Photobucket

Sahabat Maya :

Sunday, January 17, 2010

Berhati-hati Beli Tauhu Kering atau Pucuk!!!!!!!

Sungguh menjijikkan!!! Itulah kata-kata yang paling sesuai untuk ditujukan kepada sebuah kilang yang memproses tauhu kering di kawasan Kajang apabila kilang tersebut terletak berhampiran dengan kandang anjing. Kilang tersebut telah menjadi pengedar tauhu kering selama 4 tahun dan mengedar tauhu kering tesebut di kawasan Lembah Klang. Apa yang lebih menjijikkan lagi terdapat puluhan lalat yang menghurungi sebatian tauhu kering yang masih dalam pemprosesan dengan keadaan bau yang sangat busuk dan meloyakan. Di samping itu juga, kilang tersebut menjadi laluan keluar masuk anjing-anjing yang dipelihara bersebelahan dengan kawasan kilang terbabit.

Serbuan tersebut telah dilakukan berdasarkan tinjauan pihak KOSMO! yang sebelum ini membuat siasatan terhadap kilang tersebut berdasarkan aduan yang diterima daripada para penduduk dan mendakwa kilang tersebut diproses berhampiran dengan kandang babi. Serbuan yang dilakukan pada jam 11.00 pagi itu turut disertai oleh pihak Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dan Unit Tindakan Khas, Persatuan Pengguna Islam Malaysia(UTK PPIM). Apa yang lebih mengecewakan, sijil halal kilang tersebut telah tamat tempoh pada tahun 2003 tetapi masih lagi menggunakan logo halal tersebut di bungkusan tauhu kering itu untuk memperdayakan pengguna.

PPIM difahamkan bahawa terdapat sebuah kolam kumbahan yang digunakan oleh kilang tersebut untuk memproses tauhu kering tersebut. Apabila ditinjau keadaan kolam kumbahan itu amatlah kotor dan sungguh menjijikkan dengan keadaan air yang kelihatan kehitaman-hitaman.

Kilang tersebut telah dikenakan kompaun sebanyak RM1000 oleh pihak Kementerian Kesihatan dan mereka diminta untuk menghentikan operasi selama 2 minggu untuk tujuan pembersihan dan pemberian suntikan kepada para pekerja. Kandang anjing yang berhampiran telah diarahkan untuk merobohkan premis terbabit kerana tidak mempunyai sebarang lesen dan dikenakan kompaun sebanyak RM 25,000.


























Sumber:

http://www.muslimconsumer.org.my/ppim/news.php?extend.602
http://www.terjah.com/v2/news.php?readmore=34

2 comments:

  1. cgu - nak pinjam gambar - nak hebahkan kat facebook

    ReplyDelete
  2. Cikgu Roha,
    Eeeeeeeeeeeeeee, tengok gambar pun dah loya......

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...