Sahabat Maya :

Sunday, May 26, 2013

Dialog Iman :)




Dialog Iman


Iman : Assalamualaikum, bos


Diri : Waalaikumussalam wbt. 
Lama tak nampak awak.
 Awak cuti ker?


Iman : Taklah, jabatan kami rasa tuan 
tak memerlukan kami lagi?
 

Diri : Laa..kenapa pulak awak cakap camtu? 
Pentadbiran diri aku berterabur sekarang 
bila jabatan awak takde.
 

Iman : Takdelah, kami lihat banyak 
pekerja tambahan tuan ambil.VCD,SMS,TV…
jadi kami rasa terpinggir.
 

Diri : Entahlah, waktu cuti ni......
saya tak pernah menggaji mereka.
Tapi mereka terlalu rajin buat kerja,
 bekerja tanpa gaji,tapi banyak gak duit aku habis…
entah arr.
 

Iman : Tu sebab, kami agak rasa tuan 
memencilkan kami. Al-Quran, Zikir, Ma’thurat,
 Solat Malam tak boleh bekerja dengan mereka..
kami memang tak boleh bercampur dengan mereka
 

Diri : Saya tak pernah minta awak bercuti.
 

Iman : Bagaimana kami ingin bekerja 
sedangkan tuan sudah punya ‘pekerja tambahan’?
 Saya lihat mereka buat tuan gembira.
 

Diri : Argh, gembira apanya..
Berterabur kerja kat pejabat tu!!
 Tolonglah, bekerjalah dengan saya kembali.
 

Iman : Kami sememangnya sudah berkhidmat
 dengan tuan dari tuan di dalam rahim ibu tuan lagi. 
Tapi, tuan kadang-kadang mengabaikan kami. 
Tuan sediakan makanan untuk bos pekerja
 tambahan, En. Dosa, tapi kami, tuan 
tak sediakan makanan. 
Kebajikan kami tak terjaga..
 

Diri : Maafkan saya. Kembalilah bekerja dengan saya.
 Saya janji kebajikan kamu semua saya jaga, En. Iman.
 

Iman : Tuan boleh berjanji, tapi CEO kita 
akan memantau tuan, Dialah ALLAH.
Tuan takkan tak taktakut menabur janji 
tapi melupakannya?
 
Diri : Janganlah menyalahkan saya.

Iman : Tuan perlu sedar, kami hanya 
bekerja di dalam syarikat yang bersih,
 dan amanah..Bukanlah saya nak 
memandang rendah pada jabatan baru En. Dosa, 
tapi kami tidak suka cara mereka bekerja. 
Mereka meminggirkan kami.
 

Diri : Dah awak tak melawan?
 

Iman : Tuan, bagaimana kami ingin menang?
 Kami terlalu lemah, sedikit pula tu,
 kebajikan kami langsung tuan tak jaga..
Sedangkan kami tidak pernah meminta gaji dari tuan. 
Cuma kami minta disediakan ruang yang bersih 
dan amanah untuk kami bekerja. Salahkah kami 
meminta yang sedikit?
 

Diri : Mereka kadang-kadang lebih 
menggembirakan saya.
 

Iman : Kalau begitu maafkan kami. 
Tak dapat rasanya kami bekerja untuk tuan lagi.
Tuan perlu memberi kebajikan kepada mereka. 
Siapalah kami.
 

Diri : Ehh, jangan..Bekerjalah dengan saya.
 

Iman : Buanglah pekerja itu..Mereka meminta-minta dari tuan. Tuan perlu berhabis jutaan ringgit untuk mereka. Sedangkan kami, percuma khidmat kami.
 

Diri : Aduh, mereka pekerja yang menggembirakan aku. Memang kamu percuma, tapi kamu 
kadang-kadang bising, ini tak boleh, itu tak boleh…
Aku rimas.
 

Iman : (senyum sinis)..Maafkan kami tuan..
kami minta diri dulu..tak perlulah kami berkhidmat
 dengan tuan kalau begitu..Kalau tuan perlukan kami, 
kami sentiasa di sisi..
Tuan jangan risau, 
kami maafkan tuan..
 

Diri : Jangan pergi..aku sanggup pecat En. Dosa..
dan ahli jawatankuasanya, vcd, majalah yang 
melalaikan, dan sebagainya.
 

Iman : Tuan betul-betul sanggup?

Diri : Ya, aku kelam kabut sekarang..
Tak tenang,management berterabur..
 

Iman : Alhamdulillah..kami free of charge..
Tuan takkan rugi, sebaliknya tuan beruntung besar.
.Silap hari bulan, CEO, ALLAH kita akan naikkan 
tuan ke pangkat yang lebih tinggi.
 

Diri : Terima kasih..=)
Panggillah ajk kamu bekerja semula. 
En. Iman, saya akan jaga kebajikan kamu, 
panggillah En. Ma’thurat, En. Zikir, En. Solat,
dan semua ahli jabatan kamu ya?
 

Iman : Alhamdulillah. Moga keuntungan tuan berganda-ganda tahun ini dan seterusnya.
 

Diri : Terima kasih pegawai kewanganku …
 
Sekadar analogi mudah..

 Begitulah diri kita..
Kitalah bos dalam syarikat kita. 
Jabatan dalam diri kita hanya ada dua. 
Jabatan Iman dan Jabatan Dosa. 
Kitalah yang perlu mengurus sebaik 
mungkin pekerja-pekerja kita. 
Memang susah untuk kita memenuhi 
setiap kehendak pekerja kita, 
memang susah untuk memastikan 
pekerja kita berbaik..
Kerana antara iman dan yang dosa 
tidak mungkin bercampur. 
Bagai air sungai yang jernih,
dimasukkan ke dalam gelas, 
segar dan nyaman air itu..
Namun, apabila bercampur dengan lumut, 
selut dan kekotoran lain, maka begitu sukarlah 
untuk membersihkannya.
Begitu juga dengan pekerja kita, 
andai terlalu ‘diternak’ satu jabatan, 
maka jabatan lain akan terpinggir.

…Wallahu’alam….

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...