Terus berjuang mendidik anak bangsa tanpa mengira agama, bangsa, dan warna kulit. Semoga anak didik menjadi anak Malaysia. Berwawasan, berilmu, berdaya saing, majulah negaraku Malaysia.
Wednesday, October 16, 2013
Tuesday, October 15, 2013
Monday, October 14, 2013
:)..Selamat Hari Raya Aidiladha




IBADAT KORBAN
HUKUM IBADAT KORBAN
Hukum bagi ibadat korban ialah Sunat
Muakkad
(Sunat yang dituntut dalam agama Islam)
Qurban atau Udhiah bermaksud menyembelih haiwan yang tertentu jenisnya daripada ternakan yang dikategorikan sebagai al-an'am iaitu unta, lembu (termasuk kerbau), biri-biri dan kambing pada Hari Nahr atau Hari Raya Haji (10 Zulhijjah) dan pada hari-hari Tasyrik (11,12 dan 13 Zulhijjah) kerana bertaqarrub (mendekatkan diri) kepada Allah.

PENGERTIAN IBADAH KORBAN
Iduladha dengan pensyariatan ibadah korban adalah isyarat yang jelas daripada Allah mengenai keperluan berkorban tenaga, masa dan harta benda demi agama Allah SWT. Tanpa pengorbanan agama, fikiran dan harta benda, tidak mungkin syariat Allah SWT dapat ditegakkan. Renungkanlah sejarah pengorbanan agong Nabi Ibrahim AS yang sanggup menyembelih Nabi Ismail AS, satu-satunya anak kesayangan baginda semata-mata pengorbanan kepada Allah SWT. Inilah satu contoh seorang bapa yang berjaya membina sebuah keluarga yang cemerlang. Demikian juga, kepatuhan Hajar kepada suaminya Nabi Ibrahim untuk tinggal keseorangan di tanah gersang Mekah, merupakan model isteri mithali yang sanggup mengorbankan jiwa raga semata-mata kepatuhan kepada perintah Allah dan Nabi-Nya.
Demikian juga kerelaan seorang anak iaitu Nabi Ismail AS untuk disembelih
oleh bapanya, semata-mata kerana perintah Allah adalah merupakan isyarat
bahawa berkorban sebenarnya tidak melihat kepada usia. Ini bermakna
samada golongan tua, dewasa, belia, lelaki dan wanita, perlu bersedia
untuk berkorban apa sahaja demi tertegaknya akidah tauhid dan terlaksananya
syariat Allah SWT. Inilah intipati pengajaran daripada pengorbanan
agong yang diterokai oleh Nabi Ibrahim, isteri dan anaknya alahimussolatuwassalam.

Maksudnya:
"Setelah keduanya berserah diri,
dan Nabi Ibrahim merebahkan anaknya dengan meletakkan iringan mukanya
di atas tompok tanah. Serta Kami menyerunya: Wahai Ibrahim! Engkau
telah menyempurnakan maksud mimpi itu. Demikianlah sebenarnya kami
membalas orang yang berusaha mengerjakan kebaikan. Sesungguhnya perintah
ini adalah satu ujian yang nyata. Dan Kami tebus anaknya itu dengan
seekor binatang sembelihan yang besar. Dan Kami kekalkan baginya nama
yang harum dalam kalangan orang yang datang kemudian."
As-Saafaat ayat 103-107:
" daripada Aisyah bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda, bahawa tidak ada amalan anak Adam (manusia) di hari raya haji yang paling disukai Allah selain daripada menyembelih korban. Ternakkan yang dikorbankan itu akan datang kepada Mereka yang melakukannya pada hari kiamat seperti keadaan asalnya iaitu, lengkap dengan tanduknya, bulunya, kukunya, darah korban itu lebih dahulu jatuh kesuatu tempat yang disediakan Allah sebelum dia jatuh kebumi ( yakni pahalanya disegerakan Allah ). Maka dengan sebab itu hedaklah kamu dengan rela dan ikhlas hati melaksanakannya untuk keuntungan diri sendiri " .
( Hadis Riwayat Tirmizi )
" Darah yang mengalir dari binatang yang dikorbankan juga daging yang diperolehi dari binatang tersebut, sekali-kali tidak sampai kepada Allah. Akan tatapi yang sampai kepada Allah adalah ketakwaan dalam diri kamu. Begitulah Allah permudahkan binatang-binatang itu untuk kamu agar kamu membesarkan Allah atas apa yang dia anugerahkan kepada kamu dan berilah khabar gembira kepada orang yang melakukan kebaikan " .
