Photobucket

Sahabat Maya :

Thursday, May 13, 2010

Mutiara Kata Saidina Ali



Mutiara Kata Saidina Ali

  • Manusia itu tidur, jika ia mati baru ia bangun.

  • Seseorang tidak akan binasa bila ia mengetahui keampunanNya.

  • Nilai seseorang itu diterima oleh perbuatan baik.

  • Orang yang manis lisannya akan banyak mendapat teman.

  • Peribadi seseorang itu tersembunyi di bawah lisannya.

  • Dengan perbuatan yang baik orang merdeka dapat diperbudakkan.

  • Janganlah memandang kepada siapa yang berbicara tetapi perhatikanlah apa yang dibicarakan.

  • Tidak ada kemenangan bersama kedurhakaan.

  • Tidak ada pujian bersama kesombongan.

  • Tidak ada kesihatan bersama kerakusan dan kurang cerna.

  • Tidak ada kemuliaan bersama adat yang kuno.

  • Tidak ada kesentosaan bersama kedengkian.

  • Tidak ada kebenaran dengan meninggalkan perbincangan.

  • Tidak ada keperwiraan dengan meninggalkan perbincangan.

  • Tidak ada keperwiraan bagi pendusta.

  • Tidak ada kemuliaan yang melebihi ketakwaan.

  • Tidak ada pemberi syafaat yang melebihi taubat.

  • Tidak ada penyakit yang lebih menyulitkan daripada kebodohan.

  • Manusia itu musuh dari apa yang ia tidak ketahui.

  • Allah menyayangi seseorang yang mengenal keampunan dan tidaklah kekuasaannya menjadikannya melampaui batas.

  • Mengulangi meminta maaf itu mengingatkan kesalahan.

  • Musuh terbesar itu ialah yang paling tersembunyi tipu dayanya.

  • Hikmah adalah milik orang beriman yang hilang.

  • Yang jijik itu menghimpun segala aib yang buruk.

  • Nasihat di tengah khalayak ramai itu adalah satu celaan.
Teruskan membaca..

Sunday, May 9, 2010

Happy Mother's Day



Mothers Day Smiley

SURAT IBU


Kalau ibu
lagi tidak mahu makan

jangan paksa
ibu tahu
kapan ibu lapar

namun
kalau makanan
yang ibu makan
bersepah,

mengertilah,
tangan ibu
sudah mengeletar,
tidak sekuat ibu

mengendungmu dulu
kalau ibu lambat berjalan,
tunggulah ibu
kenangkan sabar ibu
mengajarmu berjalan
ketika kamu masih

kecil



kalau ibu
tidak sempat ke tandas

jangan kamu marah ibu,
membasahkan katil mahalmu,
ibu mohon
pengertianmu

kayak ibu mengerti
kamu sewaktu ibu
membersihkan dan

memakaikan lampin
untukmu dulu




kalau ibu
tak mahu meninggalkan
teratak buruk ini

janganlah dipaksa ibu
ke rumah orang tua,

ibu asing
di situ

ibu damai
di rumah
pusaka ini

namun yang ibu pinta,
sedikit masamu
untuk menemani usia

tua ibu
mungkin kamu
tidak mengingati
waktu ibu bersengkang mata

ketika kamu
merengek untuk disusukan.




Ibu dan ayah
tidak mahukan harta
dan
wang ringgit melimpah

kami hanya mahukan
kasih sayang
sebagaimana
kami berikan

pada mu dulu,
sehingga kamu
menjadi
apa yang kamu jadi

ibu dan ayah
boleh menjaga
kamu adik beradik 10 orang,

namun,
tidak adakah
salah seorang dari kamu
mampu menjaga

kami?



Sumber : Puisi ini ditulis oleh seorang pelajar perubatan yang sedang menuntut di Makasar,Indonesia.

Mothers Day
Mothers Day Kid Drawing





Teruskan membaca..

Thursday, May 6, 2010

Cerita lagi.........







-KALAU MENCARI TEMAN-

ISLAM
merupakan agama
yang lengkap
dalam semua
aspek kehidupan
sama ada
dari segi ilmu pengetahuan,
ekonomi, politik
dan
juga sosial.
Oleh itu,
dalam kehidupan sosial,
kita telah disediakan
beberapa garis panduan
yang kalau diikuti
boleh mendatangkan kebaikan
dan
menghindarkan keburukan.



Contoh
kehidupan bersosial
ialah
soal mencari sahabat.



Kita
dinasihatkan
supaya berhati-hati
memilih sahabat
kerana
Islam menegah kita
mencari sahabat yang
boleh membawa kepada
kemungkaran.



Seperti fiman Allah SWT
dalam surah Kahfi ayat 29
yang bermaksud :

"Janganlah
engkau mengikuti
orang yang telah
Kami
lupakan hatinya
untuk
mengingat-ingat (berzikir)
pada Kami
dan
ia suka mengikuti
hawa nafsunya."




Sekiranya
kita memilih sahabat
yang terlalu
cintakan dunia
dan
mementingkan hawa nafsunya,
sahabat itu
akan merugikan kita.
Malah,
lambat-laun,
kita mencari
sahabat yang soleh
yang paling
ingat -mengingati
ke jalan yang diredhai
oleh
Allah SWT.




