Photobucket

Sahabat Maya :

Saturday, November 24, 2012

Andai Pinjaman Pelajaran Ditiadakan


Andai pinjaman pelajaran ditiadakan



Iklan berjimat cermat yang ditayangkan di televisyen, menarik perhatian. Iklan itu menunjukkan langkah yang diambil oleh seorang ayah untuk menyediakan segala keperluan bagi membina keluarga termasuk pembiayaan pelajaran anak. Anaknya pula mengucapkan terima kasih ke atas budi dan jasa ayahnya yang mengambil berat soal pelajaran untuk memastikan anak-anaknya berjaya.



Iklan itu menggambarkan realiti hari ini yang mana walaupun kerajaan memberi pelbagai kemudahan pelajaran di sekolah rendah dan menengah, ibu bapa masih perlu menampung perbelanjaan mereka. Di institusi pengajian tinggi (IPT) hari ini, mereka mendapat bantuan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).



Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) semakin hampir. Pembangkang berkempen untuk menghapuskan pinjaman PTPTN tanpa mengkaji kesannya kepada rakyat khasnya mereka yang berpendapatan rendah. Cadangan penghapusan PTPTN adalah salah satu tindakan popular yang diambil parti itu semata-mata untuk memenangi pilihan raya. Mereka menjadikan kesukaran membayar balik pinjaman sebagai alasan. Mereka sebenarnya tahu bahawa tanpa PTPTN, anak-anak tetap memerlukan wang untuk menampung perbelanjaan mereka. 



Selain perbelanjaan harian, anak-anak memerlukan wang untuk keperluan pelajaran, kenderaan atau setidak-tidaknya tambang ke sana ke mari, komputer, kemudahan internet, telefon bimbit yang sudah menjadi keperluan penting dan sebagainya. Mereka juga tahu siapakah atau golongan manakah yang memerlukan pinjaman itu. Tanpa pinjaman, ia adalah satu penganiayaan kepada golongan ini.


Bagi ibu bapa, ketiadaan bantuan pinjaman akan menyebabkan mereka mencari sumber lain untuk mencari wang jika mahu anak mereka melanjutkan pelajaran ke IPT. Jika tidak ada sumber yang sanggup memberikan mereka wang, jalan paling mudah ialah memberhentikan anak-anak daripada meneruskan cita-cita mereka. 



Paling ditakuti ialah apabila ibu bapa terpaksa mendapatkan pinjaman daripada peminjam tidak berlesen atau along. Untuk mendapatkan pinjaman bank bukanlah mudah. Bank memerlukan jaminan bayar balik dan pelbagai syarat sebelum pinjaman boleh dikeluarkan. Apa logiknya PTPTN ditiadakan, sedangkan ibu bapa terpaksa meminjam di bank pula.



Seorang penjawat awam menyatakan kebimbangannya terhadap sikap pembangkang yang gelojoh. Menurutnya, beliau pelik dengan idea pembangkang yang dianggapnya sebagai ugutan kepada rakyat itu. Pembangkang langsung tidak memikirkan kumpulan sasaran yang mengharapkan pinjaman itu. Bagi orang berada, ia bukanlah masalah besar kepada mereka, Tetapi, bagi kebanyakan orang Melayu khasnya anak petani dan mereka yang makan gaji, ketiadaan pinjaman itu boleh menjadi masalah besar kepada kehidupan mereka.

 
Sejak pembangkang melontarkan cadangan memansuhkan pinjaman PTPTN, ada antara ibu bapa yang anak mereka belajar di sekolah menengah, mula mengikat perut. Mereka terpaksa mengurangkan segala perbelanjaan untuk menyimpan wang sebagai persediaan jika anak mereka memasuki IPT. Sebelum ini mereka tidak begitu bimbang kerana ada jaminan mendapat pinjaman untuk menyambung pelajaran. 


Menurutnya, beliau mula menyimpan wang selepas mendengar usul daripada pembangkang untuk menghapuskan PTPTN. Sekarang ini, anak-anak berpeluang memasuki institusi pengajian tinggi dengan jaminan akan mendapat pinjaman PTPTN. Ibu bapa tidak begitu bimbang untuk menyediakan wang bagi menampung segala perbelanjaan pelajaran dan keperluan lain. Sekiranya PTPTN ditiadakan, bermakna ibu bapalah terpaksa menyediakan segala perbelanjaan.



