Photobucket

Sahabat Maya :

Thursday, December 12, 2013

Kepimpinan berprestasi tinggi

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi9XMShx-js90JoTEhalKqsR7NyuAKCzAA8ZCH4cg5Z8IH356qK2rKIb4W2QtOlbBeMkR_-N25_zKUgi3BtSj9Dg0_edB9wGdBqWgnZ_-AW8y6RnCdKDKwq0_rZNv6Enjj_XqLa8riT-aQ/s1600/kepimpinan-adalah-satu-amanah.jpg



Kepimpinan berprestasi tinggi 
oleh
Cikgu Sidek Baba
KEPIMPINAN berprestasi tinggi amat diperlukan di peringkat Kementerian, Jabatan Pelajaran Negeri, Pejabat Pelajaran Daerah dan juga sekolah. Perlu ada korelasi yang erat di antara kepimpinan di setiap peringkat supaya sebarang dasar dan strategi baru yang dirumuskan oleh kementerian dapat diterjemahkan dengan baik.









Kualiti kepimpinan sekolah merupakan faktor berasaskan sekolah yang kedua terpenting, selepas kualiti guru dalam menentukan keberhasilan murid. Beberapa kajian antarabangsa tentang kepimpinan sekolah menunjukkan pengetua/guru besar yang cemerlang, iaitu yang memberi tumpuan kepada kepimpinan instruksional dan bukannya kepimpinan pentadbiran, dapat meningkatkan keberhasilan murid sebanyak 20 peratus.








Walau bagaimanapun, kriteria pemilihan yang diamalkan pada masa ini sebahagian besarnya ditentukan berdasarkan tempoh perkhidmatan dan bukannya kecekapan kepimpinan. Pengetua/guru besar cemerlang akan diberikan insentif untuk berkhidmat di sekolah berprestasi rendah, dan akan berperanan sebagai mentor dalam komuniti yang lebih luas.







Asas kepimpinan di setiap sekolah akan diperkukuh iaitu dengan membangunkan dan menjadikan guru penolong kanan, ketua bidang dan ketua panitia sebagai pemimpin instruksional. Pemimpin instruksional tidak saja mahir dalam hal-hal mekanistik kepimpinan sekolah tetapi mampu membentuk watak murid.








Setiap pengetua/ guru besar diperlukan mendapatkan sijil Kelayakan Profesional Kebangsaan bagi kepimpinan pendidikan (NPQEL) daripada Institut Aminuddin Baki (IAB) sebelum boleh dilantik sebagai pengetua/guru besar. Ia bagi membolehkan daya kompetensi kepimpinan meningkat dan keberhasilan murid bertambah.








Pengetua/guru besar mempunyai keluwesan untuk berkhidmat di sekolah rendah atau menengah melalui satu laluan perkhidmatan awam guna sama yang baharu. Mereka akan dinilai setiap tahun menggunakan satu instrumen penilaian baharu yang memberi penekanan kepada keupayaan kepimpinan dan peningkatan keberhasilan murid.








Keluwesan ini termasuklah perkara yang melibatkan kepimpinan instruksional seperti perancangan peningkatan sekolah, perancangan kurikulum dan kokurikulum dan juga berkaitan dengan kepimpinan pentadbiran seperti agihan peruntukan sekolah.







Sepertimana guru, aspirasi bagi pemimpin sekolah adalah untuk membina budaya kecemerlangan profesional pimpinan teladan rakan setugas. Pemimpin sekolah membimbing satu sama lain, membangunkan dan menyebarluaskan amalan terbaik, dan sama-sama bertanggungjawab bagi mencapai standard profesional.








Pendekatan kolaboratif ini penting kerana ALLAH tidak mengurniakan semua bakat kepimpinan kepada seseorang. Adanya asas kolaboratif atas muafakat di kalangan kepimpinan kependidikan membolehkan sikap saling melengkapi terjadi. Potensi yang ada dikongsi supaya manfaat instruksional dinikmati oleh murid.







