Photobucket

Sahabat Maya :

Saturday, May 26, 2012

Kos bersalin swasta mahal







Kos bersalin swasta mahal




Kerajaan sedia kaji syor CUEPACS jika hospital beri diskaun






KUALA LUMPUR: Cadangan penjawat awam wanita diberi kemudahan bersalin di hospital swasta akan menyebabkan negara menanggung beban kewangan tinggi, kata Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai.






Beliau berkata, kerajaan memberi subsidi sebanyak 98 peratus untuk penjagaan kesihatan dengan kos dibelanjakan membabitkan peruntukan sebanyak RM16 bilion.
Peruntukan itu juga katanya, tidak mencukupi berikutan kos penjagaan dan perkhidmatan kesihatan yang semakin meningkat pada setiap tahun.





“Kerajaan tidak mampu (peruntukan bersalin di hospital swasta) kerana kos bersalin di sana agak tinggi, beribu-ribu ringgit berbanding kos di hospital kerajaan yang kurang RM50.





“Bagaimanapun kami bersedia mengkaji permintaan mereka (CUEPACS), sekiranya hospital swasta boleh beri harga yang rendah, tidak ada masalah, kalau kos sedia ada yang agak tinggi, memang kita tidak mampu,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.





Beliau mengulas permintaan CUEPACS kelmarin, yang mahu penjawat awam wanita diberi kemudahan bersalin di hospital swasta sehingga anak ketiga.
Tiga cadangan lain bagi menghargai sumbangan 630,000 penjawat wanita termasuk wad kelas satu hospital kerajaan untuk bersalin anak keempat dan seterusnya, cuti bersalin tiga bulan gaji penuh sehingga kelahiran anak ketujuh dan cuti tanpa rekod 14 hari diperluas bagi urusan kecemasan keluarga terdekat.






Mengulas lanjut, Tiong Lai berkata perkhidmatan bersalin di hospital kerajaan sudah banyak dipertingkatkan termasuk dari segi keselesaan yang turut membabitkan wad bukan kelas satu.






Di PUTRAJAYA, Tiong Lai berkata, kementerian itu mahu memastikan setiap hospital negeri mempunyai dua pakar pembedahan payu dara dan endokrin dalam tempoh tiga tahun lagi.







Beliau berkata, ketika ini hanya beberapa negeri saja yang mempunyai kepakaran itu antara Kuala Lumpur, Pulau Pinang dan Johor.






Katanya, ketika ini hanya terdapat 25 pakar pembedahan payu dara dan endokrin di seluruh negara.






Justeru, katanya, memorandum persefahaman (MoU) antara kementerian itu dan Akademi Perubatan Malaysia (AMM) ditandatangani bagi membolehkan kursus pembedahan payu dara serta endokrin dilaksanakan di negara ini berdasarkan kepada latihan di Royal College of Surgeons, England.






“Sebelum ini, kita menghantar pakar kita ke England untuk jalani kursus selama tiga tahun di sana tetapi dengan termeterainya MoU ini, latihan berkenaan boleh dijalankan di Malaysia dengan lebih ramai pakar dapat menjalani kursus terbabit.






“Dengan kursus ini, tahap pencapaian pakar dalam bidang pembedahan payu dara dan endokrin akan meningkat, sekali gus membolehkan lebih ramai pesakit mendapat rawatan,” katanya kepada pemberita selepas menyaksikan MoU antara kementeriannya dan AAM, di sini semalam.






Kementerian Kesihatan diwakili Ketua Setiausahanya, Datuk Kamarul Zaman Md Isa manakala AMM diwakili Timbalan Master, Datuk Dr N Arumugam.











Sumber



















No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...