" Darah yang mengalir dari binatang yang dikorbankan juga daging yang diperolehi dari binatang tersebut, sekali-kali tidak sampai kepada Allah. Akan tatapi yang sampai kepada Allah adalah ketakwaan dalam diri kamu. Begitulah Allah permudahkan binatang-binatang itu untuk kamu agar kamu membesarkan Allah atas apa yang dia anugerahkan kepada kamu dan berilah khabar gembira kepada orang yang melakukan kebaikan " .
( Surah al-Haj : 37 )
Fadhilat Ibadat Korban
- Meningkatkan amal kebajikan
- Sebagai penebus kesalahan dan dosa
- Mendapat tempat yang mulia di sisi Allah s.w.t.
- Memperingati peristiwa ketaatan dan keimanan Nabi Allah Ibrahim a.s untuk
mengorbankan anaknya Nabi Allah Ismail a.s.
Fadhilat Ibadat Korban
- Meningkatkan amal kebajikan
- Sebagai penebus kesalahan dan dosa
- Mendapat tempat yang mulia di sisi Allah s.w.t.
- Memperingati peristiwa ketaatan dan keimanan Nabi Allah Ibrahim a.s untuk
mengorbankan anaknya Nabi Allah Ismail a.s.
Sunday, October 13, 2013
Saturday, October 12, 2013
Friday, October 11, 2013
Khutbah Jumaat

Khutbah Jumaat:
Kebebasan berpaksi Barat
perancangan
musuh Islam
Ketika ini umat Islam
dari seluruh pelusuk dunia sedang menunaikan ibadah haji dan berada dalam ihram
serta mematuhi segala peraturan sama ada secara fizikal ataupun spiritual.
Secara ringkasnya mimbar ingin menjelaskan bahawa ihram simbol kepatuhan ummah
kepada agamanya.
Seseorang yang berihram perlu menahan diri daripada melakukan perkara yang ditegah oleh Allah SWT selama memakai ihram meskipun sebelumnya ia dibenarkan oleh syarak. Larangan ini bertujuan supaya kita menjadi umat yang bertakwa.
Seseorang yang berihram perlu menahan diri daripada melakukan perkara yang ditegah oleh Allah SWT selama memakai ihram meskipun sebelumnya ia dibenarkan oleh syarak. Larangan ini bertujuan supaya kita menjadi umat yang bertakwa.
Firman Allah SWT yang
bermaksud: “Demikianlah ajaran Allah dan sesiapa yang menghormati syiar-syiar
agama Allah, maka termasuklah dia orang yang bertakwa.”
(Surah al-Hajj, ayat
32)
Firman Allah SWT yang bermaksud:
“Bahawasanya sesiapa yang
mempersekutukan Allah, maka sesungguhnya Allah haramkan kepadanya syurga, dan
tempat kembalinya ialah neraka; dan tiadalah seorang penolong pun bagi orang
yang berlaku zalim.”
(Surah al-Maidah, ayat 72)
Kenapa Allah SWT meletakkan sempadan tertentu sebagai pantang larang bagi umat Islam? Kenapakah perlunya pantang larang dan peraturan kepada kehidupan umat Islam?
Hak asasi manusia
Percayalah, kebebasan tanpa sempadan dan hak asasi manusia yang berpaksikan Barat adalah perancangan musuh Islam di negara ini yang sedang direncanakan untuk menyuburkan fahaman bercanggah dengan Islam.
Timbullah fahaman liberal, menyemai pluralisme agama, menghalalkan amalan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LBGT) yang akhirnya akan lahirlah generasi dalam kalangan umat Islam yang mendokong perjuangan mereka dan sanggup menggadaikan agama Islam serta negara.
Perkembangan ini sangat berbahaya kerana cukup jelas mempengaruhi umat Islam atas dasar hak asasi manusia. Perbuatan menyokong ideologi asing seperti kapitalisme, komunisme, sosialisme, libralisme dan menganggap ideologi itu lebih baik daripada ajaran Islam boleh membawa kepada syirik.
Syirik adalah perbuatan menyekutukan Allah dalam apa jua bentuk sama ada perkataan, pegangan, perbuatan atau iktiqad iaitu dengan menjadikan sesuatu yang lain iaitu makhluk bernyawa atau tidak sebagai sekutu Allah.
Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Dan tatkala Luqman berkata kepada anaknya, semasa ia memberi nasihat kepadanya: Wahai anakku, janganlah engkau mempersekutukan Allah sesungguhnya perbuatan syirik itu adalah satu kezaliman yang besar.” (Surah Luqman, ayat 13)
Isu kalimah Allah akan didengar sekali lagi di Mahkamah Rayuan pada 14 Oktober ini. Justeru, umat Islam yang patuh kepada agamanya, marilah sama-sama kita bersatu demi menolak apa juga usaha yang menafikan hak kita sebagai umat Islam.