Hal ini dijelaskan
oleh Rasulullah SAW
dalam sebuah hadis yang
bermaksud :

"Seseorang itu
menurut agama
(aturan) kekasihnya,
maka
oleh sebab itu
baiklah seseorang
dari kamu
semua itu
meniliti orang
yang dikasihi."


~~~~~~~~=====~~~~~~~

WASIAT AL-QAMAH


Sifat-sifat
yang perlu ada
pada seseorang
yang ingin
kita jadikan sahabat
bolehlah kita contohi
daripada wasiat
yang diberikan oleh
Al-Qamah
kepada anaknya.......




Katanya :

"Hai anakku,
jikalau engkau rasa
perlu bersahabat
dengan seseorang
maka
pilihlah
yang mempunyai
sifat-sifat
ini iaitu :



Jikalau
engkau melayaninya,
ia suka melindungi,
jika
engkau bersahabat
dengannya,
ia akan
merupakan hiasan dirimu
dan
jika
engkau dalam
keadaan kekurangan nafkah,
ia suka mencukupi
keperluanmu.




Pilihlah
seorang sahabat
yang apabila engkau
menghulurkan tangan
untuk
memberikan jasa baik
atau
bantuanmu,
ia suka menerima
dengan rasa terharu,
jikalau
ia melihat kebaikan
yang ada
pada dirimu,
ia suka
menghitung-hitungkan.





Pilihlah
seorang sahabat
yang apabila
engkau
menghulurkan tangan
untuk memberikan
jasa baik
atau
bantuanmu,
ia suka menerima
dengan rasa terharu,
dan
dianggap
sangat berguna,
sedangkan
jikalau
ia mengetahui
tentang
keburukan dirimu
lalu
ia suka menutupinya.





Pilihlah
sahabat yang
jikalau engkau
meminta sesuatu
daripadanya,
pasti ia memberi,
jikalau
engkau diam,
ia mulai
menyapamu dahulu
dan
jika
ada sesuatu kesukaran
dan
kesedihan
yang menimpa dirimu,
ia suka membantu
dan
meringankanmu
serta
menghiburkanmu.





Pilihlah
sahabat
yang
jikalau
engkau berkata,

ia suka
membenarkan ucapan
dan
bukan selalu
mempercayainya sahaja.
Jikalau
engkau
mengemukakan
sesuatu
persoalan yang berat,
ia suka
mengusahakannya

dan
jikalau
engkau
berselisih dengannya,
ia suka
sekali mengalah

untuk
kepentinganmu."






Saiyidina Ali KWJ
menjelaskan tentang
sahabat yang baik.
Antara lain,
beliau menyatakan...


"Sahabat
yang
sebenar-benarnya
ialah
orang yang
ada di sampingmu.
Ia suka
membabitkan
dirinya sendiri
dalam bahaya
demi untuk
kesejahteraanmu."





Saiyidina Ali KWJ
bukan setakat
bercakap kosong,
malah
telah
membuktikan kata-katanya
dengan
mengambil alih
tempat tidur
Rasulullah SAW
sewaktu
baginda bersama
Saiyidina Abu Bakar
merancang
untuk berhijrah
ke Madinah.
Walaupun
Saiyidina Ali KWJ
tahu risiko
yang terlalu tinggi
akan dihadapinya
kerana
pemuda-pemuda Quraisy
bercadang
untuk menyerbu
rumah Rasulullah SAW
dan
membunuhnya,
tetapi
Saiyidina Ali KWJ
sanggup
menghadapi bahaya itu
atas
dasar kepentingan
keselamatan sahabatnya.
Atas
pengorbanan
dan kesetiaan beliau, Allah SWT telah
menyelamatkan beliau
daripada dibunuh oleh pemuda-pemuda Quraisy itu.



Contoh
persahabatan lain
yang boleh
diteladani
ialah persahabatan
Saiyidina Abu Bakar
dengan
Rasulullah SAW.


Saidina Abu Bakar
sentiasa mempercayai
dan
mengiakan
apa yang
Rasullullah SAW
katakan.



Sebagai contoh,
sewaktu
Rasulullah SAW
menceritakan
perjalanan
Isra' dan Mi'raj
kepada semua orang
di Kota Mekah,
mereka tidak mempercayai
cerita Rasulullah SAW
malah
mengejek-ngejek
dan
menuduh baginda
sebagai pembohong.


Mereka yang
tidak percaya
kepada cerita
Rasulullah SAW
telah
pergi berjumpa
dengan
Saiyidina Abu Bakar
untuk menanyakan
sama ada
cerita tersebut benar
atau
sebaliknya.



Tujuan
mereka adalah
untuk
mentertawakan
Saidina Abu Bakar
yang menjadi
sahabat baik
Rasulullah SAW.
Apabila
Saiyidina Abu Bakar
mendengar
pertanyaan mereka,
dengan tenang
beliau
bertanya semula
apakah benar
Rasulullah SAW
bercerita sedemikian.



Mereka mengatakan
begitulah cerita
Rasulullah SAW
lalu
tanpa ragu-ragu
Saiyidina Abu Bakar
menyatakan
apa yang
Rasulullah SAW
katakan itu
semuanya benar.


Saiyidina Abu Bakar
bukan setakat
mempercayai
apa yang
sahabatnya katakan
tetapi juga
sanggup
berkorban harta
untuk kepentingan
perjuangan
agama Islam
yang dibawa
oleh sahabatnya.



