Photobucket

Sahabat Maya :

Wednesday, April 11, 2012

MBMMBI pilihan terbaik




MBMMBI pilihan terbaik


Bahasa Melayu dan Inggeris sama-sama diberi keutamaan



KERAJAAN diminta bertegas dalam pelaksanaan Dasar Memartabatkan Bahasa Melayu Memperkukuh Bahasa Inggeris (MBMMBI) yang bukan saja meletakkan bahasa Melayu pada kedudukannya mengikut Perlembagaan Persekutuan, tetapi juga bahasa Inggeris.
Tidak ketinggalan sokongan parti komponen Barisan Nasional (BN) terutama MCA dan GERAKAN sangat diperlukan bagi menentukan kejayaan MBMMBI bersama-sama dokongan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan masyarakat sekiranya mahu bahasa Melayu dimartabatkan.




Apabila orang Melayu sendiri menolak dan berasa tidak yakin terhadap bahasa Melayu sebagai alat untuk kemajuan negara, maka ia turut menghilangkan kepercayaan bangsa lain. Bahasa Melayu mampu berfungsi sebagai bahasa rasmi dan kebangsaan kerana sudah memiliki pangkalan data yang lengkap bagi semua bidang termasuk sains dan teknologi. - Prof Dr Teo Kok Seong, Timbalan Pengarah, Institut Alam dan Tamadun Melayu UKM.





Timbalan Pengarah, Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Dr Teo Kok Seong, berkata ketika ini MBMMBI menghadapi tiga halangan utama untuk dilaksanakan, meskipun hakikatnya perancangan dan dana program terbabit sudah diatur serta disediakan.





“Halangan itu daripada NGO, orang perseorangan dan parti politik yang cuba mengembalikan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) serta menafikan MBMMBI sebelum sempat ia dilaksanakan.




“Ia diburukkan lagi dengan kewujudan penutur bahasa Melayu yang yang tidak yakin dengan kemampuan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu di negara ini,” katanya pada Forum Bahasa Melayu: Keberkesanan Pendekatan MBMMBI Dalam Konteks Pendidikan di Sekolah di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Tanjung Malim, baru-baru ini.





Prof Teo berkata, penutur bahasa Melayu perlu menyokong dasar MBMMBI kerana mereka memberi pengaruh besar terhadap sokongan masyarakat terhadap dasar berkenaan.




“Apabila orang Melayu sendiri menolak dan berasa tidak yakin terhadap bahasa Melayu sebagai alat untuk kemajuan negara, maka ia turut menghilangkan kepercayaan bangsa lain. Bahasa Melayu mampu berfungsi sebagai bahasa rasmi dan kebangsaan kerana sudah memiliki pangkalan data yang lengkap bagi semua bidang termasuk sains dan teknologi,” katanya.





Pensyarah Fakulti Pengajian Pertahanan Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM), Prof Datuk Dr Wan Hashim Wan Teh, menyifatkan tindakan menuntut diwujudkan pilihan untuk mempelajari Matematik dan Sains menggunakan bahasa Inggeris tidak bertepatan dengan matlamat menyatukan masyarakat menerusi Bahasa Kebangsaan.





“Pengwujudan pilihan bahasa Melayu atau Inggeris bagi mengajar subjek terbabit akan menjadikan kita ketinggalan dalam aspek penyatuan dalam kalangan masyarakat berbanding banyak negara lain di dunia yang menggunakan satu bahasa di sekolah.





“Kita akan ketinggalan dalam aspek berkenaan berbanding negara lain di Asia Tenggara, malahan Amerika Syarikat yang mempunyai kepelbagaian kebudayaan yang jauh lebih kompleks dari negara ini juga menggunakan hanya satu bahasa sebagai bahasa pendidikan mereka,” katanya.





Beliau berkata, dasar MBMMBI sesuai untuk dilaksanakan pada situasi semasa kerana walaupun usaha untuk memartabatkan bahasa Melayu akan terus dilakukan, namun ia juga meletakkan bahasa Inggeris pada kedudukan yang betul.




“Sesetengah pihak menganggap kita hanya boleh maju jika menggunakan bahasa Inggeris kerana tidak melihat banyak negara lain yang bangkit dengan menggunakan bahasa sendiri. Bahasa Inggeris pada masa sama akan terus dimantapkan terutama dalam kalangan pelajar sebagai alat untuk menimba ilmu,” katanya.





Ketua Satu, Gabungan Persatuan Penulis Nasional Malaysia (GAPENA), Prof Datuk Dr Abdul Latiff Abu Bakar berkata, ketegasan adalah kunci utama bagi memastikan MBMMBI dapat dilaksanakan dengan berkesan dan diterima baik seluruh lapisan masyarakat terutama pelajar di sekolah.




“Dasar MBMMBI perlu dilaksanakan dengan tegas dan tuntutan yang dilaksanakan segelintir pihak yang kurang peka terhadap kepentingan Bahasa Kebangsaan tidak sepatutnya diutamakan,” katanya.




Beliau berkata, GAPENA sentiasa menyokong usaha untuk memartabatkan bahasa Melayu, apalagi sudah terbukti dasar PPSMI sebelum ini lebih banyak membawa kesan buruk.




“Walaupun tanpa dasar MBMMBI, bahasa Melayu masih perlu digunakan sebagai bahasa pengantar bagi mengajar di sekolah berdasarkan Akta Pendidikan 1996. Menurut akta ini, semua pengajaran di sekolah hingga ke pusat pengajian tinggi (IPT) perlu diajar dalam bahasa Melayu,” katanya.











Teruskan membaca..

Kos bagi pelajar cemerlang SPM-RM2.12 bilion



RM2.12 bilion biaya pengajian

Kos bagi pelajar cemerlang SPM ikuti program dalam, luar negara



PUTRAJAYA: Kerajaan memperuntukkan RM2.12 bilion untuk membiayai kos pengajian lanjutan pelajar cemerlang dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) bagi mengikuti program persediaan, Program Ijazah Luar Negara (PILN) dan Program Ijazah Dalam Negara (PIDN), tahun ini.
Ini termasuk bantuan kewangan (Bursary) secara automatik daripada Kementerian Pelajaran kepada 1,609 pelajar cemerlang SPM yang mendapat keputusan 9A+ ke atas.
Daripada jumlah itu 1,020 pelajar mendapat keputusan 9A+; 10A+ (492); 11A+ (90) dan 12A+ (7) yang akan mengikuti pengajian peringkat persediaan (prauniversiti) sebelum ditawar ke PILN atau PIDN.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata pemberian Bursary itu bagi mengiktiraf pelajar cemerlang SPM 2011 tanpa mengira etnik, kaum, keturunan dan latar belakang.