Ia memerlukan kekuatan dalam diri pengetua/guru besar menghubungkan pendidikan sebagai suatu proses mengadabkan insan. Ia memerlukan disiplin kognitif atau akal yang tinggi, kekuatan dalam diri yang ampuh dan diterjemahkan dengan disiplin amal yang sifatnya menyumbang.







Kualiti kepimpinan seperti ini amat perlu untuk respons kepada sasaran pendidikan dan latar murid yang berbeza. Ia tidak saja memerlukan ilmu yang kukuh tetapi pendekatan instruksional yang berkesan supaya maksud pendidikan tidak hanya sekadar membangun keperluan kognitif atas maksud peperiksaan tetapi juga membangun watak dan sahsiah untuk dijadikan sumber teladan.







Kepimpinan sekolah amat penting menghubungkan peranannya sebagai suatu taklif atau amanah keguruan yang tinggi bagi membentuk generasi penerus yang memiliki kualiti pencapaian akademik yang terus meningkat di samping kualiti watak yang menjadi contoh mithali.






Hal ini menjadi matlamat akhir menghasilkan kualiti kepimpinan dan kepengikutan. Korelasi antara keduanya amat penting dibangunkan supaya wujud gerak muafakat ke arah amanah bersama iaitu menghasilkan generasi berprestasi tinggi yang bakal menyumbang kepada diri, masyarakat dan negara.






Teruskan membaca..

Keputusan PMR diumumkan 19 Disember ini


http://iprom.edu.my/v1/wp-content/uploads/2011/12/Exam-results.jpg

Keputusan PMR diumumkan 19 Disember ini 

 

KUALA LUMPUR: Keputusan peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) 2013 akan diumumkan pada 19 Disember ini, demikian menurut Kementerian Pendidikan. 
 
 


Dalam satu kenyataan di sini hari ini, kementerian itu memaklumkan calon boleh mendapatkan keputusan peperiksaan di sekolah masing-masing selepas jam 10 pagi, pada hari yang sama.
 
 
 
"Calon juga boleh menggunakan perkhidmatan semakan keputusan PMR melalui mySMS 15888 yang diaktifkan mulai 10 pagi 19 Dis hingga 11.59 malam, 25 Dis," menurut kenyataan itu. 
 
 


Seramai 462,940 calon menduduki peperiksaan PMR di 3,530 pusat peperiksaan di seluruh negara tahun ini. - BERNAMA 
 
 
 
Teruskan membaca..

Bahasa Melayu bahasa ilmiah


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg0RgWRE7qz301wTReJ3TdO4_bBRnKiF1t4vzs3-xl0XEj8aUTUMSTFArQHV4qrj4R7Z9Xu8diwwzg2vFWtd9Ei-nvn-MHCjDauga5qXLK1QKrDU7FgGImYj4xFEE_ArJpLpRAjTWQ-lkha/s1600/bmmmm.jpg


Bahasa Melayu bahasa ilmiah

 

Kuala Lumpur: Kemenangan Penerbit Universiti Teknologi Malaysia (UTM) merangkul empat hadiah dalam Anugerah Buku Negara 2013 Kategori Industri Buku membuktikan bahasa Melayu berupaya diangkat sebagai bahasa ilmu termasuk bidang sains dan teknologi.
 
 
 


Pengarahnya, Dr Kassim Thukiman, berkata pihaknya memenangi kategori kreatif dan inovatif, kategori kejuruteraan dan kategori Islamik, selain novel terbaik (fiksyen sains dan teknologi) terbitan bersama penerbit swasta. 
 
 
 

Buku itu ditulis sarjana kami iaitu Ketua Setiausaha II, Kementerian Pendidikan, Prof Datuk Seri Dr Zaini Ujang, ketika menjawat Naib Canselor; Muhammad Nazri Mohd Jaafar, Mohammad Shaiful Ashrul Ishak dan Tamar Jaya Nizar. 
 
