KRP3013 Kurikulum dan Pengajaran
Sekolah Rendah
LAPORAN ANALISIS
1
Kurikulum &
Pengajaran Bersifat Kontekstual (20%)
Pelajar diminta mengenal pasti 4
(EMPAT)
keadaan/situasi/fenomena/senario yang terdapat dalam
masyarakat/persekitaran dan
rakamkan gambarnya
secara statik (bukan video).
Pelajar diminta menganalisis
keadaan/situasi/fenomena/senario
dalam gambar tersebut untuk dikaitkan dengan 4
(EMPAT)
disiplin/mata pelajaran yang diajar di sekolah rendah.
Analisis adalah berkaitan:
i. penjelasan kepada
keadaan/situasi/fenomena/ senario dalam gambar tersebut;
ii. topik/subtopik apa yang
terdapat dalam tiap-tiap disiplin/mata pelajaran yang dipilih yang berkaitan
dengan keadaan/situasi/fenomena/ senario tersebut (sila nyatakan dengan tepat
dengan merujuk Sukatan Pelajaran/Huraian Sukatan Pelajaran/ Dokumen Standard
Kandungan/Dokumen Standard Pembelajaran);
iii. huraian bagaimanakah
keadaan/situasi/ fenomena/ senario dalam gambar dapat dikaitkan dengan
pengetahuan/kemahiran/nilai yang
terdapat dalam topik/subtopik tersebut;
iv. cadangan tindakan/aktiviti
yang boleh dilakukan dalam pengajaran dan pembelajaran topik/subtopic tersebut
ke arah menambah baik keadaan/situasi/ fenomena/senario yang terdapat dalam
gambar.
Laporan analisis adalah mengikut
format seperti Lampiran 2.
Ringkasan Pemarkahan:
Gambar
keadaan/situasi/fenomena/senario = 1 mrkh
Huraian
keadaan/situasi/fenomena/senario = 1 mrkh
Laporan analisis berkualiti = 3
mrkh
Jumlah = 5 mrkh
Keseluruhan: 4 m.pelajaran x 5
mrkh = 20 markah
LAPORAN ANALISIS
2
Perbandingan Kurikulum Mengikut
Era (20%)
Pelajar diminta memilih 1 (SATU)
disiplin/mata pelajaran
yang terdapat di peringkat sekolah rendah di Malaysia.
Pelajar diminta membandingkan disiplin/ mata pelajaran tersebut
mengikut era
Kurikulum Lama Sekolah Rendah (KLSR),
Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR)
dan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) aspek-aspek daripada:
i. dimensi horizontal
(skop/liputan, kesepaduan/ integrasi dan imbangan)
ii. dimensi vertikal
(urutan/sekuen dan kesinambungan/ kontinuiti) Pelajar juga diminta memberi
pandangan/ulasan dan cadangan masing-masing berkaitan disiplin/mata pelajaran
tersebut.
Format laporan analisis
perbandingan kurikulum adalah seperti Lampiran 3.
Ringkasan Pemarkahan: Dimensi Horizontal:
+ Skop/liputan = 3 mrkh
+ Kesepaduan = 3 mrkh
+ Imbangan = 3 mrkh
Dimensi Vertikal:
+ Urutan/sekuen = 3 mrkh
+ Kesinambungan = 3 mrkh
Pandangan/ulasan = 2 mrkh
Cadangan = 3 mrkh
Jumlah : 20 m
No comments:
Post a Comment