Percayalah Allah SWT menyatukan umat Islam pada hari ini dalam ibadah haji dengan berpakaian ihram, niat dan perbuatan yang sama. Ingatlah bahawa kesatuan umat Islam di atas satu akidah tanpa mengira latar belakang dan kedudukan.
Pertahan kalimah Allah
Mempertahankan kalimah Allah daripada disalahgunakan oleh mana-mana pihak yang tidak dibenarkan oleh syarak hendaklah dipertahankan. Oleh itu, wajib bagi umat Islam menjaganya dengan cara yang terbaik.
Jika terdapat unsur penghinaan atau penyalahgunaan terhadap kalimah itu, maka ia perlu disekat mengikut peruntukan undang-undang yang telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan. Percayalah mempertahankan kesucian Islam dengan tidak membenarkan pihak lain menghinanya adalah sesuatu yang dituntut.
Firman Allah SWT yang bermaksud: “Bahawasanya sesiapa yang mempersekutukan Allah, maka sesungguhnya Allah haramkan kepadanya syurga, dan tempat kembalinya ialah neraka; dan tiadalah seorang penolong pun bagi orang yang berlaku zalim.” (Surah al-Maidah, ayat 72)
Di tangan kitalah letaknya tanggungjawab dan kuasa untuk mempertahankan kesucian agama Islam Umat Islam memerlukan penghayatan Islam secara menyeluruh. Berdasarkan maqasid syariah, tanggungjawab setiap umat Islam menjaga lima perkara, agama, nyawa, akal, keturunan dan harta.
Salah satu prinsip penting yang mesti dilaksanakan umat Islam bagi memastikan kedaulatan agama kekal terpelihara ialah dengan menyeru kepada kebaikan dan menghalang kemungkaran.
Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Iaitu mereka yang jika Kami berikan mereka kekuasaan memerintah bumi nescaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat, dan mereka menyuruh berbuat kebaikan serta melarang daripada melakukan perkara yang mungkar. Dan ingatlah bagi Allah jugalah kesudahan segala urusan.”
(Surah al-Hajj, ayat 41)
Ihram haji mengajar kita mematuhi peraturan dan bersikap insaf diri. Apabila kita insaf dan beramal dengan falsafah ini, maka kita telah sanggup melutut dengan kerendahan batin. Tiada lagi sifat takbur di hadapan Allah SWT.
Kita sentiasa mengawal diri, ahli keluarga dan sesama manusia untuk menentukan kecemerlangan agama Islam dan ummah. Marilah bersama berdoa supaya tetamu Ilahi yang berada di kota suci Makkah dipermudahkan menunaikan rukun Islam yang kelima ini.
Ihram haji mengajar kita mematuhi peraturan dan bersikap insaf diri. Apabila kita insaf dan beramal dengan falsafah ini, maka kita telah sanggup melutut dengan kerendahan batin. Tiada lagi sifat takbur di hadapan Allah SWT.
Kita sentiasa mengawal diri, ahli keluarga dan sesama manusia untuk menentukan kecemerlangan agama Islam dan ummah. Marilah bersama berdoa supaya tetamu Ilahi yang berada di kota suci Makkah dipermudahkan menunaikan rukun Islam yang kelima ini.
:
Kebebasan berpaksi Barat
perancangan
musuh Islam
Ketika ini umat Islam
dari seluruh pelusuk dunia sedang menunaikan ibadah haji dan berada dalam ihram
serta mematuhi segala peraturan sama ada secara fizikal ataupun spiritual.
Secara ringkasnya mimbar ingin menjelaskan bahawa ihram simbol kepatuhan ummah
kepada agamanya.
Seseorang yang berihram perlu menahan diri daripada melakukan perkara yang ditegah oleh Allah SWT selama memakai ihram meskipun sebelumnya ia dibenarkan oleh syarak. Larangan ini bertujuan supaya kita menjadi umat yang bertakwa.
Seseorang yang berihram perlu menahan diri daripada melakukan perkara yang ditegah oleh Allah SWT selama memakai ihram meskipun sebelumnya ia dibenarkan oleh syarak. Larangan ini bertujuan supaya kita menjadi umat yang bertakwa.
Firman Allah SWT yang
bermaksud: “Demikianlah ajaran Allah dan sesiapa yang menghormati syiar-syiar
agama Allah, maka termasuklah dia orang yang bertakwa.”