“Kerajaan sentiasa prihatin dengan keluhan ibu bapa pelajar yang menunjukkan keputusan peperiksaan cemerlang, tetapi tidak berjaya mendapat penajaan untuk melanjutkan pelajaran setiap kali keputusan penajaan diumumkan kerana persaingan amat sengit dan bilangan yang ramai mendapat keputusan cemerlang.

“Pada masa sama, kerajaan juga mempunyai kekangan daripada segi peruntukan kewangan berikutan kos pendidikan yang semakin meningkat,” katanya dalam satu kenyataan di sini, semalam.
Beliau berkata, peruntukan termasuk penajaan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan kementerian itu untuk lima kategori iaitu Program Biasiswa Nasional (PBN), Bursary, Program Khas Jepun, Korea, Perancis dan Jerman, PILN dan PIDN pada 2014, iaitu selepas program persediaan.

Katanya, kerajaan menetapkan 50 pelajar paling cemerlang dalam SPM 2011 atau ‘crème de la crème’ mengikut senarai Kementerian Pelajaran akan memasuki senarai PBN untuk melanjutkan pelajaran ke universiti terkemuka dunia berasaskan merit akademik.

“Calon terpilih akan ditawarkan biasiswa bermula peringkat persediaan hingga Ijazah Pertama tertakluk kepada syarat ditetapkan dan pengiktirafan bidang pilihan yang menjadi minat pelajar di universiti dalam dan luar negara seperti disenaraikan JPA,” katanya dalam kenyataan di sini semalam.

Bagi program persediaan dalam negara ialah Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) di semua sekolah bantuan kerajaan; Matrikulasi iaitu program prauniversiti anjuran Kementerian Pelajaran bagi kursus persediaan jurusan Sains dan Perakaunan untuk melayakkan pelajar melanjutkan pengajian Ijazah Pertama pelbagai bidang di IPT dalam negara serta memohon IPT luar negara yang menerima kemasukan lepasan Matrikulasi.

Selain itu, program persediaan termasuk Asasi di bawah Kementerian Pengajian Tinggi yang lebih menjurus kepada pengajian di IPT tertentu dalam negara dan International Baccalaurate (IB) membabitkan program dua tahun atau A Level (12 hingga 24 bulan) yang juga program persediaan universal diterima pakai sebagai kelayakan masuk ke IPT dalam dan luar negara untuk program Ijazah Pertama.

“Bagi kemasukan ke IPT awam dalam negara, kelayakan IB dan A Level hanya terhad kepada bidang selain bidang kompetitif (perubatan, pergigian dan farmasi).

“Bagi semua program prauniversiti tersenarai, pemberian Bursary tertakluk kepada pelajar sudah ditawarkan atau ditempatkan di pusat persediaan ditetapkan kerajaan,” katanya.

Semakan dan pengemaskinian profil pelajar program Busary boleh dilakukan mulai 16 April dan pelajar lepasan Bursary akan ditawarkan penajaan PILN atau PIDN mulai 2014 di bawah anjuran JPA jika mereka memenuhi syarat.

Muhyiddin berkata, Program Khas Jepun, Korea, Perancis dan Jerman pula membabitkan penajaan JPA kepada 300 pelajar dalam bidang kejuruteraan ke negara terbabit.

Katanya, program penajaan ke negara itu amat diperlukan Malaysia bagi menyediakan modal insan mempunyai daya cipta, kreativiti dan daya saing tinggi, selain pemindahan pengetahuan dan teknologi tinggi.

“Pelajar yang ingin mengikuti program ini perlu memohon dalam talian melalui laman web JPA dan kriteria berdasarkan empat kategori dengan mengambil kira faktor kokurikulum, latar belakang sosio ekonomi keluarga dan temu duga.

“Disebabkan syarat kelayakan masuk ke IPT di negara itu menekankan kemahiran bahasa masing-masing selain pencapaian akademik, pelajar perlu mengikuti persediaan menekankan ciri khas diperlukan berbanding kelayakan biasa seperti IB dan A Level,” katanya.

Sementara itu, katanya, penajaan PILN di bawah JPA pada 2014 juga terbuka kepada pelajar cemerlang lepasan persediaan, antaranya STPM, A Level atau IB, yang tidak ditaja di bawah Bursary dengan syarat mendapat tempat di universiti terkemuka dunia diiktiraf kerajaan.

Penajaan JPA bagi PIDN pula membabitkan 10,300 pelajar lepasan mana-mana program persediaan bagi mengikuti Ijazah Pertama dalam program diiktiraf kerajaan sama ada di IPTA atau IPTS tempatan mengikut kriteria yang telah ditetapkan kerajaan.






Teruskan membaca..

Sunday, April 8, 2012

Rakyat paksi BN



Rakyat paksi BN



NAJIB dikerumuni orang ramai yang menyambut beliau pada program Jelajah Janji Ditepati di Stadium Batu Pahat, semalam. - Foto Hairul Anuar Abd Rahim
NAJIB dikerumuni orang ramai yang menyambut beliau pada program Jelajah Janji Ditepati di Stadium Batu Pahat, semalam. - Foto Hairul Anuar Abd Rahim
Janji kerajaan sudah jadi realiti dalam tempoh hanya tiga tahun: Najib


BATU PAHAT: Datuk Seri Najib Razak menegaskan pentadbiran yang berpaksikan kepentingan rakyat akan terus menjadi pegangan dan keutamaan kepada kerajaan Barisan Nasional (BN) untuk memerintah negara. Perdana Menteri berkata, perjuangan yang sentiasa mengutamakan rakyat serta menunai segala janji yang dibuat selama ini sudah terbukti apabila rakyat terus memberikan sokongan kepada BN untuk mentadbir negara sejak 55 tahun lalu.


Di Selangor misalnya, berapa banyak janji tidak ditunaikan termasuk kepada setiap kelahiran bayi, anak-anak peringkat tadika, suri rumah, belia dan ibu tunggal. - Najib Razak, Perdana Menteri.


Justeru, beliau meminta rakyat terus memberi mandat kepada BN ketika pilihan raya umum (PRU) ke-13 yang akan diadakan pada bila-bila masa.



“Kita sudah lakukan banyak pencapaian dalam masa tiga tahun. Jadi, boleh bagi kita (BN) lima tahun lagi tak?” tanya beliau sebelum disahut dengan laungan jawapan ‘boleh’ oleh hampir 70,000 hadirin pada pelancaran program Jelajah Janji Ditepati (JJD) peringkat kebangsaan, di Stadium Batu Pahat, di sini semalam.



