Terus berjuang mendidik anak bangsa tanpa mengira agama, bangsa, dan warna kulit. Semoga anak didik menjadi anak Malaysia. Berwawasan, berilmu, berdaya saing, majulah negaraku Malaysia.
Saturday, February 13, 2010
Friday, February 12, 2010
VALENTINE'S DAY
Hukum Rai Valentine & Jual Bunga
Oleh
Zaharuddin Abd Rahman

Soalan
Assalamualaikum ustaz,
Benarkah hukum menyambut hari Valentine adalah haram, bagaimana pula hukum menjual hadiah dan bunga kepada pasangan-pasangan bukan Islam dan sebahagian umat Islam yang meraikannya?
JAWAPAN
Saya telah menyertakan jawapan di ruangan artikel bahasa Inggeris, bagi membantu rakan-rakan yang kurang selesa memahami bahasa Inggeris, disertakan jawapan ringkas saya berkenaan sambutan hari valentine.
Asal-usul Valentine
Tindakan mengaitkan pertengahan bulan Februari dengan cinta dan kesuburan sudah ada sejak dahulukala. Menurut tarikh kalender Athena kuno, periode antara pertengahan Januari dengan pertengahan Februari adalah bulan Gamelion, yang dipersembahkan kepada pernikahan suci Dewa Zeus dan Hera.
Di Roma kuno, 15 Februari adalah hari raya Lupercalia, sebuah perayaan Lupercus, dewa kesuburan, yang dilambangkan setengah telanjang dan berpakaian kulit kambing. Sebagai bagian dari ritual penyucian, para pendeta Lupercus meyembahkan korban kambing kepada sang dewa dan kemudian setelah minum anggur, mereka akan lari-lari di jejalanan kota Roma sembari membawa potongan-potongan kulit domba dan menyentuh siapa pun yang mereka jumpai. Terutama wanita-wanita muda akan maju secara sukarela karena percaya bahwa dengan itu mereka akan dikarunia kesuburan dan bisa melahirkan dengan mudah. (http://id.wikipedia.org/wiki/Hari_Valentine)
Selain itu, sejarahnya juga berkait dengan fakta di bawah :-
Saint Valentine is a name which is given to two of the ancient "martyrs" of the Christian Church. It was said that there were two of them, or that there was only one, who died in Rome as the result of the persecution of the Gothic leader Claudius, c. 296 CE. In 350 CE, a church was built in Rome on the site of the place where he died, to perpetuate his memory.
When the Romans embraced Christianity, they continued to celebrate the Feast of Love mentioned above, but they changed it from the pagan concept of "spiritual love" to another concept known as the "martyrs of love", represented by Saint Valentine who had advocated love and peace, for which cause he was martyred, according to their claims. It was also called the Feast of Lovers, and Saint Valentine was considered to be the patron saint of lovers.
One of their false beliefs connected with this festival was that the names of girls who had reached marriageable age would be written on small rolls of paper and placed in a dish on a table. Then the young men who wanted to get married would be called, and each of them would pick a piece of paper. He would put himself at the service of the girl whose name he had drawn for one year, so that they could find out about one another. Then they would get married, or they would repeat the same process again on the day of the festival in the following year.
The Christian clergy reacted against this tradition, which they considered to have a corrupting influence on the morals of young men and women. It was abolished in Italy, where it had been well-known, then it was revived in the eighteenth and nineteenth centuries, when in some western countries there appeared shops which sold small books called "Valentine's books", which contained love poems, from which the one who wanted to send a greeting to his sweetheart could choose. They also contained suggestions for writing love letters.
