KBK 3073 MURID-MURID BERKEPERLUAN KHAS
ESEI
ILMIAH
TUGASAN 2 (20m)
Perkins (2003), mendefinisikan kecerdasan sebagai keupayaan dalam menyelesaikan masalah yang kompleks, mengembangkan kepakaran dalam bidang yang berasingan dan untuk merancang, memantau, dan menilai sesuatu perkara itu dalam tindakan reflektif. Berdasarkan penyataan di atas, bincangkan;
a. Kepelbagai Kecerdasan mengikut Horward Gardner
b. Peranan ibu dan bapa dalam membantu kanak-kanak pintar cerdas
c. Pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang boleh dilaksanakan terhadap kanak-kanak pintar cerdas.
d. Masalah sosial dan emosi yang dihadapi oleh kanak- kanak pintar cerdas.
" All our dreams can come true,
if we have the courage to pursue them "
- Walt Disney -
Definisi
Dari
istilah persekutuan Amerika Syarikat, maksud pintar cerdas
yang ditujukan
kepada kanak-kanak,pelajar atau belia adalah
mereka yang mempunyai potensi dan
pencapaian yang tinggi
dari segi bidang seperti intelektual, kreativiti, artistik,
kebolehan kepimpinan
dan juga mempunyai bakat dalam bidang seni dan muzik yang
mengagumkan,
serta mereka ini memerlukan aktiviti atau perkhidmatan yang lain
dari yang lain
atau istimewa yang tidak dapat diperolehi di sekolah biasa demi
meningkatkan tahap kebolehan mereka.
Definisi bagi Negara
Kanada,pintar cerdas ditakrifkan
sebagai suatu darjah keupayaan intelektual
yang luar biasa yang
memerlukan pengalaman pembelajaran yang berlainan daripada
apa
yang disediakan di sekolah biasa untuk memenuhi tahap keupayaan akedemik
dan potensi mereka.Di England, pintar merujuk kepada 5 peratus teratas
dari
semua populasi sekolah di dalam bidang akedemik manakala cerdas
pula adalah 5
peratus teratas.
Pelajar pintar adalah mereka yang memilki
kebolehan tinggi untuk 1 atau lebih di dalam subjek akedemik. Mereka ini tidak
perlu menjadi pintar untuk semua subjek.
Pelajar cerdas pula adalah mereka yang
mempunyai kebolehan tinggi dari
segi sukan, muzik , lukisan atau seni
persembahan.
Ciri-ciri positif dari aspek
fizikal, psikologi dan
tingkahlaku kanak-kanak pintar cerdas:
Pengamatan tinggi
Menyedari sesuatu dengan lebih
teliti berbanding dengan kanak-kanak yang sebaya dengannya yang mungkin akan
terlepas pandang
Keinginan untuk tahu
tinggi
Ingin mengetahui semua hal
seperti objek, idea, keadaan situasi atau sesuatu acara
Minat mendalam
Mungkin akan menfokus sesuatu
perkara yang diminati dalam jangka masa sebulan atau mungkin setahun serta akan
menjadi terlampau dalam hal tersebut
Menerima infomasi dengan
pantas
Selalu diandaikan seperti
span,menyerap segala maklumat dengan cepat dan banyak
Ingatan yang tinggi
Selalu dikatakan mempunyai ruang
simpanan memori yang luas untuk pelbagai topik serta mampu mengingati semula
dengan cepat
Mungkin dapat membaca
lebih awal
Kebanyakannya dapat membaca
sebelum umur 5 tahun
Kerap membaca serta
meluas
Suka membaca bacaan yang meluas dan pelbagai subjek serta membaca
dengan pantas
Tatabahasa yang tinggi
Memiliki penggunaan tatabahasa
yang canggah serta banyak dan suka menggunakan perkataan yang baru dan unik
Tahap penumpuan yang lama
Berbanding kanak-kanak normal mereka ini dapat memberi tumpuan
yang lebih lama dalam sesuatu perkara kecuali aktiviti tersebut tidak
menggunakan daya pemikiran
Kebolehan menyelesaikan masalah
Kanak-kanak pintar cerdas ini mampu untuk menyelesaikan masalah
yang sukar untuk ditafsirkan serta memiliki kemahiran berfikir yang tinggi
Suka bertanya dengan lebih
teliti
Kebolehan untuk mencipta teori baru terhadap sesuatu benda yang
berlaku
Keupayaan imaginasi yang
tinggi
Mampu untuk membayangkan sesuatu samada baik atau buruk dan boleh
mencipta cerita yang bagus serta boleh menyatakan segala kebimbangannya
Minat dalam falsafah dan
isu-isu sosial
Sebagai contoh, perjalanan galaksi,masalah-masalah berkaitan
populasi dunia,isu-isu alam sekitar
Sangat sensitif dari segi
emosi dan emosi tingkah laku
Mudah kecewa walaupun dalam hal-hal yang kecil tetapi boleh
mengalir air mata apabila melihat keindahan matahari terbenam atau mendengar
lagu serta sanggup untuk berhenti makan daging kerana sangat simpati terhadap
haiwan
Sangat menitikberatkan
hal-hal keadilan
Sangat teliti dalam hal-hal betul atau salah bukan sahaja untuk
diri sendiri malah untuk orang lain
Bersemangat dan bertenaga
Mereka ini kurang tidur berbanding rakan sebaya mereka tetapi
mereka masih mampu dan mempumyai tenaga untuk meneruskan kehidupan seharian
Pandai berjenaka
Mampu mencipta suatu situasi jenaka dan melakukan jenaka yang mana
rakan-rakan sebayanya langsung tidak memahami
Sangat teliti dan
mementingkan kesempurnaan
Tidak suka melakukan kesilapan dan mudah kecewa bila sesuatu tidak
dapat dilakukan dengan sempurna
Perkembangan asynchronous
Perkembangan fizikal intelektual, emosi dan social adalah tidak
sekata sebagai contoh kanak-kanak berumur 6 tahun mungkin seperti kanak-kanak
10 tahun inteleknya, kanak-kanak berumur 8 tahun seperti sosialnya
dakanak-kanak 6 tahun dari segi emosinya.
