Sahabat Maya :

Thursday, November 24, 2011

Mengubah Ciptaan Allah S.W.T







KRISTINA dengan bibir asal (kiri) dan selepas mendapatkan 100 suntikan. Gambar kanan adalah watak kartun Jessica Rabbit.

KRISTINA dengan bibir asal (kiri)
dan selepas mendapatkan 100 suntikan.
Gambar kanan adalah
watak kartun Jessica Rabbit.






ST PETERSBURG: Seorang wanita Kristina Rei yang tidak suka memiliki bibir nipis membelanjakan 4,000 pound (RM20,000) untuk suntikan bibir.



Bagaimanapun, dia masih tidak berpuas hati dengan suntikan itu. Wanita berusia 22 tahun itu percaya bibirnya kelihatan hodoh dan dia cemburu dengan bentuk bibir penuh yang dimiliki kakaknya.




Kristina yang juga seorang juruteknik kemudian melakukan 100 kali suntikan silikon bagi membolehkan dia memperoleh bibir yang tebal dan muncung.



Kristina yang mengagumi karakter kartun Jessica Rabbit berkata: “Saya rasa saya nampak hebat.




“Saya sukakan bibir tebal Jessica Rabbit. Pada pandangan saya, dia adalah wanita sempurna,” katanya.




Kristina yang mengakui ketagih dengan suntikan itu kini ingin bibir yang lebih muncung, telinga dan hidung yang runcing dan payu dara lebih besar.



Kristina berkata: “Ia membuatkan saya gembira. Kadangkala orang lain mengejek saya mempunyai bibir tebal tetapi saya tidak hiraukannya.




“Saya inginkan sesuatu yang ekstrim. Saya mahu kelihatan seperti karakter kartun. Saya sudah ketagih dan saya sukakannya. “Beberapa rakan memberitahu saya tidak patut menyuntik bibir menjadi lebih tebal dan besar tetapi saya belum berpuas hati.



“Saya belum memutuskan berapa besar yang saya inginkan, tetapi setakat ini, ia masih kecil,” katanya.


Kosmo!




~Nabi haramkan cabut bulu di muka untuk cantik~


KAUM wanita amat mengambil berat mengenai kecantikan,

terutamanya kecantikan wajah kerana wajah

yang pertama dipandang orang apabila berjumpa.

Oleh itu,banyak di kalangan wanita sanggup membelanjakan wang

yang banyak untuk kecantikan wajah. Diantara cara

yang dianggap boleh mencantikkan wajah dan rupa paras ialah

dengan membentuk bulu kening atau alis mata

dengan mencabut dan mencukur sebahagian atau semuanya.

Kemudian bulu kening akan dibentuk semula dengan alat solekan

seperti celak dan pensel alis sehingga kelihatan

lebih cantik dan menarik.




Amalan itu bukanlah perkara baru

dalam dunia kecantikan wanita tetapi sudah diamalkan

wanita di zaman jahiliyah sebelum kedatangan Islam

dan hingga hari ini.

Malah dengan kebanjiran berbagai jenis alat solek

di pasaran serta kepakaran yang ada, bulu kening atau alis

yang sesuai dengan raut wajah seseorang

boleh dibentuk dengan mudah.

Walau bagaimanapun, wanita hari ini

perlu memastikan apa yang dilakukan tidak sesuai

dengan ajaran Islam, termasuk bidang persolekan.

Terdapat dua hadis yang menegur secara langsung

perbuatan mencukur bulu kening.

Riwayat tabf berkaitan dengan riwayat Imam Al-Tabari,

bahawa isteri Abu Ishaq pergi ke rumah Aisyah Ummul-Mukminin,

puteri Rasulullah saw.

Pada waktu itu rupa parasnya sangat jelita.

Beliau lalu bertanya kepada Aisyah mengenai hukum

seorang wanita yang membuang bulu- bulu yang terdapat

di dahinya untuk tujuan menambat hati suaminya.

Aisyah menjawab:


" Hapuskanlah kejelekan yang ada pada dirimu semampumu."

Hadis kedua diriwayatkan oleh Al-Bukhari, Muslim

dan Abu Daud yang menerangkan bahawa

Rasulullah saw bersabda:

"Allah melaknat wanita-wanita yang mencabut

bulu kening atau bulu muka (al- Namisah)

atau meminta orang lain mencukur

atau mencabut bulu keningnya (al- Mutanammisah)

mencabut bulu kening atau bulu muka (al- Namisah)

atau meminta orang lain mencukur atau

mencabut bulu keningnya (al- Mutanammisah),

wanita yang mengasah gigi supaya kelihatan cantik.

Perbuatan itu telah mengubah ciptaan Allah."

