Sahabat Maya :

Wednesday, June 18, 2014

Manfaat tonton Piala Dunia buat ibadah sunat :)



Manfaat tonton Piala Dunia buat ibadah sunat

 


Setiap empat tahun, kejohanan bola sepak Piala Dunia dinanti-nanti peminat bola sepak seluruh dunia dan tidak terkecuali negara kita Malaysia. Kejohanan Piala Dunia kali ini diadakan di negara yang terkenal dengan gaya bola sepak 'samba' Brazil. 
 
 
 


Walaupun begitu, jangan dilupakan tidak lama lagi umat Islam akan menyambut bulan mulia, Ramadan penuh barakah yang mana setiap pahala amalan dilipat gandakan. 
 
 
 

Perlawanan Piala Dunia awal pagi
 
 
 
Melihat jadual perlawanan, hampir semuanya berlangsung pada awal pagi antara jam 12 malam hingga 4 pagi. Dalam minat kita menonton perlawanan khususnya pada tengah malam dan awal pagi, alangkah baik jika diselangi dengan ibadah malam.
 
 


Jika dilihat dari sudut positif, kita boleh mengambil beberapa masa sebelum menonton perlawanan Piala Dunia untuk melakukan solat sunat dua rakaat pada awal pagi yang mempunyai keistimewaannya tersendiri. Antaranya, solat sunat taubat dan hajat yang lebih afdal dilakukan pada waktu satu pertiga malam. 
 
 


Ini sebagai latihan yang baik untuk menempuh Ramadan al-Mubarak selain kita juga dapat menonton Piala Dunia. Justeru, kesediaan kita berjaga malam sewajarnya menjadi peluang terbaik untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT dengan melaksanakan ibadah sunat.
 
 


Hakikatnya bukan mudah untuk mengikhlaskan diri melaksanakan solat sunat, tetapi lebih malang lagi jika kesempatan yang datang itu tidak dimanfaatkan. Berbanding duduk saja menantikan perlawanan bermula, sebaknya memperbanyakkan zikir kepada Allah SWT. 
 
 
 

Hikmah Piala Dunia pada Ramadan
 
 


Mungkin ada hikmahnya Piala Dunia kali ini berlangsung pada Ramadan kerana secara tidak langsung memudahkan mereka yang berjaga untuk mengamalkan sunah Rasulullah SAW yang menggalakkan mereka yang berpuasa supaya bersahur.
 
 


Jika dulu ramai meninggalkan sahur atas alasan tidak bersedia bangun di awal pagi, kini sambil menonton Piala Dunia, masing-masing boleh menikmati juadah bersahur, diikuti dengan menunaikan solat Subuh. 
 
 


Khususnya bagi generasi muda yang sebelum ini lebih suka bersahur sebelum tidur, boleh berlatih bersahur pada awal pagi. Diharapkan apabila mereka merasai nikmat bersahur pada awal pagi, ini akan menimbulkan azam untuk meneruskan amalan itu walaupun pada Ramadan yang tiada Piala Dunia.
 
 


Banyak perkara boleh mendatangkan kebaikan kepada semua jika kita bersedia mengambil manfaat positif yang ada padanya. Jangan suka mempertikaikan sesuatu perkara sebaliknya ambil yang terbaik daripadanya untuk faedah bersama. 
 
 
 
Sumber




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...