......






cepat tak cepat





tangguh tertangguh
jawabnya






sabar ajelah!
















Teruskan membaca..

Thursday, February 9, 2012

Taming Sari - Antara Mitos dan Realiti



http://www.bharian.com.my/bharian/articles/TamingSari-AntaraMitosdanRealiti/pix_gal2

Hulu Taming Sari


Taming Sari - Antara Mitos dan Realiti





Keris tersohor di alam Melayu
lambang kebesaran Diraja Kesultanan Perak








Keris ialah sejenis senjata pendek
yang digunakan untuk mempertahankan diri

sejak lebih 600 tahun dulu tidak dapat dipisahkan daripada
warisan galur bangsa.






Senjata unik di dunia Melayu ini boleh didapati di kawasan berpenduduk Melayu seperti Malaysia, Indonesia, Singapura, selatan Thailand; Mindanao, Filipina serta Brunei dengan nama yang digunakan untuk senjata ini berbeza mengikut daerah.





Misalnya, di Mindanao ia dikenali sebagai sundang manakala di Bali dipanggil kedutan, Jawa Barat menggelarkannya kujang serta penduduk Sumatera merujuk keris sebagai kareh.






Dipercayai perkataan keris berasal daripada bahasa Jawa Kuno iaitu malang kerik yang bermaksud bercekak pinggang. Ini merujuk kepada figura orang bercekak pinggang pada hulu keris pada peringkat awal.








http://www.bharian.com.my/bharian/articles/TamingSari-AntaraMitosdanRealiti/pix_gal1

Taming Sari bersama keris 'Seri Gading'
sebagai meneman.







Selain digunakan untuk mempertahankan diri ketika bersilat, keris juga menjadi alat kebesaran diraja atau lambang kedaulatan Melayu. Dalam ratusan jenis senjata ini, keris tersohor yang paling dikenali ramai pastinya Taming Sari.






Sebut saja Taming Sari, rata-rata semua orang teringat kepada pahlawan Melayu Melaka, Hang Tuah, begitulah sebaliknya. Gabungan Taming Sari dengan Hang Tuah sangat sinonim dengan sejarah dan kebudayaan Melayu.






Apabila timbul isu bahawa pahlawan Melayu, Hang Tuah sebenarnya tidak wujud seperti yang dipertikaikan sesetengah pihak, maka timbul persoalan sama mengenai kewujudan keris Taming Sari.






Benarkah keris Taming Sari itu wujud atau sekadar mitos untuk mengukuhkan lagi kewujudan Hang Tuah? Rona minggu ini mendapatkan pandangan sejarahwan yang juga pakar keris dan Muzium Perak bagi merungkai persoalan itu.






Pensyarah Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya (UM), Mohd Ramli Raman berkata, keris Taming Sari banyak diceritakan dalam Hikayat Hang Tuah dan Sejarah Melayu serta beberapa manuskrip alam Melayu yang lain.






Mohd Ramli berkata, apa yang jelas, keris Taming Sari memang wujud dan menjadi alat kebesaran Kesultanan Perak. Malah, berdasarkan rupa dan ciri yang ada pada keris Di Raja itu, senjata ini memang asli dan berasal dari abad ke-14 kerajaan Majapahit.






Malah, beliau berkata, beberapa manuskrip lama yang ditemui juga menceritakan mengenai keris berkenaan dan terbukti senjata itu memang wujud serta masih terus terpelihara sebagai peralatan Diraja Perak.






“Keris Taming Sari mendapat nama daripada hulu balang Jawa pada pemerintahan kerajaan Majapahit seperti yang ditulis dalam Sejarah Melayu mahupun Hikayat Hang Tuah serta manuskrip lain. Tidak kiralah sama ada benar wujudnya pendekar Taming Sari itu atau tidak, namun keris itu memang ada.






“Mengenai keaslian pula, mengapa perlu dipertikaikan kerana senjata berkenaan adalah alat kebesaran Diraja Perak. Ia benar wujud dan asli kerana ciri yang ada termasuk jenis logam yang digunakan memang terbukti sejak lebih 600 tahun dulu,” katanya.






Mohd Ramli berkata, banyak mitos dikaitkan dengan keris berkenaan, namun mitos itu adalah kepercayaan. Jadi, soalnya, mengapa perlu diketepikan kepercayaan itu.