Mengenai hadis pertama,

Imam Nawawi berpendapat bahawa jawapan Aisyah

kepada wanita itu membawa arti bahwa wanita

boleh bersolek untuk suami, boleh merawat muka

untuk menghilangkan kejelekan

seperti jerawat dan bintik-bintik hitam.

Namun demikian,

beliau tidak boleh mencabut atau mencukur bulu-bulu di muka,

termasuklah bulu kening untuk membentuk alis mata yang cantik.

Mengenai hadis kedua pula,

ulama menjelaskan pengertian al- Namisah.

Ibn al-Athir berpendapat ia bermaksud wanita- wanita

yang mencabut bulu-bulu yang terdapat

pada kawasan muka dengan tidak menggunakan alat pencabut.

Ibn Hajar pula berpendapat,

ia bermaksud wanita yang mencabut bulu-bulu

di muka dengan alat pencabut.

Abu Daud pula berpendapat,

ia bermaksud wanita yang mencabut bulu-bulu kening

atau mencukurnya dengan pisau pencukur

sehingga kelihatan halus.

Keterangan di atas menunjukkan perkataan al- Namisah

merangkumi semua pengertian iaitu

mencabut bulu-bulu di muka untuk kelihatan cantik

dan berseri.Majoriti fuqaha berpendapat,

mencabut atau mencukur bulu kening

sehingga kelihatan halus adalah diharamkan

sama ada kepada lelaki atau wanita kerana

perbuatan itu termasuk dalam istilah mengubah

ciptaan Allah sebagaimana dijelaskan dalam hadits kedua,

hanya dibolehkan merapikan saja
.










Batas-batas Dalam Berhias


Hadith :

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:

”Allah mengutuk wanita yang bertatu atau minta ditatu,

wanita yang mencukur alis dan mereka yang

meminta dicukur alis mereka,

wanita yang membentuk giginya agar kelihatan cantik

dan mereka yang mengubah ciptaan Allah.”




Riwayat Ibnu Mas’ud





Huraian


i) Maksud mengubah ciptaan Allah s.w.t. ialah
membuat perubahan pada ciptaan Allah S.W.T yang telah sempurna
secara pandangan umum dan adat atas dasar tidak berpuas hati
dengan anugerah itu, bukan kerana memperbaiki
atau memulihkan kecacatan.





ii) Mencabut bulu kening yang merupakan anugerah
dan ciptaan Allah S.W.T. yang sempurna dan membuat
atau melukis bulu kening yang baharu selepas itu agar menepati
cita rasa sendiri supaya kelihatan lebih cantik, menawan
dan bergaya adalah perbuatan yang haram di sisi Islam.





iii) Jika perbuatan mencabut bulu kening itu disebabkan
ia tumbuh berselerak dan tidak kemas yang amat teruk,
maka hal ini tidaklah termasuk dalam erti kata
mengubah ciptaan Allah S.W.T. Lagipun jika yang dicabut itu
hanyalah yang berselerak dan bukan termasuk bulu
yang dipanggil kening serta tidak membuat
lukisan semula terhadapnya. Ini dilakukan atas dasar
menjaga kekemasan diri bukan kerana tidak puas hati
dengan ciptaan Allah S.W.T kerana
Allah S.W.T itu cantik dan sukakan kecantikan.





iv) Hanya rawatan ke atas penyakit
yang tidak boleh sembuh dengan sendirinya sahaja
yang diharuskan seperti memasang gigi palsu
di tempat gigi yang rongak
(bukan mematahkan gigi dan menggantikannya dengan yang lain),
mengatur susunan gigi yang tidak tersusun
(tapi bukan mengasah atau mengikir),
memakai ubat supaya rambut tumbuh
di tempat yang botak (bukan memakai rambut palsu),
memakai ubat untuk membuang jeragat pada kulit
(bukan membuat pembedahan plastik atau memakai bahan kimia
untuk menukar warna kulit), memakai inai,
syampu atau gel pada rambut atau janggut
supaya lebih segar dan terurus
(bukan mewarnakannya dengan cat atau spray)
dan sebagainya sebagai perbezaan antara merawat/menjaga
keaslian ciptaan Allah S.W.T dengan mengubah ciptaan-Nya
di mana merawat/menjaga itu adalah HARUS
manakala mengubahnya adalah HARAM.





v) Diri manusia dan segala makhluk di alam ini
adalah hak mutlak Allah S.W.T.
Oleh itu kita hendaklah mematuhi segala hukum
dan kehendak agama dengan baik.
Janganlah tertipu dan terpengaruh dengan tabiat orang
yang suka menurut hawa nafsunya disebabkan
sikap tidak bersyukur dan tidak berpuas hati
dengan ciptaan dan anugerah Allah
di mana sikap ini sebenarnya merupakan sikap yang diwarisi daripada syaitan.












No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...