Photobucket

Sahabat Maya :

Saturday, September 15, 2012

PPPM lonjak pendidikan tahap antarabangsa





PPPM lonjak pendidikan tahap antarabangsa


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiTVFF3WFn8U5v6SG_wevSFLE4vQjPX0ElueC3ZvdNLSoybvY9t-uBtZ5IHHi_7dCbqlEj0D5kf7H1XRLbtBslmi9U2yXaEqx9W4jJn2NMco5HZnbHUX6i1be4LpL07tZGH769OaS8uDFA/s1600/laluan+pendidikan+di+malaysia.jpg

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjE_A1oCr4ZUZyuYibLWOM2HPixhInkvBsSH0zHkSwopcAxeQGoaAiem0F6C0nz6R_UG4gvctII_TgnakHSr7BV5uesB0OXf5fY8VPzur_RdO3f05fur5odU_gH4kDpewa8aj2d5vH8huY/s1600/perdana+menteri+Pelan+Pembangunan+Pendidikan+Malaysia.png




Laporan Awal Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) bagi tempoh 2013 hingga 2025 sudah dilancarkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak kelmarin. Ia disambut dengan pelbagai reaksi oleh pelbagai golongan sama ada yang terbabit secara langsung dengan pendidikan atau secara tidak langsung.





Terkandung di dalamnya ialah laporan maklum balas yang diterima daripada sesi dialog pendidikan, persidangan, seminar dan perbincangan meja bulat yang diadakan oleh pihak yang berminat mengenai pendidikan negara.





Proses mencanai potensi





Pendidikan bagi sesebuah negara adalah satu perkara yang amat penting. Di sinilah proses mencanai perkembangan dan potensi serta menakrif ciri dan identiti warga negara pada masa hadapan. Bagi pendidikan di Malaysia ia terkandung dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) yang mendefinisikan matlamat dan fungsi pendidikan di negara kita ini.





Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) menggariskan hala tuju pendidikan negara bagi tempoh 22 tahun akan datang. Ia satu tempoh yang penting dan amat getir kerana dalam tempoh berkenaan kita akan melalui tahun 2020 yang menakrifkan Malaysia sebagai sebuah negara maju.





Penulis tidak berhasrat untuk membincangkan PPPM secara keseluruhan dalam ruang yang terhad dan terbatas ini, tetapi sekadar berkongsi pandangan kerana PPPM masih pada peringkat draf dan ruang masih terbuka bagi maklum balas diajukan kepada Kementerian Pelajaran.





Dalam PPPM, perkara yang paling menonjol adalah hasrat untuk melonjakkan pendidikan di Malaysia ke tahap antarabangsa, baik dari sudut guru, kemudahan pendidikan, pembangunan kurikulum, pembangunan pelajar mahupun kemahiran berfikir. Semuanya diletakkan kayu ukur yang menepati piawaian antarabangsa.






TIMS dan PISA yang juga satu rujukan penting bagi menilai kedudukan negara dalam pembelajaran Sains dan Matematik turut menjadi perhatian dalam PPPM ini. Ia sekali lagi satu ujian terhadap kemampuan kognitif pelajar. Sudah sampai masanya kita mencirikan pembelajaran Sains dan Matematik berakar umbi kepada masyarakat kita.






Sains umpamanya perlu diajar seiring dengan nilai kehidupan dan kemanusiaan. Ia adalah satu bidang ilmu yang meliputi cakupan pancaindera dan bermatlamatkan untuk mengenali Allah sebagai Pencipta. Ia sarat dengan nilai yang mengukuhkan keyakinan kepada Allah. Menerusi nilai ini ia akan melahirkan individu yang mempunyai akhlak yang baik dan terpuji.






Sains dalam dimensi ini tidak mendapat tempat pada peringkat antarabangsa. Maka tidak hairanlah tamadun Barat yang berteraskan kemajuan sains dan teknologi akhirnya menjerumuskan mereka ke dalam satu krisis kemanusiaan yang parah. Ramai pakar pendidikan mereka sudah mula mengkritik sistem pendidikan mereka sendiri yang gagal melahirkan insan.






Seperkara menarik dalam PPPM ini adalah mengenai pelaku pendidikan iaitu golongan guru. Secara jelas dan spesifik martabat guru akan diangkat bermula dari calon guru sehinggalah kepada latihan dan skim perkhidmatan.