(Surah al-Hajj, ayat
32)
Firman Allah SWT yang bermaksud:
“Bahawasanya sesiapa yang
mempersekutukan Allah, maka sesungguhnya Allah haramkan kepadanya syurga, dan
tempat kembalinya ialah neraka; dan tiadalah seorang penolong pun bagi orang
yang berlaku zalim.”
(Surah al-Maidah, ayat 72)
Kenapa Allah SWT meletakkan sempadan tertentu sebagai pantang larang bagi umat Islam? Kenapakah perlunya pantang larang dan peraturan kepada kehidupan umat Islam?
Hak asasi manusia
Percayalah, kebebasan tanpa sempadan dan hak asasi manusia yang berpaksikan Barat adalah perancangan musuh Islam di negara ini yang sedang direncanakan untuk menyuburkan fahaman bercanggah dengan Islam.
Timbullah fahaman liberal, menyemai pluralisme agama, menghalalkan amalan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LBGT) yang akhirnya akan lahirlah generasi dalam kalangan umat Islam yang mendokong perjuangan mereka dan sanggup menggadaikan agama Islam serta negara.
Perkembangan ini sangat berbahaya kerana cukup jelas mempengaruhi umat Islam atas dasar hak asasi manusia. Perbuatan menyokong ideologi asing seperti kapitalisme, komunisme, sosialisme, libralisme dan menganggap ideologi itu lebih baik daripada ajaran Islam boleh membawa kepada syirik.
Syirik adalah perbuatan menyekutukan Allah dalam apa jua bentuk sama ada perkataan, pegangan, perbuatan atau iktiqad iaitu dengan menjadikan sesuatu yang lain iaitu makhluk bernyawa atau tidak sebagai sekutu Allah.
Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Dan tatkala Luqman berkata kepada anaknya, semasa ia memberi nasihat kepadanya: Wahai anakku, janganlah engkau mempersekutukan Allah sesungguhnya perbuatan syirik itu adalah satu kezaliman yang besar.” (Surah Luqman, ayat 13)
Isu kalimah Allah akan didengar sekali lagi di Mahkamah Rayuan pada 14 Oktober ini. Justeru, umat Islam yang patuh kepada agamanya, marilah sama-sama kita bersatu demi menolak apa juga usaha yang menafikan hak kita sebagai umat Islam.
Percayalah Allah SWT menyatukan umat Islam pada hari ini dalam ibadah haji dengan berpakaian ihram, niat dan perbuatan yang sama. Ingatlah bahawa kesatuan umat Islam di atas satu akidah tanpa mengira latar belakang dan kedudukan.
Pertahan kalimah Allah
Mempertahankan kalimah Allah daripada disalahgunakan oleh mana-mana pihak yang tidak dibenarkan oleh syarak hendaklah dipertahankan. Oleh itu, wajib bagi umat Islam menjaganya dengan cara yang terbaik.
Jika terdapat unsur penghinaan atau penyalahgunaan terhadap kalimah itu, maka ia perlu disekat mengikut peruntukan undang-undang yang telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan. Percayalah mempertahankan kesucian Islam dengan tidak membenarkan pihak lain menghinanya adalah sesuatu yang dituntut.
Firman Allah SWT yang bermaksud: “Bahawasanya sesiapa yang mempersekutukan Allah, maka sesungguhnya Allah haramkan kepadanya syurga, dan tempat kembalinya ialah neraka; dan tiadalah seorang penolong pun bagi orang yang berlaku zalim.” (Surah al-Maidah, ayat 72)
Di tangan kitalah letaknya tanggungjawab dan kuasa untuk mempertahankan kesucian agama Islam Umat Islam memerlukan penghayatan Islam secara menyeluruh. Berdasarkan maqasid syariah, tanggungjawab setiap umat Islam menjaga lima perkara, agama, nyawa, akal, keturunan dan harta.
Salah satu prinsip penting yang mesti dilaksanakan umat Islam bagi memastikan kedaulatan agama kekal terpelihara ialah dengan menyeru kepada kebaikan dan menghalang kemungkaran.
Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Iaitu mereka yang jika Kami berikan mereka kekuasaan memerintah bumi nescaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat, dan mereka menyuruh berbuat kebaikan serta melarang daripada melakukan perkara yang mungkar. Dan ingatlah bagi Allah jugalah kesudahan segala urusan.”
(Surah al-Hajj, ayat 41)
Ihram haji mengajar kita mematuhi peraturan dan bersikap insaf diri. Apabila kita insaf dan beramal dengan falsafah ini, maka kita telah sanggup melutut dengan kerendahan batin. Tiada lagi sifat takbur di hadapan Allah SWT.