(The above quotation is excerpted, with slight modifications, from www.Islam-qa.com)
Justeru, secara ringkasan saya boleh simpulkan seperti berikut :-
1) Kita hanya boleh merayakan perayaan yang diiktiraf oleh Islam iaitu Idil Fitroi dan Idil Adha. Nabi SAW bersabda :
(إن لكل قوم عيدا وإن هذا عيدنا)
Ertinya : Sesungguhnya bagi setiap kaum itu perayaan masing-masing, dan ini (IdilFitri dan Idiladha) adalah perayaan kita" ( Riwayat AL-Bukhari, 952 ; Muslim, 1892)
Justeru, sebarang perayaan yang disambut oleh umat Islam mestilah terhad kepada dua perayaan ini sahaja.
Bagaimanapun, jika sesuatu majlis, keraian dan sambutan itu dianjurkan bukan atas asas atau nama agama serta tiada kaitan dengannya bahkan dibuat atas dasar adat semata-mata. Ianya boleh dan harus diraikan dengan syarat sambutannya tidak diserapi apa jua unsur maksiat dan syirik. Sebagai contoh sambutan kemerdekaan Negara, sambutan ulangtahun penubuhan sesebuah syarikat dan sebagainya. Cuma ia bukanlah disambut sebagai hari raya ketiga atau keempat, tetapi hanya sebagai majlis keraian setaraf dengan majlis perkahwinan dan sepertinya sahaja.
Ini bermakna, setiap tujuan dan asal usul perayaan itu perlulah disemak. Maka jika disemak perayaan Valentine ini. Ternyata ia berasal dari cerita dongeng, karut dan syirik berakitan dewa dan sebagainya. Selain dari asalusul, cara dan kaedah implementasnya juga mesti dilihat, jika secara adatnya ia disambut dengan dosa dan maksiat. Ia sekali lagi dilarang di atas dasar tersebut pula.
2) Tidak harus pula meniru orang Kafir dan ahli maksiat dalam meraikan majlis yang dianjurkan. Imam Ibn Taymiah dan Ibn Qayyim telah menyebut bahawa telah Ijma' (sepakat keseluruhan Ulama) melarang penyerupaan dalam meraikan perayaan agama ( atas asas agama) selain Islam. ( Iqtidha, 1/454 ; Ahkam Ahli Zimmah, 2/722)
3) Islam tidak mengiktiraf hari kasih sayang. Kasih sayang dalam Islam bersifat universal, tidak dibatasi waktu dan tempat dan tidak dibatasi oleh objek dan motif. Hal ini sesuai dengan hadis :
"Cintailah saudara seislam seperti kamu mencintai dirimu sendiri." (Riwayat Bukhari).
Islam sangat melarang keras untuk saling membenci dan bermusuhan, namun sangat menjunjung tinggi akan arti kasih sayang terhadap umat manusia.
Rasulullah saw. bersabda : "Janganlah kamu saling membenci, berdengki-dengkian, saling berpalingan, dan jadilah kamu sebagai hamba-hamba Allah yang bersaudara. Juga tidak dibolehkan seorang muslim meninggalkan (tidak bertegur sapa) terhadap saudaranya lebih dari tiga hari" (Muslim)
Kasih sayang dalam Islam diwujudkan dalam bentuk yang nyata seperti silaturahmi, menjenguk yang sakit, meringankan beban tetangga yang sedang ditimpa musibah, mendamaikan orang yang berselisih, mengajak kepada kebenaran (amar ma'ruf) dan mencegah dari perbuatan mungkar
4) Sambutan hari Valentine hari ini menjadi semakin terkeji apabila ia menjurus kepada perlakuan maksiat, mengadaikan ‘dara' kepada kekasih yang bernafsu ‘syaitan' dan dengan perlakaun seks bebas yang kononnya bagi membuktikan 'ketulenan' cinta seseorang kepada kekasihnya..