Hadir sama Datin Seri Rosmah Mansor; Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin serta isteri, Puan Sri Noraini Abdul Rahman dan Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman serta isteri, Prof Datin Dr Jamilah Ariffin.



Najib berkata, berbanding janji pembangkang, Program Transformasi Kerajaan (GTP) dan Program Transformasi Ekonomi (ETP) yang dilaksanakan kerajaan bukan janji kosong, sebaliknya sudah menjadi realiti dan kenyataan dalam tempoh tiga tahun pentadbirannya.
“Sepanjang 55 tahun mentadbir negara, saya dapat simpulkan dua sebab besar mengapa hari ini lebih baik daripada semalam. Ingsya-Allah, esok lebih baik daripada hari ini, sebab kita (BN) tidak lari daripada berpaksikan rakyat dalam apa juga yang kita lakukan.



“Bermula dengan perjuangan menentang Malayan Union, menuntut kemerdekaan dan menentang komunis, kita mengutarakan konsep memenangi hati dan pemikiran rakyat termasuk dalam melaksanakan Dasar Ekonomi Baru (DEB) dan dasar pembangunan nasional yang semuanya berpaksikan kepentingan rakyat yang sentiasa didahulukan.



“Kita buat segala-galanya berdasarkan kehendak rakyat, laksana dan tunaikan apa yang dijanjikan kepada mereka. Semua ini menjadi tonggak keyakinan rakyat untuk terus meletakkan amanah kepada BN kerana keyakinan yang semakin tinggi,” katanya.


Perdana Menteri juga berkata pembangkang kini umpama kilang mengeluarkan pelbagai janji tetapi gagal memenuhinya termasuk janji terbaru menghapuskan pinjaman Pembiayaan Tabung Pengajian Tinggi Nasional (PTPTN).



“Pada Pilihan Raya Umum (PRU) 12 lalu, berapa banyak janji yang mereka buat tetapi tak banyak yang ditunaikan. Di Selangor misalnya, berapa banyak janji tidak ditunaikan termasuk kepada setiap kelahiran bayi, anak-anak peringkat tadika, suri rumah, belia dan ibu tunggal,” katanya.



Berikutan itu, Perdana Menteri mengingatkan rakyat supaya tidak tertipu buat kali kedua pada pilihan raya umum akan datang dengan pelbagai janji manis pembangkang.



“BN sentiasa menepati janji dan kita akan teruskan, tetapi jangan biarkan diri kena tipu buat kali kedua dan ditelan janji pembangkang yang kini ada janji baru,” katanya.



Sementara itu, ketika bercakap ringkas kepada media selepas jamuan tengah hari bersama rakyat, Perdana Menteri menyifatkan JJD sebagai satu program pengukuhan kepada imej kerajaan iaitu apabila berjanji, ia akan menunaikannya.



“Kita mahu dasar transformasi didukung setiap lapisan masyarakat dan rakyat, termasuk belia dan NGO sebagai kesepaduan dalam memajukan negara. Kita mahu ia memberi kesan sebenar dan faedah kepada rakyat. Kita berhasrat membawa jelajah ini ke seluruh negara mengikut wilayah, mungkin perluaskan ke Sabah dan Sarawak, Utara dan Pantai Timur,” katanya.

















Teruskan membaca..

Ikan popular di Asia

photo

Arowana (KELISA)





Ikan popular di Asia


TAHUKAH anda bahawa ikan arowana Asia atau kelisa (Scleropages formosus) merupakan antara ikan termahal di dunia.

Setakat ini terdapat lebih daripada 10 variasi ikan arowana berdasarkan warna badannya.

Ikan arowana ialah sejenis ikan primitif di dalam famili Osteoglossidae yang merupakan keturunan daripada kumpulan ikan yang wujud 54 juta tahun yang lalu.

Sebenarnya ikan arowana bukan hanya terdapat di Malaysia sahaja.

Setakat ini terdapat enam spesies ikan arowana di bawah famili Osteoglossidae di dunia.

Di benua Amerika Selatan, terdapat dua spesies arowana iaitu Osteoglossum bicirrhosum dan Arapaima gigas.

Spesies Clupisudis niloticus merupakan ikan arowana yang terdapat di benua Afrika.

Ikan arowana spesies Scleropages leichardtii terdapat di Australia dan New Guinea.

Ikan arowana Australia mempunyai pertalian yang rapat dengan ikan Arowana Asia (Scleropages formosus) yang terdapat di Borneo, Sumatera dan Semenanjung Malaysia.

Menurut pensyarah Jabatan Sains Perikanan dan Akuakultur, Fakulti Agroteknologi dan Sains Makanan Universiti Malaysia Terengganu (UMT), Dr. Shahreza Md Sheriff selain mempunyai warna badan yang cantik, ikan arowana mempunyai dua ciri unik.

''Ia mempunyai lidah bertulang yang dipenuhi gigi.

Selain itu, walaupun ia bernafas menggunakan insang, ia juga berkeupayaan bernafas dengan mengambil oksigen dari udara,'' ujarnya.

Ikan arowana mempunyai pundi renang yang selain berfungsi sebagai organ pengapungan ia juga membantu dalam pernafasan.

Udara yang diambil dari udara akan disimpan di dalam pundi renang dan digunakan untuk bernafas.

Satu lagi ciri unik ialah, di dalam pembiakan, ikan arowana jantan akan mengeram telur dan benihnya selama 60 hari.

''Sewaktu tempoh pengeraman, ikan jantan tidak akan memakan sebarang makanan dan ia dijaga oleh induk betina. Inilah antara beberapa ciri unik ikan arowana,'' katanya.

Ikan arapaima

Dalam pada itu Dr. Shahreza memberitahu, umum mengetahui bahawa ikan arapaima ialah sejenis ikan hiasan yang sering dilihat di kolam hiasan, tangki akuarium dan bilik pameran.

Tetapi tahukah anda bahawa ikan ini mempunyai banyak kepentingan lain.

Ikan arapaima (Arapaima gigas) ialah sejenis ikan yang terdapat di hutan Amazon di Benua Amerika Selatan.

Ia merupakan antara ikan air tawar terbesar di dunia dan boleh mencapai saiz sehingga tiga meter panjang.

Ikan ini merupakan ikan primitif yang tergolong bersama dengan ikan arowana Asia di dalam famili Osteoglossidae.

Setakat ini ia didagangkan sebagai ikan hiasan dan boleh didapati di negara ini.

Di negara Thailand, ikan ini telah dilepaskan di beberapa buah tasik untuk dijadikan sebagai salah satu ikan bagi perikanan rekreasi.