 
 


Martabat bahasa Melayu
 
 


Kemenangan itu menunjukkan usaha memartabatkan bahasa Melayu perlu memberi penekanan dengan mengangkatnya sebagai bahasa ilmiah, katanya kepada BH selepas Majlis Penyampaian Anugerah Buku Negara 2013 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini, semalam.
 
 


Timbalan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Dr Abu Bakar Mohamad Diah menyampaikan hadiah kepada 30 pemenang pelbagai kategori Anugerah Buku Negara 2013.
 
 


Kassim berkata, kejayaan memenangi kategori paling banyak melalui buku dalam bahasa Melayu itu memberi semangat kepada Penerbit UTM untuk menerbitkan buku ilmiah dalam bahasa Melayu, sekali gus menjadi petunjuk kepada pihak lain terhadap kemampuan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu. 
 
 
 
 

Sejak awal lagi, Penerbit UTM banyak menerbitkan buku ilmiah dalam bahasa Melayu sehingga pernah mencapai 80 peratus daripada keseluruhan terbitannya, tetapi pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) memberi kesan kepada penerbitan buku ilmiah tanah air mutakhir walaupun ia dilaksanakan di sekolah.


Justeru dengan kepimpinan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, melalui dasar Memartabatkan Bahasa Melayu Memperkukuh Bahasa Inggeris (MBMMBI) diharap akan melonjakkan penerbitan buku sains dan teknologi dalam bahasa Melayu, katanya.
 
 


Sementara itu, Pengarah Urusan Institut Terjemahan & Buku Malaysia (ITBM), Mohd Khair Ngadiron, berkata kemenangan pihaknya meraih tiga hadiah Anugerah Buku Negara 2013 hasil usaha semua pihak termasuk penulis, editor, penyusun atur dan kakitangan ITBM. 
 
 
Sumber
Teruskan membaca..

Tuesday, December 10, 2013

Takwim Persekolahan 2014 Dan Cuti Umum :)



Kumpulan A


Cuti sekolah di negeri Kedah Kelantan,Terengganu dan Johor
Penggal 1 Pertengahan Tahun Penggal 2 Akhir Tahun
21 Mac - 29 Mac 27 Mei - 14 Jun 12 Sept - 20 Sept 21 Nov - 3 Jan 2015


takwim cuti sekolah 2014 kalendar takwim tarikh cuti sekolah 2014 dan persekolahan
Jumlah hari persekolahan termasuk cuti am = 209

Jumlah hari cuti penggal = 81



Kumpulan B


Cuti Sekolah di negeri Perlis, Pulau Pinang ,Perak, Selangor, Negeri Sembilan, Melaka ,Pahang, Sabah, Sarawak dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur Labuan & Putrajaya
Penggal 1 Pertengahan Tahun Penggal 2 Akhir Tahun
22 Mac - 30 Mac 28 Mei - 15 Jun 13 Sept - 21 Sept 22 Nov - 4 Jan 2015


takwim cuti sekolah 2014 1 kalendar takwim tarikh cuti sekolah 2014 dan persekolahan
Jumlah hari persekolahan termasuk cuti am = 209
 
Jumlah hari cuti penggal = 81






Teruskan membaca..

Monday, December 9, 2013

Sunday, December 8, 2013

Friday, December 6, 2013

Thursday, December 5, 2013

:)


http://farm6.static.flickr.com/5045/5302383949_9a5f0a6c2a.jpg
Teruskan membaca..

Kertas Matematik, Matematik Tambahan SPM 2013 tidak bocor

Kertas Matematik,

 Matematik Tambahan 

SPM 2013 tidak bocor


KUALA LUMPUR 4 Dis. - Polis mengesahkan tiada berlaku sebarang kebocoran soalan peperiksaan Matematik dan Matematik Tambahan, Sijil Peperiksaan Malaysia (SPM) 2013 seperti yang didakwa baru-baru ini.



Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Mohmad Salleh berkata, polis telah menyiasat kes itu di bawah Seksyen 8(1)(e) Akta Rahsia Rasmi 1972 dan seramai 56 saksi telah dipanggil memberi keterangan.