5) Islam juga melarang umatnya dari terlibat, duduk serta bersekongkol dalam majlis yang mempersendakan Islam dan bercanggah dengannya. Ini dari firman Allah yang bererti :
وَقَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتَابِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ آيَاتِ اللّهِ يُكَفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلاَ تَقْعُدُواْ مَعَهُمْ حَتَّى يَخُوضُواْ فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ إِنَّكُمْ إِذًا مِّثْلُهُمْ إِنَّ اللّهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِينَ وَالْكَافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعًا
"Dan sungguh Allah telah menurunkan kepada kamu di dalam Al Qur'an bahwa apabila kamu mendengar ayat-ayat Allah diingkari dan diperolok-olokkan (oleh orang-orang kafir), maka janganlah kamu duduk beserta mereka, sehingga mereka memasuki pembicaraan yang lain. Karena sesungguhnya (kalau kamu berbuat demikian), tentulah kamu serupa dengan mereka. Sesungguhnya Allah akan mengumpulkan semua orang-orang munafik dan orang-orang kafir di dalam Jahanam" ( An-Nisa : 140 )
Diriwayatkan dari Umar r.a. bahwa dia pernah mendengar Rasulullah s,a.w. bersabda:
"Barangsiapa beriman kepada Allah dan hari akhir, maka janganlah duduk pada suatu hidangan yang padanya diedarkan arak." (Riwayat Ahmad)
Maka majlis arak yang haram itu adalah sama hukumnya dengan majlis Valentine yang mana sumber, asal usul dan cara pelaksanaannya yang terdedah kepada pelbagai jenis maksiat. Tidak harus sama sekali untuk menghadiri majlis sempena Valentine di mana-mana jua.
"Jadi adakah pergi shopping sempena 'sale' hari Valentine juga salah?
Jawabnya, sekadar membeli belah ia tidak salah, namun TIDAK DIBENARKAN menyertai seseuatu PERHIMPUNAN, SAMBUTAN KHAS kerana Valentine seperti majlis Konsert, Nyanyian dan sepertinya.
6) Hukum memberikan hadiah sempena hari Valentine juga adalah menjadi haram berdasarkan kaedah dari firman Allah : "Janganlah kamu bantu membantu dalam perkara dosa dan permusuhan"
Bagaimanapun hukum menjual bunga sahaja, ia tidak kurang dari kategori jualan yang syubhah, makruh atau haram khas di hari Valentine.
Diriwayatkan, ada seorang laki-laki yang memberi hadiah satu bekas arak kepada Nabi s.a.w., kemudian Nabi memberitahu bahwa arak telah diharamkan Allah. Orang laki-laki itu bertanya:
Lelaki: Bolehkah saya jual?
Nabi: Zat yang mengharamkan meminumnya, mengharamkannya juga menjualnya.
Lelaki: Bagaimana kalau saya hadiahkan raja kepada orang Yahudi?
Nabi: Sesungguhnya Allah yang telah mengharamkan arak, mengharamkan juga untuk dihadiahkan kepada orang Yahudi.
Lelaki: Habis, apa yang harus saya perbuat?
Nabi: Tuang saja di dalam parit air. (Al-Humaidi dalam musnadnya)
Justeru, kita dapat melihat bahawa benda yang haram, maka haram juga dijualnya mahupun dihadiahkan. Dalam hal menjual bunga, ia juga boleh menjadi syubhah di hari Valentine seperti ini, kerana diketahui ianya dibeli khas untuk mearikan Valentine yang haram. Seperti juga hukum menjual anggur kepada tukang buat arak yang telah diketahui. Ia tidak dibenarkan dalam Islam menurut pendapat yang terkuat.
7) Para ulama juga menyatakan LARANGAN untuk saling mengirim ucapan Valentine, cinta dan kasih bersempena hari itu. Perlu dianggapkan hari Vlentine itu tidak wujud dan ia adalah sebuah hari biasa sahaja.
Wednesday, February 10, 2010
MIRACLE


Adakalanya kawasan tersebut amat sukar diasingkan seperti otak dimana percubaan untuk memisahkannya gagal seperti yang dialami oleh pasangan kembar Iran yang meninggal dunia di Singapura pada tahun 2003.
