Sahabat Maya :

Friday, May 31, 2013

Kata-Kata Hikmah Prof Dr. Muhaya


KATA-KATA HIKMAH PROF DR MUHAYA




  • Lagi cepat kita sakit hati dan marah terutama orang yg kita buat baik, suatu indikator kurang keikhlasan dan redha Allah yang kita cari. Bila Allah saja yang kita tuju dan cari, apa makhluk lain buat jadi kecil. Untuk tahu kebersihan jiwa lihat berapa kali kita marah dan sakit hati. Jika banyak dan selalu mengenang kebaikan kita pada orang dan kejahatan orang pada kita alangkah jauhnya kita dari Allah dan ketenangan jiwa.
  • Orang yang hebat akan membuatkan orang lain merasa hebat.. tetapi orang yang kecil akan suka mengecil-ngecilkan orang lain... orang yang suka membuka keaiban orang lain, suka mencari kesalahan orang lain, sebenarnya mempunyai banyak keaiban sendiri...
  • 3 kategori manusia : 1. Solih, 2. Tholih, 3. Ghafil ialah orang yang bertuhankan nafsu dan buta mata hati dan tidak nampak kebenaran. Jom audit diri kita yang mana dan cari ilmu dan buat perubahan pada diri sendiri. Ubah sikap dan tabiat. Lihat amalan semalam dan niat ubah jika tidak menjadi orang yang solih yang bertaubat kerana kurang beribadah bukan hanya kerana berdosa seperti taubat orang tolih. Jauhkan diri dari menjadi orang ghafil. Jika solat tidak cukup jom cukupkan dan fahami makna bacaan dalam solat dan amalkan di luar solat. Kaum wanita mulalah menutup aurat jaga solat dan jaga pergaulan. Jadi isteri yang baik dan didik anak anak dengan ilmu Islam. Jangan menyesal di kemudian hari dan di kubur nanti
  • Bukan apa yang berlaku penting tetapi respon kita terhadap apa yang berlaku yang menentukan kehidupan. Dunia dalaman menentukna dunia luaran. Semoga kita melihat diri dan sibuk memperbetulkan diri hingga tidak nampak keaiban orang lain.
  • Tukar cara kita melihat sesuatu perkara yang kita lihat akan berubah. Guna kaca mata keimanan dan melihat segala sesuatu dengan mata hati dan sebarkan kasih sayang dan sayangi semua orang dan doakan orang yang berdosa di beri hidayah dan di ampunkan dosa mereka dan minta jauh dari kita melakukan kesalahan yang mereka lakukan. Jom audit.
  • Orang yang menyebarkan fitnah kejahatan terhadap orang beriman, Allah menyiksa mereka di dunia lagi- Habib Ali- - Sama audit segala sangkaan buruk kita pada orang lain berdasarkan berita yang belum pasti. Jom lihat diri henti lihat orang. Jangan buat perkara yang kita tidak mahu orang buat pada kita dan anak cucu keturunan kita. Setiap kejahatan dan sangkaan buruk akan menjadi racun hidup kita dan keturunan kita. Jom doakan orang yang berbuat jahat di beri hidayah dan diberi keampunan oleh Allah. Sebar kasih sayang bukan kebencian.
  • Orang minda kecil masalah Jadi besar, orang minda besar masalah Jadi kecil. Orang bermasalah banyak masalah. Jom audit dan hentikan berkongsi masalah dgn orang luar. Fokus tenaga melihat diri mencari ilmu beri Kasih sayang, sangka baik, pemurah, niat beri manfaat dan lihat betapa Indah hidup ini bila Kacamata kehidupan kita berubah melihat keindahan dalam semua suasana dan semua orang.
  • Orang yang bijak tidak akan terkesan dengan apa dia lihat dan dengar yang negatif dan hati yang bersih hanya akan menyerap kebaikan. Kita yang tentukan apa yang masuk dalam jiwa kita. Tidak bererti jika ada kemalangan di jalan raya kita tidak akan gunakan jalan raya untuk ke destinasi penting. Jom gunakan media mencari ilmu dan hentikan alasan untuk tidak mendengar ilmu. Orang berminda kecil mencari alasan dan jadi penghalang, orang berminda besar menjadi solusi dan mencari jalan.
  • Lihat apa kita suka baca di facebook, Itu gambaran dunia dalaman kita samaada syurga atau neraka. Kita hanya dapat syurga di luar jika ada syurga di dalam jiwa.
  • Berbagai video and multimedia disebarkan untuk mempengaruhi orang ramai. Ingat lah video kita sendiri Akan dimainkan ketika sakaratul maut dan di Padang masyar nanti. Jom ingat mati, alam kubor, Padang masyar, buku timbangan , titian Sirat yang Akan kita semua PASTI lalui. Jaga diri masing masing. Jaga Akidah, Ibadah , dan akhlak setiap Saat. Di Padang mahsyar tidak Ada lagi video palsu Atau benar, semua adalah benar. Jom refleksi diri dan audit diri. Takut lah hanya pada Allah dan cari keamanan di dunia dan akhirat. Sesiapa méngejar syurga di akhirat PASTI mendapat syurga di dunia tapi sesiapa mengejar syurga di dunia mungkin hilang syurga di akhirat. Wallauallam
  • Kita ada pilihanraya setiap hari... iman ke nafsu.. dosa ke pahala.. syurga ke neraka... taat ke maksiat.. Allah redha ke Allah murka..
  • 3 langkah untuk mendapat hidayah : 1. Ibadah dan berbuat kebaikan. 2. Berkawan dgn orang baik, 3. Berdoa Allah beri hidayah.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...