~~~~~=====~~~~~


PENGORBANAN SAHABAT NABI.


Di samping itu,
pengorbanan
yang paling besar
yang diberikan
oleh
Saiyidina Abu Bakar
kepada
Rasulullah SAW
ialah
apabila
sanggup bersama-sama
dengan sahabatnya
sewaktu berhijrah
ke Madinah.
Penghijrahan
Rasulullah SAW
ke Madinah
bukanlah
satu perjalanan
yang selamat
kerana
orang-orang Quraisy
sentiasa memusuhi
dan
ingin
membunuh baginda.




Sewaktu
dalam perjalanan
dari
Makkah
ke
Madinah,
Saiyidina Abu Bakar
sentiasa
berada di hadapan
dan
di belakang
Rasulullah SAW.
Apabila baginda
bertanya akan hal itu,
Saidina Abu Bakar
menjawab...
"Aku
berjalan di hadapan
untuk
memilih jalan yang baik
dan selamat sementara
aku
berjalan
di belakangmu untuk
menjaga keselamatanmu
dari serangan musuh yang mengejarmu."





Sebagai kesimpulan, marilah
kita perhatikan
nasihat
Abu Sulaiman
tentang pentingnya
memilih sahabat
seperti
yang dianjurkan
oleh Islam.



Katanya...

Janganlah sesekali
engkau bersahabat
melainkan salah satu
daripada 2 orang ini :


Pertama,
orang yang dapat
engkau ajak bersahabat
dalam urusan duniamu
dengan jujur.




Kedua,
orang yang dijadikan
sahabat itu dapat
menambahkan kemanfaatan
duniamu untuk
urusan akhiratmu.




Jika engkau
bersahabat selain daripada
2 orang ini,
pastinya
engkau memiliki kebodohan
yang luar biasa besarnya.








Jika

aku harus berenang di laut

untuk mendapatkan

apa yang aku inginkan,

aku akan belajar

bagaimana berenang,

dan

aku akan mengarungi

lautan itu.


Jika

aku harus mendaki gunung tertinggi

untuk mendapatkan apa yang aku inginkan,

aku akan belajar

cara memanjat,

dan

aku akan memanjat gunung itu.




Jika

aku harus menyelam samudera terdalam

untuk mendapatkan apa yang aku inginkan,

maka

aku akan belajar bagaimana cara menyelam,

dan

aku akan menyelami samudera itu.




Jika

aku kecewa kerana hal-hal

yang tidak tampak

seperti yang aku inginkan,

maka

aku akan belajar bagaimana menerimanya,

dan

aku akan mencuba

untuk menerimanya.




Setidaknya sekarang

aku telah mengalami

bagaimana berenang,

mendaki

dan

menyelam

dan juga

bagaimana untuk menerima

segala sesuatu yang berasal

dari usahaku..




Kemudian,

aku akan mencuba kembali

untuk melakukan lebih baik.




Demi

apa yang aku inginkan…

Aku akan datang..

dan

mencapai semua itu..



Semoga saja

keinginan ini

adalah baik…

dan

untuk kebaikan

Teruskan membaca..

Monday, May 3, 2010

Kisah Pokok Epal







...::::: KISAH

POKOK

EPAL:::::...




Suatu masa dahulu, terdapat sebatang pokok epal yang amat besar. Seorang kanak-kanak lelaki begitu gemar bermain-main di sekitar pokok epal ini setiap hari. Dia memanjat pokok tersebut, memetik serta memakan epal sepuas-puas hatinya, dan adakalanya dia berehat lalu terlelap di perdu pokok epal tersebut. Budak lelaki tersebut begitu menyayangi tempat permainannya. Pokok epal itu juga menyukai budak tersebut.




Masa berlalu... budak lelaki itu sudah besar dan menjadi seorang remaja. Dia tidak lagi menghabiskan masanya setiap hari bermain di sekitar pokok epal tersebut. Namun begitu, suatu hari dia datang kepada pokok epal tersebut dengan wajah yang sedih.






"Marilah bermain-mainlah di sekitarku," ajak pokok epal itu.


"Aku bukan lagi kanak-kanak, aku tidak lagi gemar bermain dengan engkau," jawab budak remaja itu.


"Aku mahukan permainan. Aku perlukan wang untuk membelinya," tambah budak remaja itu dengan nada yang sedih.


Lalu pokok epal itu berkata, "Kalau begitu, petiklah epal-epal yang ada padaku. Jualkannya untuk mendapatkan wang. Dengan itu, kau dapat membeli permainan yang kau inginkan."


Budak remaja itu dengan gembiranya memetik semua epal di pokok itu dan pergi dari situ. Dia tidak kembali lagi selepas itu. Pokok epal itu merasa sedih.



Masa berlalu...


Suatu hari, budak remaja itu kembali. Dia semakin dewasa. Pokok epal itu merasa gembira.


"Marilah bermain-mainlah di sekitarku," ajak pokok epal itu.


"Aku tiada masa untuk bermain. Aku terpaksa bekerja untuk mendapatkan wang. Aku ingin membina rumah sebagai tempat perlindungan untuk keluargaku. Bolehkah kau menolongku?" Tanya budak itu.