Sememangnya ia disambut baik oleh kita semua kerana guru adalah kelompok terpenting dalam mencorakkan masa depan negara menerusi pendidikan. Namun seharusnya hasrat ini melimpah kepada guru di sekolah agama yang bukan di bawah kelolaan Kementerian Pelajaran seperti sekolah agama rakyat, sekolah menengah agama kerajaan negeri dan sekolah agama persendirian.






Aspek kokurikulum juga masih memerlukan perhatian yang sewajarnya. Seharusnya wujud satu kaedah untuk membantu sekolah jenis ini bagi menghadapi perubahan sistem pendidikan yang semakin kompleks.





Pantau sekolah antarabangsa





Persoalan yang timbul sejak Laporan Razak perlu diselesaikan segera. Jika dulu kita berhadapan dengan sekolah vernakular, kini kita berhadapan pula dengan sekolah antarabangsa yang semakin subur dan mendapat sambutan masyarakat. Ia secara terang memberikan pilihan untuk rakyat keluar daripada sistem pendidikan arus perdana jika tidak ditangani dengan berhati-hati.







Persoalan pendidikan menggamit perhatian banyak pihak. Ia membabitkan masa depan kita, masa depan negara dan yang lebih penting adalah masa depan kita di hadapan-Nya.












https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgjMk0Rakz9Gfrfep2FO40ncNnV0YrSMP3KPOAKmwc02zmqjITJBJJvlpP1pApUPBI0tgEEpieBT5ZePwo2O-jJ3mDxZXkoBGo28knb9DsO6oR_t6jzEUzlol7FbwgW1TDEai6tSF8wzuc/s1600/11+anjakan+pelan+pembangunan+pendidikan.png






Teruskan membaca..

Guru disiplin cedera dibelasah 10 pelajar




Guru disiplin cedera dibelasah 10 pelajar





Mangsa diserang ala samseng selepas tegur pelajar buat bising




Alor Setar: Seorang guru disiplin cedera dibelasah sekumpulan 10 pelajar Tingkatan 5 di sebuah sekolah menengah di Jalan Gunong, di sini, dipercayai kerana menegur pelajar berkenaan yang lambat menyertai perhimpunan, semalam.





Dalam kejadian jam 7.30 pagi itu, kumpulan pelajar terbabit cuba memprotes tindakan guru lelaki berkenaan dengan membuat bising dalam kelas sebelum mangsa bergegas naik untuk melihat apa yang berlaku. Tidak bermaya






Sumber berkata, guru berusia 40-an yang cuba meleraikan tindakan ala samseng kumpulan pelajar berkenaan, bagaimanapun dikasari apabila kepalanya ditolak sebelum dibelasah.






Pelajar lain dalam kelas hanya mampu melihat kejadian itu kerana tidak berdaya untuk membantu guru berkenaan.






Malah, rotan yang dibawa guru itu juga dipatahkan kumpulan pelajar terbabit kerana geram dengan teguran berkenaan.





Difahamkan, kekecohan itu hanya dileraikan guru lain selepas insiden berkenaan dimaklumkan pelajar.





“Saya tak pasti sama sejauh mana kecederaan guru itu, namun apa yang pasti guru itu kini bercuti dan berehat," kata sumber berkenaan.






Usaha untuk mendapatkan komen daripada mangsa tidak berjaya.






Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kota Setar, Asisten Komisioner Adzaman Mohd

Jan, mengesahkan menerima laporan kejadian berkenaan.






Bagaimanapun, beliau enggan mengulas lanjut kerana kes masih dalam siasatan.














MEROTAN

bukannya tindakan menghukum semata-mata

tetapi

sebagai PERINGATAN kepada pelajar/murid .














Teruskan membaca..

Institut Kaligrafi Islam Antarabangsa Terengganu (IKIAT)








Tubuh Institut Kaligrafi Islam









IKIAT diiktiraf pusat penyelidikan sejarah, seni dan budaya OIC







Kuala Terengganu: Negeri ini bakal mencipta sejarah melalui penubuhan Institut Kaligrafi Islam Antarabangsa Terengganu (IKIAT), yang pertama seumpamanya di Malaysia dan Asia.