Menceritakan sejarah keris tersohor itu, beliau berkata, mengikut Hikayat Hang Tuah, keris berkenaan mendapat nama daripada nama pemilik keris itu, hulubalang Majapahit, Taming Sari.






“Selepas pertarungan antara Majapahit dengan Hang Tuah, yang mana kemenangan berpihak kepada Hang Tuah, keris itu dihadiahkan Ratu Majapahit dengan Sultan Melaka dan kemudian diserahkan kepada Hang Tuah.






“Selepas kegagalan Hang Tuah meminang Puteri Gunung Ledang, beliau menyerahkan keris itu kepada Tun Mamat untuk diserahkan kembali kepada Paduka Raja.






“Namun, yang pastinya saya melihat keris Taming Sari adalah lambang kewibawaan, kekuasaan, darjat, rezeki dan mempunyai pengisian serta spiritual di dalamnya,” katanya.






Mohd Ramli berkata, selepas keris Taming Sari diserahkan kepada Hang Tuah, kerajaan Majapahit tumbang manakala Melaka menjadi lebih maju dan terkenal di mata dunia.






“Selepas keris diserahkan kepada Sultan Melaka tetapi dibawa Tun Mamat ke Riau, maka berlaku kejatuhan Kesultanan Melayu Melaka dan apabila ia dibawa ke Perak, ‘roh’ atau spiritual Taming Sari melonjakkan Kesultanan Perak sehingga hari ini,” katanya.







Pantang larang Taming Sari






RIWAYAT dan kisah pertarungan hebat antara lagenda pendekar Melayu terulung, Hang Tuah dengan pahlawan Jawa dalam kerajaan Majapahit, Taming Sari akhirnya menzahirkan kewujudan keris teragung dalam sejarah ketamadunan Melayu iaitu Keris Taming Sari.






Mengambil nama sempena pahlawan hebat kerajaan Majapahit itu, Taming Sari dianggap keris sakti hingga menjadikan pemiliknya tidak lut ditujah senjata tajam. Malah, cerita silam mengisahkan pemilik asal keris itu, Taming Sari akhirnya mati di tangan Hang Tuah selepas ditikam keris berkenaan.







Kehebatan senjata itu tidak pernah terhenti diperkatakan sehingga kini, apatah lagi ia sering dikaitkan dengan Hang Tuah iaitu laksamana Melayu yang terkenal dengan ketaatan serta kesetiaannya kepada raja.









Namun, kebelakangan ini ada pula yang seakan menolak kewujudan Hang Tuah dan pada saat itu, Taming Sari yang tersimpan di Istana Iskandariah, Kuala Kangsar, Perak, menjadi bukti kewujudan pahlawan Melayu tersohor itu. Masakan tidak, Hang Tuah dan Taming Sari begitu sebati dalam sejarah Melayu.








Sumber dari laman rasmi Pejabat Sultan Perak menyatakan keris berkenaan diselaputi dedaun emas manakala sarung atau hulunya juga diperbuat daripada emas serta dipercayai adunan daripada 20 jenis besi yang sebahagiannya adalah serpihan besi ganggang pintu Kaabah.








Pemiliknya bukan saja tidak lut senjata lawan, senjata dipercayai berusia lebih 500 tahun itu dikatakan berupaya berlegar di udara ketika mengejar musuh. Taming Sari juga dipercayai mempunyai kuasa untuk memberi petunjuk jika Perak bakal dilanda sebarang musibah atau bencana.








Kelebihan dan keistimewaan keris itu turut dibuktikan dengan kajian Muzium Perak yang mendapati keris Taming Sari memang wujud kerana senjata itu menepati ciri-ciri yang diperlukan, termasuk gambar rajah pada Manuskrip Taming Sari bertulisan jawi kuno mengandungi zikir dan amalan perang amalan Tariqat al-Shazilliah yang dipercayai ditulis pada abad ke-15.







Walaupun wujud pertikaian mengenai keaslian Keris Taming Sari yang kini tersimpan rapi di Istana Iskandariah, Pengarah Muzium Perak, Nor Jannati Ibrahim memberitahu Rona bahawa keris itu asli dan bukan replika seperti yang didakwa sesetengah pihak.