Jika dua atau tiga orang anak yang menuntut di IPT, ia tentunya menyulitkan kehidupan mereka. Beliau berpendapat, jika tidak mahu keadaan ini berlaku, tidak ada sebab rakyat perlu menyokong pembangkang. 



Sumber
Teruskan membaca..

Thursday, November 22, 2012

Asrama budak pintar



Asrama budak pintar

BANTING: Program Permata Negara (Permata) bercadang membina sekolah menengah berasrama penuh untuk peserta Program Permata Insan di kawasan kampus Universiti Sains Islam Antarabangsa (Usim), Nilai, Negeri Sembilan, di sini.


Penaung Permata, Datin Seri Rosmah Mansor berkata, pada dasarnya cadangan berkenaan sudah diluluskan Jabatan Perdana Menteri (JPM), namun peruntukan untuk membina sekolah asrama berkenaan belum diputuskan.

Rosmah berkata, sekolah itu kelak mampu menampung 250 pelajar dan perancangan membabitkan spesifikasi serta reka bentuk bangunan sedang giat dijalankan supaya jumlah dana yang diperlukan untuk pembinaannya dapat dikenal pasti.


“Kita amat berharap melalui sekolah ini nanti, pelajar program Permata mampu dididik berterusan di samping mempunyai sebuah lokasi institusi pendidikan khas untuk mereka belajar.

“Berdasarkan perbincangan, Menteri Kewangan yang juga Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, bersetuju menyalurkan dana, namun ia harus menepati keperluan sekolah iaitu membabitkan pembinaan dan keperluan pembelajaran di situ nanti,” katanya yang ditemui di Sekolah Menengah Sains Banting, di sini, semalam.

Rosmah menghadiri program Lawatan Kerja ke Program Kem Permata Insan 2012, ‘Menjana Cendiakawan Islam’ yang turut dihadiri Naib Canselor Usim, Prof Datuk Dr Muhamad Muda.


Program Permata Insan adalah program naungan Akademi Permata Insan Usim bagi melahirkan kanak-kanak pintar yang mampu menjadi individu yang bukan hanya lengkap dengan ilmu profesional, tetapi juga ilmu agama.

Sementara itu, Penyelaras Program Permata Insan, Dr Mohd Rushdan Mohd Jailani yang juga Pensyarah Kanan Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan Usim berkata, pihaknya memerlukan kira-kira setahun untuk merancang akademik di sekolah berkenaan.
Mohd Rushdan berkata, sekolah asrama berkenaan itu akan siap sepenuhnya menjelang dua tahun akan datang dan tenaga pengajar di situ nanti akan membabitkan pensyarah di universiti berkenaan.


Sumber
Teruskan membaca..

:) Kita perlukan yang positif

 


Kata-kata dan ucapan yang keluar dari mulut 
tanpa kita sedari meresap ke dalam diri.  
Bicara yang lahir dari hati terpancar 
melalui penampilan diri.



Percaya atau tidak,  
apa yang kita ucapkan pada orang lain
tidak mustahil bicara itu akan berpatah balik 
kepada orang yang mengucapkan bicara itu.
 Justeru itu, berhati-hatilah melontarkan kata.
Kata-kata boleh menjerat  dan makan diri. 
  


Tidak dinafikan, 
lumrahnya kita sebenarnya 
memerlukan sesuatu yang positif. 
Baik dari kata-kata 
mahupun dari bahasa badan kita. 
Dari kata-kata dan bahasa badan yang positif, 
ianya akan melahirkan minda yang positif. 
Apabila minda kita positif, 
semua perkara yang sukar kita akan lihat 
dari pelbagai sudut yang positif  dan
dari posisi yang berbeza.


Bagaimana orang yang berjaya?
Jika kita kaji dan buat sedikit analisa 
tentang mereka yang berjaya ini, kita akan 
dapati insan berjaya ini sentiasa mengungkapkan 
dan mempamerkan perkara-perkara yang positif.  
Apa yang menjadi bual bicara mereka berkisar 
tentang kejayaan.  Perkara seumpama inilah 
yang membentuk jiwa orang yang berjaya.
 