Beliau berkata, polis menerima laporan kes tersebut selepas satu seminar peperiksaan yang dianjurkan di sebuah masjid di Setiawangsa. 



Katanya, dalam seminar itu soalan-soalan ramalan telah dibincangkan bagi membantu pelajar menghadapi SPM 2013.



"Bagaimanapun, ada pihak salah faham dan menganggap perbincangan soalan ramalan sebagai soalan bocor dan lanjutan daripada itu, satu laporan polis diterima," katanya kepada pemberita di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur.



Beliau berkata, mereka yang hadir dalam seminar tersebut antara yang telah dipanggil sebagai saksi untuk direkodkan keterangan.



Sehubungan itu, menurut Mohmad kes itu dianggap selesai kerana siasatan menyeluruh dijalankan mengesahkan tidak wujud sebarang elemen yang boleh dikaitkan dengan kebocoran soalan peperiksaan.



Pada 22 November lalu, beberapa individu membuat laporan polis berhubung dakwaan sesetengah pihak bahawa kertas peperiksaan Matematik dan Matematik Tambahan dibocorkan di dalam beberapa seminar khas yang dianjurkan menjelang hari-hari terakhir peperiksaan berlangsung.



Kementerian Pendidikan sebelum ini turut memaklumkan akan menubuhkan jawatankuasa khas bagi menyiasat dakwaan kebocoran kertas peperiksaan tersebut selepas media turut melaporkan penglibatan seorang guru tuisyen yang didakwa bertanggungjawab ke atas perkara itu.



Teruskan membaca..

Wednesday, December 4, 2013

:)



Teruskan membaca..

Sistem Semakan Online Kumpulan 1 PLKN Siri 11/2014

Sistem Semakan Online
 Kumpulan 1 PLKN
Siri 11/2014

http://www.khidmatnegara.gov.my/ 

http://apps1.khidmatnegara.gov.my/penempatan





Tahniah! 

Buat anda 

yang terpilih menyertai 

Program Latihan 

Khidmat Negara Siri 11/2014







Teruskan membaca..

Tuesday, December 3, 2013

Monday, December 2, 2013

Sunday, December 1, 2013

:)


Teruskan membaca..

Flowers are red


Teruskan membaca..

Upin & Ipin - Pim Pim Pom

Teruskan membaca..

Cipta kaedah pelajari Sejarah secara interaktif

Cipta kaedah pelajari 

Sejarah secara interaktif


MOHD. Zulhelmi Mansor bersama guru-guru dari Koperasi Sekolah Menengah Teknik Gombak (KSMTG) yang berjaya mencipta Eksplorasi Cabaran Sejarah (ECS) pada sambutan Hari Koperasi Sekolah di Kuala Lumpur, baru-baru ini.
 
 
 
 
KUALA LUMPUR 27 Nov. - Koperasi Sekolah Menengah Teknik Gombak (KSMTG) muncul sebagai koperasi sekolah pertama di Malaysia berjaya mencipta program Eksplorasi Cabaran Sejarah (ECS) yang membolehkan para pelajar mempelajari subjek sejarah secara maya dan interaktif.





Perisian interaktif ECS dicipta khas bagi membolehkan penggunanya mengingati fakta sejarah dengan lebih mudah, efektif dan menyeronokkan dengan mengguna pakai kaedah interaktif tiga dimensi (3D), sekali gus membolehkan pelajar menjadi seorang sarjana sejarah.




"Aplikasi yang dibangunkan melalui ECS terbukti mampu membantu proses pembelajaran sama ada dalam kelas atau secara individu melalui penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) yang dihasilkan dalam tempoh dua tahun hasil bantuan pelajar dan guru-guru yang menyediakannya dalam dwibahasa iaitu bahasa Malaysia dan Inggeris," kata Guru Pakar, Mohd. Zulhelmi Mansor.