"Keris Taming Sari yang sebelum ini pernah dipamerkan di Galeri Sultan Azlan Shah di Bukit Chandan, Kuala Kangsar adalah simpanan dan warisan Sultan Perak. Jadi ia menjadi satu daripada alat kebesaran Diraja negeri ini. Malah, senjata itu hanya boleh dipamerkan kepada umum selepas mendapat perkenan daripada Baginda Sultan Perak sempena Hari Keputeraan baginda.








"Lagipun keris berkenaan sudah menjadi hak Kesultanan Perak yang sah sejak 1528 selepas diwariskan Sultan Melaka, Sultan Mahmud Syah I kepada Sultan Perak pertama iaitu Sultan Mudzaffar Shah,” katanya.







Walaupun ketulenan atau keaslian keris berkenaan masih dalam kajian berterusan dilakukan pihak, tetapi Muzium Perak mempertahankan Keris Taming Sari itu adalah asli dan menjadi satu daripada alat kebesaran Diraja Perak.







"Kebanyakan tohmahan timbul disebabkan generasi hari ini terlalu terdedah dengan maklumat atau fakta diperoleh daripada pelbagai sumber kurang tepat. Mereka hanya mendengar maklumat daripada sebelah pihak tanpa mengkaji sendiri sejarah sebenar Keris Taming Sari serta warisan alat kebesaran diraja itu.







"Disebabkan itu, muzium negeri secara berterusan akan mengadakan pameran berkaitan peralatan bersejarah seumpama itu untuk memberi penjelasan kepada rakyat," katanya.







Biarpun pelbagai dakwaan dan pandangan dikemukakan mengenai kewujudan keris sakti ini, Taming Sari yang juga keris kuasa atau bawar menjadi lambang kedaulatan Kesultanan Melayu Perak kini disimpan rapi bersama 26 alat kebesaran Perak lain dalam sebuah peti besi khas di istana berkenaan.







Berikutan senjata itu mempunyai 'kuasanya' tersendiri, beberapa 'penjaga' alat kebesaran Perak mendakwa ada pantang larang yang perlu dipatuhi sepanjang mengendalikan atau membawa Taming Sari.







Antaranya, keris keramat itu tidak dipamerkan di dalam kotak kaca di ruang legar galeri secara bersendirian sebaliknya disertakan dengan keris Seri Gading sebagai ‘peneman’.







Dikatakan, keris Seri Gading yang juga salah satu alat kebesaran Kesultanan Melayu Perak itu diletakkan di hadapan Taming Sari sebagai ‘penawar’ dan ‘pendinding’ kepada keris terbabit daripada anasir yang berniat buruk terhadapnya.







Kesimpulan, walaupun ada pelbagai versi mengenai Taming Sari, rakyat Malaysia harus berbangga dengan memiliki seni warisan yang penuh dengan sejarah bahkan apa yang diwarisi adalah setanding dan diiktiraf negara luar.































Teruskan membaca..

Sekolah buka spa kaut RM5,000 sebulan





Sekolah buka spa kaut RM5,000 sebulan





JOHOR BAHRU: Sekolah Menengah Vokasional (SMV) Ekonomi Rumah Tangga (ERT) Azizah, di sini yang membuka spa kecantikan dikendalikan pelajarnya sejak setahun lalu, mampu menjana keuntungan sehingga RM5,000 sebulan.







Sebuah rumah guru terbiar di kawasan SMV-ERT Azizah, di Jalan Datin Halimah itu, diubah suai dengan kos kira-kira RM100,000 selepas mendapat kelulusan Bahagian Pendidikan Teknik dan Vokasional bagi membolehkan Spa Puteri Azizah beroperasi.
Sejak tempoh itu, pusat kecantikan itu berkembang hingga mempunyai pelanggan tetap termasuk dari negara jiran kerana kedudukannya yang mudah dikunjungi, serta reka bentuk kontemporari.






Spa Puteri Azizah yang menerima kira-kira 10 pelanggan setiap hari menyediakan perkhidmatan pada harga RM71 hingga RM256 bagi satu sesi bergantung kepada pakej pilihan merangkumi rawatan seluruh badan, khidmat sauna, jakuzi dan mandian aromaterapi.