Kita perlu buat perubahan pada kata-kata 
dan tingkahlaku kita kerana itulah yang akan 
mengubah minda kita.   Minda itu pula akan 
mengubah kehidupan kita untuk lebih 
maju dan terus maju, InsyaAllah.




p/s :

Berkongsi rasa hati...
Semoga ada manfaatnya buat yang
sudi membaca dan mengambil iktibar.
  





Teruskan membaca..

8 adab menuntut ilmu.


 
 
Di bawah ini ada sedikit nota
 tentang 8 adab dalam menuntut ilmu.
 
 
 Semoga bermanfaat.



1.Ikhlas

Menuntut ilmu tidaklah untuk lulus dalam perperiksaaan, untuk bergaji tinggi, untuk dikatakan orang yang bijak pandai atau lain-lain niat melainkan hanya kerana Allah SWT.


Daripada Ibn Umar RA sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:


"Sesiapa yang menuntut ilmu kerana selain daripada Allah SWA ataupun menghendaki menuntut ilmu selain daripada kerana Allah SWT,  maka disediakan tempat duduknya daripada neraka."
 [HR Tarmizi]

2.Beradab dengan orang yang memberi ilmu


Berkata Imam Syafie :


"Siapa yang ingin dibuka hatinya oleh Allah,
 maka hendaklah ia bersunyi diri, sedikit makan, menjauhi  daripada bergaul dengan orang yang bodoh, dan membenci orang yang tidak berlaku adil dan tidak beradab daripada kalangan mereka yang berilmu"
 [Syarah Mazhab, jilid 1, m/s 31]
 

3.Banyak Sabar


Imam Syafie pernah berkata:


"Tidak diperolehi ilmu kecuali dengan 
bersabar atas kesengsaraan."
 [Kitab Muntalaqat Talib al Ilmi, m/s: 237]

4. Tulis setiap yang dipelajari


Kata Abu Hurairah ra:


"Tidak ada seorangpun daripada 
sahabat Rasulullah SAW 
yang paling banyak meriwayatkan hadis kecuali Abdullah bin Amr bin al Asr,
 maka sesungguhnya dia telah menulis 
dan aku tidak menulis" 
[HR Ahmad dan Baihaqi]

5.Tawadhu'


Imam Ahmad bin Hambal berkata:


"Kami disuruh supaya tawadhu' (rendah diri) 
kepada siapa yang kami pelajari ilmu daripadanya."
 [Kitab Muntalaqat Talib al Ilmi, m/s 274]

6.Menjauhi dari makan banyak


Ibn Jama'ah berkata:


"Sebesar-besar perkara yang 
menolong seorang penuntut ilmu
 dengan kefahaman dan tidak rasa jemu 
adalah makan sekadarnya
 daripada makan yang halal."
 [Kitab Fadhlu al Ilmi m/s 222]

7.Tidur yang sedikit


Firman Allah SWT yang bermaksud:


"Sesungguhnya orang-orang yang 
bertakwa berada
 di dalam taman-taman (syurga) 
dan mata air, mereka mengambil 
apa yang diberikan Tuhan kepada mereka. Sesungguhnya mereka
 sebelum itu (di dunia) adalah
orang-orang yang berbuat baik; 
mereka sedikit sekali tidur di
 waktu malam dan pada akhir malam 
mereka meminta ampun
(kepada Allah SWT)."
 
 [Az Zariyat 51 : 15 – 18]

8.Kurangkan berkata-kata yang tidak menfaat


Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:


"Sesiapa yang beriman kepada Allah
 dan hari akhirat, maka bercakaplah
 dengan perkataan yang baik ataupun diam."
 
 
Teruskan membaca..

Wednesday, November 21, 2012

Jaga Hak Gurumu



Cahaya ilmu yang ada pada pelajar 
akan hilang jika sombong pada gurunya.

Imam Syafie sangat menghormati gurunya Imam Malik. Mereka berbeza pendapat tetapi Imam Syafie tetap menghormati gurunya. Contoh berbeza tentang Doa Qunut. Imam Syafie sangat menuntut untuk membaca Doa Qunut, tetapi semasa dia bersolat di sisi Makam gurunya, dia tidak membaca Qunut.

Hendaklah berterima kasih kepada guru yang pernah menyampaikan Ilmu kerana mereka adalah perantaraan  ilmu ALLAH kepada kita. Cara berterima kasih antaranya mendoakan selepas solat.

