Sahabat Maya :

Friday, March 16, 2012

Nohen tak ada tangan







Mewah Bahasa:


Nohen tak ada tangan


Oleh

Prof Madya Dr Nor Hisham Osman


Ita: Hujung minggu lepas aku jumpa kawan lama kita.



Jue: Siapa??



Ita: Razak ….





Jue: Ooo …. Razak!
Aku pun dah lama tak jumpa dia.
Sejak dia kahwin, rasanya baru dua kali aje jumpa.
Kat mana jumpa?







Ita: Kat pasar raya …. Tapi dia tak macam dulu la.







Jue: Kenapa? Dah putih ke?? Hehehe .…






Ita: Hahahaa … kenapa kau kata macam tu?






Jue: Ya lah, dia tu kan ke gelap sikit.
Apa kata orang ,… hitam manis!!
Sungguhpun hitam tapi dipandang manis!
Kalau kau kata tak macam dulu,
maknanya dah jadi putih le yek?!






Ita: Isy!! Mana maunya macam tu ….






Jue: Apasal tak mau pulak?
Zaman siber sekarang ni macam-macam boleh buat.
Michael Jackson pun boleh jadi putih!!






Ita: Huh!! Kau ni merapu-rapulah!! Lebih teruk dari dulu ….
Dulu tak adalah loqlak macam ni sangat!!






Jue: Eh!! Sebenarnya apa yang lainnya sekarang ni?
Yang tak macam dulu tu ….






Ita: A’aa, …. Aku bertembung dengan dia, berdepan lagi! Tapi ….






Jue: Tapi apa? Kau ni buat suspen ajelah! Cakap ajelah terus.






Ita: Nohen!!






Jue: Nohen?!






Ita: A’aa ... nohen! Itu yang aku hairan tu.






Jue: Isy! macam mana boleh jadi macam tu?
Tak dengar berita apa-apa pun. Kali terakhir aku jumpa, elok je ….






Ita: Bila kau jumpa dia?
Kata tadi lama tak jumpa.






Jue: Memanglah lama tak jumpa, tapi tak lah lama sangat,
adalah dalam enam bulan lepas kut. Sempat jugalah bersembang-sembang.
Bila pula dia jadi macam tu ek? Tak ada pula sesiapa yang cerita,
dan dia sendiri pun tak cakap apa-apa.







Ita: Sekarang ni la yang macam tu nyer!
Dulu elok je. Tak kan dia nak cakapkan kat kau pula dia macam tu.








Jue: Isy!! Dia ada nombor henpon aku,
kalau ada benda-benda besar macam tu, dia mesti bagi tau punya.








Ita: Isy!! Kau ni, takkan dia nak bagi tau orang pula dia perangai macam tu!!






Jue: Perangai? Perangai apa pulak tu?






Ita: Perangai macam tulah! Nohen bila jumpa kawan-kawan.







Jue: Eh! Kau cakap apa ni?
Tadi kau cakap Razak dah tak ada tangan,
itu bukan perangai, itu dah cacat anggota badan tau!
Kau biar betul-betul!!







Ita: Bila pulak aku kata dia dah cacat anggota badan?






Jue: Tadi kau kata dia dah tak ada tangan.







Ita: Bila aku ada kata macam tu?







Jue: Tadi!! Kau kata dia sekarang dah nohen. Tak ada tanganlah tu ….







Ita: Hehehehe …. Bukan tak ada tanganlah! Bukan no hand tapi nohen ….







Jue: Samalah tu ….






Ita: Mana pulak samanya, nohen ni maksudnya,
buat tak tahu. Bila kita tegur dia, dia buat tak tahu aje,
itu le makna nohen!








Ita: Orang mana yang cakap macam ni? Aku tak pernah dengar pun ….








Jue: Orang kampung suami aku, Perak.
Aku pun baru belajar perkataan ni sejak
jadi menantu orang Perak. Hehehee ….







Jue: Oooo …. Patut le sebelum ni aku tak pernah
dengar kau guna perkataan ni. Bukanlah dia tak ada tangan yek?
Laa … aku ingatkan dia dah cacat, dah tak ada tangan.
Tu yang aku hairan tu, kalau dia kemalangan ke,
sakit sampai kena potong tangan ke, aku mesti tau,
mesti dia bagi tau atau kawan-kawan lain bagi tau.









Ita: A’aa … sebenarnya, masa aku jumpa dia hari tu,
aku tegur dia tapi buat tak tau aja, dia buat nohen aje!
Tak macam dulu-dulu, kalau jumpa bukan main mesra lagi.








Jue: Hahaha … kau terserempak dia bersama isteri dia ek?







Ita: A’ah ….






Jue: Dia memang macam tu, kalau dia berjalan dengan isteri,
dia tidak akan balas jika ada kawan-kawan perempuan yang tegur dia.
Dah ramai kawan-kawan kita yang kena macam tu.











Ita: Kenapa pulak macam tu?









Jue: Dia tak mau bergaduh le tu, bini dia tu cemburu sangat.
Dia buat macam tu demi jaga rumah tangga ....











Ita: Oooo … macam itu punya manusia pun ada ek?









Jue: Manusia ni macam-macam … inilah dunia! Hehehehehee ....









Nota Kaki






Kolum Mewah Bahasa
memperlihatkan adanya beberapa cara
untuk menyampaikan sesuatu konsep yang sama dengan
perkataan berbeza disebabkan perbezaan slanga, dialek, taraf sosial dan generasi. Dialog menggunakan dialek dan juga bahasa pertuturan yang mungkin tidak sama dengan tatabahasa baku.








Prof Madya Dr Nor Hisham Osman


adalah Pensyarah Jabatan Linguistik,


Akademi Pengajian Melayu (APM),



Universiti Malaya.































No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...