Photobucket

Sahabat Maya :

Monday, February 8, 2010

~Sembilan Prinsip QcoP ( Quality Cycle of Process)~








1. Do It Right First Time (DIRFT):

Ertinya setiap kerja mesti bebas daripada buat salah dan silap kerana salah dan
silap 'boleh dielak dan dicegah'. Pada tahap yang lebih tinggi ertinya guru-guru
mesti mengajar dengan betul dan murid-murid mesti belajar dengan betul dan
sentiasa buat betul. Ringkasnya semua guru dan murid-murid mesti faham dan
mesti jadikan prinsip utama mencapai kejayaan cemerlang.



2. Guru Mengajar Murid Belajar:

Ertinya semua guru mesti faham dulu bahawa 'kerja kita ialah mengajar' bukan
berborak, duduk di kantin, tidak masuk kelas, keluar ke kedai, tidur atau lainnya.
Mengajar pula mesti penuh persediaan dari segi mental, fizikal dan spiritual,
penuh semangat dan berwibawa. Prinsip paling utama 'tidak ada kelas yang
dibiarkan tanpa guru'. Kemudian murid-murid pula mestilah belajar dengan betul,
bersungguh- sungguh dan tidak main-main, tidak ganggu rakan-rakan yang lain
serta belajar dengan penuh keriangan dan kefahaman.



3. Berkongsi Visi Yang Sama:

Ertinya semua guru mesti faham dan hayati halatuju sekolah yakni hendak
menjadikan sekolah suatu organisasi yang berkesan, sekolah berwatak dan boleh
menjadi sekolah model. Prinsip utamanya semua murid adalah normal' dan
berpotensi mencapai prestasi akademik yang cemerlang dan gemilang. Apa jua visi
yang hendak direaliasasikan bukan hak kepunyaan Guru Besar seorang tetapi
menjadi hak kepunyaan semua guru, dan berpegang teguh kepada kata-kata
keramat "Bersatu Kita Teguh Bercerai Kita Roboh".



4. Apa Yang Disemai Itu Yang Dituai:

Ertinya apa jua yang guru-guru ajar (dan buat) itulah yang akan jadi hasilnya.
Apatah lagi kalau guru-guru tidak mengajar dengan sepenuhnya. Prinsip utamanya
apa jua yang guru buat (dan atau tidak buat) akan tentukan prestasi atau
pencapaian murid seterusnya. Ini kena ingat baik-baik.



5. Penambahbaikan Berterusan:

Ertinya mencapai kualiti tidak ada had dan sempadan. Guru mesti sentiasa lakukan
Kaizen (Continuous improvement) dalam semua aspek kerja terutama P&P.Prinsip
utamanya mesti tidak mudah merasa berpuas hati dengan status kini tetapi
sentiasa memikir dan mencari jalan bagi meningkatkan segala-galanya supaya hasil
kerja kurikulum, kokurikulum, pengurusan data dan maklumat, kebajikan dan
keselamatan serta keceriaan fizikal dan persekitaran sentiasa dipertingkatkan
sepanjang masa.



6. Mencegah Masalah Lebih Utama Daripada Menyelesai Masalah:

Ertinya tidak cukup sekadar boleh 'menyelesaikan masalah' sahaja lebih-lebih lagi
sudah tahu benda yang akan jadi masalah.Jadi yang diutamakan ialah kebolehan
'mencegah masalah' supaya tindakan awal yang bersifat preventive' bukan
'remedial' dapat dibuat dengan berkesan.
Prinsipnya amalkan pendekatan PDCA secara total dalam semua aktiviti.
Ringkasnya mesti ada sikap proaktif dan hasilnya semua orang tidak hadapi masalah
dan organisasi yang iklimnya sangat kondusif kepada proses pembelajaran dan
pengajaran yang berkesan lagi berkualiti.



7. Bukan Kepada Siapa Betul Tetapi Kepada Apa Yang Betul:

Ertinya apa jua isu yang ditimbulkan dalam menangani perubahan dan melakukan
penambahbaikan adalah berdasarkan 'perkaranya' bukan kepada 'siapa orangnya'.
Prinsipnya ialah apa yang betul atau tidak betul bukan berdasarkan dia itu Guru
Besar atau Penolong Kanan atau Guru Penolong, hatta Pekerja Rendah Awam
sekalipun, tetapi kepada apakah persoalannya, apakah kesan dan implikasinya,
atau apakah tafsiran dari segi falsafah, peraturan, dan objektivitinya. Matlamat
akhirnya semua orang akan buat perkara yang betul dan tidak boleh dipertikaikan
oleh sesiapa pun.



8. Permuafakatan Dan Kesejawatanan:

Ertinya dalam organisasi tidak ada orang boleh buat kerja berseorangan,
pendeknya setiap orang perlukan orang lain bagi memenuhi atau menyempurnakan
sesuatu tugas atau sesuatu bidang tanggungjawab. Prinsipnya semua guru mesti
faham bahawa tanpa kerjasama atau permuafakatan banyak kerja lebih-lebih lagi
usaha meningkatkan prestasi murid dan sekolah tidak tercapai. Oleh itu perasaan
dan pemikiran 'kesejawatanan' maka perlu dihayati sepenuh jiwa dan raga. Aspek
permuafakatan dan kesejawatanan in jelas dilihat apabila sikap dan semangat
tolong-menolong,sanggup berkorban, ingat-mengingati, nasihat-menasihati dan
sebagainya wujud dengan penuh harmoni.




9. Guru Sebenar Guru: Ke Sekolah Tidak Jemu, Mengajar Tidak Lesu:

Ertinya seorang guru yang penuh iltizam, dedikasi, komited dan
bertanggungjawab tidak akan mengkhianati tugasnya dan murid-muridnya.
Prinsipnya ialah guru-guru mesti faham bahawa tugas 'mengajar dan mendidik' satu
pekerjaan yang sangat mulia. Guru mestilah menganggap pergi ke sekolah sebagai
pergi ke medan jihad dan kerja mengajar (tanpa muslihat dan tipu helah) sebagai
suatu ibadah. Guru-guru begini tidak akan cepat melatah atau menyalahkan
keadaan dan tempat sebelum menyalahkan diri sendiri terlebih dahulu di samping
berusaha meningkatkan ketrampilan dan kewibawaan diri. Guru sebenar guru tidak
akan melakukan sesuatu yang akan merosakkan organisasi seperti: selalu ponteng,
banyak beri alasan dan helah, sering mengelakkan diri daripada menerima tugas
dan tanggungjawab, mengganggap sekolah hanya tempat kerja 'sementara' atau
selalu beri alasan 'tidak cukup masa'. Guru sebenar guru tidak menunjukkan ciri-
ciri 'orang malas' ketika berada di dalam kelas tetapi sebaliknya mengajar dengan
penuh ceria, penuh semangat serta bersungguh-sungguh.