Di Amerika Selatan, ikan ini terkenal dengan isinya yang enak. Bukan itu sahaja, sisiknya yang besar (mencapai enam sentimeter panjang) telah digunakan sebagai kertas pasir dan pengasah kuku oleh kaum peribumi Amerika Selatan manakala lidahnya digunakan sebagai pemarut.

Di samping itu, sisiknya yang berwarna juga dijadikan sebagai barang perhiasan.

Satu ciri unik ikan ini ialah walaupun ia mempunyai insang, sebenarnya ia bernafas sepenuhnya melalui udara.

Ikan ini mempunyai pundi renang yang bersambungan dengan esofagus yang mana udara yang diambil akan disimpan di dalam pundi renangnya.

Disebabkan oleh sifat ini, ia perlu naik ke permukaan setiap 10 hingga 15 minit untuk mendapatkan udara untuk bernafas.

Disebabkan sifat ini jugalah, ia mudah ditangkap oleh kaum peribumi Amerika Selatan.

Sekarang ini ikan arapaima sedang diancam kepupusan disebabkan oleh penangkapan berlebihan.

Walaupun begitu ikan arapaima telah berjaya dibiak di dalam kurungan dan usaha telah dilakukan untuk menambah jumlah populasinya di hutan Amazon.

Ikan Clownfish

Umum telah mengetahui bahawa kebanyakan haiwan mamalia mempunyai struktur sosial mereka yang tersendiri.

Tetapi tahukah anda bahawa ikan juga mempunyai struktur sosial yang unik.

Ikan clownfish (Amphiprion ocellaris) ialah sejenis ikan terumbu karang yang sangat dikenali ramai. Ia menjadi semakin popular dengan adanya filem animasi Walt Disney Finding Nemo dan pernah dijadikan sebagai maskot dalam sukan Malaysia (SUKMA) di Terengganu.

Sebenarnya terdapat dua spesies ikan clownfish yang mempunyai struktur fizikal yang hampir sama iaitu Amphiprion ocellaris dan Amphiprion percula kecuali garisan hitam pada jalur putih di badan adalah lebih tebal pada A. Percula berbanding A. ocellaris.

A. ocellaris boleh didapati di perairan terumbu karang Malaysia manakala A. percula terdapat di perairan Australia.

Ikan clownfish adalah ikan hermofrodit yang boleh bertukar jantina dan pada awalnya dilahirkan sebagai jantan.

Ikan clownfish hidup dalam satu kumpulan kecil dan mempunyai struktur sosial yang sangat unik.

Dalam kumpulan tersebut, hanya seekor induk betina dan seekor induk jantan sahaja yang berfungsi dalam pembiakan bagi kumpulan tersebut.

Individu lain dalam kumpulan tersebut pula dikategorikan sebagai individu yang tidak dapat dibezakan jantina (undifferentiated, non-reproductive atau non-breeders).

Sekiranya induk betina dalam kumpulan tersebut mati, induk jantan yang dominan akan bertukar menjadi induk betina dan salah seekor daripada individu lain dalam kumpulan tersebut akan menjadi induk jantan untuk meneruskan proses pembiakan.

Struktur sosial yang amat unik ini akan berterusan di dalam kumpulan ikan clownfish tersebut.

Ikan siakap

Sekiranya anda mendengar tentang ikan siakap, sudah semestinya terbayang difikiran akan masakan-masakan enak yang pernah dihidangkan di restoran seperti siakap stim, 'sweet sour' dan tiga rasa.

Ikan siakap (Lates calcarifer) ialah salah satu ikan komersial yang mempunyai nilai ekonomi yang tinggi bukan sahaja di Malaysia malahan di dunia.

Ia merupakan ikan yang popular di Asia Tenggara.

Di kalangan masyarakat tempatan ia menjadi hidangan yang popular di restoran makanan laut.

Ikan siakap bersifat eurihalin iaitu ia melakukan migrasi di antara air tawar dan air masin pada peringkat hidup yang berlainan.

Habitatnya merangkumi sungai, muara, lagun, kawasan antara pasang surut, kawasan air payau, laut dan tasik.

Disebabkan itu, pada masa sekarang ikan siakap bukan sahaja diternak di dalam air laut dan air payau, malahan ia juga diternak di dalam air tawar.

Tetapi selain daripada mempunyai nilai komersial yang tinggi, tahukah anda bahawa ikan siakap mempunyai satu ciri yang unik dari segi biologi pembiakannya.

Ikan siakap adalah ikan hermafrodit yang boleh bertukar jantina secara semulajadi.

Ia mempunyai sifat protandrous hermafrodit yang mana dalam satu populasi ikan siakap, kitar hidupnya bermula sebagai jantan.

Apabila ia mencapai umur kematangan di antara tiga hingga empat tahun, sebahagian daripada individu di dalam populasi ikan ini akan bertukar seks menjadi betina untuk meneruskan proses pembiakan.

Proses biologi ini akan berterusan di sepanjang kitar hidupnya.





Sumber












Teruskan membaca..

Saturday, April 7, 2012

Pendekatan Psikologi






Pendekatan Psikologi



  • Pendekatan Behaviorisme


Pendekatan Behaviorisme menekankan kepada tingkah laku yang boleh dilihat dan diukur. Pendekatan ini dipelopori oleh John B. Watson di Universiti John Hopkins Amerika Syarikat pada tahun 1913 yang berpendapat bahawa tingkah laku dipengaruhi oleh persekitaran dan bukannya unsur-unsur dalaman. Menurut Bernstein (1994), idea-idea Watson inilah yang mengembangkan pendekatan behaviorisme yang menekankan idea bahawa tingkah laku dan proses mental adalah hasil daripada pembelajaran. Menurut pendekatan ini, tingkah laku ialah satu siri gerak balas yang dipelajari dengan wujudnya rangsangan. Pendekatan ini dikenali sebagai psikologi rangsangan gerak balas atau ringkasnya R-G. Selain J.B Watson, ahli-ahli psikologi behaviorisme yang lain ialah B.F Skinner, Ivan Pavlov dan E.L. Thorndike.






Menurut Pavlov (1962), setiap rangsangan akan menimbulkan gerak balas dan berlaku pembelajaran apabila terdapat perkaitan antara rangsangan dan gerak balas. Pelaziman bermaksud pembelajaran yang berlaku apabila ada perkaitan antara rangsangan dan gerak balas. Menurut Mahani Razali (2002), Pelaziman klasik pula adalah pembelajaran yang berlaku akibat daripada dua rangsangan ini. B.F. Skinner (1904-1990) bersetuju dengan pendapat Pavlov tetapi menyatakan bahawa tingkah laku dapat diperhatikan dalam jangka panjang supaya dapat mengubah perlakuan yang mudah kepada perlakuan kompleks.