Penubuhan institut itu mendapat sokongan penuh dan pengiktirafan Pusat Penyelidikan Sejarah, Seni dan Kebudayaan Islam Persidangan Kerjasama Islam (OIC) atau IRCICA, sekali gus menyokong matlamat kerajaan menjadikan Terengganu sebagai Anjung Ilmu dalam pembangunan dan perkembangan seni Islam terma-suk seni khat dan kaligrafi. Satu perjanjian persefahaman (MoU) bagi penubuhan IKIAT diadakan semalam membabitkan IRCICA yang diwakili Ketua Pengarahnya, Dr Halit Eren; Taman Tamadun Islam Management Sdn Bhd (TTISB) oleh Engku Md Azmi Engku Abd Rahman; Universiti Sultan Zainal Abidin (UNISZA) diwakili Dekan Hal Ehwal Pelajar dan Alumninya, Dr Abd Hakim Abdullah dan Institut al-Quran Terengganu (IQT) oleh Pendaftarnya, Lothman Awang.





Majlis memeterai perjanjian penubuhan IKIAT yang bakal beroperasi di TTI dan dikendalikan secara bersama oleh TTISB, UNISZA dan IQT, disaksikan Setiausaha Kerajaan negeri, Datuk Mazlan Ngah mewakili Kerajaan Terengganu.





Menerusi MoU itu, IQT akan fokus kepada penyediaan tenaga pengajar dan latihan, UNISZA dari segi penyelidikan dan kajian, manakala TTISB menjurus kepada pembangunan produk dan pemasaran membabitkan hasil seni khat yang diiktiraf IRCICA.





Bercakap pada sidang media selepas itu, Mazlan berkata, penubuhan IKIAT mendapat pengiktirafan IRCICA sebagai badan tunggal di bawah OIC yang bertanggungjawab berkaitan penyelidikan sejarah, seni dan kebudayaan Islam dunia, berpusat di Istanbul, Turki.




“IRCICA juga bersetuju menghantar beberapa peralatan mesin berkaitan seni khat selain tenaga pengajar. Buat sementara, institut ini akan beroperasi di bangunan TTI dan bilangan pelajar amat terhad antara 10 hingga 15 orang membabitkan pelajar asing," katanya.




art







Teruskan membaca..

Taman Tema Legoland pertama di Asia


Legoland Malaysia

terajui hab hiburan terkemuka Asia





JOHOR BAHRU: Taman Tema Legoland pertama di Asia dengan rasminya dibuka kepada orang ramai hari ini, sekali gus merapatkan lagi Johor dan Iskandar Malaysia untuk menjadi hab hiburan utama di Asia.



Ribuan pengunjung berbaris menanti dengan penuh sabar seawal jam 7 pagi untuk memasuki taman tema yang berkeluasan 31 hektar yang terletak di Nusajaya itu adalah yang keenam terbesar seluruh dunia, selepas Denmark, United Kingdom, California, Jerman dan Florida.



Pengurus Besar Legoland Malaysia, Siegfried Boerst yang memantau pembinaan taman itu begitu teruja dan terharu kerana beliau sendiri yang mengalu-alukan pengunjung pertama ke taman berkenaan.




"Ia adalah saat yang begitu emosi untuk saya dan setiap orang di Legoland. Saya amat bernasib baik kerana menjadi sebahagian daripada mereka yang merasakan saat emosi seumpama itu di sini," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.




Beliau berkata, adalah sesuatu yang amat menggembirakan melihat wajah riang dan senyuman setiap pengunjung, terutamanya kanak-kanak sebaik saja mereka menjejak kaki ke taman itu untuk menikmati lebih daripada 40 permainan interaktif, pertunjukan dan tarikan.





Taman itu, yang diinspirasikan daripada blok binaan mainan Denmark, dibahagikan kepada tujuh kawasan tema dan terdiri daripada lebih 50 juta kepingan blok LEGO.





"Kami bina Legoland untuk melihat wajah-wajah keriangan dan senyuman kanak-kanak bergembira menaiki tunggangan dan taman itu sendiri... kami mahu lihat itu. Ia adalah saat yang mengujakan kami," kata Boerst.




Walaupun taman tema itu hanya dibuka pada jam 10 pagi ini, Legoland Malaysia bagaimanapun, sudah menyediakan pelbagai aktiviti untuk menghiburkan pengunjung sementara menunggu pintu dibuka.




Antaranya, persembahan daripada pancaragam yang diterbangkan khas dari Denmark dan tarian istimewa atau "The Power Dance" yang disajikan pekerja Legoland Malaysia.