Petikan Ucapan Cikgu Hamzah bin Mohamed (Tokoh Guru Daerah Maran, Pahang )

Wahai guruku yang dikasihi,
Engkaulah pelita diri ini,
Menerangi hati nurani,
Moga dirimu dirahmati

Ya Allah peliharalah guruku,
Agar dipimpin terus hambaMu,
Agar terhindar dari Neraka,
Moga dibukakan pintu Syurga

Tak terbalas jasamu
Berkorban jiwa raga
Mendidik anak bangsa
Jadi insan berguna

Keikhlasan di hati
Hulur bakti dan budi
Kau penyambung warisan
Ilmu cahaya hati

Ampunkanlah wahai guruku,
Kesilapan anak-anakmu,
Ku serahkan jiwa ragaku,
Agar terdidik nafsu liarku

Dengan izin Allahu Rabbi,
Engkaulah guru yang sejati,
Engkau bersabar mendidik kami,
Semoga dirimu diberkati

Datang dengan harapan,
Pulang bawa kejayaan,
Anugerah yang diimpikan

Lagu: Inteam, Cikgu Hasnol & Nada Syahdu
Lirik: Inteam & Halim Libya


Teruskan membaca..

Friday, February 5, 2010

SubhanaALLAH.........




Lelaki 97 Tahun Menulis

Al-Quran Di Atas 8 Biji

Telur



Subhanallah. Ianya bagai satu keajaiban yang pernah terjadi di atas muka bumi ini. Bayangkan seorang lelaki tua berusia 97 tahun berjaya menulis sebuah kitab suci Al-Quran dengan sepenuhnya di atas 8 biji telur. Ianya telur ayam dan bukannya telur burung unta atau apa sahaja telur yang besar. Agak tidak logik tapi itulah kenyataan yang harus kita terima.

Al-Quran di Telur

Al-Quran di Telur

Lagi yang menakjubkan..

Al-Quran di Telur

Al-Quran di Telur

Al-Quran di Telur

Al-Quran di Telur

Al-Quran di Telur

Al-Quran di Telur

Al-Quran di Telur

Al-Quran di Telur


Teruskan membaca..

Amboi, degilnya dia tu!!!!!!







Degil adalah tanda si kecil sudah membina identitinya sendiri, selain berasa dirinya sudah berada dalam zon selamat.


SIKAP si kecil yang degil bukan bermakna dia memberontak dan tidak memerlukan perhatian ibu bapanya.

ANAK anda enggan makan bersama apabila diajak? Kalau diminta mengemas barang permainannya, dia hanya berdiam diri atau cuba mengelak. Mungkin juga si kecil itu sengaja membuat bising apabila si adik sedang tidur atau akan lari ketika disuruh mandi.

Anda yang mempunyai anak kecil mungkin sudah biasa menghadapi situasi seperti ini. Siapa sangka dalam usia sementah itu, si comel ini sudah mula mengaplikasi soal pendirian dan kemahuannya.

Percaya atau tidak, anak yang berusia tiga tahun ke atas berasa kurang bergantung pada anda. Itu adalah tanda bahawa dia sudah membina identitinya sendiri selain berasa dirinya sudah dalam zon selamat. Namun, itu bukan bermakna dia menjadi pemberontak.

Berdegil adalah cara bagi anak kecil itu menunjukkan ketegasannya. Jadi, apabila dia menolak untuk bekerjasama dengan anda, dia sebenarnya cuba memberitahu, 'saya tidak sukakan peraturan mama'. Maka, apakah yang perlu anda lakukan?

Menurut jurnal Adolescent Child Specialty Services yang ditulis oleh Rebecca S. Blakeman, setiap kanak-kanak akan menunjukkan kemerdekaan diri melalui cara yang tidak sepatutnya dari semasa ke semasa. Meskipun begitu, adalah sangat penting bagi ibu bapa itu memahami situasi anak tersebut.

Ibu bapa tidak harus berleter apabila tidak berasa senang dengan kelakuan anak-anak. Ia sebaliknya akan membuatkan sikap anak menjadi lebih buruk.

Beri pilihan

Jurnal Rebecca itu meminta ibu bapa cuba memahami kehendak anak mereka. Dalam situasi anda memintanya makan namun dia menjerit tidak mahu, usah dipaksa lagi. Paksaan hanya akan membuatkan dia menangis atau menunjukkan kemarahan.



Maka, cuba letakkan diri anda di tempatnya. Jika anak sibuk bermain, hampiri dia dan dakap si kecil itu sambil memberitahunya mengapa perlu makan. Itu adalah langkah pujukan psikologi.

Tanpa disedari, anda sebenarnya menunjukkan bahasa tubuh dan ucapan yang membuatkan dia sedar dirinya diambil berat. Tanpa perlu memarahinya, tunjukkan betapa anda hendak ambil tahu mengapa dia tidak mahu makan.

Walau apapun yang dilakukannya, pastikan anak anda tahu bahawa semua perkara ada hadnya. Pendirian mereka mudah dilentur apabila anda menyatakan bahawa anda menyayanginya dan setiap yang disuruh itu adalah untuk kebaikannya.

Memberi pilihan adalah cara terbaik untuk si anak mematuhi sesuatu peraturan. Jika dia ada masalah mengikuti sesuatu permintaan atau suruhan, fikirkan alternatif untuk mencari penyelesaiannya.

Contohnya, jika anak kecil sering 'meragam' gara-gara tidak mahu tidur dalam gelap, berikannya lampu suluh atau pasangkan lampu yang bercahaya suram. Di situ, aspek tolak ansur sudah terbina antara ibu bapa dengan si anak tersebut.


ANAK yang sudah pandai berdegil apabila disuruh makan memerlukan pendekatan psikologi yang lembut.

Orang dewasa perlu sentiasa menunjukkan sikap yang baik. Selain memberi perhatian ketika dia menunjukkan kenakalan atau kedegilan, anak kecil perlu sentiasa didekati dan dilayani semasa dia sedang dalam keadaan 'angin baik' atau mengikut kata.

Beritahu anak-anak tentang apa yang betul atau tidak betul. Selalunya apabila si anak membuat kesalahan, dia pasti akan rasa bersalah.

Oleh itu, jangan cepat marah. Sebaliknya, cakaplah secara baik dan terangkan kepadanya mengapa anda tidak mahu kesalahan itu diulanginya.

KOSMO!

Teruskan membaca..