Kita sentiasa mengawal diri, ahli keluarga dan sesama manusia untuk menentukan kecemerlangan agama Islam dan ummah. Marilah bersama berdoa supaya tetamu Ilahi yang berada di kota suci Makkah dipermudahkan menunaikan rukun Islam yang kelima ini.
Ihram haji mengajar kita mematuhi peraturan dan bersikap insaf diri. Apabila kita insaf dan beramal dengan falsafah ini, maka kita telah sanggup melutut dengan kerendahan batin. Tiada lagi sifat takbur di hadapan Allah SWT.
Kita sentiasa mengawal diri, ahli keluarga dan sesama manusia untuk menentukan kecemerlangan agama Islam dan ummah. Marilah bersama berdoa supaya tetamu Ilahi yang berada di kota suci Makkah dipermudahkan menunaikan rukun Islam yang kelima ini.
Thursday, October 10, 2013
Tuesday, October 8, 2013
Friday, October 4, 2013
Thursday, October 3, 2013
PBSMR untuk capai matlamat PPPM 2013-2025
PBSMR
untuk capai matlamat
PPPM 2013-2025
Ayer Keroh: Format peperiksaan baru untuk menggantikan Penilaian
Menengah Rendah (PMR) adalah bagi mencapai matlamat Pelan Pembangunan
Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025.
Bagaimanapun, Timbalan Menteri Pendidikan, Datuk Mary Yap Kain Ching berkata, peperiksaan baru dikenali Pentaksiran Berasaskan Sekolah Menengah Rendah (PBSMR) bagi menggantikan PMR itu masih belum dapat disahkan.
“Apabila ada pelan berkenaan, sudah pastinya akan berlaku
perubahan format. Bagaimanapun, saya hanya akan membuat komen apabila
semuanya sudah dimuktamadkan dan diterima umum.
“Saya tidak gemar komen sesuatu yang tidak pasti dan masih belum diwujudkan, malah saya tidak boleh sahkan perkara itu,” katanya selepas melancarkan program Karnival Perpaduan Bahasa Inggeris 2013 peringkat kebangsaan anjuran Kementerian Pendidikan di Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MITC) di sini, semalam.
Beliau mengulas laporan muka depan BH kelmarin mengenai peperiksaan PMR yang dimansuhkan tahun depan, dijangka diganti dengan PBSMR. Peperiksaan baru itu dijangka hanya membabitkan empat subjek teras.
Bagaimanapun, Timbalan Menteri Pendidikan, Datuk Mary Yap Kain Ching berkata, peperiksaan baru dikenali Pentaksiran Berasaskan Sekolah Menengah Rendah (PBSMR) bagi menggantikan PMR itu masih belum dapat disahkan.
“Saya tidak gemar komen sesuatu yang tidak pasti dan masih belum diwujudkan, malah saya tidak boleh sahkan perkara itu,” katanya selepas melancarkan program Karnival Perpaduan Bahasa Inggeris 2013 peringkat kebangsaan anjuran Kementerian Pendidikan di Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MITC) di sini, semalam.
Beliau mengulas laporan muka depan BH kelmarin mengenai peperiksaan PMR yang dimansuhkan tahun depan, dijangka diganti dengan PBSMR. Peperiksaan baru itu dijangka hanya membabitkan empat subjek teras.
Sunday, September 29, 2013
Persoalan Agama

Persoalan Agama:
Tiada dalil Nabi Khidir
masih hidup
Sehingga sekarang saya
masih lagi keliru persoalan mengenai Nabi Khidir as. Ada yang mengatakan Nabi
Khidir masih hidup dan ada mengatakan Nabi Khidir sudah wafat. Saya harap dapat
penjelasan ustaz berkenaan Nabi Khidir. Jika masih hidup, di manakah beliau
sekarang.
Lan,
Lan,
Kota Damansara.
Khidir adalah seorang hamba yang salih dan kisahnya disebutkan dalam surah al-Kahfi ketika beliau menemani Musa dalam perjalanan yang bertujuan untuk memberi pelajaran kepadanya supaya bersabar.
Khidir memberi syarat kepada Musa supaya bersabar dan Musa menyatakan kesanggupannya. Khidir berkata kepada Musa: “Bagaimana mungkin engkau akan bersabar terhadap sesuatu yang pengetahuanmu tidak mampu menjangkaunya?.”
