Sahabat Maya :

Wednesday, February 10, 2010

MIRACLE

















Bagaimana terjadinya kembar siam?

Kembar siam terjadi apabila zygote yang terhasil daripada 1 ovum dan 1 sperma gagal untuk membahagi dengan sempurna untuk membentuk 2 embrio yang berlainan. Keadaan ini boleh berlaku di dalam 1 dalam 100,000- 200,000 kelahiran. Mereka akan melekat di bahagian-bahagian tertentu seperti dada, dan perut kepala.

Adakalanya kawasan tersebut amat sukar diasingkan seperti otak dimana percubaan untuk memisahkannya gagal seperti yang dialami oleh pasangan kembar Iran yang meninggal dunia di Singapura pada tahun 2003.
Ladan Bijani dan Laleh Bijani, merupakan pasangan kembar yang melekat di otak yang merupakan graduan dari Universiti Tehran di dalam bidang Undang-undang. Mereka mengalami komplikasi pembedahan akibat pendarahan teruk di otak semasa proses memisahkan salur darah besar otak. Mereka meninggal dunia pada umur 29 tahun.


'''Kembar siam''' adalah keadaan anak [[kembar]] yang tubuh keduanya bersatu. Ini terjadi apabila [[zigot]] dari bayi [[kembar identik]] gagal terpisah secara sempurna. Kemunculan kembar siam diperkirakan adalah satu dalam 200.000 kelahiran. Bertahan hidup antara 5% dan 25%, dan kebanyakan (75%) kelamin [[perempuan]].

Istilah kembar siam berawal dari pasangan kembar siam terkenal Chang dan Eng Bunker ([[1811]]-[[1874]]) yang lahir di Siam (sekarang [[Thailand]]). Kembar siam tertua yang tercatat adalah Mary dan Eliza Chulkhurst dari [[Inggris]] yang lahir pada tahun [[1100-an]].



Kembar siam






Istilah kembar siam berasal dari pasangan kembar siam terkenal Chang dan Eng Bunker (1811-1874) yang lahir di Siam (sekarang Thailand).











1 comment:

  1. memang menakjubkan...itulah tanda kekuasaan Allah, tak dapat bayangkan perasaan insan-insan kembar siam ini

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...