Sahabat Maya :

Saturday, February 15, 2014

Mencari keberkatan rezeki











PERKARA penting dalam mencari rezeki bukannya berapa banyak yang kita peroleh tetapi sebaliknya, ada atau tidak keberkatan di dalam rezeki itu.









Rezeki melimpah-ruah tidak sama konsepnya dengan rezeki yang halal dan berkat. Ada orang mempunyai rezeki yang banyak tetapi sayangnya di dalamnya tidak terdapat unsur keberkatan. 







Di dalam Islam, keberkatan rezeki yang diinginkan adalah bermaksud rezeki yang bertambah dan mengandungi kebaikan di dalamnya. Rasulullah SAW telah menggariskan beberapa cara agar rezeki menjadi lancar, berkat dan halal.





 Antaranya:







1 Menjauhi pekerjaan haram dan subahat




Setiap orang hendaklah taat kepada Allah SWT dan tidak melakukan dosa kerana dosa akan menutup pintu rezeki. Sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Dan seorang lelaki akan diharamkan baginya rezeki kerana dosa yang dibuatnya." 




(riwayat at-Tirmizi). 




Selain itu, dekatkanlah diri kepada Allah dengan ibadah tambahan seperti solat Dhuha dan solat Tahajud.






2 Bekerja sungguh-sungguh


Sabda Rasulullah SAW bermaksud: 


" “Sesungguhnya Allah SWT senang melihat hamba-Nya 
bersusah payah (kelelahan) dalam mencari rezeki yang halal."



 (riwayat Adailami)







3 Mengadu masalah rezeki hanya kepada-Nya


Sabda Rasulullah SAW bermaksud: 




" “Barang siapa tertimpa kemiskinan, kemudian ia mengadukannya kepada sesama manusia, maka tidak akan tertutup kemiskinannya itu. Namun, siapa sahaja yang mengadukannya kepada Allah, maka Allah akan memberinya rezeki, baik segera ataupun lambat." 


(riwayat Abu Daud dan al-Tirmizi)





4 Memperbanyakkan beristighfar Rasulullah SAW bersabda: “Barang siapa memperbanyak istighfar, Maka Allah SWT akan menjadikan setiap kesulitan kelapangan dan setiap kesempitan jalan keluar dan Allah akan memberinya rezeki dari jalan yang tidak pernah disangka-sangkanya." 


(riwayat Imam Ahmad) 





5 Sabar dan banyak membaca la hawla wa laa quwwata illa billah. 





Diriwayatkan bahawa Salim, anak laki-laki ‘Auf bin Malik al-Asyja’iy telah ditawan oleh orang musyrik. Kemudian, ‘Auf datang mengadu kesedihannya kepada Rasulullah.




Baginda SAW berkata:







" “Bertakwalah kepada Allah, 

bersabarlah dan aku 
 anjurkan agar kamu dan isterimu
 memperbanyak bacaan, 
La hawlah wa laa quwwata illa billah. ‘"



 Auf kembali ke rumahnya dan menyatakan suruhan Rasulullah SAW itu. Keduanya, segera melaksanakan perintah Rasulullah SAW. Akhirnya, anaknya berhasil meloloskan diri daripada musuh dan membawa ternakan kambingnya sebanyak 4,000 ekor di hadapan ayahnya.




 (Tafsir Qurthubi, surah al-Thalaq: 3) 







6 Tawakal sepenuhnya kepada Allah SWT 



Sabda Rasulullah SAW bermaksud:





" Jika kamu bertawakal kepada Allah dengan sebenar-benarnya, nescaya Allah akan memberikan rezeki kepada kamu, sebagaimana Allah telah memberi rezeki kepada burung yang berangkat di pagi hari dengan perut kosong dan kembali ke sarangnya dengan perut kenyang. "


(riwayat Bukhari)






7 . Bersedekah dan nafkahkan harta kepada yang berhak. 



Sabda Rasulullah SAW bermaksud:



" “Ada tiga hal yang aku bersumpah kepadanya dan aku akan menyampaikan suatu berita kepadamu, maka perhatikan benar-benar: Tidak akan berkurang harta seseorang kerana sedekah dan tiadalah seseorang membuka pintu meminta-minta melainkan Allah akan membukakan kepadanya pintu kemiskinan."


 (riwayat al-Tirmizi) 






8 . Tolong agama Allah dengan menegakkan syariat Islam 



Firman Allah SWT bermaksud: 



" Hai orang-orang mukmin,
 jika kamu menolong (agama) Allah, 
nescaya Dia akan menolongmu dan
 meneguhkan kedudukanmu."




(Muhammad: 7)







Syariat Islam akan tegak dengan adanya daulah Islam. Islam sebagai jalan kehidupan tidak tegak dalam masyarakat saat ini dengan tidak sebagai wadah. Sistem perekonomian di mana umat mencari rezeki pada saat ini merupakan sistem perekonomian yang tidak mendukung mereka untuk mendapatkan rezeki yang banyak, lancar dan berkat. 







Sebenarnya Allah tidak memerlukan pertolongan kerana Allah Maha Kaya. Tetapi itulah cara bagi kita untuk menolong diri kita sendiri. Marilah kita menolong agama Allah, agar rezeki kita banyak, lancar, halal dan berkat.




 http://bukuonline2u.com/image/cache/data/Yamani%20Angle/buku_mudahnya_mendapat_rezeki_yamani_angle-350x350.jpg

..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...