"Maafkan aku. Aku tidak mempunyai rumah. Tetapi kau boleh memotong dahan-dahanku yang besar ini dan kau buatlah rumah daripadanya." Pokok epal itu memberikan cadangan.


Lalu, budak yang semakin dewasa itu memotong kesemua dahan pokok epal itu dan pergi dengan gembiranya. Pokok epal itu pun tumpang gembira tetapi kemudiannya merasa sedih kerana budak itu tidak kembali lagi selepas itu.




Suatu hari yang panas, seorang lelaki datang menemui pokok epal itu. Dia sebenarnya adalah budak lelaki yang pernah bermain-main dengan pokok epal itu. Dia telah matang dan dewasa.



"Marilah bermain-mainlah di sekitarku," ajak pokok epal itu.


"Maafkan aku, tetapi aku bukan lagi budak lelaki yang suka bermain-main di sekitarmu. Aku sudah dewasa. Aku mempunyai cita-cita untuk belayar. Malangnya, aku tidak mempunyai bot. Bolehkah kau menolongku?" tanya lelaki itu.




"Aku tidak mempunyai bot untuk diberikan kepada kau. Tetapi kau boleh memotong batang pokok ini untuk dijadikan bot. Kau akan dapat belayar dengan gembira," cadang pokok epal itu.



Lelaki itu merasa amat gembira dan menebang batang pokok epal itu. Dia kemudiannya pergi dari situ dengan gembiranya dan tidak kembali lagi selepas itu.



Namun begitu, pada suatu hari, seorang lelaki yang semakin dimamah usia, datang menuju pokok epal itu. Dia adalah budak lelaki yang pernah bermain di sekitar pokok epal itu.



"Maafkan aku. Aku tidak ada apa-apa lagi nak diberikan kepada kau. Aku sudah memberikan buahku untuk kau jual, dahanku untuk kau buat rumah, batangku untuk kau buat bot. Aku hanya ada tunggul dengan akar yang hampir mati..." kata pokok epal itu dengan nada pilu.



"Aku tidak mahu epalmu kerana aku sudah tiada bergigi untuk memakannya, aku tidak mahu dahanmu kerana aku sudah tua untuk memotongnya, aku tidak mahu batang pokokmu kerana aku berupaya untuk belayar lagi, aku merasa penat dan ingin berehat," jawab lelaki tua itu.



"Jika begitu, berehatlah di perduku," cadang pokok epal itu.


Lalu lelaki tua itu duduk berehat di perdu pokok epal itu dan berehat. Mereka berdua menangis kegembiraan.




MARI KITA BERFIKIR
DAN
BERFIKIR
TENTANG PENGAJARAN
DI SEBALIK CERITA INI.


SEBENARNYA,
POKOK EPAL YANG DIMAKSUDKAN DI DALAM CERITA ITU
ADALAH KEDUA-DUA IBU BAPA KITA.
BILA KITA MASIH MUDA,
KITA SUKA BERMAIN DENGAN MEREKA.
KETIKA KITA MENINGKAT REMAJA,
KITA PERLUKAN BANTUAN MEREKA
UNTUK
MENERUSKAN HIDUP.
KITA TINGGALKAN MEREKA,
DAN
HANYA KEMBALI
MEMINTA PERTOLONGAN
APABILA KITA
DI DALAM KESUSAHAN.
NAMUN BEGITU,
MEREKA TETAP
MENOLONG KITA
DAN
MELAKUKAN APA SAHAJA
ASALKAN KITA BAHAGIA
DAN
GEMBIRA DALAM HIDUP.
KITA MUNGKIN TERFIKIR
BAHAWA BUDAK LELAKI ITU
BERSIKAP KEJAM
TERHADAP POKOK EPAL ITU,
TETAPI FIKIRKANLAH,
ITU HAKIKATNYA
BAGAIMANA
KEBANYAKAN ANAK-ANAK MASA KINI
MELAYAN IBU BAPA MEREKA.
HARGAILAH JASA IBU BAPA
KEPADA KITA.
JANGAN HANYA
KITA MENGHARGAI MEREKA
SEMASA MENYAMBUT
HARI IBU
DAN
HARI BAPA
SETIAP TAHUN.
SEMOGA
MEMBERIKAN KEINSAFAN
DAN
KESEDARAN KEPADA
REMAJA KITA.

Teruskan membaca..

Sunday, May 2, 2010

Kisahnya.......




Seorang guru wanita sedang bersemangat mengajarkan sesuatu kepada murid-muridnya. Ia duduk menghadap murid-muridnya.



Di tangan kirinya ada kapur, di tangan kanannya ada pemadam.Guru itu berkata, "Saya ada satu permainan... Caranya begini, di tangan kiri saya ada kapur, di tangan kanan ada pemadam. Jika saya angkat kapur ini, maka katalah "Kapur!", jika saya angkat pemadam ini, maka katalah
"Pemadam!" Murid-muridnya pun mengerti dan mengikuti. Guru berganti-gantian mengangkat antara kanan dan kiri tangannya, semakin lama semakin cepat.



Beberapa saat kemudian guru kembali berkata, "Baik, sekarang perhatikan.



