Photobucket

Sahabat Maya :

Friday, March 16, 2012

Lepasan STPM boleh mohon sertai PLKN







Lepasan STPM boleh mohon sertai PLKN




SUNGAI PETANI: Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) kini dibuka kepada pelajar yang menunggu keputusan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) atas dasar penyertaan secara sukarela.








Ketua Pengarah Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN), Datuk Abdul Hadi Awang Kechil, berkata keputusan itu bagi memberi peluang kepada mereka yang berminat untuk menyertai PLKN namun tidak terpilih atau berkesempatan berbuat demikian.
"Masa yang agak panjang selepas tamat peperiksaan STPM sehingga mendapat tawaran melanjutkan pengajian ke universiti sebaiknya diisi dengan memberi latihan berguna kepada mereka," katanya kepada pemberita, di sini, hari ini.






Abdul Hadi berkata, mereka yang berminat, termasuk yang baru saja menerima keputusan STPM baru-baru ini boleh mendapatkan borang di sekolah masing-masing dan tarikh tutup permohonan adalah hujung bulan ini.






Sementara itu, mengulas mengenai kematian seorang pelatih PLKN Kem Terkok, Sungai Siput, Perak yang dipercayai akibat Leptospirosis (jangkitan bakteria kencing tikus) pada 12 Mac lalu, beliau berkata setiap kem dipantau tahap kebersihannya.




"Ini adalah polisi JLKN. Sebelum latihan dimulakan, Jabatan Kesihatan Daerah dan pihak kita akan pastikan semuanya termasuk infrastruktur fizikal selamat digunakan. Mana-mana kem yang tidak memenuhi piawaian JLKN tidak dibenarkan digunakan," katanya.




Beliau berkata, kem yang tidak memenuhi kriteria ditetapkan, akan dimaklumkan supaya mengambil tindakan atau dikeluarkan daripada senarai JLKN.
Abdul Hadi juga meminta orang ramai agar tidak membuat spekulasi mengenai kematian pelatih berkenaan sehingga keputusan bedah siasat diumumkan.




Sementara itu, beliau yang ditemui selepas menutup latihan kumpulan 1 Siri 9/2012 di Kem PLKN Damai Park Resort di Merbok dekat sini, berkata seramai 33, 259 pelatih PLKN dari kem latihan di seluruh negara menamatkan latihan hari ini. - BERNAMA













No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...