Istilah kembar siam berawal dari pasangan kembar siam terkenal Chang dan Eng Bunker ([[1811]]-[[1874]]) yang lahir di Siam (sekarang [[Thailand]]). Kembar siam tertua yang tercatat adalah Mary dan Eliza Chulkhurst dari [[Inggris]] yang lahir pada tahun [[1100-an]].
| |||
| | ||
| ![]() | ||
| | ||
| Istilah kembar siam berasal dari pasangan kembar siam terkenal Chang dan Eng Bunker (1811-1874) yang lahir di Siam (sekarang Thailand). | ||
| | ||
| | ||
| | ||
| |
Tuesday, February 9, 2010
Guruku Baik
Ciri Seorang Guru Yang Baik Serta Keutamaannya
* Guru adalah ikutan dalam kebaikan bagi pelajar-pelajarnya, uswah hasanah (contoh teladan) bagi murid-muridnya dan yang sentiasa mencintai dan menjaga mereka.
* Memberi penjelasan yang dimengerti ke atas ilmu yang diajarkannya, berusaha sekuatnya untuk memberikan manfaat yang banyak kepada murid-muridnya dan meningkatkan kemampuan mereka dalam menerima ilmu dan pengetahuan.
* Guru tidak memiliki sifat kasar, berkata-kata kasar, pemarah dan kedekut terhadap murid-muridnya, bahkan dia adalah seorang yang penyayang dan pemeersatu murid-muridnya.
* Terampil dalam bidangnya, memiliki keistimewaan dalam ilmunya, mengetahui dan menguasai asas-asas perbahasannya.
* Banyak membaca dan mengkaji suatu permasalahan, sebagai sumber pengetahuan, mengetahui tamadun dan kebudayaan dalam lingkungannya permasalahan-permasalahan asas umatnya.
* Sentiasa menyedari apa yang dikatakannya, dapat menyentuh perasaan dan akal fikiran murid-muridnya, bersemangat dalam menyampaikan dan mengungkapkannya, jauh dari sikap dingin ataupun kasar.
* Sentiasa bekerja dengan teliti, tepat pada waktunya, rapi dan teratur dalam bekerja.
* Sikapnya jauh dari syubhat dan hal-hal yang meragukan, meninggalkan sifat-sifat yang tercela dan menghiasi perilakunya dengan akhlak yang mulia.
* Tidak berlebih-lebihan dalam bersenda gurau dan menjauhi perkataan-perkataan yang tidak baik, bahkan seorang guru adalah orang yang lemah lembut bicaranya, manis tutur katanya dan sentiasa jujur.
Petikan:
Memoir Seorang Guru

Membaca 'Memoir Seorang Guru' novel terbaru Azizi Hj Abdullah, terbitan Alaf21, anda akan merasa kebencian disebalik kedegilan murid. Anda akan merasa keras hati seorang guru disebalik lemah lembut muridnya.
Anda akan merasa kata-kata keras, di sebalik kemanjaan murid. Anda akan menemui kekasaran di sebalik lemah lembut murid. Tetapi diakhirnya anda akan temui dialah yang memiliki kasih sayang melalui doa dan harapan, sehingga anda akan mengalir air mata dan berkata; begitukah guru kami.
- Bekas Murid
abghalim berkata...
Novel yang MESTI dibaca oleh semua guru dan bakal guru.Novel yang berkisarkan pengalaman seorang ustaz yang berperang dengan perasaan semasa bertugas menjadi guru.Kekeliruan dengan keikhlasan dengan tugas beliau ,samada beliau seorang pendidik atau seorang guru yang makan gaji.
Ustaz juga mengutarakan isu keberkatan hasil gaji yang di perolehi.Isu ini cuma dalam bentuk kiasan dan masih boleh diterjemahkan oleh perbaca.
