Photobucket

Sahabat Maya :

Saturday, May 5, 2012

PPD dapat autonomi tentu kecemerlangan



PPD dapat autonomi tentu kecemerlangan



MUAR: Kementerian Pelajaran bercadang memberi kuasa autonomi kepada pengurusan sekolah dan Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) bagi menentukan usaha lebih bersesuaian mengikut tempat masing-masing dalam usaha mencapai kecemerlangan, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.





Timbalan Perdana Menteri berkata, tujuan utama langkah itu bukan bermakna kementerian mahu melepaskan tanggungjawab, sebaliknya sedar situasi dan keadaan antara satu daerah agak berbeza, bukan saja dari segi keluasan, malah masalah yang dihadapi juga tidak sama.






“Oleh kerana sekolah berada dalam ekosistem tidak serupa, justeru ia memerlukan satu pendekatan dan cara untuk menangani serta menentukan sekolah di kawasan itu dapat mencapai satu tahap kecemerlangan yang kita kehendaki.






“Ini (kuasa autonomi) adalah satu pemikiran baru, berfikir di luar kotak untuk menentukan hala tuju pendidikan supaya menjadi mantap dan mutu yang setanding dengan negara maju lain,” katanya ketika berucap di Majlis Jalinan Mesra Warga Pendidik dan Perasmian Bangunan PPD Muar, di sini, semalam.








Sementara itu, pada majlis berasingan di Pagoh, Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, kerjasama berterusan antara ibu bapa dan guru penting bagi meningkatkan kualiti pembelajaran serta pencapaian pendidikan anak di sekolah, di sebalik kemudahan yang setanding negara maju disediakan kerajaan.







Katanya, kerajaan sentiasa memberi tumpuan terhadap kualiti pendidikan menerusi penyediaan prasarana yang cukup supaya pelajar dapat belajar dalam suasana selesa, manakala guru dapat mengajar dengan baik.







Beliau berkata, pelajar di Malaysia cukup bertuah kerana menikmati suasana pembelajaran yang kondusif setanding dengan negara maju serta lebih baik berbanding negara lain termasuk sesetengah negara jiran yang kurang mendapat akses pendidikan sempurna.










No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...