Ciri-ciri negatif dan
cabaran yang dihadapi oleh kanak-kanak pintar cerdas
Permasalah dari segi
perkembangan asynchronous
Kanak-kanak pintar cerdas ini
boleh memahami secara intelektuel mengenai perkara-perkara abstrak tetapi tidak
mampu menangani perkara-perkara yang melibatkan konsep emosi yang mana akan
membawa mereka ke arah kebimbangan seperti kematian masa hadapan seksualiti dan
isu-isu yang lain. Perkembangan fizikal kanak-kanak pintar cerdas mungkin akan
membataskan perkara atau kerja yang mereka berupaya menyelesaikannya melalui
gambaran intelek mereka. Sikap teliti dan mementingkan kesempurnaan boleh
mendorong mereka kearah kekecewaan. Mereka boleh terlibat sama dalam perbualan
orang dewasa seperti isu-isu global untuk satu minit tetapi selepas itu mereka
akan menangis kerana mainan kegemaran mereka diambil oleh seseorang
Permasalahan dari segi
pertuturan yang kehadapan dan kebolehan memberi alasan
Kanak-kanak pintar cerdas ini biasanya bersikap tidak mahu
mengalah dalam apa-apa perkara. Walaupun begitu mereka tetap kanak-kanak dan
memerlukan disiplin yang betul sungguhpun mereka itu bijak. Mereka boleh
mempengaruhi orang lain. Ibu bapa dan orang dewasa lain perlu mangambil berat
supaya mereka tidak menjadi orang yang mampu mempengaruhi orang lain kearah
keburukkan. Mereka juga akan cuba bersikap tunjuk pandai terhadap ibu bapa dan
guru. Permasalahan dari segi
sikap teliti dan kesempurnaan serta masalah emosi yang sensitif .
Sikap kesempurnaan boleh membawa mereka kepada takut terhadap
kegagalan sehingga mereka menjadi seorang yang putus asa. Mereka ini memerlukan
data-data yang lengkap sebelum menjawab soalan-soalan yang diberikan, mereka
sebenarnya lebih suka mencari jawapan sendiri kerana mereka malas untuk
bersosial. Sikap sensitivity dan juga perkembangan minda mereka mampu untuk
memikirkan hal-hal seperti peperangan, kebuluran, pencemaran, ketidak adilan
dan keganasan. Jika mereka terlampau memikirkan isu-isu ini mereka akan
mengalami masalah ‘introverted’ dan mungkin menjurus kearah “existential
depression”.
dan juga mempunyai bakat dalam bidang seni dan muzik yang mengagumkan,
serta mereka ini memerlukan aktiviti atau perkhidmatan yang lain dari yang lain
atau istimewa yang tidak dapat diperolehi di sekolah biasa demi
meningkatkan tahap kebolehan mereka.
Permasalah dari segi perkembangan asynchronous
Kanak-kanak pintar cerdas ini biasanya bersikap tidak mahu mengalah dalam apa-apa perkara. Walaupun begitu mereka tetap kanak-kanak dan memerlukan disiplin yang betul sungguhpun mereka itu bijak. Mereka boleh mempengaruhi orang lain. Ibu bapa dan orang dewasa lain perlu mangambil berat supaya mereka tidak menjadi orang yang mampu mempengaruhi orang lain kearah keburukkan. Mereka juga akan cuba bersikap tunjuk pandai terhadap ibu bapa dan guru. Permasalahan dari segi sikap teliti dan kesempurnaan serta masalah emosi yang sensitif .
Sikap kesempurnaan boleh membawa mereka kepada takut terhadap kegagalan sehingga mereka menjadi seorang yang putus asa. Mereka ini memerlukan data-data yang lengkap sebelum menjawab soalan-soalan yang diberikan, mereka sebenarnya lebih suka mencari jawapan sendiri kerana mereka malas untuk bersosial. Sikap sensitivity dan juga perkembangan minda mereka mampu untuk memikirkan hal-hal seperti peperangan, kebuluran, pencemaran, ketidak adilan dan keganasan. Jika mereka terlampau memikirkan isu-isu ini mereka akan mengalami masalah ‘introverted’ dan mungkin menjurus kearah “existential depression”.
No comments:
Post a Comment