Jika saya angkat kapur, maka sebutlah "Pemadam!", jika saya angkat pemadam,maka katakanlah "Kapur!". Dan diulangkan seperti tadi,tentu saja murid-murid tadi keliru dan kekok, dan sangat sukar untuk mengubahnya.



Namun lambat laun, mereka sudah biasa dan tidak lagi kekok. Selang beberapa saat, permainan berhenti. Guru tersenyum kepada murid-muridnya.



"Murid-murid, begitulah kita umat Islam. Mulanya yang haq itu haq,yang bathil itu bathil. Kita begitu jelas membezakannya. Namun kemudian, musuh-musuh kita memaksakan kepada kita dengan perbagai cara, untuk menukarkan sesuatu, dari yang haq menjadi bathil, dan sebaliknya. Pertama-tama mungkin akan sukar bagi kita menerima hal tersebut, tapi kerana terus disosialisasikan dengan cara-cara menarik oleh mereka, akhirnya lambat laun kamu akan terbiasa dengan hal itu. Dan anda mulai dapat mengikutinya.



Musuh-musuh kamu tidak pernah berhenti membalik dan menukar nilai dan ketika. "Keluar berduaan, berkasih-kasihan tidak lagi sesuatu yang pelik, Zina tidak lagi jadi persoalan, pakaian seksi menjadi hal yang lumrah,Sex sebelum nikah menjadi suatu hiburan dan trend, materialistik kini menjadi suatu gaya hidup dan lain lain." "Semuanya sudah terbalik. Dan tanpa disedari, anda sedikit demi sedikit menerimanya.Faham?" tanya guru kepada murid-muridnya. "Paham cikgu..."



"Baik permainan kedua..." begitu guru melanjutkan.
"Cikgu ada Qur'an,cikgu akan letakkannya di tengah karpet. Sekarang anda berdiri diluar karpet. Permainannya adalah, bagaimana caranya mengambil Qur'an yang ada ditengah tanpa memijak karpet?"



Murid-muridnya berfikir . Ada yang mencuba alternatif dengan tongkat,dan lain-lain. Akhirnya guru memberikan jalan keluar, digulungnya karpet, dan ia ambil Qur'an. Ia memenuhi syarat, tidak memijak karpet.



"Murid-murid, begitulah umat Islam dan musuh-musuhnya...Musuh-musuh Islam tidak akan memijak-mijak anda dengan terang-terang...Kerana tentu anda akan menolaknya mentah-mentah. Orang biasapun tak akan rela kalau Islam dihina dihadapan mereka. Tapi mereka akan menggulung anda perlahan-lahan dari pinggir, sehingga anda tidak sedar."



Jika seseorang ingin membuat rumah yang kuat, maka dibina tapak yang kuat. Begitulah Islam, jika ingin kuat, maka bangunlah aqidah yang kuat.
Sebaliknya, jika ingin membongkar rumah, tentu susah kalau dimulai dgn tapaknya dulu, tentu saja hiasan-hiasan dinding akan dikeluarkan dulu,kerusi dipindahkan dulu, Almari dibuang dulu satu persatu, baru rumah dihancurkan..." "Begitulah musuh-musuh Islam menghancurkan kita. Ia tidak akan menghentam terang-terangan, tapi ia akan perlahan-lahan meletihkan anda. Mulai dari perangai anda, cara hidup, pakaian dan lain-lain, sehingga meskipun anda muslim, tapi anda telah meninggalkan ajaran Islam dan mengikuti cara yang mereka... Dan itulah yang mereka inginkan."




"Ini semua adalah fenomena Ghazwul Fikri (Perang Pemikiran). Dan inilah yang dijalankan oleh musuh musuh kita... "Kenapa mereka tidak berani terang-terang memijak-mijak cikgu?" tanya mereka."Sesungguhnya dahulu mereka terang-terang menyerang, misalnya Perang Salib,Perang Tartar, dan
lain-lain. Tapi sekarang tidak lagi." "Begitulah Islam... Kalau diserang perlahan-lahan, mereka tidak akan sedar, akhirnya hancur. Tapi kalau diserang serentakterang-terangan, mereka akan bangkit serentak, baru mereka akan sedar."



"Kalau begitu, kita selesaikan pelajaran kita kali ini, dan mari kita berdoa dahulu sebelum pulang..." Matahari bersinar terik tatkala anak-anak itu keluar meninggalkan tempat belajar mereka dengan masing-masing di kepalanya berfikir tentang permainan dan nasihat yang guru berikan...









sumber : forum




Teruskan membaca..

Saturday, May 1, 2010

tanya sama pokok



Lagu : Tanya Sama Pokok
Penyanyi: P.Ramlee
Filem : Anakku Sazali


♫Tanya pada pokok apa sebab goyang,
Nanti jawab pokok angin yang goncang,
Tanya sama langit apa sebab hujan,
Nanti jawab langit tanyalah awan.♪


♪Awan nanti kata aku kandung air,
Sampai tempat sejuk aku pun cair,
Tengok dalam air nampak bayang-bayang,
Campak satu batu
bayang pun hilang.♫





Kisah ini adalah tentang Monty Roberts, penulis buku The Man Who Listen to The Horse. Sebuah kisah yang memberi inspirasi kepada orang. . Pemuda ini merupakan anak kepada seorang pelatih kuda. Kehidupan mereka adalah beralih dari satu kandang ke kandang kuda yang lain untuk melatih kuda. Wink





Kisah bermula apabila, pemuda ini berada si sekolah tinggi. Gurunya telah memintanya untuk menulis matlamat dan perkara yang akan dilakukannya apabila meningkat dewasa nanti. Malam itu dia telah membuat keputusan untuk mempunyai ladang penternakan yang luas suatu hari nanti. Pemuda ini mahu ladang itu seluas 200 ekar. Dia telah menulis sejelas-jelasnya tentang ciri-ciri keadaan ladang tersebut. Pemuda ini juga ingin mempunyai rumah berkeluasan 4000 kaki persegi.