Guru jangan meletakkan nilai wang pada diri. Kerana akan hilang berkat doa dari seorang guru.

Jika dengar pandangan yang pelik-pelik dari seorang guru, dapatkan pandangan dari guru-guru yang lain. Ilmu ALLAH itu luas.



Saidina Ali pernah berkata : 
Semasa kita belajar, jagalah hak guru kita. 

Hak-hak itu ialah :-

1. Jangan banyak tanya kepada guru. 
Banyak bertanya, akan menyusahkan. Bani Israel diperintah oleh ALLAH untuk sembelih lembu, tapi banyak bertanya tentang lembu itu.

2. Jangan mendesak guru untuk memberi jawapan.
Mungkin kerana masa yang tak sesuai atau guru perlu rujuk dahulu jawapan yang lebih baik.

3. Jangan paksa menjawab jika guru dah penat untuk menjawab. Jangan berterusan bertanya.

4. Jangan menyentap baju guru. 
Maksudnya jika sudah berdiri, kamu bertanya lagi soalan sampai dia terpaksa duduk semula.

5. Jangan sebarkan aib guru kepada orang lain.
Guru pun manusia juga. Ada feel tersendiri. 

6. Jangan mengumpat guru bersama sahabat-sahabat.

7. Jangan mencari kesilapan guru.

8. Hendaklah memuliakan guru 


selagi dia patuh perintah ALLAH.

9. Jangan menghalangi guru.

10. Mendahului guru

11. Hendaklah menjaga diri sejak permulaan berguru.
Teruskan membaca..

Obor Hemah




OBOR HEMAH 


Guru adalah awan indah terbang rendah,
melimpahkan hujan pada musim gersang,
menyegarkan benih ilmu, berbuah hikmah;
ia renjis embun pada tanah bakat,
suara ihsan ketika manusia kalah,
sepi yang syahdu dalam dunia resah.


Guru - atap ganti ketika pondok bocor,
ketika sejarah dalam bilik darjah,
senyum penyembuh bagi wabak sengsara,
ia - sungai rangsang sentiasa tenang,
menghantar bahtera ke segara dharma,
memesan angin menghikmahkannya.

Guru adalah penelaah yang tekun,
mewariskan dunia sebagai kutubkhanah,
menyediakan kutubkhanah sebagai dunia,
ia mengemudi biduk, melepaskannya,
atas lambungan laut, merangsangkan
manusia menyelami rahsia khazanahnya.

Guru - minda segar dan kukuh akar,
menghidupkan batin yang bersih
di daerah dunia cemar kasih,
dan pada ketika tak tersangkakan,
walau diambilnya kembali semua buku,
sempat ditinggalkan asas ilmu.

Guru adalah batin suci hati nurani,
penjunjung budi, manusia yang takwa,
obor hemah kehidupan bangsa.


A. SAMAD SAID
2 APRIL 1988

Teruskan membaca..

Kucing merah ditemui di Baram

Kucing merah ditemui di Baram
Imej kucing merah yang dirakam di kawasan konsesi pembalakan di Hulu Baram. Gambar kecil kucing merah. 
Imej kucing merah yang dirakam di kawasan konsesi pembalakan
 di Hulu Baram. Gambar kecil kucing merah.
 
 
Kuching: Kucing merah atau nama saintifiknya, `pardofelis badia’ yang jarang ditemui di dunia berjaya direkodkan penemuannya di kawasan konsesi pembalakan di Hulu Baram, pedalaman Sarawak.

Imej haiwan liar yang turut dikenali `bay cat’ itu dirakam di kawasan Unit Pengurusan Hutan (FMU) Sela'an Linau yang keluasannya melebihi 56,000 hektar berhampiran Taman Negara Pulong Tau yang turut menjadi Jantung Borneo, membabitkan Malaysia, Kalimantan, Indonesia dan Brunei.

Pengarah Institut Biodiversiti dan Pemuliharaan Alam Sekitar (IBEC), Universiti Malaysia Sarawak, Prof Dr Andrew Alek Tuen, berkata kehadiran haiwan liar itu berjaya dirakam berhampiran banjaran Gunung Murud Kecil yang turut dikenali sebagai kawasan penting bagi hidupan liar di Borneo.