Isu KEBERKATAN ini membuka minda saya untuk terus memusahabah diri.Menilai balik hasil kerja saya adakah ianya baik dan berkesan.Tanggungjawap yang diamanahkan oleh majikan,adakah saya melaksanakan dengan jujur dan amanah?
Bila cukup bulan,semua hasil titik peluh saya dimasukkan kedalam akuan bank saya sebagai wang gaji atau imbuhan kerja.Pada majikan,itu imbuhan kepada nilai sebuah amanah dan kejujuran.
Bila amati dengan lebih mendalam lagi,saya bertanya pada diri?Jenis akuan bank yang saya miliki.Oh akuan perbankan Islam.Lapang dada seketika.
Bila saya menhalusi dengan lebih teliti lagi bank yang saya gunakan itu ada unsur ISLAM DAN RIBA.Persoalannya beranikah saya meminum air yang bersih tetapi dicampur dengan sesudu RACUN?Ibarat kata orang tua-tua,kerana nila setitik rosak susu sebelanga.
Alias,Midun,Sakinah dan Abdul Halim apakah mereka ini didik untuk orang yang berjaya?Bukankah mereka dididik untuk mengisi jawatan tinggi?Atau mereka ini akan jadi bekas murid yang berhemah tinggi.Atau jadi seperti anak-anak saudaraku yang bapanya berjawatan tinggi tapi rendah peribadi?
Pertemuan ustaz dan bekas muridnya yang selalu diilusi semua ditempat yang mulia.Murid yang dulunya memanggil ustaz dengan "ucetad" kini megah bersolat atas keterbukaan ustas.Alias,Midun dan Sakinah di tempat yang telah banyak berjasa pada nyawa dan kesihatan manusia.Pertemuan dengan Abdul Halim pada petang Sabtu di Masjid Kulim menjadi kesinambungan jalan cerita selanjutnya.
Harapan ustaz agar ILMU yang diturunnya berkat.Setiap muridnya diharapkan menjadi umat yang berguna pada Agama dan negara.Tak dinafikan ada juga segelintir menjadi sebaliknya.
Seorang bapa yang takut Kamariah mengalami stress sepertinya.Bapa yang mengharap Kamariah faham niat bapa.Bukan kerja guru itu tidak baik,tapi mampukah Kama menghadapinya dengan tabah.
Ustaz.....dari 1975~1980 bukan seperti novel itu.Ustaz yang menjawap "saya punya suka la.itu novel saya"bila aku bertanya pada tahun 1985,"kenapa mematikan watak Tuk Ya dengan kematiannya?"Jawapan ustaz disambut gelak ketawa.Aku berbangga kerana itulah ustazku yang selalu berjenaka.
Buat bekas murid yang mengenali ustaz,anda turut akan berilusi sekiranya membaca novel ini.Novel yang penuh dengan emosi dan perlu dihayati dengan keilmuan.Novel yang bersekitar di Daerah Kulim,akan membawa kita mengimbau kenangan dizaman persekolahan.
Kepada bakal guru dan semua pembaca,novel ini adalah "HEAVY DRAMA" yang terbaik dari USTAZ AZIZI HJ ABDULLAH.
salam
abghalim ULU YAM
Sumber:
http://aziziabdullah.blogspot.com/
Monday, February 8, 2010
~Sembilan Prinsip QcoP ( Quality Cycle of Process)~
Ertinya setiap kerja mesti bebas daripada buat salah dan silap kerana salah dan
silap 'boleh dielak dan dicegah'. Pada tahap yang lebih tinggi ertinya guru-guru
mesti mengajar dengan betul dan murid-murid mesti belajar dengan betul dan
sentiasa buat betul. Ringkasnya semua guru dan murid-murid mesti faham dan
mesti jadikan prinsip utama mencapai kejayaan cemerlang.
2. Guru Mengajar Murid Belajar:
Ertinya semua guru mesti faham dulu bahawa 'kerja kita ialah mengajar' bukan
berborak, duduk di kantin, tidak masuk kelas, keluar ke kedai, tidur atau lainnya.