Dia telah melukis dengan jelas tentang pelan rantai rumah tersebut. Pemuda ini juga telah memastikan di mana rumah tersebut itu berada di ladang perternakan kuda yang seluas 200 ekar itu. Dia telah menulis sebanyak tujuh muka surat untuk menjelaskan impiannya. Dia telah menulis dengan begitu jelas sekali.




Dua hari kemudian, pemuda ini mendapat hasil kerjanya semula.




Keputusan yang didapatinya agak meleset pemikiran kita. Kita mungkin akan berfikir pemuda tersebut mendapat keputusan yang baik berdasarkan apa yang diberikannya. Tetapi malangnya, huruf merah F dan “ jumpa saya selepas kelas ” tertera di hadapan kertasnya.





Pemuda ini kehairanan. Oleh itu selepas kelas pemuda ini pun pergi berjumpa dengan guru tersebut. Dia ingin bertanya kenapa dia mendapat F. Setahunya, dia telah membuat yang terbaik.





Jawab guru tersebut,
”Impian ini adalah mustahil untuk pemuda seperti awak.Awak tidak mempunyai duit. Awak datang daripada keluarga yang hidup tak tetap, suka bergerak dari satu tempat ke tempat yang lain.




Awak tidak mempunyai sumber.Untuk memiliki ladang perternakan awak perlu mempunyai duit yang banyak.Awak perlu membeli tanah. Awak perlu membayar sejumlah duit yang besar untuk mendapatkan baka yang asli. Dan awak juga perlu membayar tempat untuk menternaknya. Tiada jalan menunjukkan awak mampu melakukannya”





“Kalau awak menulis semula matlamat atau impian awak yang lebih realistik mungkin saya akan mempertimbangkan gred awak”





Pemuda tersebut pun balik ke rumah untuk memikirkannya. Dia mengambil masa yang lama untuk memikirkannya. Bagai ditelan mati emak diluah mati bapa. Dia tidak sanggup membuang impiannya. Tetapi jika dia tidak lakukan demikian keputusan peperiksaannya akan terjejas. Jadi dia pun merujuk kepada bapanya untuk mendapat pandangan.
Bapanya menyuruhnya membuat keputusan sendiri. Menurut bapanya, keputusan ini adalah perkara yang penting megenai kehidupannya. Oleh itu, dia sendiri yang perlu menentukannya.Selepas seminggu memikirkan perkara tersebut, dia pun mengambil keputusan.





Dia akan mengembali kertas kerja tersebut tanpa mengubah matlamatnya. Dia nekad.





“ Cikgu boleh simpan gred yang diberikan cikgu kepada saya tetapi saya tetap akan menyimpan impian saya.”





Beberapa tahun kemudian, apa yang yang digambarkan dalam kertas mula menjadi realiti. Budak tersebut kini memiliki rumah seluas 4000 kaki dan ladang kuda seluas 200 ekar. Kertas tersebut masih lagi disimpannya dan dibingkaikan.





Ketika guru tersebut berjumpa dengan Morty, guru tersebut hanya mampu bercakap,
“Lihat, Monty. Saya rasa saya boleh cakapkannya sekarang. Semasa saya menjadi cikgu awak, saya merupakan pencuri impian. Saya telah mencuri ramai impian budak-budak kecil. Awak sungguh bernasib baik kerana awak tidak pernah putus asa dengan impian awak .“ Cheesy



Teruskan membaca..

GURINDAM

GURINDAM : KALAU GURU....


Tolong baca gurindam kisah guru

Cerita yang baik bolehlah tiru



Gurindam ini bukan nak mengata

Hanya sekadar ingat-mengingat sesama kita



Kalau guru mengajar banyak alat

Murid belajar penuh minat



Kalau guru mengajar pelbagai kaedah

Tentu murid belajar dengan mudah



Kalau guru tak ambil kisah

Murid terbiar tak tentu arah



Kalau banyak masalah

Banyak pihak sekolah mendapat susah



Kalau guru kerap ambil mc

Guru lain akan merungut kena jadi guru ganti



Kalau guru datang lambat

Masuk kelas terhambat-hambat



Kalau guru dengan murid mesra

Tentu murid rasa selesa



Kalau guru suka nasihat

Murid juga dapat manfaat



Kalau guru lambat masuk darjah

Kelas menjadi riuh rendah



Kalau guru seorang penyayang

Semua murid akan sayang




Kalau guru beri tuisyen percuma

Itu tandanya guru berhati mulia



Kalau guru banyak membaca

Itu tandanya guru yang tinggi cita-cita



Kalau guru berbudi bahasa

Dikenang murid sepanjang masa



Kalau guru selalu sakit

Murid dapat ilmu tentu sikit



Kalau guru yang kerja culas

Itu tandanya guru pemalas



Kalau guru suka marah-marah

Perasaan murid akan gundah



Kalau guru terlampau garang

Murid takut bukan kepalang




Karya: Hj Rosly bin Hj Mohamad

(GURU CEMERLANG)



Teruskan membaca..

