PPG PJJ
SEMESTER 1 SESI 2014/2015
Lecture : Khairul Azam Bin Bahari
APLIKASI KOMPUTER DALAM BAHASA MELAYU
Forum - 10%
1.
Peranan komputer dalam bidang pengajaran dan pembelajaran
BM.
2.
Jelaskan ‘papan cerita’ sebagai panduan dalam pembangunan
perisian penagajaran dan pembelajaran BM.
3.
Bagaimanakah multimedia menarik perhatian murid dalam
pembelajaran?
4.
Jelaskan fungsi pihak pengurusan sekolah untuk menggiatkan
penggunaan komputer dalam pengajaran.
5.
Kurikulum pendidikan Bahasa Melayu perlu diselaraskan
dengan aspek TMK. Berikan pandangan anda tentang tatacara kurikulum tersebut boleh
diselaraskan dengan aspek TMK.
ARAHAN DAN PERATURAN
TUGASAN INDIVIDU 20%
VIDEO ‘SET INDUKSI’
UNTUK PENGAJARAN PENULISAN KARANGAN
- BANGUNKAN VIDEO ‘SET INDUKSI’ PENGAJARAN PENULISAN KARANGAN JENIS PENDAPAT ATAU FAKTA.
- MASA MINIMUM TAYANGAN VIDEO SET INDUKSI IALAH 4 (EMPAT) MINIT.
- MASA MAKSIMUM TAYANGAN VIDEO SET INDUKSI IALAH 5 (LIMA) MINIT.
- VIDEO SET INDUKSI MESTI BERASASKAN RAKAMAN ASLI OLEH PEMBANGUN.
- PENILAIAN VIDEO SET INDUKSI ADALAH PADA ASPEK KREATIF DAN INOVATIF.
- SILA BURN CD VIDEO SET INDUKSI.
- SILA LABELKAN CD DENGAN MENGGUNAKAN LABEL BERPELEKAT YANG STANDARD YANG BOLEH DIDAPATI DARIPADA PEKEDAI KOMPUTER. JANGAN GUNA LABEL TIDAK STANDARD.
- POTONGAN 10% MARKAH JIKA CD TIDAK DILABELKAN ATAU LABEL YANG DIGUNAKAN TIDAK MENGIKUT STANDARD YANG DIKEHENDAKI.
- VIDEO SET INDUKSI MESTI DIHANTAR SECARA POS MENGIKUT TARIKH YANG DITETAPKAN OLEH PENYELARAS - RUJUK PENGUMUMAN.
- Rujuk rubrik tentang aspek Kreatif dan Inovatif dalam portal.
- Markah 10% ditolak jika masa tayangan video kurang 4 minit.
PENYERAHAN DAN PENILAIAN
TUGASAN
INDIVIDU 30%
ARAHAN KEPADA PELAJAR
1. Tugasan individu
ini dibahagikan kepada DUA (2),
iaitu Tugasan Bahagian A (10%) dan Tugasan Bahagian B (20%). Jumlah markah
ialah 30%.
2. Tugasan anda mesti ditaip dengan
menggunakan saiz fon 12 Times New Roman dan jarak langkau baris
ialah 1.5.
3. Tugasan A perlu ditulis 1500 patah perkataan (maksimum) tidak termasuk rujukan. Tugasan B pula perlu
ditulis 2000 patah perkataan
(maksimum), juga tidak termasuk
rujukan. Bilangan perkataan MESTI dipaparkan di hujung setiap bahagian. Jangan salin soalan dan arahan tugasan dalam jawapan anda.
4. Anda
dikehendaki menghantarkan tugasan SECARA DALAM TALIAN (ON-LINE). Sila rujuk dari semasa ke semasa pada portal tentang arahan serta
prosedur penghantaran tugasan anda secara dalam talian (on-line).
Anda dinasihatkan supaya menyimpan softcopy
tugasan yang diserahkan untuk rujukan sendiri.