Mengajar pula mesti penuh persediaan dari segi mental, fizikal dan spiritual,
penuh semangat dan berwibawa. Prinsip paling utama 'tidak ada kelas yang
dibiarkan tanpa guru'. Kemudian murid-murid pula mestilah belajar dengan betul,
bersungguh- sungguh dan tidak main-main, tidak ganggu rakan-rakan yang lain
serta belajar dengan penuh keriangan dan kefahaman.
3. Berkongsi Visi Yang Sama:
Ertinya semua guru mesti faham dan hayati halatuju sekolah yakni hendak
menjadikan sekolah suatu organisasi yang berkesan, sekolah berwatak dan boleh
menjadi sekolah model. Prinsip utamanya semua murid adalah normal' dan
berpotensi mencapai prestasi akademik yang cemerlang dan gemilang. Apa jua visi
yang hendak direaliasasikan bukan hak kepunyaan Guru Besar seorang tetapi
menjadi hak kepunyaan semua guru, dan berpegang teguh kepada kata-kata
keramat "Bersatu Kita Teguh Bercerai Kita Roboh".
4. Apa Yang Disemai Itu Yang Dituai:
Ertinya apa jua yang guru-guru ajar (dan buat) itulah yang akan jadi hasilnya.
Apatah lagi kalau guru-guru tidak mengajar dengan sepenuhnya. Prinsip utamanya
apa jua yang guru buat (dan atau tidak buat) akan tentukan prestasi atau
pencapaian murid seterusnya. Ini kena ingat baik-baik.
5. Penambahbaikan Berterusan:
Ertinya mencapai kualiti tidak ada had dan sempadan. Guru mesti sentiasa lakukan
Kaizen (Continuous improvement) dalam semua aspek kerja terutama P&P.Prinsip
utamanya mesti tidak mudah merasa berpuas hati dengan status kini tetapi
sentiasa memikir dan mencari jalan bagi meningkatkan segala-galanya supaya hasil
kerja kurikulum, kokurikulum, pengurusan data dan maklumat, kebajikan dan
keselamatan serta keceriaan fizikal dan persekitaran sentiasa dipertingkatkan
sepanjang masa.
6. Mencegah Masalah Lebih Utama Daripada Menyelesai Masalah:
Ertinya tidak cukup sekadar boleh 'menyelesaikan masalah' sahaja lebih-lebih lagi
sudah tahu benda yang akan jadi masalah.Jadi yang diutamakan ialah kebolehan
'mencegah masalah' supaya tindakan awal yang bersifat preventive' bukan
'remedial' dapat dibuat dengan berkesan.
Prinsipnya amalkan pendekatan PDCA secara total dalam semua aktiviti.
Ringkasnya mesti ada sikap proaktif dan hasilnya semua orang tidak hadapi masalah
dan organisasi yang iklimnya sangat kondusif kepada proses pembelajaran dan
pengajaran yang berkesan lagi berkualiti.
7. Bukan Kepada Siapa Betul Tetapi Kepada Apa Yang Betul:
Ertinya apa jua isu yang ditimbulkan dalam menangani perubahan dan melakukan
penambahbaikan adalah berdasarkan 'perkaranya' bukan kepada 'siapa orangnya'.
Prinsipnya ialah apa yang betul atau tidak betul bukan berdasarkan dia itu Guru
Besar atau Penolong Kanan atau Guru Penolong, hatta Pekerja Rendah Awam
sekalipun, tetapi kepada apakah persoalannya, apakah kesan dan implikasinya,
atau apakah tafsiran dari segi falsafah, peraturan, dan objektivitinya. Matlamat
akhirnya semua orang akan buat perkara yang betul dan tidak boleh dipertikaikan
oleh sesiapa pun.