Pesakit Parkinson


Bukan sekadar ketar tangan

Pesakit Parkinson juga menghadapi gangguan psikiatrik selain berdepan dengan simptom motor.



"PAPA mula ternampak orang-orang kerdil yang berwajah hodoh dan berkulit gelap. Sekali-sekala, papa juga kata dia ternampak wajah-wajah arwah ibu bapanya bersama orang-orang kerdil itu.

"Apabila papa menjadi takut, dia akan bersembunyi di dalam bilik. Semua tingkap dan langsir akan ditutupnya sepanjang siang hingga ke malam," demikian cerita seorang anak perempuan, Ebby, tentang keadaan bapanya.

Bapanya itu, Loo Peng Hock, 73, telah didiagnosis dengan penyakit Parkinson sejak 14 tahun lalu. Dalam tempoh lebih sedekad, Peng Hock telah mengalami pelbagai jenis komplikasi kesihatan.

Paling teruk, dia pernah berdepan dengan empat siri serangan psikosis dalam tempoh lima tahun bermula pada 2002.

"Ada satu malam, papa kata dia ternampak sekumpulan orang kerdil bersembunyi di bawah meja komputer abang saya. Oleh sebab risau kalau orang kerdil itu akan membahayakan ahli keluarga yang lain, papa pun potong tali wayar komputer. Kononnya hendak ikat semua orang kerdil itu.

"Alangkah terkejut kami dibuatnya apabila pada keesokan hari, kelihatan semua wayar itu bersepah-sepah di lantai," cerita Ebby seperti yang dikongsi dalam sebuah buku berjudul Two Sides of The Same Brain: Psychiatric Disorders and Parkinson's.

Biarpun biasa dikenali sebagai sejenis gangguan pergerakan, sorotan kisah bapa Ebby itu sebenarnya memberi gambaran berbeza tentang penyakit Parkinson.

Hakikatnya, tidak ramai tahu bahawa penyakit Parkinson turut memberi pelbagai impak tanpa gerak (motor). Simptom-simptom seperti gangguan psikiatrik pada kebanyakan masa memang tidak ada kaitan langsung dengan pergerakan badan.

Malah, keluarga Ebby tidak sama sekali menyangka gangguan halusinasi itu adalah sebahagian daripada penyakit Parkinson. Jauh sekali mereka melihat masalah yang dialami oleh Peng Hock itu sebagai isu psikiatri.

Faktor risiko

Pakar Perunding Neurologi, Dr. Chew Nee Kong berkata, gangguan psikiatri adalah simptom tanpa gerak merupakan yang paling umum dalam kalangan pesakit Parkinson, selain simptom motor umum.

"Pergerakan yang perlahan, tubuh menjadi kaku atau bergoncang adalah antara petandanya. Orang lain biasanya tidak nampak kewujudan simptom tanpa gerak yang sebenarnya berlaku lebih awal daripada petanda tersebut," katanya.

Kemurungan, rasa letih, kerisauan, sembelit, gangguan untuk tidur dan hilang deria hidu seharusnya menjadi petanda yang perlu dikesan awal.

Jangan terkejut juga jika gangguan seperti depresi dan rasa risau akan menjangkaui keseriusan simptom motor Parkinson dalam tempoh beberapa tahun sahaja lagi.


SISI psikiatrik seseorang pesakit Parkinson tidak harus dipandang remeh. - Gambar hiasan

Menurut Nee Kong, biarpun depresi dan kerisauan tidak semestinya berpunca daripada reaksi terhadap penyakit Parkinson, ia tetap signifikan. Ini memandangkan kedua-dua simptom itu adalah faktor risiko untuk mendapat penyakit tersebut.

Gangguan psikiatrik yang lain adalah kekeliruan, halusinasi dan dementia. Meskipun simptom-simptom ini boleh memudaratkan, komplikasi bagi individu yang menghadapinya sering dipandang sebelah mata.

Berdasarkan satu kajian yang dijalankan di sebuah klinik pakar, satu pertiga daripada pesakit Parkinson yang ditemui disahkan mengalami depresi. Malah, dua pertiga daripada jumlah itu tidak mendapatkan rawatan bagi menangani masalah tersebut.

"Situasi seperti ini berlaku kerana kurangnya kesedaran tentang simptom-simptom tanpa motor. Apabila pesakit Parkinson kembali mendapatkan pemeriksaan susulan, doktor dan pihak penjaga lebih memberi perhatian kepada aspek motor seseorang pesakit," kata Dr. Yen Teck Hoe, Presiden Persatuan Psikiatri Malaysia dalam sebuah bengkel media di ibu negara baru-baru ini.

Dalam bengkel anjuran Persatuan Penyakit Parkinson Negeri Sembilan (NSPS), Persatuan Psikiatrik Malaysia dan Yayasan Parkinson Llyod Tan itu, kandungan buku Two Sides of The Same Brain: Psychiatric Disorders and Parkinson's telah mencuri perhatian para peserta.

Buku itu mengenengahkan laporan dan cerita tentang simptom-simptom tanpa gerak yang berlaku dalam kalangan pesakit Parkinson, selain menyertakan koleksi kajian serta huraian saintifik mengenai kaitan antara gangguan psikiatrik dengan penyakit tersebut.

Himpunan testimoni daripada pesakit dan golongan penjaga turut diselitkan agar pembaca mendapat gambaran sebenar tentang pengalaman mereka.


ISU kesihatan mental dan gangguan halusinasi perlu diperinci agar jawapan terhadap persoalan penyakit Parkinson dapat ditemukan. - Gambar hiasan.

Menurut Teck Hoe, sebarang ciri psikiatrik seseorang pesakit Parkinson seharusnya dikesan lebih awal. Tindakan itu penting bagi membantu golongan pesakit dan penjaga untuk menikmati kualiti kehidupan yang lebih baik.

Impak kepada pasangan

Dalam sesetengah kes, impak gangguan psikiatri ke atas golongan penjaga adalah lebih dahsyat daripada yang disangkakan. Jelasnya, pasangan bagi pesakit Parkinson ada kalanya menghidapi masalah depresi yang jauh lebih serius berbanding golongan berusia yang lain.

Di Malaysia, dianggarkan terdapat sekitar 25,000 hingga 30,000 pesakit Parkinson. Bilangan itu dijangka meningkat sehingga 40,000 menjelang 2020 nanti.


KADAR kelaziman dan impak gangguan psikiatrik dalam pesakit Parkinson adalah signifikan.

Berdasarkan Kajian Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan (2006), sebanyak 11.2 peratus daripada populasi orang dewasa di Malaysia didapati menghidapi gangguan psikiatrik. Maka, tidak hairanlah apabila masalah tersebut dan Parkinson dikelaskan sebagai antara gangguan otak paling umum di negara ini.