Dalam pada ribuan pengunjung berpusu-pusu ke taman tema Legoland Malaysia hari ini, Boerst menjelaskan yang taman itu dibina dengan kos RM720 juta adalah sangat penting kerana ia adalah yang pertama di Asia.





Menurut beliau, Asia, Johor dan Iskandar Malaysia adalah lokasi yang sesuai kerana ia adalah pasaran yang pesat berkembang, berbanding dengan pasaran Eropah yang gawat kerana masalah kewangan zon Euro.





Menurut beliau lagi, tiada tempat yang lebih baik untuk Legoland Malaysia yang terletak begitu strategik dalam lingkungan Iskandar Malaysia.





"Johor dan Iskandar Malaysia ialah lokasi yang hebat yang boleh didatangi jutaan orang di Asia. Singapura dan Johor akan menjadi hab hiburan terkemuka di Asia," katanya.





Pengurusan Legoland Malaysia, katanya, sememangnya percaya dengan potensi dan masa depan Iskandar Malaysia, zon ekonomi khas bersempadan Singapura.





Beliau berkata, RM1.6 bilion dibelanjakan untuk membina taman tema Legoland pertama Asia serta taman tema air Legoland dan Hotel Legoland pertama Asia.





Taman air dan hotel Legoland, yang terletak berdekatan dengan taman tema itu, masing-masing akan dibuka tahun depan dan 2014. - BERNAMA






Teruskan membaca..

Teruja lihat wajah William, Catherine


Teruja lihat wajah William, Catherine

 Putera  William dan  dan Catherine  disambut pelbagai lapisan masyarakat ketika tiba  di  Taman KLCC, semalam.
Putera William dan dan Catherine
disambut pelbagai lapisan masyarakat ketika tiba
di Taman KLCC, semalam.




3,000 kibar bendera sambut pasangan diraja

Britain di Taman KLCC




Kuala Lumpur: Lebih 3,000 segenap lapisan masyarakat membanjiri Taman Kuala Lumpur City Centre (KLCC) pagi semalam, bagi melihat lebih dekat pasangan diraja Britain, Putera William dan Catherine.




Duke dan Duchess of Cambridge yang tiba jam 10.30 pagi disambut dengan sorakan orang ramai yang tiba seawal 8 pagi sambil mengibarkan bendera Malaysia dan Britain.



Pasangan itu dibawa menaiki buggy dari luar pusat beli-belah Suria KLCC sehingga ke pintu masuk taman dan kemudian berjalan untuk bersalaman dan melambai kepada orang ramai.




Persembahan kebudayaan






Ketibaan pasangan diraja itu disambut dengan paluan gendang dan tarian kebudayaan dari Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara serta dipersembahkan dengan alunan alat muzik tradisional daripada pelbagai kaum termasuk gambus, kulintangan, sape, sitar dan er hu.




Orang ramai yang hadir ternyata teruja dan kagum dengan kecantikan Catherine yang memakai gaun berwar-na putih mutiara dan kesegakan William yang menyarungkan sut berwarna biru gelap.




Putera William dan Catherine atau lebih dikenali sebagai Kate sentiasa melemparkan senyuman kepada orang ramai yang turut memberikan kuntuman bunga mawar.
Priyenshar Sebastian, 19, yang datang sejak 8 pagi bersama rakannya Sangeeta Arokiasamy, 22, gembira sehingga tidak mampu berkata-kata apabila melihat pasangan diraja itu di hadapan mata mereka.




Pelajar di Help Institute itu sanggup berlari untuk mengikut Putera William dan Kate yang berjalan di sepanjang Taman KLCC itu.




"Walaupun kami tidak dapat bersalaman dengan pasangan itu, tetapi kami gembira dan seperti tidak percaya dengan pengalaman ini, mujur kami sempat merakam gambar mereka," katanya yang memakai subang bendera Britain.




Warga Scotland, Lynn Maitland, 40, isteri kepada seorang ekspatriat cukup teruja apabila pasangan diraja itu sempat bersalaman dan berbual pendek dengannya.