Katanya, perisian yang menggunakan animasi 3D permainan monopoli, sistem kuiz, analisis prestasi turut dilengkapi dengan akses pangkalan data yang mengandungi lebih 2,000 maklumat berkaitan soalan Sejarah Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang dikumpul dan dikemas kini setiap tahun.




Beliau berkata, yang menariknya, sistem perisian tersebut turut mengandungi soalan objektif, subjektif, kad memori serta kata kunci.





Kata beliau, perisian pendidikan maya yang pertama untuk subjek Sejarah berasaskan konsep 'Bermain Sambil Belajar' dihasilkan sebagai alat bantu mengajar secara persendirian atau kumpulan di dalam kelas tanpa perlu lagi seseorang pelajar itu menghadiri kelas tuisyen.




"Ciptaan inovatif ini turut diiktiraf di peringkat antarabangsa apabila memenangi pingat emas kategori Pendidikan di Pameran Produk Penyelidikan Peringkat Antarabangsa (INPEX) di Pittsburgh, Pennsylvania, Amerika Syarikat dan SMTG menjadi koperasi sekolah pertama bertanding di peringkat universiti antarabangsa yang disertai oleh 30 buah negara dalam bahagian sejarah dan tamadun dunia," katanya yang merupakan seorang pencipta yang terlibat.




Dalam pada itu, Mohd. Zulhelmi menjelaskan, ECS juga menjadi johan keseluruhan Anugerah Menteri Pelajaran dalam Konvokesyen Kumpulan Inovatif dan Kreatif 2012 dan Anugerah Emas di Konvensyen 'Pasukan Cemerlang 2013' Wilayah Selatan mewakili Kementerian Pelajaran anjuran Perbadanan Produktiviti Malaysia (MPC).





"Penyertaan kali pertama koperasi sekolah dalam program penyelidikan antarabangsa ini telah ditaja oleh Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM), Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia Berhad (Angkasa) dan Koperasi Muslimin Malaysia Berhad (KMMB). 





"ECS ini turut diiktiraf oleh kementerian apabila dinobatkan sebagai Johan Keseluruhan Anugerah Menteri Pelajaran dalam konvensyen berkenaan," katanya.





Perisian ECS ini meliputi silibus subjek Sejarah Tingkatan 4 dan Tingkatan 5 untuk para pelajar yang menghadapi peperiksaan SPM kerana mata pelajaran tersebut kini ditetapkan wajib lulus di dalam peperiksaan.




Mohd. Zulhelmi menjelaskan, pada masa kini, 88 buah sekolah termasuk sekolah teknik telah menggunakan perisian ECS dan prestasi mata pelajaran Sejarah di sekolah tersebut telah meningkat dengan begitu memberansangkan berbanding pencapaian sebelum ini yang didapati agak merosot.





"Kita sasarkan dengan penggunaan ECS ini, kaedah pembelajarannya akan menjadikan sekolah cemerlang dengan pencapaian 98 peratus dan lebih penting lagi mereka boleh menjawab soalan dengan betul dan tepat.
"ECS ini juga mampu menjimatkan sebanyak RM73 juta perbelanjaan isi rumah untuk kos tuisyen dan sebagainya kerana semua ini boleh dilakukan di rumah.




"Apa yang lebih menarik, data-data kajian terhadap kesan penggunaan ECS untuk subjek Sejarah SPM di 88 buah sekolah teknik pada tahun 2011 telah menunjukkan pertumbuhan ketara sebanyak 7.35 peratus iaitu daripada 90.77 peratus kepada 99.78 peratus," katanya.




Beliau berkata, produk ini telah pun berada di pasaran melalui kaedah jualan melalui Internet pada harga RM38 setiap satu dan secara konsep permainan papan dipasarkan dengan harga RM300 seunit. Adalah diharapkan sekolah-sekolah harian biasa akan turut menggunakan kaedah ini untuk pembelajaran subjek Sejarah.



Maklumat lanjut mengenai ECS, hubungi KSTG di talian 019-3605458 / 019-2766433 atau emel ke: info@eksplorasi-cabaran.com.my untuk sebarang pertanyaan yang berkaitan.



Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...