Malah, gangguan psikiatrik dalam kalangan pesakit Parkinson juga dijangka menjadi beban kesihatan utama masyarakat di negara ini.

"Kadar kelaziman dan impak gangguan psikiatrik dalam pesakit Parkinson adalah signifikan. Pengamal perubatan khususnya doktor dan masyarakat pada umumnya perlu mengubah persepsi mereka tentang simptom tanpa gerak pesakit Parkinson ini.

"Hanya dengan cara ini, simptom-simptom (tanpa gerak) itu boleh diuruskan sebaik mungkin tanpa dipandang remeh. Pada masa yang sama, mereka perlu mendapat maklumat tentang pelbagai rawatan yang berkesan di hospital-hospital kerajaan di Malaysia," terang Nee Kong.



Tambahnya, pesakit yang menerima rawatan pada peringkat awal atau pertengahan masih mampu menikmati kualiti kehidupan yang baik. Dalam tempoh 10 hingga 15 tahun pertama penyakit itu, pesakit Parkinson akan diberi ubatan seperti dopamine agonist yang efektif untuk mengawal simptom-simptom motor.

Malangnya, seiring dengan peredaran masa dan kemerosotan fungsi fizikal, seseorang pesakit bertambah sukar dalam menjalankan aktiviti harian. Biarpun menerima dos perubatan maksimum, sesetengah pesakit juga perlu menjadi sejenis pembedahan otak yang dikenali sebagai Rangsangan Otak Dalaman (Deep Brain Stimulation - DBS).

Bagi pesakit yang memerlukan rawatan untuk gangguan psikiatrik pula, doktor akan memberi ubat antidepresi. Malah, terdapat sejenis ubat baru iaitu pramipexole yang terbukti mampu memperbaiki kedua-dua simptom motor dan depresi yang dialami pesakit Parkinson.

Sementara itu, Presiden Persatuan Parkinson Negeri Sembilan, Gharizah Hashim berkata, hakikatnya, persepsi yang salah terhadap penyakit ini boleh diperbetulkan menerusi program-program pendidikan dan sebaran media.


Sumber : http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2010&dt=0205&pub=Kosmo&sec=Pesona&pg=ps_01.htm
Teruskan membaca..

Thursday, February 4, 2010

Jom Sayang Buat Kerja Sekolah








Sokongan ibu bapa penting bagi membolehkan anak melakukan kerja sekolah tanpa disuruh.

PUJUK ANAK BUAT KERJA SEKOLAH

MEMANG memenatkan. Mana tidaknya hampir setiap hari harus mengingatkan anak-anak supaya membuat kerja sekolah. Yang naik risau kita, bukannya anak-anak. Mereka selagi tidak mendengar leteran atau desakan, tidak akan angkat punggung untuk membuat kerja sekolah.

Lagi memeritkan, kitalah yang harus duduk bersama-sama semasa membuat kerja sekolah sehingga kerja-kerja rumah lain tergendalam. Lagi teruk apabila ibu atau bapa yang menyelesaikannya kerana anak-anak langsung tidak faham atau mengantuk.

Ini adalah antara rungutan-rungutan yang selalu diluahkan oleh ibu bapa yang mempunyai anak-anak bersekolah.

Kadangkala leteran itu telah menjadi 'lagu merdu' bagi anak-anak dan bukan lagi arahan yang perlu diikuti dan ditakuti.

Ini sebenarnya adalah lumrah hidup kanak-kanak. Mereka sememangnya tidak suka membuat kerja sekolah. Sehubungan itu, tanamkan minat mereka untuk menyukai kerja sekolah.

Selain itu, ibu bapa harus ingat bahawa anda tidak boleh memaksa mereka melakukannya atau belajar.

Begitu juga, menyelesaikan kerja sekolah adalah masalah anak-anak. Justeru, mereka harus menggerakkan pensel mereka. Otak mereka harus berfikir. Punggung mereka harus diletakkan di kerusi.

Ramai ibu bapa beranggapan bahawa kerja sekolah adalah masalah mereka. Jadi mereka mewujudkan suasana yang tidak menyenangkan seperti menjerit, marah, mengugut atau menarik balik keistimewaan yang diberi. Bagaimanapun kebanyakan taktik ini tidak memberi kesan.

Menjadi tanggungjawab ibu bapa untuk memberi peluang kepada anak-anak membuat kerja sekolah. Tugas kita ialah menyediakan struktur dan mewujudkan sistem. Tugas anak ialah menggunakan sistem itu.

Sehubungan itu, terdapat beberapa panduan yang boleh dilakukan bagi memujuk anak membuat kerja rumah.

Wujudkan ruang sesuai untuk membuat kerja sekolah

Antara alasan mengapa anak-anak tidak berminat membuat kerja sekolah ialah tidak cukup peralatan. Kadangkala tidak mempunyai rujukan yang sesuai dan tidak tahu bagaimana untuk memulakannya.

Justeru, wujudkan satu tempat atau stesen kerja sekolah atau tempat belajar di rumah. Stesen itu mestilah:

  • Jauh daripada ruang televisyen atau tempat permainan video.
  • Lengkapkan dengan meja, kerusi atau komputer bergantung pada umur anak.
  • Pastikan alat tulis lengkap.
  • Buat jadual

    Dengan jadual ia boleh membentuk tabiat untuk melaksanakan kerja rumah di kalangan anak-anak. Ini sekali gus mengurangkan tekanan ibu bapa.

    Sebagai ibu bapa, buat jadual dan tetapkan waktu yang sesuai setiap hari. Pastikan bilakah masanya anak mesti melakukan kerja sekolah. Beri kelonggaran kepada mereka untuk menentukan waktu yang sesuai untuk mengulangkaji pelajaran.

    Kadangkala bagi mengelakkan melakukan kerja sekolah, anak akan menyatakan bahawa mereka tidak mempunyai tugasan pun.

    Justeru itu, masa yang telah ditetapkan melakukan kerja rumah haruslah diganti dengan waktu untuk belajar.

    Ingatkan mereka 10 minit sebelum waktu ditetapkan supaya mereka peka. Insya-Allah, selepas beberapa minggu atau bulan, anak anda akan melakukannya sendiri tanpa disuruh.

    Bantu menguruskan perancangan kerja sekolah

    Bantu anak untuk membuat perancangan menguruskan tugasan sekolah.

    Sediakan perancangan harian atau kalendar. Galakkan anak untuk membuat nota tarikh hantaran terakhir atau ujian akan datang dalam kalendar. Bantu mereka membuat jadual dan jelaskan bahawa waktu yang terurus tidak akan membebankan mereka.

