Proses belajar melalui peperiksaan
APABILA sesuatu keputusan ujian atau peperiksaan
yang dijalankan di peringkat sekolah itu
tidak mencapai tahap memuaskan,
maka kebiasaannya murid akan berkata
bahawa peperiksaan itu tidak penting
kerana ia bukannya peperiksaan akhir tahun
atau
peperiksaan sebenar.
Walau apa sahaja alasan yang diberikan,
latihan, ujian atau peperiksaan
bukan sahaja bertujuan untuk
melihat gred yang diperoleh,
tetapi merupakan proses belajar
(learning process) untuk mengenal pasti
tahap pencapaian mengikut
kebolehan masing-masing.
Dalam hal ini,
setiap kesilapan yang dilakukan
perlu dikaji di manakah kelemahan
serta apakah bentuk usaha
yang perlu ditambah lagi.
Proses untuk mengenal pasti
kelemahan diri tidak akan dapat dilakukan
dengan berkesan jika seseorang murid
menganggapkan peperiksaan ini tidak penting
dan tidak membuat persiapan yang secukupnya
untuk peperiksaan tersebut.
Sesungguhnya
kita banyak mendapat ilmu dan bimbingan
melalui kesilapan yang dilakukan sebelum itu.
Setiap kesilapan yang dilakukan
mampu memberi kita panduan,
mengelakkan kita mengulangi kesilapan tersebut
serta memberi satu ilmu baru
dalam membuat persiapan diri
menghadapi peperiksaan.
Sebenarnya
tidak ada istilah peperiksaan sebenar
atau peperiksaan olok-olok.
Setiap peperiksaan menguji kita
sejauhmana persediaan yang dilakukan
ke arah mencapai kehendak piawaian
yang ditetapkan.
Selain dari itu
peperiksaan juga memberi ruang
dan peluang kepada murid-murid
manfaatkan beberapa
perkara seperti berikut:
• Pergerakan minda:
Minda harus digerakkan agar
apa yang dipelajari dapat dimasukkan
ke dalam memori jangka panjang
yang membolehkan murid-murid
mengingati pelajaran tersebut
dalam jangka masa yang panjang.
Apabila terdapatnya latihan,
ujian atau peperiksaan,
maka murid-murid
dengan secara tidak langsung
akan bersedia membuat ulang kaji
lantas menggerakkan
minda kita.
• Motivasi diri:
Melalui keputusan yang diterima,
ia mampu memberi satu bentuk kepuasan diri.
Malah kepuasan ini
akan meningkatkan lagi
aras motivasi diri
dalam proses
mengulang kaji pelajaran.
• Peringatan diri:
Jika keputusan peperiksaan tersebut
tidak mencapai tahap cemerlang
maka ia seolah-oleh memberi satu isyarat
dan peringatan kepada murid-murid
agar usaha perlu digandakan lagi.
Andai kata
murid-murid hanya menganggapkan
hanya peperiksaan sebenar itu sahaja
yang penting,
maka tidak berlakulah
proses motivasi diri
atau peringatan diri
yang memberi ruang
untuk bertindak membaikinya
di peringkat awal.
Jika keputusan tidak memuaskan
ia akan berakhir
dengan penyesalan.
Justeru,
setiap ujian atau peperiksaan itu
penting dan perlulah diberi perhatian
yang sepenuhnya.
Peperiksaan bukan sahaja
bertujuan untuk melihat prestasi
dalam bentuk skor
pada gred tetapi merupakan
satu proses belajar
yang bertujuan untuk membuat
penambahbaikan pada
diri sendiri.
No comments:
Post a Comment