Ketua Panitia Kursus Juru Kecantikan sekolah, Rohana Mohd Salleh, berkata spa itu bukan saja mampu menjana keuntungan sehingga RM5,000 sebulan, malah 14 penuntut yang mengikuti Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) berupaya mendalami ilmu pengetahuan dan kemahiran masing-masing.







“Pada mulanya, penuntut dicadangkan mengikuti kelas dalam bengkel seperti proses pembelajaran biasa, tetapi Bahagian Pendidikan Teknik dan Vokasional berpendapat sekolah wajar menyediakan kemudahan bersesuaian dan hanya SMV-ERT Azizah mempunyai kemudahan ini.








“Justeru, peluang itu dimanfaatkan kerana kita komited mahu menawarkan perkhidmatan menyeluruh kepada masyarakat setempat supaya pelajar mendapat pendedahan awal, selain bersedia melangkah ke alam sebenar pekerjaan,” katanya.







Rohana berkata, pengambilan pelajar dua tahun sekali dan penyertaan dibuka kepada pelajar perempuan yang mendapat keputusan kurang memberangsang dalam peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR).








“Ini adalah program ‘sekolah perusahaan’ bertujuan memberi galakan kepada pelajar bergiat dalam perniagaan secara komersial dan menjadi juru kecantikan bermula dari bangku sekolah supaya mampu meningkatkan ketrampilan diri dan daya kreativiti,” katanya.







Pelajar, Ummi Raihah Abu Bakar, 17, berkata dorongan ibu bapa membantunya membina keyakinan dan potensi diri walaupun berbekalkan keputusan kurang memberangsangkan dalam PMR dan mahu melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi.







“Selama ini, saya suka menyolek wajah kakak dan ibu serta mendapat kepuasan melihat hasil kerja yang cantik. Saya bercadang melanjutkan pengajian sebelum membuka perniagaan sendiri,” katanya.






Bagi Nor Azira Mohd Jamil, 17, pula hasil pembelajaran dua tahun itu membolehkan dia memulakan kerja sampingan mengambil upah menyolek rakan dan saudara mara yang mahu bertunang.







“Mulanya saya hanya mempromosikan mekap untuk saudara mara ketika cuti sekolah tetapi apabila menerima sambutan menggalakkan, saya mula fikir mene-ruskan secara serius kerana hasilnya yang menguntungkan apabila mampu meraih antara RM50 hingga RM100 untuk setiap pelanggan,” katanya.






Orang ramai boleh mendapatkan maklumat lanjut mengenai perkhidmatan yang ditawarkan spa itu dengan melayari laman web www.myazizah2u.com atau hubungi Rohana menerusi 012-7827058 atau 07-216 0203.









Sumber











Teruskan membaca..

Zainuddin Zakaria berjaya melakar nama di peringkat antarabangsa




Guru cemerlang ICT harumkan nama negara di AS


ZAINUDDIN ZAKARIA




GURU cemerlang Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT), Zainuddin Zakaria berjaya melakar nama di peringkat antarabangsa apabila beliau memenangi tempat ketiga dalam Pertandingan Inovasi Pendidikan 2011 di Washington, Amerika Syarikat (AS), baru-baru ini.

Mengulas mengenai kemenangan itu beliau berkata, ia bukanlah suatu pertandingan yang mudah lebih-lebih lagi melibatkan penyertaan 115 guru dan juga pendidik dari 75 buah negara termasuk Malaysia.







"Sebagai wakil tunggal Malaysia dan juga ASEAN, saya berasa sangat berbangga kerana berjaya membuktikan bahawa para pendidik dari rantau ini juga mampu bersaing di peringkat antarabangsa," kata guru Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Taman Bukit Maluri, Kepong ini.







Beliau ditewaskan oleh juara dan juga pemenang tempat kedua kategori Cutting Edge Use of Microsoft Technology for Learning iaitu Louis Zulli Jr, dari AS melalui projek “Center for Advanced Technologies News and Information Portal” dan Steven Ronsijn dari Belgium dengan projek bertajuk “genY”.







Lima lagi kategori yang dipertandingkan ialah Extending Learning Beyond the Classroom, Knowledge Building and Critical Thinking, Innovation in Challenging Contexts, Collaboration dan Educators’ Choice.