    Selalu ingatkan mereka. Apabila anak telah biasa menggunakan kalendar dan jadual waktu, mereka akan tahu manfaat dan melakukan kerja sekolah itu sendiri.

    Jadikan diri sebagai contoh

    Banyak kanak-kanak merasakan melakukan kerja sekolah adalah satu bebanan dan ia dilakukan secara terpaksa kerana arahan ibu bapa.

    Akibatnya mereka jadi terganggu apabila tibanya waktu belajar. Untuk atasi masalah ini cuba minimumkan gangguan semasa anak-anak belajar seperti menutup televisyen dan radio.

    Ibu bapa perlu gunakan waktu ini melakukan kerja-kerja rumah, uruskan pembayaran bil dan sebagainya.

    Dengan ini, anda bukan sahaja meredakan gangguan, tetapi menunjukkan kepada anak bahawa anda juga melakukan 'kerja' di luar waktu kerja anda.




    Sumber : http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0204&pub=Utusan_Malaysia&sec=Keluarga&pg=ke_01.htm



    Teruskan membaca..

    Sekolah biasa lahirkan pelajar berprestasi tinggi

    SEKOLAH berprestasi tinggi (SBT) merupakan satu penanda aras berbentuk kolektif yang mengambil kira prestasi keseluruhan komponen dalam sistem di sesebuah sekolah itu.

    Justeru, berbekalkan prasarana yang baik beserta guru terlatih dan pelajar yang terpilih, sesebuah sekolah itu dilihat memiliki potensi tinggi untuk mencapai tahap SBT.

    Namun bagaimana dengan sekolah-sekolah lain yang berada di hujung ceruk?

    Lokasinya jauh di pedalaman, tiada komputer, tiada Internet dan para pelajarnya dalam kedaifan. Sejauh manakah kecemerlangan prestasi dapat diharapkan terhadap sesebuah sekolah sedemikian?

    Juga beserta sistem sama yang diguna pakai, maka purata prestasi sekolah tidak menunjukkan banyak perubahan dari tahun ke tahun. Kelihatan faktor ekstrinsik meletakkan sempadan terhadap prestasi sekolah sedemikian. Benarkah begitu?

    Dalam situasi ini, pemerkasaan faktor intrinsik menjadi fokus utama ke arah menghasilkan kecemerlangan mengatasi sempadan kejayaan yang didefinisikan oleh kekangan faktor ekstrinsik.

    Keinginan, tekad, motivasi, azam atau apa sahaja ungkapannya merujuk kepada tumpuan ke arah matlamat yang ingin dicapai.

    Umpamanya dengan menanam tekad kepada warga sekolah untuk berusaha mara ke hadapan waima tidak memiliki kelebihan seumpama sesebuah sekolah SBT. Dengan tekad yang tinggi untuk maju maka kecemerlangan prestasi sekolah dapat dicapai, insya-Allah.

    Oleh yang demikian peranan dan kerjasama setiap warga sekolah adalah perlu dalam mencetuskan perubahan yang diimpikan.

    Perubahan tersebut tidak semestinya membuahkan 'A' bagi setiap mata pelajaran untuk semua pelajar, tetapi sekurang-kurangnya terdapat peningkatan terhadap prestasi setiap pelajar.

    Jika yang gagal menjadi lulus, yang memperoleh 'B' akhirnya mendapat 'A', maka hal ini juga merupakan satu kejayaan buat pelajar dan sekolah kerana usaha transformasi yang dijalankan telah membuahkan hasilnya. Proses penambahbaikan yang berterusan terhadap usaha tersebut mampu menjamin kelangsungan peningkatan prestasi sekolah.

    Guru agen perubahan

    Faktor latar belakang seseorang pelajar itu turut mempengaruhi keupayaan dan motivasinya untuk belajar. Pelajar daripada latar kemiskinan mungkin memiliki prestasi akademik yang rendah disebabkan oleh faktor kehidupannya itu.

    Tambahan pula, rasa rendah diri akibat kemiskinan diri mungkin menyebabkan mereka lebih tercicir dalam pelajaran dan pergaulan dengan rakan.

    Justeru, para pelajar sedemikian perlu diberi lebih perhatian oleh guru memandangkan mereka bukan sahaja kekurangan kemudahan atau peluang untuk cemerlang dalam pelajaran tetapi juga memerlukan lebih rangsangan motivasi untuk menghadapi cabaran suasana kehidupan mereka.

    Selain peranan kaunselor terlatih yang dapat menyediakan sesi kaunseling secara empat mata dengan pelajar, para guru lain juga boleh berperanan sebagai pakar motivasi kepada para pelajar mereka. Umpamanya, sebahagian kecil daripada masa mengajar mereka mungkin boleh digunakan untuk menyampaikan sedikit kisah motivasi untuk dikongsi bersama dengan para pelajar.

    Para guru mungkin berhadapan dengan kerenah dan disiplin pelajar yang pelbagai di samping perbezaan dari segi keupayaan pelajar memahami pengajaran guru.

    Maka di sini guru bukan sahaja berperanan sebagai mualim yang menyampaikan ilmu, tetapi juga perlu berperanan sebagai murabbi dalam membentuk sahsiah dan akhlak yang terpuji di kalangan anak didiknya.

    Misi dan visi pengetua

    Sebagai pemimpin tertinggi sesebuah sekolah itu, pengetua memiliki tanggungjawab dalam merencana hala tuju pencapaian sesebuah sekolah itu. Berdasarkan sumber kewangan dan modal insan yang ada, pengetua berusaha mengadunkan ramuan yang dimiliki untuk menghasilkan resipi kejayaan yang lebih bermakna.

    Pengetua boleh menetapkan matlamat prestasi yang realistik untuk dicapai secara bersama dengan sokongan para guru dan warga sekolah yang lain. Seterusnya bersama-sama merangka sistem ke arah mencapai matlamat tersebut.

    Pengetua seterusnya memantau pelaksanaan sistem yang dirangka bagi memastikan ia selari dengan matlamat yang ditetapkan.

    Sebagai contoh, pengetua menetapkan supaya diadakan kelas tambahan pada waktu petang dan seterusnya memastikan program sedemikian berjalan seperti yang dirancangkan.

    Bagi sekolah-sekolah biasa, mungkin bukan semua aspek SBT tidak dapat dicapai secara sepenuhnya berdasarkan sumber yang ada.

    Namun, modul-modul pengajaran yang terbukti berjaya oleh SBT sewajarnya dikongsi bersama dengan sekolah-sekolah lain untuk dipraktikkan.

