Photobucket

Sahabat Maya :

Saturday, July 13, 2013

Ramadan bangunkan jiwa muttaqin




 Ramadan bangunkan 
jiwa muttaqin




 CIKGU SIDEK BABA




  Al-Quran dalam Surah Al Baqarah
 ayat 183 terungkap maksud
 yang jelas mengenai Ramadan
 dan siyam atau puasa. 
Ia dilakukan oleh orang terdahulu, 
semoga kita menjadi
 orang yang berjiwa muttaqin.





 


Membangun jiwa muttaqin

 amat perlu kerana orang muttaqin 
ialah orang yang sangat 
dimuliakan ALLAH
 (Surah Al Hujurat ayat 13). 
Puasa bukan sekadar 
menahan lapar dari awal pagi
 hingga ke saat terbenam matahari
 tetapi impak yang utama ialah
 latihan pengawalan diri 
dalam tarbiah rohiyyah.



 


Rasulullah SAW sekembali dari

 Perang Badar menyatakan kalangan 
sahabat bahawa “kita baru saja
 kembali dari perang yang kecil
 (jihad al ashgar) walaupun perang itu 
memakan korban dan luka.
 Ia berlaku ketika Ramadan 
 yang  panas terik yang membakar.


 


Rasulullah SAW memberitahu

 bahawa “kita akan berdepan
 dengan peperangan yang lebih besar 
(jihad al akbar) iaitu jihad an nafs” 
atau jihad hawa nafsu iaitu jihad 
terhadap diri sendiri. 
Umumnya nafsu bagi setengah ulama
  dikategorikan kepada tiga tahap.


 


Pertama nafs al amarah bissuk, 

kedua nafsul lawwamah dan
 ketiga ialah naf al mutmainnah.
 Ketigatiga tahap ini 
ada pada manusia dan mempengaruhi
pemikiran, perasaan dan
 cara hidup manusia.



 


Nafsu adalah fitrah 

dikurniakan ALLAH kepada manusia.
 Tanpa nafsu manusia hilang daya,
 hilang selera, hilang keinginan
 dan hilang kemahuan. 
Nafsu dalam bahasa mudah
 diibaratkan seperti kuda liar 
yang ditunggangi tiada terkawal 
dan boleh menyebabkan
 penunggangnya jatuh.



 


Kuda liar ini perlu dijinakkan

 dengan cara latihan yang 
berulang kali dan dipandu tali kekang.
 Kuda yang jinak ibarat melatih
 manusia berada dalam 
tahap nafs al mutmainnah iaitu
 keadaan yang tenang dan stabil
 supaya penunggang menguasai kuda 
bukan sebaliknya atau manusia menguasai 
 nafsu bukan sebaliknya.



 


Oleh itu

 madrasah rohhiyyah
 terhadap fizikal diri
 ialah berlapar dan dahaga.
 Ini mendidik pancaindera supaya
 sentiasa terkawal daripada 
 perkara keji dan mungkar. 
Ia juga mendidik hati dan emosi 
supaya faktor dalaman diri manusia 
 menjadi tenang dan melakukan
 sesuatu dengan penuh 
perhitungan dan keinsafan.



 


Menerusi siyam, Tarawih,

 tadarus, qiyam, tilawah dan Tahajud, 
ini memberi makna yang unggul
 mengenai sifat kehambaan yang tinggi 
supaya binaan watak insan menepati 
maksud ibadullah dan ibadurrahman 
yang membawa resam taat, tunduk,
 akur dan patuh terhadap larangan
 dan suruhan ALLAH. 
Asas inilah yang memberi 
kekuatan iman dan membangun 
jiwa muttaqin.
Mereka yang berjiwa muttaqin 

memiliki rasa-ketuhanan 
(Godconciousness) yang tinggi.


 


Contohnya seseorang itu

 boleh curi makan di tempat sulit 
tetapi keyakinan terhadap ALLAH
 yang Maha Melihat menyebabkan
 wujud daya kawalan dalam diri.


 


Pancaindera yang turut berpuasa

 adalah latihan yang terbaik bagaimana 
rasa-ketuhanan yang tinggi melahirkan
 rasa ihsan yang luar biasa.
 Hadis Rasulullah SAW menyatakan 
bahawa meski melakukan amal 
dengan baik, seseorang  itu
 tidak melihat ALLAH,
 tetapi jiwa muttaqin yang
 bertunjangkan ihsan tetap
 meyakini bahawa ALLAH melihat kita.


 


Orang yang berjiwa muttaqin

memelihara diri dengan
 keyakinan ALLAH Maha Mengetahui
 dengan apa yang kita katakan, 
kerjakan dan amalkan. 
Isu mengawal diri ini
 adalah sesuatu yang amat penting
 dalam membangun jiwa  muttaqin.



 


Antaranya, tuntutan menutup aurat 

(Surah An Nur ayat 31)
 umpamanya, adalah sebesar-besar 
hikmah daripada ALLAH 
supaya Mukmin dan Mukminah 
 memiliki daya kawalan yang tinggi
 terhadap diri. 
Dengan menutup aurat
  umpamanya diikuti dengan 
tarbiyyah rohhiyyah, seseorang akan
 menjaga cakapnya, perbuatan dan
 amalannya kerana orang yang
 mengikuti syariat ALLAH ialah
 orang yang faham suruhan dan 
larangan-Nya untuk kebaikan manusia.



 


Puasa sebulan ketika Ramadan

 memberi kita kekuatan. 
Sebelas bulan yang dilalui 
terdapat berbagai karenah hidup 
yang didepani. Ibarat kereta 
 dimasukkan ke dalam bengkel
 supaya enjinnya dibaiki pulih 
dan hasilnya, ia meluncur  laju
 selepas itu seperti kembalinya 
diri manusia dalam keadaan fitrah.


 


Golongan abid atau ahli ibadah 

berjiwa muttaqin yang bersedia 
hadapi faktor dalam dan luar diri 
supaya fitrah dirinya tercerna 
semula ibarat ikan di laut masin.



 


Semasin mana persekitarannya 

dagingnya tetap tawar.
 Ibarat kembalinya kita kepada
 fitrah nanti ia bakal memandu manusia 
supaya memiliki kekuatan iman 
dan takwa dan mampu menjalani
 hidup dengan yakin bahawa
 ALLAH  adalah segala-gala.




 





Dengan ini, 

mereka yang melakukan makruf 
dekat dengan-Nya (taqarrub Ilallah) 
serta menghindari kemungkaran kerana
 ia berdosa dan balasan ALLAH 
nanti amat pedih bagi yang ingkar.







No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...