Photobucket

Sahabat Maya :

Thursday, April 4, 2013

Penulisan cerpen perkukuh bahasa Inggeris


Penulisan cerpen 

perkukuh bahasa Inggeris

Datuk Donald Lim Siang Chai (dua dari kanan), Mahmud Karim (dua dari kiri), Pengetua SMK Tuanku Abdul Rahman, Norzida Abd Muin dan Pengetua SMK Bandar Baru Sungai Buloh, Abdul Hakim Kassim menyaksikan gimik pelancaran buku Judge Us Not di SMK Tuanku Abdul Rahman, Batu Arang, Selangor, baru-baru ini. 
 
 
 
Buku koleksi cerpen dalam bahasa Inggeris hasil nukilan 33 murid Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tuanku Abdul Rahman menjadi bukti keberkesanan dasar Memartabatkan Bahasa Malaysia Memperkukuh Bahasa Inggeris (MBMMBI) yang dilaksanakan Kementerian Pelajaran ketika ini.



Pengarah Pelajaran Selangor, Mahmud Karim berkata, walaupun penulisan murid dalam buku berkenaan hanya dalam bentuk cerita pendek namun usaha tersebut mampu memberi impak positif kepada rakan sebaya mereka.



"Penghasilan buku ini mampu membantu meningkatkan minat membaca dan menulis di kalangan murid di samping mendorong rakan lain untuk menghasilkan penulisan kreatif," katanya.



Beliau berkata demikian dalam Majlis Pelancaran Buku Judge Us Not di SMK Tuanku Abdul Rahman dekat Rawang, Selangor baru-baru ini.



Buku setebal 78 muka surat yang memuatkan 50 cerpen mengenai alam persekolahan itu dijual pada harga RM4.60 senaskhah.



Penerbitan buku itu bertujuan meningkatkan penguasaan dan pemahaman dalam bahasa Inggeris yang melibatkan murid daripada SMK Tuanku Abdul Rahman sebagai penulis manakala 20 murid SMK Bandar Baru Sungai Buloh pula menjadi penyuntingnya.
Pelancaran buku itu disempurnakan oleh Timbalan Menteri Kewangan, Senator Datuk Donald Lim Siang Chai.



Menurut Guru Penyelia Projek, K. Shantini dari SMK Bandar Baru Sungai Buloh, penghasilan buku yang bermula Mei lalu itu didedikasikan kepada Pengerusi Biro Aduan MCA, Datuk Seri Micheal Chong yang pernah menuntut di SMK Tuanku Abdul Rahman.
Dalam majlis itu, Michael Chong turut dianugerahkan Ikon Jasa Bakti atas sumbangan beliau dalam membantu kerja-kerja kemasyarakatan.



Sementara itu, bagi murid SMK Tuanku Abdul Rahman, Nur Sarah Yasmin Jaafar, 17, dia dan rakannya yang lain terlibat dalam penghasilan buku tersebut adalah untuk membetulkan persepsi negatif bahawa murid luar bandar tidak mampu menghasilkan karya dalam bahasa Inggeris dengan baik.



Usaha itu, katanya, membuktikan murid sepertinya walaupun bersekolah di luar bandar mampu menulis cerpen bahasa Inggeris dengan baik setanding murid di bandar.



"Saya menyahut cabaran itu untuk membuktikan bahawa tanggapan murid luar bandar lemah dalam bahasa Inggeris tidak tepat,'' tegasnya.



Editor buku itu, Muhd. Akmal Zulkifli, 17, menyifatkan penerbitan bahan bacaan tersebut mampu menarik minat murid membaca dan menulis dalam bahasa Inggeris.
Hal ini kerana, ujarnya, cerpen itu menggunakan gaya bahasa yang mudah dan sesuai dibaca semua peringkat umur.






No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...