Pada perjalanan itu, tiba-tiba Musa melihat Khidir membuat lubang pada perahu. Melihat keanehan itu dengan spontan Musa berkata: “Apakah engkau membuat lubang itu supaya penumpangnya tenggelam? (Dan seterusnya seperti dikisahkan Allah SWT dalam surah al-Kahfi)
Musa berasa hairan melihat perbuatan Khidir sehinggalah Khidir menjelaskan sebab ia melakukan perkara itu. Kemudian pada akhir perbicaraannya, Khidir berkata: “...dan aku tidak melakukan hal itu menurut kemahuanku sendiri. Demikianlah takwil sesuatu yang engkau tidak dapat sabar terhadapnya.” (Surah al-Kahfi, ayat 26).
Maksudnya, Khidir tidak melakukan semua itu menurut kemahuannya sendiri melainkan menurut perintah Allah Taala. Sebahagian orang mengatakan Khidir masih hidup sesudah zaman Nabi Musa sehingga zaman Nabi Isa.
Hadis maudhuk
Kemudian berlanjutan hingga zaman Nabi Muhammad SAW bahkan beliau masih terus hidup hingga hari Kiamat. Daripada dakwaan itu muncullah mitos dan dongeng bahawa Khidir pernah bertemu si fulan, pernah memberikan sesuatu luar biasa kepada si anu, mengikat janji dengan si anu dan dongeng lain yang sama sekali tidak ada keterangan daripada Allah SWT.
Menurut Dr Yusuf al-Qaradawi dalam fatwanya: “Tidak ada satu pun dalil yang menunjukkan bahawa Khidir masih hidup atau maujud seperti dakwaan orang itu, bahkan sebaliknya terdapat dalil al-Quran dan as-Sunnah, logik dan ijmak muhaqqiq bahawa Khidir sudah tidak ada.”
Memetik kitab al-Manarul Munif fil Hadisis Sahih wadh Dhaif karya Ibn Qayyim menyebut ciri hadis maudhuk (lemah) yang tidak boleh diterima dalam menetapkan suatu urusan ad-Din. Termasuk dalam kategori hadis maudhuk itu ialah hadis membicarakan Khidir dan kehidupannya.
Tiada hadis sahih
Semuanya adalah dusta dan tidak ada satu pun hadis sahih menceritakan kehidupannya. Antaranya ialah hadis yang menyebutkan Rasulullah SAW pernah berada dalam masjid, lalu Baginda mendengar suara dari belakang, kemudian orang melihatnya maka ternyata dia adalah Khidir.
Begitu juga hadis mengatakan Khidir bertemu Ilyas setiap tahun. Hadis mengatakan malaikat Jibril dan Mikail berkumpul bersama Khidir di Arafah.
Ibrahim al-Harbi pernah ditanya mengenai umur Khidir yang dikatakan masih hidup hingga sekarang. Ibrahim menjawab: “Tidak ada yang menyampaikan hal ini kepada orang ramai kecuali syaitan.”
Imam al-Bukhari pernah ditanya apakah Khidir dan Ilyas masih hidup? Beliau menjawab: “Bagaimana perkara ini boleh berlaku sedangkan Nabi SAW pernah bersabda: “Tidak akan ada seorang pun yang masih hidup pada penghujung seratus tahun lagi di antara orang yang hidup di muka bumi pada hari ini.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Perang Badar
Selain Imam al-Bukhari, banyak lagi imam lain yang ditanya mengenai masalah ini, lalu mereka menjawab dengan mengemukakan dalil al-Quran: “Kami tidak menjadikan hidup abadi bagi seorang manusia pun sebelum kamu (Muhammad), maka jika kamu mati, apakah mereka akan kekal?” (Surah al-Anbiya’, ayat 34)
Syeikhul Islam Ibn Taimiyah pernah ditanya mengenai masalah ini, lalu beliau menjawab: “Seandainya Khidir masih hidup, maka wajib baginya untuk mendatangi Nabi SAW dan berjuang bersama Baginda serta belajar daripada Baginda. Sebab, Nabi SAW pernah bermunajat pada waktu perang Badar: Ya Allah jika Engkau binasakan golongan (Islam) ini, nescaya Engkau tidak lagi disembah di muka bumi.”
Jumlah pasukan Islam pada waktu itu sebanyak 313 orang. Nama mereka sudah sangat dikenali, begitu juga nama bapa mereka serta kabilah mereka. Namun, tidak ada satu pun antara mereka yang bernama Khidir.
Saturday, September 28, 2013
Friday, September 27, 2013
Thursday, September 26, 2013
QGU3013-Tugasan-Esei Ilmiah UPSI
PERINCIAN
TUGASAN KURSUS QGU 3013
KURIKULUM KONTEMPORARI DALAM
PENDIDIKAN JASMANI
DAN PENDIDIKAN KESIHATAN
SEM
1 SESI 2013/2014
TUGASAN BERTULIS
(40 MARKAH)
Arahan kepada pelajar:
SOALAN TUGASAN INI
MENGANDUNGI DUA (2) SOALAN.