Tuesday, April 27, 2010

Pembestarian Sekolah Kebangsaan


“JIKA hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa

Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta

Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara

Jika hari ini seorang ulama yang mulia

Jika hari ini seorang peguam menang bicara

Jika hari ini seorang penulis terkemuka

Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;

Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa

Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.”

(Usman Awang, 1979)


Jeyarawara pembestarian

sekolah kebangsaan bermula



DR. ISMAIL Zain menyampaikan ceramah mengurus perubahan sempena Jeyarawara pembestarian sekolah di SMk Al-Irshad di Pulau Pinang baru-baru ini.


KEPALA BATAS 25 April - PENGURUS Kanan Jabatan Sekolah Bestari Pebadanan Kemajuan Multimedia (MDeC) Dr, Norrizan Razali pernah menekankan bahawa, pelajar bukanlah isu yang besar kepada pelaksanaan dasar pembestarian sekolah.

Isu yang perlu ditangani – yang akan menentukan berjaya atau gagalnya program pembestarian sekolah ialah penerimaan dan persepsi ibu bapa, pentadbir sekolah dan masyarakat setempat.

Bertitik tolak kepada kepercayaan itu. MDeC memulakan gerakan Jeyarawara Pembestarian Sekolah ke enam buah negeri mulai tahun ini. Jeyarawara merupakan istilah nusantara bagi perkataan bahasa Inggeris roadshow atau istilah umumnya, jelajah.

Bagi tujuan itu, Pulau Pinang menjadi negeri pertama, dengan tuan rumah dipilih ialah SMKA Al-Irshad, sebuah Sekolah Kluster Kecemerlangan, baru-baru ini. Tahniah kepada MDeC yang menjalankan inisiatif tersebut, yang berjaya menarik perhatian masyarakat setempat, melalui penyusunan pelbagai aktivti dan pameran oleh beberapa rakan kongsinya.

Isu seperti memupuk perasaan saling percaya mempercayai antara ibu bapa, guru dan pihak sekolah, menyemarakkan semangat perkongsian dan menambah pengetahuan, menjadi inti pati kepada program Jeyarawara.

Usaha MDeC itu sebenarnya merentas dasar kerajaan yang mahu melonjakkan kuasa guna perkakasan dan peralatan teknologi maklumat dan komunikasi di seluruh negara melalui pelbagai inisiatifnya seperti jalur lebar, gerbang maklumat, pelepasan cukai perkakasan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dan banyak lagi.

Usaha itu juga sejajar dengan usaha menyediakan subsidi komputer buku kepada para pelajar yang berpendapatan kurang daripada RM3,000, dengan hasrat untuk melihat 50 peratus rakyat di negara ini mempunyai akses kepada Internet.

Usaha oleh MDec tu juga diharapkan dapat memantapkan kitaran pengunaan ICT di sekolah melalui mekanisme SSQS, termasuk keperluan asas seperti emel, integrasi, pedagogi dan sebagainya.

Namun, ada kekangan di sana sini yang mungkin memperlahankan usaha murni tersebut.

Sebagai contoh, projek sekolah terbengkalai di Pulau Pinang membantutkan usaha Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) Pulau Pinang menggapai ranking lima bintang di bawah penarafan SSQS program Pembestarian Sekolah.

Kata Pengarah Pelajaran, Ibrahim Mohamad mengakui kekangan itu, sambil menambah bahawa kini penarafan program pembestarian sekolah di negeri itu menunjukkan pencapaian Pulau Pinang telah mencecah 97.7 peratus bestari , menghampiri 100 peratus daripada kriteria pelaksanaan program itu.

``Kita tidak mampu mencapai 100 peratus kerana terbantut oleh projek yang terbengkalai walau geran telah dilancarkan,’’ kata beliau.

Ujar beliau, beberapa data pula tidak boleh dikemaskinikan oleh guru besar kerana kekangan itu.

``Laluan Internet melalui SchooNet juga agak lembab ekoran laluan yang sempit digunakan oleh pengguna yang banyak,’’ katanya.

Selain pameran, program tersebut turut diisi dengan ceramah dan taklimat pembestarian sekolah oleh pakar motivasi dan penasihat Portal Pendidikan Utusuan Malaysia, Dr. Ismail Zain dan Pegawai Meja Program Sekolah Bestari Luar Bandar Jabatan Pelajaran Pulau Pinang, Saiful Nizam Ramlee.

Pogram taklimat diatur untuk pentadbir, guru serta wakil Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) dalam empat sesi sepanjang dua hari. Dr Ismail dalam sesinya menjelaskan tentang keperluan kepada perubahan paradigma minda ke arah pembestarian sekolah, selain amalan terbaik, dan sokongan pemimpin setempat untuk menjayakan program yang murni itu.