Rasa gementar





“Saya rasa gementar. Saya tidak dapat gambarkan perasaan saya. Saya tidak pernah mendapat peluang berada begitu dekat dengan pasangan diraja ini dan baginda berdua bertanyakan saya dan beberapa rakan saya beberapa soalan mengenai di mana kami tinggal di sini dan tempat kerja suami,” katanya yang telah menetap di sini selama enam tahun kerana mengikuti suaminya yang bekerja di Petronas. - BERNAMA














Teruskan membaca..

Thursday, September 13, 2012

Manfaat pelajar, pendidik


Manfaat pelajar, pendidik




Keputusan kerajaan mengubah sistem pendidikan negara mendapat sokongan semua pihak dan pada masa sama memberikan pelbagai cadangan penambahbaikan.



Laporan Awal Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 yang dilancarkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak kelmarin itu bagi memastikan setiap rakyat mendapat pendidikan terbaik bersandarkan keperluan semasa dan masa hadapan mencabar.



Generasi sekarang makin cerdik



Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said, berkata anak-anak zaman sekarang semakin cerdik dan cepat matang, jadi tak perlu bersekolah terlalu lama.



Dengan perubahan ini, pada usia 21 tahun mereka sudah lulus sebagai siswazah.




Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir pula berkata, laporan itu memberi petanda baik kepada masa depan pendidikan negara dan yakin ia dapat membantu kerajaan terus melakukan transformasi pendidikan yang merentasi politik bagi melahirkan generasi berwibawa.




Bekas Naib Canselor Universiti Teknologi MARA (UiTM), Tan Sri Dr Ibrahim Abu Shah, berkata pelan itu adalah satu rancangan jangka panjang yang memberi banyak manfaat kepada pendidik.




Saya lihat, apa yang ditegaskan Perdana Menteri adalah untuk meningkatkan prestasi pendidik. Untuk itu, ia memerlukan perubahan sikap semua pihak dalam bidang pendidikan, katanya.




Di Jerantut, Presiden Kesatuan Guru Melayu Malaysia Barat (KGMMB), Mohd Sabri Arshad yang menyokong pelan itu mahu laporan itu dilaksanakan dengan penuh teliti, komprehensif dan berhati-hati dari semua sudut bagi mengelak kegagalan.





Presiden Kesatuan Guru Lepasan Maktab Semenanjung Malaysia (KGLMSM), Jemale Paiman, pula berpendapat laporan pelan tindakan holistik itu membabitkan semua lapisan masyarakat di bandar dan luar bandar dalam usaha menjaga piawaian pendidikan setara.





Ini akan merapatkan jurang perbezaan mutu pendidikan di bandar dan luar bandar kerana selama ini ramai beranggapan perbezaan lokasi menentukan mutu dan kejayaan sesebuah sekolah, katanya.





Pengerusi Pusat Kajian Dasar Awam, Institut Kajian Strategik dan Kepimpinan Asia (ASLI), Tan Sri Ramon Navaratnam pula menyarankan beberapa penambahbaikan dilakukan untuk menjadikan pelan itu lebih inklusif.





Katanya, dasar pendidikan negara sepatutnya menghapuskan sistem dikotomi dengan memastikan semua aliran sekolah diberi karektor kebangsaan dan bersifat inklusif untuk kepentingan perpaduan nasional.




Tidak dinyatakan bagaimana sekolah vernakular, mubaligh dan sekolah agama yang dikategorikan sekolah jenis kebangsaan dan menerima bantuan kewangan terhad, boleh dijadikan sekolah bantuan penuh dan sekolah kebangsaan. Majoriti pelajar di sekolah mubaligh adalah pelajar Melayu, maka kajian semula adalah perlu, katanya.










Teruskan membaca..

Najib jadi hos majlis makan tengah hari Putera William, Kate




PASANGAN diraja Britain, Putera William (kiri) dan Catherine Middleton (kanan) tiba di Lapangan Terbang Kuala Lumpur (KLIA) Sepang, hari ini. Pasangan berkenaan akan berada di Malaysia selama empat hari berakhir 16 September ini sempena sambutan 60 tahun pemerintahan Ratu Elizabeth II. - Foto REUTERS




Najib jadi hos majlis makan tengah hari

Putera William, Kate



PUTRAJAYA: Pasangan diraja Britain, Putera William dan isterinya Catherine Middleton, menghadiri majlis makan tengah hari yang dihoskan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor di Seri Perdana di sini, hari ini.



Hadir sama, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan isteri, Puan Sri Noorainee Abdul Rahman.