    Ibu bapa dan pelajar

    Sebagai ibu bapa, sokongan kita amat diperlukan dalam menggalakkan anak-anak melalui alam persekolahan sebaik mungkin. Sekolah perlu dilihat sebagai pelengkap kepada proses pendidikan anak-anak oleh ibu bapa, dan bukan sebaliknya.

    Di samping itu, ibu bapa juga boleh mengambil kesempatan dengan belajar daripada anak-anak tentang ilmu yang diperoleh di sekolah.

    Pendidikan merupakan satu jalan bagi pelajar keluar daripada kepompong kemiskinan. Dengan pendidikan dapat menjadikan seseorang itu berilmu, dengan ilmu seseorang itu dapat menuju ke arah kejayaan di dunia juga di akhirat.

    Walau sedaif mana sesebuah sekolah itu, walau sejauh mana pelajar mengembara menuju ke sekolah, mungkin ia adalah lebih baik daripada langsung tidak bersekolah.

    Sekurang-kurangnya hal ini membolehkannya membaca, menulis dan mengira. Asas kemahiran sedemikian diperlukan oleh anak-anak pada zaman ini.

    Kesimpulan

    SBT merupakan satu usaha positif Kementerian Pelajaran dalam mewujudkan penarafan kepada sekolah-sekolah di Malaysia.

    Melalui langkah ini diharap lebih banyak sekolah dapat berusaha ke arah mencapai tahap SBT dan seterusnya melahirkan lebih ramai pelajar cemerlang untuk pembangunan modal insan negara.

    Di samping itu, diharapkan agar aspek pembangunan rohani dan akhlak pelajar dapat ditekankan dalam program SBT bagi mewujudkan pelajar yang bukan sahaja cemerlang dalam akademik tetapi juga dari sudut keterampilan, keimanan dan akhlak.

    Bagi para pelajar juga, walau di mana kita menuntut, apa yang lebih penting adalah semangat dan fokus kita untuk tekun belajar serta meletakkan pengharapan kepada Allah agar usaha kita diberkati dan dikurniakan kejayaan.

    UTUSAN MALAYSIA

    Teruskan membaca..

    Demokrasi Internet

    Bebas yang bertanggungjawab

    Jalur lebar tanpa sempadan jadi medan perbahasan isu-isu sensitif sehingga mencetuskan perbalahan kaum, bangsa dan agama. Sejauh mana kita faham demokrasi di media bernama Internet?




    "PADAN muka dengan blogger itu, baru dia tahu langit tinggi atau rendah!. Dia boleh digelar penderhaka, derhaka kepada sultan. Hukuman harus dikenakan dan ditayangkan kepada rakyat supaya lebih berhati-hati apabila membabitkan maruah sultan dan raja."

    BERITA PENUH

    Teruskan membaca..

    Wednesday, February 3, 2010

    Peristiwa bersejarah keluarga diraja


    Hajah KHalsom ABDULLAH tiba di Lapangan Terbang Sultan Ismail, Senai semalam.


    JOHOR BAHRU - Suasana pilu menyelubungi Makam Diraja Bukit Mahmoodiah di sini apabila Hajah Khalsom Abdullah, bonda Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ismail Ibni Almarhum Sultan Iskandar berangkat menziarahi makam bekas suaminya, Almarhum Sultan Iskandar.

    Ini adalah kali pertama bonda Sultan Johor yang kini berusia 72 tahun menjejakkan kaki ke sini setelah berpisah dengan Almarhum Sultan Iskandar pada awal tahun 1960-an.

    Hajah Khalsom tiba di makam tersebut pada pukul 2.20 petang dan meluangkan masa selama 10 minit di makam tersebut.


    ALMARHUM SULTAN ISKANDAR (enam dari kiri) bersama anakanda dan cucunda hasil perkahwinan baginda dengan Hajah Khalsom Abdullah dan Sultanah Zanariah. Gambar dirakamkan di Johor Bahru selepas upacara pelantikan Tunku Ibrahim (lima dari kiri) sebagai Tunku Mahkota Johor pada 1981.


    Beliau kelihatan sangat sebak ketika mengaminkan doa untuk roh Almarhum.

    Meskipun sedih kerana terpaksa menerima hakikat pemergian Almarhum Sultan Iskandar untuk selama-lamanya, Hajah Khalsom tetap gagah menabur bunga dan menyiram air mawar di makam.

    Peristiwa bersejarah itu turut disaksikan oleh lebih 20 wakil media yang menunggu di makam tersebut sejak pukul 1.30 petang.

    Teruskan membaca..

    Hebat Isteri Ni....

    Lelaki derita tujuh tahun jadi mangsa dera isteri


    Inilah kesan kecederaan dialami Sham selepas mendakwa menjadi mangsa dera isteri dan dua anaknya di Selayang Rabu lalu.


    MELAKA - Jika kisah isteri didera suami ia perkara biasa. Namun jika suami mendakwa dia menjadi mangsa dera isteri ia agak pelik.

    BERITA PENUH

    Teruskan membaca..

    Tuesday, February 2, 2010

    WAJIB LULUS BI - SPM




    Wajib Lulus BI: PIBGN, NUTP Mahu Kerajaan Kaji Dulu

    PETALING JAYA: Kerajaan diminta membuat kajian secara terperinci sebelum mewajibkan Bahasa Inggeris sebagai subjek wajib lulus untuk semua calon peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

    Presiden Majlis Permuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN), Prof Madya Datuk Dr Mohamad Ali Hassan menegaskan, dasar pengajaran Bahasa Melayu (BM) dan Bahasa Inggeris (BI) perlu diimplementasi secara komprehensif dan berkesan sebelum ia dilaksanakan. BERITA PENUH


    Teruskan membaca..

    ANAK-ANAK KITA









    Artikel Motivasi Kecemerlangan Pelajar
    Kualiti-Kualiti dan Jati Diri Pelajar Cemerlang, Artikel Motivasi untuk Pelajar, Ciri Ciri Pelajar Cemerlang, Ciri Remaja Cemerlang, Disiplin Pelajar Cemerlang, Jati Diri Pelajar Cemerlang, Kata-kata Motivasi Pelajar, Kata-Kata Semangat Belajar, Keperibadian Pelajar Cemerlang, Kualiti Pelajar Berjaya, Kualiti-Kualiti Pelajar Berjaya, Kualiti-Kualiti Pelajar Cemerlang, Motivasi Belajar, Motivasi Kecemerlangan Pelajar, Motivasi Pelajar, Penampilan Diri Cemerlang, Peribadi Pelajar Cemerlang, Sikap Pelajar Cemerlang, Strategi dan Teknik Menghadapi Peperiksaan
    Kualiti-Kualiti & Jati Diri Pelajar CemerlangMotivasi Belajar : Artikel Motivasi Pelajar Cemerlang

    Petikan Kata-Kata Motivasi Belajar:
    "Kemahiran belajar disertai dengan motivasi belajar yang tinggi telah terbukti boleh meningkatkan pencapaian pelajar dalam peperiksaan." (Gall & Rakan-Rakan, Tools for Learning, 1990).