Menurut beliau, bimbingan, latihan, ganjaran, pengukuhan dan tunjuk ajar yang berterusan adalah penting bagi menjamin perubahan tingkah laku yang berkesan. Bagi E.L. Thorndike, walaupun pembelajaran berlaku hasil gabungan antara s
timulus (rangsangan) dan response (gerak balas) seperti pendapat Pavlov dan Skinner, beliau memberi penekanan terhadap pembelajaran cuba jaya dan pengulangan. Contohnya, Ghazali, seorang murid dalam tahun enam akan terus memperbaiki kelemahan matematiknya hasil dari tunjuk ajar, galakan dan pujian dari gurunya setelah ia berjaya menyelesaikan masalah matematik yang diberikan kepadanya.








  • Pendekatan Psikoanalitik



Pendekatan ini dipelopori oleh Sigmund Freud (1856-1939) yang berpendapat bahawa sebahagian besar tingkah laku dipengaruhi oleh proses-proses psikologi tidak sedar yang merujuk kepada pemikiran, kebimbangan serta harapan yang tidak disedari oleh seseorang termasuk perlakuan normal dan abnormal hasil daripada faktor ganetik dan persekitaran. Ahli teori pendekatan psikoanalitik menekankan kepentingan zaman awal individu dan percaya bahwa peristiwa masa kecil mempunyai kesan sepanjang hayat pada keadaan psikologi individu.






Teori struktur personaliti Sigmund Freud membahagikan struktur psikik kepada tiga iaitu id, ego dan superego. Id merupakan sumber dorongan dan nafsu yang diwarisi, mementingkan diri sendiri dan tidak ada pengaruh kepada dunia realiti dan mempengaruhi tingkah laku bayi apabila dorongan atau kemahuannya begitu kuat. Ego pula cuba perlahan-lahan mengambil tanggungjawab mendorong id supaya mengikut kehendak moral dan etika masyarakat sementara superego pula berfungsi sebagai penghantar maklumat nilai moral yang berkembang daripada didikan agama kepada ego yang mengawal id.




Mengikut pendekatan ini, sekiranya id dan superego cukup kuat untuk menguasai ego biasanya konflik dalaman akan berlaku dalam diri individu. Teori Freud menyarankan sekiranya konflik antara id, ego dan superego tidak selesai ia akan membawa kepada kecelaruan mental. Contohnya, Zulkarnain seorang murid dalam tahun enam yang akan menghadapi peperiksaan UPSR akan belajar dan berusaha bersungguh-sungguh dalam pelajarannya untuk mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan tersebut dengan selalu mengulangkaji pelajaran, bertanya kepada guru dan bersaing dengan rakan-rakannya dalam setiap ujian dan peperiksaan percubaan yang dijalankan







  • Pendekatan Kognitivisme





Istilah kognitif merujuk kepada aktiviti-aktiviti mental seperti berfikir, menaakul, menganalisis, membentuk konsep, menyelesaikan masalah dan sebagainya. Pendekatan Kognitivisme merupakan pendekatan yang memberi perhatian khusus kepada proses pemikiran individu seperti kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif, kemahiran belajar dan motivasi yang dipelopori oleh ahli psikologi Gestalt, Pieget, Vygotsky, Gagne, Bruner dan Ausubel.





Menurut mereka dalam proses pembelajaran, pelajar membentuk struktur kognatif dalam ingatannya. Setiap kali seseorang individu itu belajar, dia akan menyusun pengalaman yang dipelajari dan menyimpannya dalam ingatan. Mereka juga berpendapat bahawa setiap manusia mempunyai keupayaan mental untuk mengelola, menyusun, menyimpan dan menggunakan semula segala pengalaman yang tersimpan untuk membolehkan ia menghubungkaitkan pengalaman tersebut dengan masalah yang dihadapi. Kebolehan ini dikenali sebagai ‘celik akal’.






Menurut Gagne (1970), proses pembelajaran bergerak dari peringkat yang paling mudah kepada peringkat yang rumit. Pembelajaran pada aras yang tinggi bergantung kepada pembelajaran pada aras yang rendah. Kajian Teori Bruner mendapati kanak-kanak dapat berfikir dengan menggunakan bahasa iaitu dua proses penguasaan; superordinat dan kompleksif. Superordinat merujuk kepada proses penggunaan konsep, prinsip atau hukum yang semakin berkembang selaras dengan perkembangan keupayaan mental dan peringkat umur manakala kompleksif proses pengurangan penggunaan bahasa yang tidak bercorak konsep atau prinsip selaras dengan perkembangan dan keupayaan mental. Implikasinya semakin berkembangan pemikiran seseorang individu, semakin banyak konsep baru yang akan diperolehinya. Contohnya, Hisyamuddin, murid tahun enam telah mahir menulis esei panjang dengan mempraktikkan teknik menulis esei setelah mempelajarinya secara berperingkat semenjak dari tahun empat lagi.







  • Pendekatan Humanistik



Ahli Psikologi dalam pendekatan ini adalah seperti Abraham Maslow, Rollo May, Carls Rogers dan Gordon Allport. Teori pendekatan Humanistik memberi tumpuan kepada apa yang berlaku dalam diri seorang individu seperti perasaan atau emosinya. Teori ini menyatakan bahawa individu terdorong bertindak melakukan sesuatu kerana mempunyai satu kemahuan atau keperluan dan bertanggungjawab di atas segala tindakkannya. Menurut pendekatan ini, kuasa motivasi seseorang individu adalah kecenderungannya untuk berkembang dan mencapai hasrat diri (self-actualization). Ini bermakna setiap individu mempunyai keperluan untuk mengembangkan potensinya ke tahap maksimum. Walaupun terdapat halangan, kecenderungan semulajadi adalah untuk mencapai hasrat diri atau mengembangkan potensi ke tahap yang maksimum. Konsep ini (pencapaian hasrat diri) sebenarnya dipelopori oleh Abraham Maslow yang juga merupakan ahli psikologi humanis.