Lawatan rasmi empat hari pasangan diraja itu adalah bagi mewakili Ratu Elizabeth II bersempena sambutan 60 tahun pemerintahan baginda.




Pasangan diraja itu juga dijangka menghadap Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah dan Raja Permaisuri Agong, Tuanku Hajah Haminah, dan menghadiri majlis santapan diraja di Istana Negara, malam ini.




Pasangan diraja itu dijadual melawat Hospis Malaysia, pertubuhan amal yang menawarkan penjagaan paliatif profesional kepada pesakit menghidap penyakit hayat terhad, Taman KLCC dan Lembah Danum, hutan tropika utama di Sabah. - BERNAMA












Teruskan membaca..

Wednesday, September 12, 2012

11 anjakan ubah sistem pendidikan

11 anjakan ubah sistem pendidikan


Babit semua jenis sekolah, jamin setiap rakyat dapat pelajaran terbaik



Kuala Lumpur: Datuk Seri Najib Razak semalam melancarkan Laporan Awal Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 yang menggariskan 11 anjakan utama bagi mengubah sistem pendidikan negara.




Perdana Menteri berkata, pelan pembangunan pendidikan itu akan memastikan setiap rakyat mendapat pendidikan terbaik bersandarkan keperluan semasa dan masa hadapan yang mencabar.



Melalui pelan itu katanya, kerajaan berharap rakyat terutama generasi muda mempunyai akses yang sama dalam bidang pendidikan berkualiti tanpa mengira status sosioekonomi, etnik, keupayaan fizikal atau latar belakang.




Berani, telus, demokratik




Sambil menyifatkan pelan berkenaan sebagai komprehensif, berani, telus dan demokratik, beliau mahu setiap sasaran pelan itu dapat memberi kesan kepada semua jenis sekolah sama ada Sekolah Kebangsaan (SK), Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC), Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT), Sekolah Agama, Sekolah Mubaligh, Sekolah Swasta dan Sekolah Antarabangsa yang berada dalam sistem pendidikan negara.



Katanya, kewujudan semua jenis sekolah itu mencerminkan legasi, kepelbagaian dan komitmen rakyat Malaysia terhadap pendidikan dan kepentingannya dalam kehidupan setiap rakyat Malaysia.
“Kerajaan sentiasa menangani setiap isu pendidikan sebagai isu nasional yang melampaui politik dan sentimen kepartian. Ini bagi memastikan kita membuat keputusan semata-mata kepada kepentingan anak-anak dan bukannya bersifat populis.



“Matlamat kita agar setiap anak Malaysia tidak kira daripada mana dan kumpulan etnik mendapat manfaat sepenuhnya daripada dasar pendidikan yang dirancang ini,” katanya berucap melancar-kan Laporan Awal Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur, di sini semalam.







Kuasai bahasa kebangsaan




Perdana Menteri menegaskan selepas negara mengecapi kemerdekaan selama 55 tahun, setiap rakyat mesti sekurang-kurang bertutur dalam Bahasa Kebangsaan dengan baik.



“Kita hendak tegaskan di semua jenis sekolah, mesti menguasai bahasa kebangsaan kita, bertutur dengan baik. Ini bukan soal politik, ini soal nasional,” katanya.



Malah, beliau turut menekankan kepentingan bersikap pragmatik dengan menguasai tiga bahasa supaya berdaya saing, dengan tidak mensia-siakan kelebihan wujudnya berbilang kaum, bahasa dan budaya di negara ini.



Dalam transformasi pendidikan kali ini, Najib turut mencadangkan pelaksanaan Sastera Inggeris bagi membantu penguasaan pelajar dalam bahasa Inggeris, di mana Kementerian Pelajaran akan memperkenalkan modul itu yang diwajibkan kepada murid sekolah menengah.



“Saya fikir kalau nak belajar bahasa Inggeris, kita mesti mengajar Sastera Inggeris di sekolah tetapi secara berperingkat. Jika tidak boleh Shakespeare, mula dengan Enid Blyton kemudian versi Shakespeare yang dipermudahkan dan akhirnya versi penuh. Sastera Inggeris amat penting,” katanya.




Berani berubah




Najib berkata, Kementerian Pelajaran mengambil sikap yang bertanggungjawab dengan mengakui kelemahan yang ada dan pada masa sama berani melaksanakan perubahan dan anjakan bagi merencana hala tuju lebih baik dalam pendidikan.