Menurut Zainuddin lagi, cabaran pada pertandingan ini menjadi lebih berat apabila barisan juri yang sebahagian besarnya merupakan golongan profesional bidang ICT meletakkan tahap yang tinggi bagi kepada para peserta.






"Ia merupakan cabaran besar kepada para peserta kerana latar belakang sebagai guru mungkin tidak sama penguasaan ilmu ICT seperti pakar dalam bidang berkenaan.






"Namun yang demikian, berkat usaha dan kerja keras saya menyiapkan tugasan ini dengan kolaborasi yang dilakukan bersama guru-guru dari Australia, Russia, Korea, Vietnam dan Nigeria membuahkan hasil yang positif.






"Walaupun hanya mendapat tempat ketiga, saya berasa sangat berpuas hati kerana ia merupakan anugerah pertama yang pernah dimenangi oleh wakil dari Malaysia dan juga ASEAN," jelasnya.
Sebelum berlangsungnya pertandingan itu, lebih 200,000 pendidik dari seluruh dunia telah menyertai pusingan awal di setiap bahagian bagi melayakkan diri ke peringkat akhir.






Zainuddin layak ke peringkat seterusnya apabila memenangi pusingan awal pertandingan yang diadakan semasa Persidangan Forum Pendidikan Inovatif Microsoft di Phuket, Thailand dan seterusnya mewakili Asia Pasifik ke peringkat akhir.






Sementara itu, Timbalan Presiden Worldwide Education for Microsoft, Anthony Salcito berkata, pendidikan adalah mustahak bagi proses pembangunan sosial dan ekonomi bagi setiap negara selain penting kepada keupayaan setiap individu untuk mencapai potensi diri mereka sepenuhnya.







"Kami amat berbangga dapat mengenalpasti para profesional yang begitu hebat dalam kerja-kerja harian yang mereka lakukan bagi memperkayakan pengalaman pendidikan kanak-kanak di seluruh dunia," katanya.






Pada pertandingan tersebut, para peserta diadili 50 pakar pendidikan yang merupakan panel antarabangsa bagi menilai beberapa kriteria yang diperlukan sebagai pemenang.






Para peserta dinilai melalui amalan pendidikan inovatif serta kemahiran kritikal abad ke-21 kepada para pelajar seperti kerjasama, berfikiran kritis dan tanggungjawab sosial melalui penggunaan sumber teknologi yang berkesan.









Teruskan membaca..

Wednesday, February 8, 2012

Tebrau Disangka tebu









Mewah Bahasa:



Tebrau Disangka tebu



Oleh


Prof Madya Dr Nor Hisham Osman




pix_gal0






Ros:
Eh! Lia, kau dah tau cerita?






Lia: Cerita apa? Telenovela ke?






Ros: Bukan telenovela la!! Ni cerita betullah ….






Lia: Cerita apa?





Ros: Kau tak tau lagi ke?





Lia: Kau tak bagi tau, macam mana aku nak tau?!





Ros: Hikhikhik …. Betul jugek ek?!





Lia: Cerita apa ni, ceritalah cepat!!
Tak payahlah nak suspen-suspen pulak ….






Ros: Ni ha, pasal Syidah ….



Lia: Syidah?! Eh! Mengandung ke dia?





Ros: Ke situ pulak dia.





Lia: Kan ke dia baru kahwin,
kita sama-sama pergi majlis sanding dia dulu kan?
Orang lepas kahwin ni cerita apa pulak lagi,
cerita mengandung le kan? Hehehehe ….




Ros: Usahkan mengandung, ni cerita lain dah jadinya!




Lia: Lain apa pulak?




Ros: Dah nak bercerai!!
Dalam proses mahkamah ….






Lia: Eh! Biar betul ni Ros?! Kan ke baru aje kahwinnya?!
Dulu sebelum kahwin, tak sempat-sempat nak kahwinnya,
tergesa-gesa sangat. Kalau tak silap aku,
dua bulan aje dia kenal lelaki tu, dah kahwin ….





Ros: Tu le pasai ... orang tua-tua kata tebrau disangka tebu!!




Lia: Kenapa? Dia mengidam air tebu ke?
Isy! Isy! tak kan mengidam air tebu sampai nak bercerai-berai.