5. Pastikan
kedua-dua tugasan dihantar dalam dalam SATU
fail softcopy sahaja yang terdiri
daripada Bahagian A dan Bahagian B.
6. Sila rujuk portal
tentang tarikh akhir penghantaran tugasan. Serahan selepas tarikh yang ditetapkan TIDAK akan diterima.
7. Tugasan
mesti disiapkan secara individu. Anda dilarang
sama sekali meniru atau memplagiat tugasan orang lain sebagai hasil
kerja sendiri.
SOALAN TUGASAN BAHAGIAN A (10%)
Bidang multimedia telah banyak berfungsi dalam kurikulum
pendidikan negara, apatah lagi yang berkait rapat dengan aspek pengajaran dan
pembelajaran Bahasa Melayu. Bidang ini turut mempunyai pelbagai manfaat dalam kurikulum
pendidikan negara.
Daripada pernyataan di atas, berikan pendapat anda
tentang perkara-perkara berikut:
i. TIGA fungsi multimedia dalam kurikulum
pendidikan negara.
ii. TIGA
manfaat multimedia dalam kurikulum pendidikan negara.
Catatan:
i. Gunakan
rujukan yang relevan dan cukup.
ii. Gunakan
bibliografi yang berpandukan gaya APA.
PENILAIAN
TUGASAN BAHAGIAN A
Tugasan ini akan menyumbangkan 10%
markah kepada kursus tersebut dan akan dinilai dengan berpandukan Rubrik.
PLAGIARISME:
POTONGAN
MARKAH BAGI TUGASAN BAHAGIAN A
Amaran:
Tugasan yang diserahkan secara automatik akan disemak untuk persamaan. Jika
plagiarisme dikesan, markah akan dipotong seperti berikut:
o Tugasan dengan kandungan 4% - 10%
yang sama dengan yang lain: 6%
potongan daripada jumlah markah yang diperoleh.
o Tugasan melebihi kandungan 15% yang
sama dengan lain: Markah 0 akan
diberikan.
SOALAN TUGASAN BAHAGIAN B (20%)
Pada era digital ini, usaha guru mengaplikasikan video dalam
pengajaran Bahasa Melayu dianggap sesuatu yang kreatif dan berinovasi. Selaras
dengan aspirasi pihak sekolah untuk meningkatkan pencapaian murid dalam Bahasa
Melayu, guru wajar dirangsang untuk mengaplikasikan video dalam pengajaran. Usaha
ini turut meninggalkan beberapa impak kepada murid daripada pengaplikasian
video.
Daripada pernyataan di atas, anda dikehendaki:
i. menjelaskan TIGA cara untuk merangsang guru mengaplikasikan video dalam
pengajaran; dan
ii. menghuraikan TIGA impak kepada murid daripada pengaplikasian video.
Catatan:
i. Gunakan
rujukan yang sesuai dan cukup.
ii. Gunakan
bibliografi yang berpandukan gaya APA.
PENILAIAN
TUGASAN BAHAGIAN B
Tugasan ini akan menyumbangkan 20%
markah kepada kursus tersebut dan akan dinilai dengan berdasarkan Rubrik.
PLAGIARISME:
POTONGAN
MARKAH TUGASAN BAHAGIAN B
Amaran:
Tugasan yang diserahkan secara automatik akan disemak untuk persamaan. Jika
plagiarisme dikesan, markah akan dipotong seperti berikut:
o Tugasan dengan kandungan 6% - 20%
yang sama dengan yang lain: 12%
potongan daripada jumlah markah yang diperoleh.
o Tugasan melebihi kandungan 20%
yang sama dengan lain: Markah 0 akan
diberikan.
Lecture : Khairul Azam Bin Bahari
Penilaian kursus :
Penilaian |
Markah |
Forum Menerusi Portal |
10 |
Pembangunan Video ‘Set Induksi’ |
20 |
Penulisan Esei |
30 |
Peperiksaan Akhir |
40 |
Jumlah |
100 |
SELAMAT BERJAYA
No comments:
Post a Comment