    Kualiti-Kualiti dan Jati Diri Pelajar Cemerlang, Artikel Motivasi untuk Pelajar, Ciri Ciri Pelajar Cemerlang, Ciri Remaja Cemerlang, Disiplin Pelajar Cemerlang, Jati Diri Pelajar Cemerlang, Kata-kata Motivasi Pelajar, Kata-Kata Semangat Belajar, Keperibadian Pelajar Cemerlang, Kualiti Pelajar Berjaya, Kualiti-Kualiti Pelajar Berjaya, Kualiti-Kualiti Pelajar Cemerlang, Motivasi Belajar, Motivasi Kecemerlangan Pelajar, Motivasi Pelajar, Penampilan Diri Cemerlang, Peribadi Pelajar Cemerlang, Sikap Pelajar Cemerlang, Strategi dan Teknik Menghadapi Peperiksaan
    Pengenalan
    Artikel ini memaparkan 9 sifat, ciri-ciri serta jati diri (keperibadian atau identiti diri) pelajar cemerlang yang diadun berdasarkan Abjad ABCDEFGHI, agar lebih mudah pelajar terapkan dalam diri dan sanubari.


    Pelajar Cemerlang

    Pelajar yang cemerlang bukan sahaja handal dalam akademik tetapi juga hebat akhlak serta kelakuannya. Mencapai keputusan cemerlang dalam akademik tanpa jati diri atau keperibadian cemerlang, belum cukup untuk membolehkan seseorang pelajar itu dianggap sebagai cemerlang. Kedua-dua kualiti utama tersebut mesti ada pada pelajar cemerlang.


    Kualiti-kualiti pelajar cemerlang yang dimaksudkan adalah seperti berikut:


    Amanah
    Pelajar yang cemerlang boleh dipercayai, jujur dan ikhlas dalam segala tindakannya. Ia sentiasa bercakap benar, tidak bohong, tidak menipu, tidak mencuri atau tidak mengambil hak orang lain. Ia sedar bahawa segala perbuatannya adalah diperhatikan oleh Tuhan.


    Motivasi Belajar, Artikel Motivasi untuk Pelajar, Motivasi Pelajar, Sikap Pelajar Cemerlang, Ciri Ciri Pelajar Cemerlang, Ciri Remaja Cemerlang, Disiplin Pelajar Cemerlang, Jati Diri Pelajar Cemerlang, Kata-kata Motivasi Pelajar, Keperibadian Pelajar Cemerlang, Kualiti-Kualiti dan Jati Diri Pelajar Cemerlang, Kualiti-Kualiti Pelajar Cemerlang, Motivasi Kecemerlangan Pelajar, Penampilan Diri Cemerlang, Peribadi Pelajar Cemerlang, Strategi danTeknik Menghadapi Peperiksaan
    Bijak
    Pelajar yang cemerlang bijak mengurus diri, menggunakan masa, serta sumber-sumber di sekelilingnya. Ia menggunakan masa hidupnya dengan sebaik-baiknya; melakukan hanya yang baik dan menjauhi perkara-perkara yang ditegah. Pelajar yang cemerlang juga sentiasa berusaha memperbaiki dirinya. Ia cenderung melakukan serta mempelajari perkara-perkara yang mendatangkan faedah.


    Cergas
    Pelajar yang cemerlang sentiasa menjaga kesihatan fizikal, minda dan emosi diri. Ianya juga menjaga pemakanan serta membuat latihan jasmani. Kebijaksanaannya dalam mengurus diri serta kecenderungan melakukan hanya aktiviti-aktiviti yang berfaedah membuatkan dirinya lebih berdisiplin, sihat, dan cergas. Ini juga menyebabkannya lebih tangkas dan aktif dalam aktiviti-aktiviti yang diceburinya.



    Dedikasi
    Pelajar yang cemerlang amat rajin, bersemangat tinggi serta komited dalam melaksanakan segala tugas dan tanggungjawabnya. Apa juga tugasannya, akan dilakukan dengan sepenuh hati. Pelajar yang cemerlang akan melakukan dengan penuh tanggungjawab dan iltizam apa juga perkara yang harus dilaksanakan ke arah dan untuk mencapai hasil yang terbaik.



    Elok
    Pelajar yang cemerlang baik dari segi penampilan diri, tuturkata dan perbuatan. Ia mempunyai perwatakan yang ceria, yakin dan senang didampingi. Ianya juga menjauhi diri daripada perbuatan maksiat. Ianya sedar bahawa mereka yang bergelumang dengan maksiat mempunyai jiwa yang resah. Hidup juga tidak diberkati Tuhan.


    Pelajar yang cemerlang menjadi contoh kepada pelajar yang lain, baik dari segi gerak-gerinya, fikiran dan percakapannya serta tindakan-tindakannya. Keelokan peribadinya disanjung baik oleh orang lain termasuk guru-guru, ibu-bapa serta keluarganya.


    Faham
    Pelajar yang cemerlang lebih banyak mendengar daripada bercakap. Sikapnya yang demikian, menyebabkan ia lebih banyak berfikir, menganalisa dan mengetahui sesuatu isu sebelum ianya memberi maklumbalas. Ingatannya juga kuat kerana ia mempunyai kualiti yang ingin benar-benar memahami apa yang didengar, dibaca, dilihat atau yang dipelajarinya.


    Kualiti-Kualiti dan Jati Diri Pelajar Cemerlang, Artikel Motivasi untuk Pelajar, Ciri Ciri Pelajar Cemerlang, Ciri Remaja Cemerlang, Disiplin Pelajar Cemerlang, Jati Diri Pelajar Cemerlang, Kata-kata Motivasi Pelajar, Kata-Kata Semangat Belajar, Keperibadian Pelajar Cemerlang, Kualiti Pelajar Berjaya, Kualiti-Kualiti Pelajar Berjaya, Kualiti-Kualiti Pelajar Cemerlang, Motivasi Belajar, Motivasi Kecemerlangan Pelajar, Motivasi Pelajar, Penampilan Diri Cemerlang, Peribadi Pelajar Cemerlang, Sikap Pelajar Cemerlang, Strategi dan Teknik Menghadapi Peperiksaan
    Gigih
    Pelajar yang cemerlang sentiasa melakukan kerjanya dengan penuh minat dan tekun. Ia seronok belajar setiap mata pelajaran. Ianya juga pandai dan mudah menyesuaikan diri dengan semua guru yang mengajarnya.