Sementara itu, antara pempamer rakan usaha Jeyarawara ialah Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri (BTPN) Pulau Pinang, Multimedia Synergy Coorporation Bhd (MMSC) , Telekom Smart School (TSS), Portal Pendidikan Utusan Malaysia

Pengurus Jabatan Sekolah Bestari MDEC, Sofia Akmal Abu Bakar memberitahu, pengetua, guru besar dan guru dari 25 buah sekolah mengikuti taklimat dan ceramah motivasi mengrus perubahan itu.

Bagi sesi komuniti keesokannya, wakil PIBG dari sekitar Kepala Batas dan Tasik Gelugor serta kawasan lain sekitar Daerah Seberang Prai Utara mengikuti program berkenaan.

Menurut beliau, tiga buah skolah di ulau Pinang merupakan perinis bestari di negeri itu iaitu SMK Dato’ Onn (Butterworth), Sekolah Menengah Sains Tun Syed Sheikh Shahabuddin dan SMK Abdullah Munshi.

Kategori luar bandar untuk sekolah bestari di negeri itu yang dipilih ialah Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) Cina Mah Hua dan SMK Agama (SMKA) Al Irshad.

Sebuah sekolah kategori bandar yang baru sahaja mendapat anugerah lima bintang ialah SMK St Mark di Butterworth.



Sumber : http://www.tutor.com.my/dunia.asp?y=2010&dt=0426&pub=DuniaPendidikan&sec=Berita&pg=be_01.htm



===============


Membestarikan Guru


DALAM proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) guru yang bestari mampu mempelbagaikan teknik, kaedah dan sumber agar proses tersebut memberi impak yang menarik kepada murid-murid. Ketiga-tiga aspek ini tidak sepatutnya dipisahkan malah memerlukan pengintergrasian secara bijak.


Mengikut Gardner, H. (1993) pada asasnya setiap manusia mempunyai lapan kepelbagaian kecerdasan. Kepelbagaian kecerdasan ini ada kaitannya dengan fungsi otak kiri dan kanan.


Ia mencakupi kecerdasan verbal-lingustik, kecerdasan matematik-logikal, kecerdasan kinestatik, kecerdasan visual-ruang, kecerdasan intrapersonal, kecerdasan interpersonal, kecerdasan muzik, dan kecerdasan naturalis.


Menurut beliau kecerdasan ialah ”... an intelligence as a set of skills that enables one to resolve genuine problems or difficulties or to create an effective product.”


Pernyataan ini memberi asas yang kukuh kepada kefahaman terhadap potensi sebenar otak atau fikiran manusia. Beliau juga mengatakan bahawa semua orang mempunyai kecerdasan tetapi tidak serupa.


Kecerdasan pelbagai ini boleh disuburkan dan diperkukuhkan, atau dibiarkan dan dilemahkan. Oleh itu dengan memahami kekuatan dan kelemahan pelajar dalam setiap kecerdasan, guru-guru boleh membantu murid dengan merancang pelbagai kaedah yang bersesuaian dengan ciri-ciri murid untuk menjadikan mereka lebih berjaya.


Dalam penggunaan media misalnya kajian yang dibuat oleh Ismail Zain & Suriati Abdul Aziz, 2008, terhadap murid-murid tahun lima tentang elemen multimedia yang terdapat dalam bahan CD-ROM mendapati terdapat pelbagai variasi respond tanpa mengira profil kecerdasan pelbagai masing-masing.


Sebagai contoh, murid-murid yang mempunyai profil yang lebih bercirikan muzik masih memberi respond yang tinggi terhadap elemen teks. Ini membawa pengertian bahawa walaupun elemen-elemen yang dianggap popular seperti video, audio, dan grafik diberi keutamaan tetapi penghasilannya perlulah relevan serta sesuai dengan prinsip-prinsipnya.


Perkara ini adalah penting kerana sekiranya elemen-elemen tadi tidak dirancang dan dihasilkan dengan rapi untuk memenuhi kehendak pembelajaran dan citarasa murid, maka sudah tentu elemen-elemen yang popular ini membosankan murid.


Guru bestari perlu mengenali profil kecerdasan murid-muridnya serta memahami kehendak murid dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Guru bestari juga berani meneroka kaedah dan teknik secara bijak dan membuat perancangan yang teratur untuk memaksimumkan hasil pembelajaran kepada murid-muridnya.


Setiap tahun guru bestari harus membuat transformasi diri dan pengajarannya dengan mengambil kira perkembangan semasa tanpa menjejaskan halatuju yang tersedia ada.


Sebagai contoh, pada masa kini sistem pendidikan memerlukan seorang murid yang mempunyai ketrampilan diri melalui kegiatan kokurikulum atau memerlukan seseorang murid ini mahir dalam bidang teknologi maklumat.


Justeru, guru bestari perlu menggunakan kreativitinya mencorakkan pengajaran yang mampu melahirkan generasi yang menjadi aspirasi negara.


Kegagalan seorang guru mencorakkan pengajarannya akan menggagalkan satu generasi yang boleh meruntuhkan sesebuah negara.



Sumber : http://www.tutor.com.my/tutor/dunia.asp?y=2010&dt=0128&pub=DuniaPendidikan&sec=Kaunseling&pg=ka_01.htm



Teruskan membaca..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...