Ros: Tak sempat nak mengidam pun ….




Lia: Kenapa?




Lia: Lepas kahwin baru dia tau siapa suami dia tu yang sebenarnya.
Dulu masa panas bercinta, nasihat orang tak mau dengar.







Ros: Siapa sebenarnya lelaki tu?





Lia: Tak ada kerja, menganggur je, dahlah gitu,
dah ada isteri, ada tiga anak lagi!!
Dia kahwin dengan Syidah ni nak gunakan Syidah
untuk menanggung diri dia ngan anak-anak dia tu laa!!






Ros: Eh!! Betul ke ni?? Sebab aku tengok dulu
tiap kali dia jemput Syidah gi dating, dia pakai kereta sport lagi
dan pergi dating pulak ke tempat ada kelas.
Memanglah Nampak macam berusia sikit,
tapi biasalah orang sekarang ni,
bina kerjaya dulu baru fikir rumah tangga.







Lia: Memanglah, tapi macam aku kata tadi,
tebrau disangka tebu!!







Ros: Kenapa kau kata macam tu?





Lia: Sebenarnya, kereta tu dia pinjam kawan dia punya, dia pakai moto cup aje.
Itupun isteri dia yang punya. Dia pinjam kereta tu masa nak memikat si Syidah.
Yang Syidah ni pun dah termakan gula-gula dia,
kononnya dia ada syarikat sendiri!!






Ros: Oooo ... gitu ke kisahnya, patutlah tergesa-gesa sangat
nak kahwinnya dan masa nikah tu pun aku perasan dah,
ada yang tak kena sebab rombongan pengantin lelaki datang satu kereta aje.
Tapi aku tak faham laa ….






Lia: Apa sangkut pautnya dengan Selat Tebrau dan tebu?
Lelaki tu orang Johor ke??






Ros: Hikhikhik ... Selat Tebrau pulak perginya!!
Ni bahasa orang dulu-dululah!!
Orang dulu-dulu bila nak memberi tahu sesuatu, nak perli,
nak tegur sesuatu perbuatan, nak gambarkan sesuatu
dan juga nak marah pun mereka buat cara halus, cara lembut, cara kiasan.
Tak pakai sebut, pakai cakap terus macam orang sekarang ni.






Lia: Yang tebrau disangka tebu ni apa maksudnya?
Aku tak pernah dengar pun!





Ros: Maksudnya, tersalah anggapan,
atau tersalah sangka terhadap sesuatu.
Sangkaan kita sesuatu itu perkara yang baik, yang bagus tapi
sebenarnya tidak baik, tidak bagus.
Macam kes Syidah ni, dia sangka lelaki tu
seorang usahawan yang Berjaya dan masih belum berkahwin,
tapi bila dah jadi suami isteri baru tahu yang lelaki itu
penganggur dan suami orang.






Lia: Ooo ... barulah aku faham. Tapi tebrau tu apa?





Ros: Tebrau ni pokok macam pokok tebu.
Rupanya macam pokok tebu, daunnya macam daun tebu,
tumbuh berumpun dan batangnya macam tebu tapi keras, tak boleh makan.
Kalau orang yang tak biasa, memang tak boleh bezakan antara tebu dengan tebrau. Pokok ni suka tumbuh di tepi sungai, atau tempat yang dekat dengan air!





Lia: Ooo, gitu ke?!
Agaknya kat Johor tu dulu banyak pokok tebrau,
itu sebabnya dinamakan Selat Tebrau.



Ros: Mungkin …. Hehehehee.






Glosari





Tebrau/teberau - sejenis tumbuhan menyerupai tebu,
tebu salah
(saccharum arundinaceum)



Nota Kaki




Kolum Mewah Bahasa memperlihatkan adanya beberapa cara untuk menyampaikan sesuatu konsep yang sama dengan perkataan berbeza disebabkan perbezaan slanga, dialek, taraf sosial dan generasi. Dialog menggunakan dialek dan juga bahasa pertuturan yang mungkin tidak sama dengan tatabahasa baku.












~ Prof Madya Dr Nor Hisham Osman

adalah Pensyarah Jabatan Linguistik,

Akademi Pengajian Melayu (APM),

Universiti Malaya. ~











Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...