    Hasrat
    Pelajar yang cemerlang sentiasa menyimpan pada hati kecilnya suatu hasrat untuk menjadi manusia yang sangat berguna dan berjaya. Hasratnya untuk mencapai cita-cita atau impiannya memberikan suntikan motivasi kepadanya untuk berusaha bersungguh-sungguh mencapai kejayaan dalam kehidupannya.



    Iman
    Pelajar yang cemerlang sentiasa taat kepada perintah Allah S.W. dan berusaha mencapai kejayaan selaras dengan tuntutan agama iaitu mengamalkan apa yang disuruh dan menjauhkan apa sahaja yang dilarang. Ianya juga mentaati ibubapa, pemimpin-pemimpin, guru-guru, undang-undang negara serta segala peraturan dan amalan yang harus diikuti.


    Sumber : http://www.ugmc.bizland.com/pelajarcemerlang.htm




    ====================================================================





    15 FORMULA SAKINAH LAHIRKAN ANAK CEMERLANG



    Anak cuma seorang dua. Tetapi, tidak dapat tidak tentu si ibu mahupun ayah berasa amat girang dan bangga apabila anak yang pernah ditatang menjadi cemerlang setelah dewasa kelak. Namun bagaimanakah cara untuk memperoleh anak yang berjaya sedemikian rupa? Berikut adalah 15 Tip menjadikan anak kita cemerlang.

    1. Anak kecil memang gemar bertanya itu dan ini. Ada kalanya tingkah lakunya ini boleh menyebabkan anda bosan dan rimas. Namun, usahlah memandangnya remeh. Sebaliknya, layanilah sifat ingin tahu anak kita itu secara ikhlas dan positif. Elakkan daripada mengelak atau berbohong.

    2. Zaman kanak-kanak hanya sekali seumur hidup. Jadi berilah peluang anak kecil anda bermain sepuas-puasnya. Walaupun tampak membuang masa, tetapi anda harus ingat bahawa proses pembelajaran kanak-kanak khususnya pra sekolah berlangsung sewaktu mereka sedang bermain. Ketika itulah dia membina kreativiti dan imaginasinya.

    3. Asah kemahiran mendengar yang baik di kalangan anak kita. Cara yang paling mudah ialah menjadikan diri anda sebagai contoh kepadanya iaitu dengan memberi tumpuan apabila dia berbicara.

    4. Usah kedekut memberi pujian kepada anak kita si comel apabila dia layak menerimanya. Pujian merupakan suatu bentuk penghargaan. Apabila dia menerima pujian daripada anda, dia akan berasa bahawa dirinya memperoleh perhatian anda.

    5. Berilah galakan yang positif kepada anak dan elakkan daripada memaksanya. Walau bagaimanapun, galakan harus diberikan berdasarkan tahap kemampuan si kecil.

    6. Berilah ruang yang cukup dan selamat untuk diterokai anak kecil anda. Pada masa yang sama, usah sekat peluangnya untuk menconteng, melukis, membina dan berinteraksi dengan kanak-kanak lain.

    7. Bantulah anak agar bersedia menerima kesilapan yang telah dilakukan. Tenangkanlah dia dan suruhlah dia belajar daripada kesilapan tersebut. Pada masa yang sama, beritahulah anak bahawa kesilapan itu boleh diperbaiki dan diatasi. Berilah galakan untuk dia terus mencuba.

    8. Elakkan daripada menegah mahupun melarang anak kita daripada melakukan sesuatu perkara secara negatif. Ini boleh menyebabkan anak kita hilang kepercayaan terhadap kebolehan dirinya untuk mendayausahakan sesuatu aktiviti.

    9. Usahlah berleter dan bersungut di hadapan anak apabila dia gagal melakukan sesuatu. Tindakan anda ini hanya akan menyebabkan dia tidak dapat menguasai daya inisiatif.

    10. Elakkan daripada bersifat baran dan mengeluarkan kata-kata negatif terhadap anak-anak. Tindakan anda boleh menyebabkan dia gemar menyisihkan diri, murung dan tidak proaktif.

    11. Usah amalkan budaya berkata ’ jangan ’ dan ’ tidak boleh ’ kepada anak. Ia kurang sesuai untuk dipraktikkan sekaligus tidak membantu perkembangan positif dalam diri anak. Sebaik-baiknya tukar bentuk arahan negatif kepada lebih positif iaitu dengan cara memberitahunya apa yang patut dia lakukan.

    12. Tanam dan cambahkan perasaan ’ saya boleh ’ dalam diri anak. Ini mampu menjadi pemangkin untuk dia mencuba perkara baru sekaligus menghadapi pelbagai keadaan hidup dengan penuh yakin.

    13. Kaji terlebih dahulu sesuatu tingkah laku yang ditonjolkan oleh anak. Ada kalanya mengubah persekitaran mampu menyelesaikan kekecewaan anak. Cubalah fikirkan bagaimana anda boleh menbantu dia melakukan sesuatu.

    14. Terdapat pelbagai cara yang boleh anda lakukan bagi mempamerkan kasih sayang kepada anak. Namun, bukan semua cara anda mampu difahaminya. Oleh itu, adalah lebih baik jika anda menunjukkan kasih sayang anda dengan cara yang lebih langsung dan bukan melalui kebendaan.

    15. Kanak-kanak pra sekolah tidak mahir dalam membuat keputusan sendiri. Jadi dia akan lebih cenderung untuk memilih berdasarkan naluri ataupun kemahuan yang mungkin bertentangan dengan kehendak anda. Oleh itu, corakkanlah dengan baik dan berhikmah agar supaya anak kita dapat memahami dengan sepenuhnya.

    Wassalam.

    ” ILTIZAM, HARMONI, CEMERLANG ”



    Sumber : http://www.ypkdt.org.my/ypkdt/articles.php?id=367
    Teruskan membaca..

    Monday, February 1, 2010

    MESIN WUDUK AUTOMATIK

    Mesin wuduk automatik di pasaran enam bulan lagi


    KETUA Imam Masjid Jamek, Mohd. Adam Sarpan mengambil wuduk menggunakan Auto Wudu Washer di Hotel Impiana di Kuala Lumpur baru-baru ini.


    KUALA LUMPUR - Peristiwa kesukaran kira-kira 40 umat Islam mengambil wuduk daripada sebuah besen di atas sebuah feri akhirnya mencetuskan idea inovasi kepada seorang juruterbang.

    Kosmo!

    Teruskan membaca..

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...