Abraham Maslow (1970) mengemukakan Teori Hierarki Keperluan Maslow dengan andaian bahawa manusia tidak pernah berasa puas dengan apa yang telah dicapai. Mengikut Maslow kehendak manusia terbahagi lima mengikut keutamaan iaitu keperluan asas fisiologi, keselamatan, penghargaan dan kasih sayang, penghormatan kendiri seterusnya keperluan sempurna kendiri. Rogers (1956) pula mengatakan bahawa manusia sentiasa berusaha memahami diri sendiri, mempengaruhi dan mengawal perlakuan dirinya dan orang lain. Rogers berpendapat bahawa manusia lahir dengan kecenderungan untuk kesempurnaan yang akan memandunya menjadi insan yang matang dan sihat. Jelas di sini bahawa pendekatan ini lebih memberi tumpuan kepada kemahuan seseorang dan menekankan keunikan manusia serta kebebasan mereka untuk memilih matlamat hidup. Contohnya, Karim murid tahun enam yang tidak mendapat kasih sayang dari ibu bapanya dan sentiasa dinafikan haknya dari adik beradiknya yang lain telah menyebabkan ia suka menyendiri dan tidak yakin pada dirinya sendiri sehingga menjejaskan pelajarannya.









  • Pendekatan Biologi




Pendekatan Biologi cuba mengaitkan tingkah laku manusia dengan kejadian dalam otak dan sistem saraf manusia. Kajian-kajian baru menunjukkan adanya pertalian rapat antara aktiviti otak dengan tingkah laku dan pengalaman. Pendekatan ini juga dikenali sebagai pendekatan biomedik dan dikenali juga sebagai Model Penyakit (Disesease Model) atau Model Perubatan yang berpandangan bahawa masalah yang dihadapi adalah hasil kecacatan tubuh badan, kecederaan atau penyakit yang selalunya mempunyai kesan ke atas otak.





Reaksi emosi seperti ketakutan dan kemaharan telah ditonjolkan oleh haiwan dan manusia ketika dilakukan rangsangan elektrik di kawasan-kawasan tertentu di dalam otak seperti eksperimen yang telah dijalankan oleh Edward Hitzig (1893-1927) dan Gustav Fritsch (1839-1907) terhadap anjing yang dimasukkan dua batang dawai ke permukaan kortikal otaknya. Eksperimen ini jelas menunjukkan tindak balas akan berlaku apabila rangsangan elektrik diberikan dan seterusnya memberi kesan ke atas tingkah lakunya.






Oleh yang demikian, salah satu fokus dalam pendekatan ini adalah peranan sistem saraf pusat yang bertanggungjawab mengawal setiap pemikiran dan pergerakan manusia. Contohnya, Salmah murid tahun enam, mengikut rekod kelahirannya telah mengalami masalah yang menyebabkan otaknya tidak memperolehi oksigen secukupnya kerana lambat dilahirkan dalam proses tersebut , telah memberi kesan kepada kemampuan mindanya untuk menerima dan mengingat suatu maklumat seperti tidak mampu mengingat sifir dua.

















Teruskan membaca..

Wednesday, April 4, 2012

Musibah tanda manusia leka, tidak hargai nikmat dunia






Musibah tanda manusia leka,

tidak hargai nikmat dunia




MEDIA Amerika Syarikat, America Press (AP) baru-baru ini memetik laporan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB), nilai kerugian akibat bencana pada 2011 adalah tertinggi dalam sejarah dan ditaksirkan mencecah sekurang-kurangnya AS$30 bilion (RM1.5 trilion).




Antara bencana alam yang kerap melanda ialah gempa bumi, tsunami dan banjir besar. Menurut Wakil Khas PBB bagi Pengurangan Risiko Bencana, Margareta Wahsl-strom, risiko bencana meningkat secara global kerana perubahan cuaca, pengurangan sumber semula jadi, penggunaan tanah tidak teratur dan masalah alam sekitar yang semakin teruk. Kenyataan wakil PBB itu seharusnya membuka mata semua pihak mengenai bahayanya situasi dunia masa kini diakibatkan kelalaian manusia sendiri menguruskan sumber alam kurniaan Allah. Ini juga peringatan supaya tidak rakus mengejar pembangunan ekonomi sehingga mengabaikan kaedah pemuliharaan yang sepatutnya dilakukan.




Bukan perkiraan kerugian wang ringgit, kehilangan harta benda mahupun nyawa yang seharusnya diinsafi tetapi pentingnya muhasabah terhadap kecuaian kita memanfaatkan sumber alam dan setakat mana rasa tanggungjawab serta cara memakmurkannya.





Pengarah Pusat Perubahan Cuaca, Universiti Malaya, Prof Dr Khairulmaini Osman Salleh pernah mengingatkan: “Sekarang ancaman yang kita hadapi bukan lagi peperangan dan ketenteraan, tetapi bencana alam.”





Sewajarnya ingatan kata-kata hikmah ini dijadikan renungan bersama kerana alam dijadikan Allah ini kukuh, serba indah serta lengkap buat kelangsungan kehidupan manusia dan makhluk Allah yang lain.





Allah sudah mengangkat darjat manusia sebagai khalifah di muka bumi ini untuk memakmurkan dunia dengan etika hidup ditetapkan. Namun, sifat manusia yang rakus hingga meremehkan peringatan Allah mencetuskan malapetaka besar saban hari di muka bumi ini.




Allah jelas sekali menegah kita melakukan kegiatan pemusnahan sumber alam dengan cara sewenang-wenangnya.




Firman Allah yang bermaksud:




“Dan

janganlah kamu berbuat kerosakan

di bumi sesudah Allah menyediakan

segala yang membawa kebaikan padanya.

Dan

berdoa kepada-Nya dengan perasaan bimbang

jika tidak diterima dan juga dengan perasaan berharap

supaya makbul. Sesungguhnya rahmat Allah itu

dekat kepada orang yang memperbaiki amalannya.”

(Surah al-A’raf, ayat 56)






Islam menekankan pengurusan alam sekitar dan ketika hayat Rasulullah SAW, Baginda melarang tentera Islam yang akan ke medan tempur supaya tidak memotong pokok atau membakarnya kecuali keadaan mendesak berbuat demikian.





Ini bukti Rasulullah SAW melihat kemudaratan apabila sumber flora dimusnahkan dan tegahan Baginda menepati piawai ilmu sains biologi serta geografi alam sekitar. Apabila pokok ditebang sesuka hati, sistem ekologi akan turut terjejas.





Hal ini sudah dan sedang kita alami sekarang iaitu cuaca bumi sudah tidak normal seperti biasa akibat berlakunya pemanasan global dan kesan Rumah Hijau. Nyata Rasulullah SAW memandang jauh ke depan dalam isu alam sekitar sebelum ada manusia lain sedar hal itu.





Bencana alam tidak berlaku begitu saja tetapi terselindung di sebalik faktor sebab musababnya. Hukum alam berpunca daripada Allah dan segala ujian juga datang daripada-Nya. Maka di sini kita sebagai hamba perlu menghitung ibrah di sebalik bencana bukan semata-mata menghitung kerugian dari segi mata wang, harta benda dan kehilangan nyawa saja.