JAWAB SEMUA SOALAN.
(Pensyarah E-Learning:
Sila masukkan arahan ini dalam ruangan Assignment)
SOALAN 1. Pelajar dikehendaki menyediakan satu folio berkenaan Teaching Game For Understanding (TGFU) dalam
pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Jasmani.
a. Dalam folio tersebut,
pelajar hendaklah berupaya mengurus,
melakukan sintesis dan membincangkan dengan jelas tentang konsep TGFU berdasarkan objektif yang
disenaraikan seperti berikut:
i.
Mendefinisikan TGFU.
ii.
Menerangkan kepentingan TGFU.
iii.
Menyatakan komponen TGFU.
iv.
Menjelaskan kepentingan pengajaran PJ
menggunakan kaedah TGFU.
v.
Membandingkan dan membezakan antara pengajaran secara tradisional dengan kaedah
TGFU.
vi.
Menyediakan EMPAT modifikasi permainan bagi setiap kategori dalam komponen
TGFU dengan pecahan seperti berikut:
Ø Komponen menyerang dan bertahan – SATU
modifikasi permainan
Ø Komponen sasaran – SATU modifikasi permainan
Ø Komponen jarring dan dinding – SATU
modifikasi permainan
Ø Komponen memadang – SATU modifikasi permainan
Modifikasi permainan yang
dibina hendaklah lengkap dengan maklumat berikut:
Ø Lakaran
Ø Huraian penjelasan
Ø Peraturan
Ø Borang skor
b. Untuk menghasilkan portfolio yang berkualiti,
pelajar dikehendaki:
i Menyediakan bukti sokongan dalam perbincangan tersebut dengan menggunakan bahan seperti dapatan kajian,
gambarajah, carta, statistik dan sebagainya yang
diperoleh sumbernya selain daripada buku teks.
ii.
Setiap bukti dan penjelasan yang
dihasilkan mesti disertakan bersama rasional dan refleksi kendiri oleh pelajar.
iii.
Menggunakan kreativiti secara maksimum untuk menghasilkan
portfolio yang bernas, bermutu, menarik dan mudah difahami pembaca.
c. Format penulisan
portfolio:
i.
Mengandungi muka
hadapan.
ii.
Mengandungi
bahagian isi kandungan.
iii.
Mempunyai tajuk,
sub tajuk dan rujukan.
iv.
Di taip langkau
1.5.
v.
Tiada had jumlah
muka surat bergantung sebanyak mana pelajar boleh membuktikan kefahaman beliau
terhadap tajuk yang diberi secara kreatif dan efektif.
vi.
Portfolio
disusun dalam bentuk soft copy dan
hendaklah diupload ke dalam tapak
penghantaran tugasan yang terdapat dalam MYGURU.
d.
Kaedah pemarkahan:
KRITERIA
|
5
|
4
|
3
|
2-1
|
MARKAH
|
Organisasi
|
Organisasi
portfolio mengikut format yang ditetapkan, kreativiti yang sangat memuaskan
|
Organisasi
portfolio mengikut format yang ditetapkan tetapi kreativiti yang ditunjukkan
kurang memuaskan atau sebaliknya.
|
Organisasi
portfolio tidak mengikut format yang ditetapkan, kreativiti yang ditunjukkan
kurang memuaskan.
|
Organisasi tidak
tersusun dan tidak dirancang dengan baik. Kurang kreativiti.
|
|
KRITERIA
|
15-12
|
11-8
|
7-4
|
3-1
|
MARKAH
|
Isi Kandungan
|
Mengandungi
maklumat yang relevan, tepat dan mencukupi, mengandungi unsur penyelidikan
yang teliti, dan integrasi maklumat yang sistematik.
|
Mengandungi
maklumat yang relevan tetapi kurang mencukupi, unsur penyelidikan adalah
memuaskan, namun masih menunjukkan integrasi maklumat yang sistematik
|
Mengandungi
maklumat yang kurang relevan dan kurang mencukupi, mengandungi unsur penyelidikan
yang sangat sedikit. Tiada integrasi maklumat.
|
Mengandungi
maklumat yang kurang relevan dan kurang mencukupi, kebanyakan maklumat
berasaskan pendapat peribadi, tiada sebarang penyelidikan dibuat.
|
|
JUMLAH MARKAH
KESELURUHAN
|
20
|
SOALAN 2.