8. Permuafakatan Dan Kesejawatanan:
Ertinya dalam organisasi tidak ada orang boleh buat kerja berseorangan,
pendeknya setiap orang perlukan orang lain bagi memenuhi atau menyempurnakan
sesuatu tugas atau sesuatu bidang tanggungjawab. Prinsipnya semua guru mesti
faham bahawa tanpa kerjasama atau permuafakatan banyak kerja lebih-lebih lagi
usaha meningkatkan prestasi murid dan sekolah tidak tercapai. Oleh itu perasaan
dan pemikiran 'kesejawatanan' maka perlu dihayati sepenuh jiwa dan raga. Aspek
permuafakatan dan kesejawatanan in jelas dilihat apabila sikap dan semangat
tolong-menolong,sanggup berkorban, ingat-mengingati, nasihat-menasihati dan
sebagainya wujud dengan penuh harmoni.
9. Guru Sebenar Guru: Ke Sekolah Tidak Jemu, Mengajar Tidak Lesu:
Ertinya seorang guru yang penuh iltizam, dedikasi, komited dan
bertanggungjawab tidak akan mengkhianati tugasnya dan murid-muridnya.
Prinsipnya ialah guru-guru mesti faham bahawa tugas 'mengajar dan mendidik' satu
pekerjaan yang sangat mulia. Guru mestilah menganggap pergi ke sekolah sebagai
pergi ke medan jihad dan kerja mengajar (tanpa muslihat dan tipu helah) sebagai
suatu ibadah. Guru-guru begini tidak akan cepat melatah atau menyalahkan
keadaan dan tempat sebelum menyalahkan diri sendiri terlebih dahulu di samping
berusaha meningkatkan ketrampilan dan kewibawaan diri. Guru sebenar guru tidak
akan melakukan sesuatu yang akan merosakkan organisasi seperti: selalu ponteng,
banyak beri alasan dan helah, sering mengelakkan diri daripada menerima tugas
dan tanggungjawab, mengganggap sekolah hanya tempat kerja 'sementara' atau
selalu beri alasan 'tidak cukup masa'. Guru sebenar guru tidak menunjukkan ciri-
ciri 'orang malas' ketika berada di dalam kelas tetapi sebaliknya mengajar dengan
penuh ceria, penuh semangat serta bersungguh-sungguh.
Engkaulah pelita diri ini,
Menerangi hati nurani,
Moga dirimu dirahmati
Ya Allah peliharalah guruku,
Agar dipimpin terus hambaMu,
Agar terhindar dari Neraka,
Moga dibukakan pintu Syurga
Tak terbalas jasamu
Berkorban jiwa raga
Mendidik anak bangsa
Jadi insan berguna
Keikhlasan di hati
Hulur bakti dan budi
Kau penyambung warisan
Ilmu cahaya hati
Ampunkanlah wahai guruku,
Kesilapan anak-anakmu,
Ku serahkan jiwa ragaku,
Agar terdidik nafsu liarku
Dengan izin Allahu Rabbi,
Engkaulah guru yang sejati,
Engkau bersabar mendidik kami,
Semoga dirimu diberkati
Datang dengan harapan,
Pulang bawa kejayaan,
Anugerah yang diimpikan
Lagu: Inteam, Cikgu Hasnol & Nada Syahdu
Lirik: Inteam & Halim Libya
Friday, February 5, 2010
SubhanaALLAH.........
Lelaki 97 Tahun Menulis
Al-Quran Di Atas 8 Biji
Telur
Subhanallah. Ianya bagai satu keajaiban yang pernah terjadi di atas muka bumi ini. Bayangkan seorang lelaki tua berusia 97 tahun berjaya menulis sebuah kitab suci Al-Quran dengan sepenuhnya di atas 8 biji telur. Ianya telur ayam dan bukannya telur burung unta atau apa sahaja telur yang besar. Agak tidak logik tapi itulah kenyataan yang harus kita terima.
Lagi yang menakjubkan..