Pelan awal itu juga akan menjemput cadangan balas, kritikan komen dan sokongan bersesuaian dengan hakikat bahawa era kerajaan mengetahui segala-galanya dan memiliki monopoli terhadap kebijaksanaan sudah berakhir.



“Rupa bentuk negara masa depan akan ditentukan oleh keputusan, langkah dan tindakan yang kita ambil hari ini. Kita tidak mampu menangguhkan atau berdikit demi masa depan lebih baik dan untuk mengaut laba masa hadapan kita perlu berani melabur serta menyemai secara bijak,” katanya.




Sekilas...




  • Pelajar pintar selesaikan UPSR dalam lima tahun dan SPM empat tahun.


  • Peperiksaan dan pentaksiran kebangsaan beri fokus kemahiran berfikir aras tinggi. Contoh, 80 peratus soalan UPSR berbentuk pemikiran aras tinggi.


  • Sastera Inggeris diwajibkan di sekolah menengah. − Penjenamaan semula Tingkatan Enam - kelonggaran pemakaian pakaian seragam, Majlis Pelajar ditubuh.


  • Bahasa Malaysia standard di SK atau SJK mulai Tahun Empat pada 2014. Kelas peralihan mansuh 2017.


  • Insentif bagi guru besar/pengetua di luar bandar dan sekolah berprestasi rendah, antaranya elaun, laluan pantas kenaikan pangkat.


  • Guru cemerlang boleh dinaikkan pangkat daripada DG41 kepada DG54 lebih cepat berbanding purata ketika ini 25 tahun.


  • Guru yang mencatat prestasi rendah selepas bimbingan, akan diberi tugas lain seperti pentadbiran, pegawai tatatertib atau pengurusan kokurikulum.






Sumber






Teruskan membaca..

Sistem baru jimat masa pembelajaran




Sistem baru jimat masa pembelajaran

Murid sekolah rendah, menengah tamat pengajian awal setahun



Pembelajaran pintas yang membenarkan murid pencapaian tinggi menamatkan pengajian sekolah menengah dan rendah setahun lebih awal adalah antara cadangan dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM).




Murid akan menamatkan pengajian sekolah menengah dalam tempoh empat tahun berbanding lima sekarang, manakala peringkat sekolah rendah hanya setakat lima tahun.




Program kurikulum pintas membolehkan murid menamatkan sekolah menengah dan menduduki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dalam tempoh empat tahun serta terbabit dalam aktiviti berbentuk memperkaya seperti projek kajian individu.




Murid akan dipilih selepas Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan diuji setiap tahun bagi memastikan program itu berfaedah kepada serta tidak menjejaskan perkembangan diri.




Saring pelajar





Program laluan pintas pula memberi peluang kepada murid menduduki Tahun Satu dan Tahun Dua pada tahun yang sama.




Bagaimanapun, satu saringan akan dilakukan pada peringkat awal Tahun Satu untuk mengenal pasti tahap kepintaran dan kecergasan murid menggunakan ujian standard yang dibangunkan oleh Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).




Dalam pada itu, dianggarkan 10 hingga 15 peratus murid bakal berjaya melepasi standard ditetapkan bagi kemasukan setiap tahun dan selepas menjalani program, murid dinaikkan ke Tahun Tiga pada tahun berikutnya.




Selain itu, kementerian akan mewujudkan program untuk murid pintar cerdas dan berbakat dalam aspek tertentu seperti matematik, bahasa, muzik dan pendidikan seni.






Program perintis






Ia antara tiga program perintis yang akan dilaksanakan, iaitu dua untuk murid pencapaian tinggi yang berdasarkan kajian dianggarkan hampir 15 peratus daripada populasi murid dan program bagi murid pintar cerdas.




Ketiga-tiga program perintis itu akan diperkenalkan dalam Gelombang Kedua (2016-2020) transformasi PPPM.





Gelombang Pertama





Kementerian akan melaksanakan Gelombang Pertama (2013-2015) dengan dalam tempoh tiga tahun berikut, tanda aras program ditetapkan dengan program pendidikan pintar cerdas terbaik.




Pada fasa terakhir pelan iaitu Gelombang Ketiga (2021-2025), kementerian akan memurnikan rangka kerja ketiga-tiga program rintis pintar cerdas dan berbakat, serta memperluaskannya pada peringkat kebangsaan.











Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...