Bincangkan tentang masalah obesiti
dalam kalangan pelajar sekolah di Malaysia.
Huraian anda hendaklah dikaitkan dengan matlamat
Pendidikan Kesihatan menurut Ewles dan Simnett (1986).
Penulisan hendaklah disertakan dengan rujukan
seperti jurnal, buku dan sumber internet.
Anda dikehendaki memasukkan sumber rujukan
di dalam bahagian Rujukan dalam tugasan.
Bincangkan tentang masalah obesiti
dalam kalangan pelajar sekolah di Malaysia.
Huraian anda hendaklah dikaitkan dengan matlamat
Pendidikan Kesihatan menurut Ewles dan Simnett (1986).
Penulisan hendaklah disertakan dengan rujukan
seperti jurnal, buku dan sumber internet.
Anda dikehendaki memasukkan sumber rujukan
di dalam bahagian Rujukan dalam tugasan.
Panjang tugasan ialah 10-15 muka surat termasuk muka depan,
isi kandungan dan rujukan.
a. Kaedah
pemarkahan:
KRITERIA
|
16-20
|
11-15
|
6-10
|
1-5
|
MARKAH
|
Isi Kandungan
|
Mengandungi
maklumat yang relevan, tepat dan mencukupi, mengandungi unsur penyelidikan
yang teliti, dan integrasi maklumat yang sistematik.
|
Mengandungi
maklumat yang relevan tetapi kurang mencukupi, unsur penyelidikan adalah
memuaskan, namun masih menunjukkan integrasi maklumat yang sistematik
|
Mengandungi
maklumat yang kurang relevan dan kurang mencukupi, mengandungi unsur
penyelidikan yang sangat sedikit. Tiada integrasi maklumat.
|
Mengandungi
maklumat yang kurang relevan dan kurang mencukupi, kebanyakan maklumat
berasaskan pendapat peribadi, tiada sebarang penyelidikan dibuat.
|
|
JUMLAH MARKAH
KESELURUHAN
|
20
|
Maklumat penghantaran tugasan adalah seperti berikut:
a.
Kedua-dua soalan
tugasan di atas membawa sebanyak 40 MARKAH.
b.
Kedua-dua tugasan hendaklah ditulis dalam 1 FAIL sahaja dan diupload dalam tapak penghantaran tugasan.
c.
Tugasan ini hendaklah dihantar kepada
PENSYARAH E-LEARNING KUMPULAN MASING-MASING SAHAJA!
Jangan hantar tugasan ini kepada tenaga pengajar tutorial kerana
mereka mungkin bukan pensyarah e-learning anda, atau sesiapa
sahaja yang bukan menjadi pensyarah e-learning kumpulan anda.
Jangan hantar tugasan ini kepada tenaga pengajar tutorial kerana
mereka mungkin bukan pensyarah e-learning anda, atau sesiapa
sahaja yang bukan menjadi pensyarah e-learning kumpulan anda.
d.
Mekanisme penghantaran tugasan ini adalah melalui
TAPAK YANG DISEDIAKAN DALAM TUGASAN MYGURU3 SAHAJA!
Jangan hantar tugasan melalui emel atau pos. Pensyarah E-Learning anda
TIDAK AKAN MELAYAN tugasan yang dihantar melalui pos atau emel
kecuali atas kes-kes tertentu yang dipersetujui oleh pensyarah e-learning.
TAPAK YANG DISEDIAKAN DALAM TUGASAN MYGURU3 SAHAJA!
Jangan hantar tugasan melalui emel atau pos. Pensyarah E-Learning anda
TIDAK AKAN MELAYAN tugasan yang dihantar melalui pos atau emel
kecuali atas kes-kes tertentu yang dipersetujui oleh pensyarah e-learning.
e. SILA HANTAR TUGASAN INI SEBELUM TARIKH
TUTUP
IAITU PADA 23 NOVEMBER (MINGGU KE -10)!
Tarikh tutup tapak penghantaran tugasan adalah muktamad dan tidak akan
dibuka lagi selepas itu.
f.
Oleh yang demikian,
pastikan anda mengikuti langkah-langkah sepatutnya
dalam proses “upload’
tugasan bagi memastikan pensyarah e-learning
berjaya membuka tapak penghantaran tugasan anda.
g.
Merujuk kepada pengalaman semester lepas,
pensyarah
e-learning
tidak ada masalah dalam membuka tapak tugasan
pelajar kecualilah jika pelajar sendiri tidak melakukan
proses ‘upload’ dengan betul menyebabkan tugasan diterima tapi tidak boleh dibuka.
Subscribe to:
Posts (Atom)