Melalui bencana, Allah mengajar manusia sedar Allah Maha Berkuasa melakukan apa saja melepasi kecanggihan peralatan teknologi manusia. Kemampuan minda dan akal manusia sangat sedikit dan Allah Maha Bijaksana atas segala-galanya.





Firman Allah yang bermaksud:




“Dan,

kamu tidak dikurniakan

dengan ilmu pengetahuan

melainkan yang sedikit.”


(Surah Al-Isra’, ayat 85)






Allah mahu manusia mengenali diri sendiri dan insaf akan kemampuan Allah yang Maha Agung. Tertimpa bencana alam yang besar seharusnya mengingatkan dunia ini tidak kekal dan akan musnah juga.





Allah berfirman yang bermaksud:




“Dan

Kami akan menguji kamu

dengan keburukan dan kebaikan

sebagai cubaan (yang sebenar-benarnya).

Dan

hanya kepada Kamilah kamu dikembalikan.”



(Surah Al-Anbiya’, ayat 34)






Malangnya, kita membiarkan diri dijajah nafsu, sikap rakus dan tamak kekayaan dunia. Mari kita jadikan musibah bencana alam yang berlaku sebagai wadah untuk merenung mesej dari Allah terhadap kelekaan kita menguruskan alam ini.










Teruskan membaca..

Tuesday, April 3, 2012

Fahami bangsa melalui Sejarah Melayu

Fail:SejarahMelayu.jpg


Fahami bangsa melalui Sejarah Melayu


JIKA direnung dan dikaji hanya bangsa Melayu sahaja yang mempunyai sejarah tentang kehidupan bangsanya masa lalu iaitu Sejarah Melayu karya Tun Seri Lanang. Kehebatan Tun Seri Lanang adalah kemahiran mengarang, mengolah dan menulis dengan teliti.



Sejarah sepatutnya bukan hanya dikenang atau diikuti, tetapi diteladani apa yang baik dijadikan teladan, manakala yang buruk di jadikan sempadan. Inilah yang tersurat dan juga yang tersirat dalam tulisan yang dipaparkan oleh Tun Seri Lanang dalam Sejarah Melayu.



Tiga buah naskhah lama tulisan tangan Sulalatus Salatin yang lebih dikenali sekarang dengan nama Sejarah Melayu yang kemudiannya ditulis semula oleh A. Samad Ahmad. Banyak persoalan di pemikiran pembaca seperti "Siapakah lawan Hang Tuah bertikam, Hang Jebat atau Hang Kasturi? Adakah Hang Tuah dan Hang Jebat wujud atau hanya gambaran penulis? Hingga ke hari ini masih terdengar-dengar persoalan ini.



Mengikut sejarah, Tun Seri Lanang ialah Bendahara Paduka Raja, Johor antara tahun 1580 dan 1615, serta penyunting Sejarah Melayu (buku, 1612) yang merupakan moyang kepada Sultan Johor dan Sultan Terengganu.



Salasilah kesultanan Terengganu yang terdapat dalam Sejarah Terengganu (buku) karya Haji Buyong Adil terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka 1974 ada menyatakan bahawa Tun Habib Abdul Majid (Bendahara Seri Maharaja, Johor - Marhum Padang Saujana - Bendahara Johor 1688-1697) yang menjadi Bendahara Johor dari 1688 hingga 1697 adalah bapa kepada Sultan Zainal Abidin I (Sultan Terengganu Pertama) dan kepada Sultan Abdul Jalil IV (Sultan Johor ke-11 dari 1699 hingga 1719). Selanjutnya dipaparkan bahawa Tun Habib Abdul Majid adalah anak kepada Tun Mat Ali (Bendahara Paduka Maharaja, Johor), iaitu anak kepada Tun Seri Lanang (Bendahara Paduka Raja, Johor 1580-1615).



Dalam pengetahuan orang-orang Melayu, nama Tun Seri Lanang lebih dikenali sebagai salah seorang bijak pandai dan pengarang ulung bangsa Melayu yang setaraf dengan Munshi Abdullah (Pengarang Hikayat Abdullah).



Kehidupan di Aceh. ketika Perang Batu Sawar pada tahun 1613 berlaku, beliau dibawa ke Aceh sebagai tawanan bersama-sama Sultan Alauddin Riayat Shah III, Sultan Johor-Riau, adinda Sultan, Raja Abdullah (Sultan Abdullah Maayah Shah)dan kerabat diraja Johor serta 23000 rakyat Johor. Mereka yang ditawan itu dilayan baik oleh sultan Aceh malah Raja Abdullah sendiri dikahwinkan dengan adinda sultan Aceh, Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam yang bernama Ratna Jauhari.



Pada akhir tahun 1613, Raja Abdullah dihantar pulang bersama-sama dengan 2000 tentera Aceh dan diberikan sejumlah wang oleh Iskandar Muda untuk membina semula kota Batu Sawar. Pada tahun 1614, Sultan Alauddin dibenarkan pulang setelah baginda berjanji untuk membantu Aceh melawan Portugis.



Namun sebahagian besar rakyat Johor memilih untuk menetap di Aceh dan ditempatkan oleh sultan Aceh di jajahan bernama Samalanga termasuk Tun Seri Lanang yang dilantik sebagai "



"Uleebalang" atau gabenor Samalanga dan diberi gelaran Orang Kaya Dato' Bendahara Seri Paduka Tun Seberang oleh Aceh dan di Johor.



Tun Seri Lanang dilantik sebagai uleebalan



Samalanga yang pertama yang terletak di pesisir timur Aceh pada tahun 1613 dan terus memerintah selama 40 tahun sehingga kematiannya pada tahun 1659 di Samalanga, Aceh.



Beliau telah menjadikan Samalanga sebagai pusat pendidikan di Kesultanan Aceh Darussalam. Beliau membangunkan banyak masjid yang bukan sahaja berfungsi sebagai tempat ibadah tetapi juga pusat pengajian Islam seperti Kuta Blang, Mesjid Raya dan Masjid Matang Wakeuh.



Beliau juga bertindak sebagai penasihat kepada Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam, Sultan Iskandar Thanidan Seri Ratu Sultanah Tajul Alam Safiatuddin Shah.



Pengaruh Penyair Usman Awang yang sering membaca dan mengkaji Sejarah Melayu tulisan Tun Seri Lanang mendapat idea dan terkesan dengan cara penulisannya. Beliau menulis sajak Melayu Johor hasil dan pengaruh daripada pembacaan Sejarah Melayu tulisan Tun Seri Lanang.