Haiwan terancam


"Imej kucing merah yang turut menjadi endemik di Borneo dirakam di dua lokasi di Gunung Murud Kecil iaitu pada September dan Oktober lalu oleh penyelidik di bawah kendalian IBEC.


"Kucing merah diklasifikasi sebagai terancam oleh Kesatuan Konservasi Dunia (IUCN) dan dilindungi sepenuhnya di Sarawak mengikut Ordinan Perlindungan Hidupan Liar, 1998," katanya dalam satu emel yang dihantar ke BH, semalam.


Alek berkata, memandangkan hanya beberapa kawasan hutan di kawasan berkenaan menjadi habitat lima spesies kucing liar termasuk `hose's civet diplogale hosei’ yang dianggap endemik di Borneo, ia perlu dilindungi.

 
 
“Kita bimbang banjaran gunung berkenaan yang jadikan zon perlindungan bagi tujuan pemuliharaan oleh syarikat Samling yang mendapat konsesi pembalakan. Ia tidak diwartakan oleh kerajaan negeri, jadi ia tidak dilindungi mengikut undang-undang,” katanya. 
 
 
Sumber



Teruskan membaca..

Kemahiran, kualiti guru dipertingkat

Kemahiran, kualiti guru dipertingkat

 

Muhyiddin  merasmikan Konvensyen Antarabangsa Institut Pendidikan Guru Malaysia Dalam Pembelajaran dan Pembangunan Guru, di Kuala Lumpur, semalam.  
Muhyiddin merasmikan Konvensyen Antarabangsa Institut Pendidikan Guru Malaysia Dalam Pembelajaran dan Pembangunan Guru, di Kuala Lumpur, semalam.
Program Pembangunan Profesional Berterusan fokus 2 bidang


Kuala Lumpur: Mulai tahun depan, program Pembangunan Profesional Berterusan untuk guru akan dipertingkat dengan tumpuan kepada keperluan individu dan latihan berasaskan sekolah.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata ia bersesuaian dengan persaingan pendidikan abad ke-21 dan transformasi pendidikan untuk melahirkan modal insan bertaraf dunia yang mampu bersaing dan mengharungi cabaran peringkat antarabangsa.
Katanya, profesion guru abad ini dibina atas dasar persaingan, iaitu pendidikan selepas tamat persekolahan, latihan dan pembangunan kerjaya.


Justeru, ia perlu selari dengan visi dan misi negara ke arah menyediakan rakyat berilmu dan berkemahiran.


Dilatih jadi pemikir


Katanya, bagi melahirkan guru berkemahiran abad ke-21 dan untuk melaksanakan pembelajaran sepanjang hayat, mereka perlu dilatih menjadi pemikir dan berupaya menyelesaikan masalah serta berfikiran sebagai usahawan.

 
“Dalam dunia kompetitif hari ini, kelebihan daya saing terletak kepada kemampuan minda dan keupayaan berfikir pada tahap tinggi, iaitu kritis, kreatif, inovatif dan imiginatif,” katanya merasmikan Konvensyen Antarabangsa Institut Pendidikan Guru Malaysia Dalam Pembelajaran dan Pembangunan Guru di sini, semalam.
Muhyiddin berkata, kemahiran berfikir, pemikiran kritikal, keupayaan berkomunikasi serta keyakinan kendiri perlu dijana menerusi pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang holistik serta mampu berfikir secara mencapah (divergent thinking) bagi menerokai kebenaran.

Katanya, dalam konteks pembangunan kerjaya guru, ia merentasi beberapa laluan dengan kemajuan dinilai berasaskan kompetensi, bukan bergantung kepada tempoh perkhidmatan semata-mata.

Sistem perlu mekanisme

Muhyiddin juga berkata, sistem pendidikan negara perlu mempunyai mekanisme untuk menentukan guru yang dilahirkan benar-benar kompeten dan memenuhi standard yang ditetapkan.

Katanya, transformasi keguruan sebagai profesion pilihan, iaitu satu daripada 11 anjakan dalam laporan awal Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 menekankan kepada peningkatan pembelajaran dan pembangunan guru.

Bagi melaksanakannya, beliau berkata, kementerian perlu meningkatkan kualiti profesion perguruan supaya dapat menghasilkan guru cemerlang. 


Sumber


Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...