Penyair Muhammad Haji Salleh telah menjelmakan Tun Seri Lanang melalui sajak transformasi daripada Sejarah Melayu karangan Tun Seri Lanang. Kepetahan , ketelitian dan kesungguhan , dan iltizam Muhammad Haji Salleh menghasilkan sajak berepisod sejarah ini telah mengangkatnya dalam puisi yang cukup indah dan mengesankan seperti dalam sajak Ceritera yang Kedua Puluh Enam (i).



Kehebatan Tun Seri Lanang adalah kekuatan daya renung, memahami sistem politik dan budaya tradisional pada masa itu dan menerapkan dalam tulisan untuk tatapan generasi masa depan iaitu masa kini. Beliau juga memahami kewibawaan (atau keesahan) kuasa dalam kehidupan istana dan juga kehidupan rakyat jelata. Sebagai penulis beliau dilindungi oleh pihak istana dan mereka yang mempunyai kuasa.



Kajian mendapati, kesarjanaan Melayu dimulakan oleh tokoh seperti Tun Seri Lanang, Hamzah Fansuri, Munshi Abdullah, Raja Chulan, Za'ba, Syed Tahir Jalaludin, Abdul Rahim Kajai, Pak Sako dan lain-lain. Mereka ini adalah pelopor dalam persuratan Melayu sejak zaman silam hingga abad ke 20 ini.



Memahami manusia Melayu sejak dari Sejarah Melayu terpancar akal budinya, mengikut alur perasaan dan keindahannya. Ia boleh dijadikan landasan dalam bidang politik, budaya, sosial, ekonomi, sejarah dan juga pendidikan. Justeru, terdapat beberapa persoalan dalam kehidupan bangsa Melayu pada zaman silam yang kini berulang kembali dalam kehidupan masa kini. Membaca Sejarah Melayu seharusnya dijadikan landasan pemikiran politik dan sosial serta tatacara kehidupan masa kini. Peta sastera Melayu Nusantara adalah bertapak dan berasal daripada Sejarah Melayu.



Seorang pengarang seperti Tun Seri Lanang, menulis sejarah bangsanya, maka dipilihnya generasi sejarah, yang juga digolongkan sebagai sastera yang melakarkan perjalanan kerajaan, pergerakan bangsa, peristiwa dan watak penting dalam karya-karya beliau. Dia menjadikan Sejarah Melayu sebagai hasil sastera dan sejarah yang bernilai sebagai khazanah bangsa yang sangat indah bahasa dan penceritaannya.







Sumber




















Teruskan membaca..

Sunday, April 1, 2012

AL-QURAN, 94 : 5 - 8






" Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan,

sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.

Maka, apabila kamu telah selesai melakukan sesuatu kebaikan,

kerjakanlah dengan bersungguh-sungguh kebaikan yang lain,

dan hanya kepada Tuhanmu kamu bergantung harap. "




AL-QURAN, 94 : 5 - 8








Teruskan membaca..

PEKELILING PERKHIDMATAN BILANGAN 1 TAHUN 2012

Teruskan membaca..

Ungkapan Nasihat Imam Al-Ghazali















" Bagi ilmu pengetahuan ada lima keadaan.

Mencari, berusaha, dan menghasilkan,

yang tidak memerlukan lagi kepada bertanya.

Meneliti, iaitu berfikir mencari bahan yang baru

dan mengambil faedah daripadanya.

Dan keadaan memberi

sinar cemerlang kepada orang lain.

Dan inilah keadaan yang

semulia-mulianya.

Maka barang siapa

berilmu, beramal, dan mengajar,

maka dialah yang disebut

orang besar dalam malakut tinggi.

Dia laksana matahari yang

menyinarkan cahayanya kepada

orang lain dan menyinarkan pula kepada dirinya sendiri.

Dia laksana kasturi yang membawa keharuman

kepada lainnya dan dia sendiripun harum. "







UNGKAPAN IMAM AL-GHAZALI 900 TAHUN YANG LALU





Al-Ghazali memegang falsafah :



"Sebahagian ilmu

tidak akan menyerah dirinya kepada kamu

sebelum kamu menyerah sepenuh jiwa raga kepadanya.

Apabila kamu telah menyerah sepenuh jiwa raga kepadanya,

sebahagian ilmu diberikan kepada kamu,

namun sebahagian lagi masih belum tentu untuk menerima kamu."








Melalui ungkapan ini, Al-Ghazali menekankan
bahawa seseorang yang ingin menuntut ilmu haruslah
membersihkan hati mereka daripada pekerti buruk dan unsur negatif.




Kesucian jiwa dan kemuliaan akhlak
merupakan asas memperoleh kesucian ilmu dan keberkatan
daripada Tuhan supaya dapat dimanfaatkan
untuk diri dan orang lain.




Aktiviti pembelajaran dianggap sebagai
satu ibadah dan tujuannya supaya seseorang
dapat mendekatkan diri dengan penciptanya.




Selain itu, proses mencari ilmu
tidak dapat berjalan lancar
sekiranya hati seseorang dipenuhi
dengan sifat-sifat negatif
seperti marah, dengki, takbur, bongkak,
dan sebagainya.
















Teruskan membaca..

Friday, March 30, 2012

Indahnya kata-kata..

Gambar sekadar hiasan..






" Kebesaran, kekuatan, ketinggian dan kemuliaan yang

sebenar bagi seseorang atau sesuatu umat itu bila-bila

masa pun sentiasa bergantung atau berasas kepada amal

mengerjakan kebajikan dan menjauhi kejahatan.

Amal pada kedua-dua itu hendaklah sedemikian rupa

sekira-kira hasilnya terjadi sebagai latihan membaiki

sifat-sifat perangai dan lain-lain perkara yang

kekurangan pada diri masing-masing yang

membuatnya atau pada diri orang lain

yang dibuatnya. "




PENDITA ZA'BA (1895 - 1973)






Sumber : Perangai Bergantung Kepada Diri Sendiri (DBP,1984)















Teruskan membaca..

AL-QURAN ( 3:200 )









" Wahai orang-orang yang beriman,

bersabarlah menghadapi segala kesukaran dalam

mengerjakan kebaikan dan tatkala dalam medan

perjuangan. Perteguhkanlah kesabaranmu melebihi

kesabaran musuh dan lawan, dan bersiap-siagalah

mempertahankan wilayah dengan segala kekuatan,

serta bertaqwalah kepada ALLAH SWT, nesaya

kamu beroleh kemenangan. "



AL-QURAN ( 3:200 )


Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...